Combat Shock (1986)
Fra : Peter Heide

Dato : 15-11-09 01:21

http://www.imdb.com/title/tt0090866/

Lejede den for ca. 15-20 siden på VHS hos Video og Filmudlejning (
Fredensborggade 1) og droppede den hurtigt pgra den amatør-agtige start. Men
hold kæft hvor kan man hurtigt dømme en film forkert !

Starten er en en mand ( Frankie) der render rundt i battle-dress i noget
der ligner Utterslev Mose iblandet (for real) optagelser fra Vietnamkrigen .
Man skal have tålmodighed for starten er virklig kedelig( og lang)
Handlingen vender dér efter tilbage til hovedpersonens , for at sige det
mildt trøsteløse deprimerende liv i en faldefærdig ruin af en by i USA,
efter hans tilbagekomst til "livet" efter Vietnam-krigen. Hér starter den
helt store nedtur. Frankie har haft nogle grimme oplevelser som han ikke har
fået noget hjælp til at bearbejde. Har en familie ; en kone der ligner den
fede udgave af Elvis og et barn der hylder hele tiden ( kraftigt inspireret
af Lynch "Eraserhead") ikke noget job og en gæld til den lokale mafia. Ret
håbløst det hele, og der er ingen udvej...for nogen.

Troma som mest , eller udelukkende, gør sig i billige film med skøre titler
(som de håber at nogen syntes er sjove i alt deres tåbelighed ) har med
Combat Shock tilfældigvis snublet over at have produceret et lille
mesterværk. jeg har sgu sjældent set et mere deprimerende stykke film end
denne..der bliver ikke spillet særligt godt og instruktionen halter, men den
film rammer alligevel 100% og tager sit emne alvorligt. Selv slutningen som
er ret makaber holder. Man føler sgu med Frankie hans familie og fortabte
omgivelser.

Combat Shock røg sgu lige ind på min liste over de bedste film jeg har set
i 2009.

Fra : Optimus Prime

Dato : 16-11-09 08:50

Peter Heide skrev:
> [...]
> halter, men den film rammer alligevel 100% og tager sit emne alvorligt.
> Selv slutningen som er ret makaber holder. Man føler sgu med Frankie

Pudsigt, jeg så den faktisk igår

Jeg er rimelig enig med ovenstående; men synes den er alt for
amatøragtig og kedelig til at holde opmærksomheden.
Den deprimerende stemning og afgrundsdybe slutning er velment og kunne
sikkert være blevet til en god film med flere penge og ikke mindst
talent bag sig...

Men må indrømme de 3 bandebøller fik mig til at klappe mig på lårene af
grin - især ham "let me break his arm" fyren på pandebåndet,
solbrillerne og læder/nitte tøjet... Der er sgu sket lidt siden
midt-80'erne

> Combat Shock røg sgu lige ind på min liste over de bedste film jeg har
> set i 2009.

Jeg kedede mig bravt... Har set et par Tromafilm for nylig, men må
indrømme at jeg synes de er overvurderede (af deres fans)

Redneck Zombies mindede mest af alt om en hjemmevideo lavet af et par
teenagere med deres far videocam (nok ikke lagt fra virkeligheden) og
Pultrygeist of the cicken dead havde da sine øjeblikke; men jeg er nok
bare blevet for gammel til Tromas særlige humor (kan huske jeg elskede
The Toxic Avenger i sin tid)

Fra : Peter Heide

Dato : 18-11-09 03:28

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Pultrygeist of the cicken dead havde da sine øjeblikke; men jeg er nok
> bare blevet for gammel til Tromas særlige humor (kan huske jeg elskede The

jeg tror den eneste Troma jeg har set foruden den omtalte er den første
Toxic Avenger. Jeg har det ligesom dig ; da jeg så den første gang syntes
jeg den var hylende morsom ( bla. pgra den måde Toxic Avenger talte på :
meget formfuldt overklasse engelsk ) Da jeg ville gense for nogle år siden,
faldt den helt til jorden og jeg kunne virkelig ikke se noget morsomt i den.
Så ca. 15 min så gad jeg mere.

Combat Shock har jeg tænkt mig at anskaffe i 2 x DVD set :

http://www.amazon.co.uk/Combat-Shock-DVD-Region-NTSC/dp/B001V732VK/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1258510929&sr=8-1-spell

( bemærk de nye dvd'er er billigere end de brugte, hos Amazon )

Bortset fra at den kunne strammes gevaldigt op både hvad instruktion og
skuespilleri angår, så syntes jeg det er godt gået med det lille beløb
instruktøren har haft tilrådighed, at alligebel lave en så powerful film.

Fra : Jesper

Dato : 19-11-09 17:44

Peter Heide <salute@vip.dk> wrote:

> [...]
> omgivelser.
>
> Combat Shock røg sgu lige ind på min liste over de bedste film jeg har set

Temmeligt billigt lavet, men virksom film. Absolut seværdig. Filmens
trailer er også fantastisk, splattercamp i særklasse.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on