juridiske principper
Fra : Ukendt

Dato : 16-11-09 08:58

Hej alle
Hvis man ser på strafudmålingen i Danmark for personer, der har begået flere
lovbrud, så vil straffen i Danmark typisk udmåles efter et af lovbruddene
evt. med en skærpelse. I andre retssystemer vælger man at addere straffene -
Hvad er det for juridiske overvejelser, der ligger bag en sådan forskel?
Nogle steder man evt kan læse om disse overvejelser?

MVH Leopold

Fra : Jubii

Dato : 16-11-09 09:36

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad er det for juridiske overvejelser, der ligger bag en sådan
> forskel? Nogle steder man evt kan læse om disse overvejelser?

Domstol.dk?

Fra : Peter W.

Dato : 16-11-09 04:08

On 16 Nov., 08:57, "Firstname Lastname" <None> wrote:
> [...]
> Hvad er det for juridiske overvejelser, der ligger bag en sådan forskel?
> Nogle steder man evt kan læse om disse overvejelser?

Prøv at låne en bog om strafferetlige sanktioner på biblioteket.
Emnet hedder sammenstød af forbrydeser, og det reguleres af STRL § 88.

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-09 13:32

"Peter W." <peetietheman@hotmail.com> skrev

Prøv at låne en bog om strafferetlige sanktioner på biblioteket.
Emnet hedder sammenstød af forbrydeser, og det reguleres af STRL § 88.

Tak for henvisningen - jeg smutter på biblioteket.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-11-09 14:45

Firstname Lastname wrote:
> [...]
> Hvad er det for juridiske overvejelser, der ligger bag en sådan forskel?
> Nogle steder man evt kan læse om disse overvejelser?

Mit gæt har hele tiden været, at man i civiliserede lande tænker sådan,
at når en ugerningsmand allerede har begået sin ugerning, så vil truslen
om øget straf med ikkenul-sandsynlighed afskrække ham fra at begå samme
eller tilsvarende ugerning flere gange, d.v.s. der er et incitament til
at stoppe efter ugerning #1.

I Danmark, derimod, kan man lige så godt fortsætte, når først man har
"taget hul på bylden", m.h.t. mord, voldtægt, hjemmerøveri eller lignende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-11-09 17:01

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
> I Danmark, derimod, kan man lige så godt fortsætte, når først man har
> "taget hul på bylden", m.h.t. mord, voldtægt, hjemmerøveri eller

Og begge steder tager man fejl. Jeg tror ikke på at ret mange forbrydere
overvejer straffen, før de begår kriminalitet. En del kriminalitet bliver
begået i affekt, og der er straffen uden betydning. Nogen kriminalitet
bliver begået med fuldt overlæg, men i de fleste tilfælde regner de
krimininelle jo med, at de er så kloge, at de ikke bliver fanget, og så er
straffemetoderne alligevel ligegyldige.

Jan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-11-09 17:45

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> bliver begået med fuldt overlæg, men i de fleste tilfælde regner de
> krimininelle jo med, at de er så kloge, at de ikke bliver fanget, og så er

Prøv at læse mit indlæg én gang til.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-11-09 18:36

Peter Knutsen wrote:

> Prøv at læse mit indlæg én gang til.

Som jeg læser dit indlæg - og der tager jeg måske fejl - så siger du at i
nogle lande vil "truslen" om at få lagt på sin straf afholde nogle fra at
begå forbrydelse nummer to. Men i Danmark vil det forhold, at straffen er
den samme, at få folk til at begå flere forbrydelser, eller i hvert fald
ikke holde sig tilbage efter at have begået forbrydelse nummer 1.

Jeg mener stadig at begge dele er forkert, men hvis jeg har misforstået hvad
du skriver, må du da gerne forklare det.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-09 19:45

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> [...]
> den samme, at få folk til at begå flere forbrydelser, eller i hvert fald
> ikke holde sig tilbage efter at have begået forbrydelse nummer 1.

Hvis den præmis holder stik, skulle Danmark have væsentlig flere
forbrydelser end USA i forhold til befolkningstallet.

Jeg tror ikke helt det holder.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-11-09 22:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis den præmis holder stik, skulle Danmark have væsentlig flere
> forbrydelser end USA i forhold til befolkningstallet.
>
> Jeg tror ikke helt det holder.

Enig.- Og det var heller ikke min præmis, men Peter Knutsens.

Jan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-11-09 09:05

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> begå forbrydelse nummer to. Men i Danmark vil det forhold, at straffen er

Begå samme slags forbrydelse.

> [...]
>
> Jeg mener stadig at begge dele er forkert, men hvis jeg har misforstået hvad
> du skriver, må du da gerne forklare det.

Nej, nu har du forstået det rigtigt, og du har selvfølgelig lov til at
mene at det er forkert nu.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-09 18:33

> Og begge steder tager man fejl. Jeg tror ikke på at ret mange forbrydere
> overvejer straffen, før de begår kriminalitet.

Man behøver ikke nøjes med at tro. Ifølge en af dem der ved mest
om kriminalitet og straf, professor Flemming Balvig, så har
straffens længde ikke ret meget betydning for om folk begår
kriminalitet.

Det mest effektive er stor risiko for opdagelse og hurtig straf.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-11-09 18:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kriminalitet.
>
> Det mest effektive er stor risiko for opdagelse og hurtig straf.

Det har jeg faktisk en gang for mange år siden diskuteret med netop Flemming
Balvig, og heller ikke ham var jeg enig med

Jeg mener simpelthen ikke at ret mange kriminelle overhovedet indtænker
risikoen for at blive opdaget i deres planlægning. Heller ikke selv om de
blev opdaget og straffet sidste gang de lavede krminalitet.

Jan

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-11-09 18:56

Den 16.11.2009 18:40, skrev Jan Kronsell bl.a.:

> [...]
> risikoen for at blive opdaget i deres planlægning. Heller ikke selv om de
> blev opdaget og straffet sidste gang de lavede krminalitet.

Hvilket simpelthen skyldes at de fleste kriminelle er blandt de dårligst
begavede.

--
Niels

Fra : N_B_DK

Dato : 16-11-09 22:13

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message

> Hvilket simpelthen skyldes at de fleste kriminelle er blandt de
> dårligst begavede.

Der er ligeså mange i toppen af den skala, det er bare vidt forskellige
typer kriminalitet de begår.

--
MVH. N_B_DK

http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Leif Neland

Dato : 16-11-09 23:05

Niels P Sønderskov skrev:

> Hvilket simpelthen skyldes at de fleste kriminelle er blandt de dårligst
> begavede.

Kan det ikke skyldes at det kun er de dårligst begavede, der bliver opdaget?

Leif

Fra : Jubii

Dato : 16-11-09 23:54

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

> Kan det ikke skyldes at det kun er de dårligst begavede, der bliver
> opdaget?

Der er en del der laver økonomisk kriminalitet, og så skal der jo være
lidt lys i pæren.
Hvis man skal tro på man slipper godt fra det.
Det er sikkert ikke tilstrækkelig uddybet, men for at holde det kort.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-09 19:51

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> Jeg mener simpelthen ikke at ret mange kriminelle overhovedet indtænker
> risikoen for at blive opdaget i deres planlægning.

Det kan man da ikke bare mene noget om.

Så vidt jeg ved er Flemming Balvigs holdninger baseret på
undersøgelser, men jeg har ikke læst hvad han har skrevet i den
anledning. Jeg har hans mening fra nogle bemærkninger i en
rapport om kriminalitet i Horsens (omkring 1988).

> Heller ikke selv om de blev opdaget og straffet sidste gang de lavede krminalitet.

At de laver ny kriminalitet siger intet om i hvilken udstrækning
de overvejer en mulig straf. Det kan nemt være at de tænker over
det, men må veje det op mod vigtigere forhold - f.eks. risikoen
for at få halsen skåret over af en rocker hvis de ikke parerer
ordre. Det kan også være at de ikke har andre muligheder for at
få mad på bordet.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-11-09 22:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan man da ikke bare mene noget om.

Det kan man da sagtens mene noget om . Jeg tror altså nu engang ikke at
en potentiel kriminel sidder og oevervejer om riskioen for at blive opdaget
er 45% eller 65 % inden han går ud og røver en gammel danes taske.

> [...]
> for at få halsen skåret over af en rocker hvis de ikke parerer
> ordre. Det kan også være at de ikke har andre muligheder for at

Der er mange årsager til krminalitet, men tror du, at hvis man er blevet
truet med at få halsen skåret over, så er man mindre tilbøjelig til at begå
fx kioskrøveri kriminalitet bare fordi chancen for at blive opdaget er 30 %
større?

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-09 23:11

> Det kan man da sagtens mene noget om

Jow jow. Man kan også mene at tyngdekraften ikke findes.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 16-11-09 23:59

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:9ej3g5t57kjjs23qep1lpiuh0883fqe9f8@news.stofanet.dk...

> Jow jow. Man kan også mene at tyngdekraften ikke findes.

Man kan også mene berteldrengen har en hjerne, men så gætter man blot.

Fra : N_B_DK

Dato : 16-11-09 22:12

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:cs23g5h0st1oab7s701060pa41bk72t3dl@news.stofanet.dk

> Man behøver ikke nøjes med at tro. Ifølge en af dem der ved mest
> om kriminalitet og straf, professor Flemming Balvig,

LOL så ser det da sort ud.