Lov om mønter og pengesedler
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-09 08:30

Hej alle

Jeg har hørt at det er forbudt at ødelægge mønter, og hvis det er
rigtigt, burde det jo også være forbudt at ødelægge sedler. Jeg
har læst møntloven (og lov om nationalbanken), men der står slet
ikke noget om det. Jeg kan ikke finde en seddellov.

Er det rigtigt? Og hvilken lov regulerer det?

--
Bertel

Fra : KT

Dato : 15-11-09 10:08

Der er nok ingen forskel - hvorvidt 'mønten' er trykt på metal eller papir
gør ingen forskel.

Knud

Fra : alexbo

Dato : 15-11-09 11:59

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> ikke noget om det. Jeg kan ikke finde en seddellov.

> Er det rigtigt? Og hvilken lov regulerer det?

Jeg tror ikke det findes i nogen lov.
De danske turister der spillede smarte ved at bruge "værdiløse" udenlandske
pengesedler som lighter, fik bøder for at forhåne det pågældende land.

Jeg mener at der på et tidspunkt var for mere end 1 krone sølv i svenske
enkroner, og de derfor blev smeltet om, jeg mener ikke der var forbudt men
man ændrede selvfølgelig indholdet fra næsten 3 gram sølv til nul.

http://no.wikipedia.org/wiki/Svensk_krone

Der var mere tror og mener end konkrete fakta i mit indlæg, beklager.

mvh
Alex Christensen

Fra : katten i træet

Dato : 15-11-09 14:56

On Sun, 15 Nov 2009 08:30:08 +0100, Bertel Lund Hansen
> [...]

>ikke noget om det. Jeg kan ikke finde en seddellov.
>
>Er det rigtigt? Og hvilken lov regulerer det?

Jeg husker at have stødt på spørgsmålet tidligere og så vidt jeg
husker er det et spørgsmål om at man ikke må ødelægge offentlig
egendom. Mønter og sedler er statens egendom og nationalbanken har så
vidt jeg husker copyrigt på designet.

Der er altså ,så vidt jeg ved, ikke nogen bestemt lov for mønter og
pengeseddler som siger du ikke må ødelægge dem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-09 01:19

katten i træet skrev:

> Der er altså ,så vidt jeg ved, ikke nogen bestemt lov for mønter og
> pengeseddler som siger du ikke må ødelægge dem.

Tilfældigvis var der en i dk.forbruger der citerede et svar fra
Nationalbanken om præcis det spørgsmål. Det er en myte at man
ikke må ødelægge mønter og sedler. Svaret var at ens penge er ens
egendom og man kan gøre med dem hvad man vil når man blot er klar
over at visse handlinger kan gøre dem værdiløse.

Og som Alex' eksempel viser, skal man naturligvis passe på ikke
at bryde andre love og regler derved.

--
Bertel

Fra : katten i træet

Dato : 16-11-09 15:21

On Mon, 16 Nov 2009 01:19:06 +0100, Bertel Lund Hansen
> [...]

>over at visse handlinger kan gøre dem værdiløse.
>
>Og som Alex' eksempel viser, skal man naturligvis passe på ikke

Ok, jeg er lidt overrasket, for jeg husker tilbage til min knallert
tid (ca. 1978) at en af mine kammerater fik en tillægsbøde for at have
brug mønter til at ændre sin knallerts motorkonstruktion. Da min
hukommelse ikke rækker så langt tilbage med detaljer er jeg ikke
sikker på hvad det var der stod på hans bødeforlæg. Jeg husker det som
destruktion af kongelig dansk mønt, men det kan jo godt være en
efterrationalisering.

Fra : alexbo

Dato : 16-11-09 16:31

> [...]

> tid (ca. 1978) at en af mine kammerater fik en tillægsbøde for at have
> brug mønter til at ændre sin knallerts motorkonstruktion.

Det kan godt være rigtigt det har været ulovligt at omdanne mønter.
Jeg har nu ind imellem brugt mønter som skiver, en ældre 25øre er en bedre
skive end en ægte skive til en krone.
Vore dages 1-2-og 5 kroner er utroligt stærke og meget modstandsdygtige mod
vejrlig og slid.

Det ser ganske vist provokerende ud at garagetagets bølgeplader er skruet på
med femkroner, så man bør være lidt tilbageholdende.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 16-11-09 16:23

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> ikke noget om det. Jeg kan ikke finde en seddellov.
> Er det rigtigt? Og hvilken lov regulerer det?

Møntloven af 1972 havde nedenstående paragraf
§ 6. Smeltning eller anden omdannelse af mønter er forbudt. Tilladelse
hertil kan dog gives af økonomi- og budgetministeren eller den, han
bemyndiger dertil.

Straffelovens § 166 stk 2 er også forsvundet, men her handler det mere om
bedrageriet ved at man har filet lidt af guldet eller sølvet.

§ 166. Den, som eftergør eller forfalsker penge for at bringe dem i
omsætning som ægte, eller som i samme hensigt forskaffer sig eller andre
eftergjorte eller forfalskede penge, straffes med fængsel indtil 12 år.
Stk. 2. Er forfalskning sket ved at formindske værdien af gangbar mønt, er
straffen fængsel indtil 4 år.

Så måske husker jeg forkert ang. de svenske mønter, det var måske ulovligt
at omsmelte, for jeg formoder at lovgivningen er nogenlunde ens.
Den Skandinaviske Møntunion trækker lange skygger.

Paragraffen findes ikke længere formentlig fordi der ikke længere er
metalværdi i mønter,
Og det er ikke længere interessant at file lidt på mønterne, inden man
betaler med dem.

mvh
Alex Christensen