Naboen har begravet min ydermur
Fra : Ukendt

Dato : 15-11-09 22:20

Sorry, kan ikke forklare det kortere end som følger:
(er også postet i dk.fritid.hus-og-have)

Vores hus er (som de omkringliggende) bygget ind i en skrænt. Èn etage
synlig mod vejen og 2 fulde etager mod baghaven. På denne måde ender
vores hus i en muret garage (1. sal mod vej) med en kælder (udhus)
nedenunder med adgang fra baghaven. Dette ligger i skel.

Naboen har beholdt niveauet fra vejen et langt stykke ind på hans grund
vha. en støttemur efter min garage. Dvs. han ser kun garagen og ikke
kælderen. Garage/kælder er tilbygning - der var tidligere
skrænt/nedkørsel. Alt dette før min tid.

Jeg har altid taget det som en selvfølge at garagen/kælderen var
konstrueret til denne store niveauforskel.

Nu er naboen i gang med noget gravearbejde og jeg opdager (og han
bekræfter det i øvrigt også) at min kælderydervæg, som ligger under
jorden, består rent af mursten (evt. med "trappefundament" oppe fra
toppen tilpasset den oprindelige skrænt) men ved haven 3 mtr. under jorden.

Jeg har i et års tid lagt mærke til at der inde i kælderen vokser lidt
"plyds" på væggen, men har tilskrevet det et uopvarmet fugtigt rum under
jorden. Ved nærmere eftersyn, er min garageydervæg (som ligger mod hans
have, ude af mit daglige syn) synlig fugtig 1-1½ meter over jorden.

Naboen siger at jordopfyldningen er noget han og vores hus' tidligere
ejer selv har udført. Jeg ved at støttevæggen er opført uden tilladelse
(den kom senere).

Kort og godt:
Jeg står med et hus med en ydervæg under jord som drikker vand. Anede
intet om dette ved køb.

* Det må være et brud på byggelovgivningen - paragraf?

* Min mening er, at naboen og tidligere ejer har lavet noget alvorligt
klamphug, og jeg ønsker det udbedret. Hvis de ikke deler min mening,
hvad bør jeg da gøre? Vi har stadig gældende ejerskifteforsikring.

Fra : Peter W.

Dato : 16-11-09 03:51

Prøv at kigge her: http://www.familieadvokaten.dk/emner/768.html

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-11-09 06:10

> [...]

> klamphug, og jeg ønsker det udbedret. Hvis de ikke deler min mening,
> hvad bør jeg da gøre? Vi har stadig gældende ejerskifteforsikring.

Det foresvæver mig, at der har være diskussioner om niveauændringer og
hegnsloven.

Jeg har ikke kunnet finde noget, men der kunne måske hentes inspiration i
det her bilag:
<http://polweb.nethotel.dk/Produkt/PolWeb/Sog/ShowFile.asp?p=kalundborg07&ID=17636>

Der står sådan set, at det er ok med en støttemur hvis man er enige, hvilket
åbenbart er tilfældet.

Jeg er ikke jurist, men jeg vil påstå, at naboen har pligt til at sikre mod
'unødig ulempe', så i min optik har naboen ansvaret for at udbedre
'skaden'.

Men det er nok vigtigt at passe på med at starte med at ædelægge naboskabet.

Stig Johansen