Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Behandlingsprogrammer Linus
Fra : Carsten

Dato : 11-11-09 03:18

Hej.

Hvilke foto-behandlingsprogrammer er der til Linux?

Skal jo både have billederne fra kameraet til maskinen. Have dem
konverteret/fremkaldt til JPG (Nogle i hvert fald). Skrevet ud, o.s.v.

P.f.t.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-09 12:51

Carsten wrote:
> Hej.
>
> Hvilke foto-behandlingsprogrammer er der til Linux?
>
> Skal jo både have billederne fra kameraet til maskinen.

Brug en kortlæser. Det er hurtigt og effektivt.

Have dem
> konverteret/fremkaldt til JPG (Nogle i hvert fald). Skrevet ud, o.s.v.

http://lmgtfy.com/?q="raw converter linux"

http://www.google.dk/webhp?hl=da#hl=da&source=hp&q=linux+picture+editor&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=linux+picture+editor&fp=80d6ba423f211fde

GIMP er et godt bud

Bo //

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-11-09 14:23

> Skal jo både have billederne fra kameraet til maskinen. Have dem
> konverteret/fremkaldt til JPG (Nogle i hvert fald). Skrevet ud, o.s.v.

Kortlæser er vejen frem.

Softwaremæssigt er jeg superglad for Bibble Labs Pro - jeg har prøvet
samtlige andre convertere til Linux og ingen når Bibble Labs i
brugervenlighed og hastighed.

Til ren pixelediting bruger jeg selvfølgelig Gimp

--
Martin

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 11-11-09 18:07

> Hvilke foto-behandlingsprogrammer er der til Linux?
Gimp er det mest udbredte. Jeg brger det selv.

> Skal jo både have billederne fra kameraet til maskinen.
På samme måde som i Windows
Have dem
> konverteret/fremkaldt til JPG (Nogle i hvert fald).
Jeg bruger ufraw som er gratis. Findes også som plugin til Gimp så du
kan gemme i jpg.
Skrevet ud, o.s.v.
Gimp kan naturligvis også printe. Jeg synes dog aldrig den har gjort det
i en høj opløsning, men det skal retfærdigvis siges at det ikke er noget
jeg har forsket dybere i. Jeg har ingen fotoprinter, og jeg bruger altid
fotohandleren.

Fra : Preben

Dato : 11-11-09 23:09

> Hvilke foto-behandlingsprogrammer er der til Linux?

Well, der er en del, men det er nok Gimp der er værd at kigge på.
Desværre understøtter Gimp'en ikke 16 bit farver pr. kanal, så du er
nødt til at holde dig til 8 bit farver pr. kanal.

> Skal jo både have billederne fra kameraet til maskinen. Have dem
> konverteret/fremkaldt til JPG (Nogle i hvert fald). Skrevet ud, o.s.v.

Men helt generelt, så er der jo digikam og f-spot. Jeg har kun kigget på
disse programmer overfladisk, men må ærligt indrømme at digikam i de nye
udgaver ser lovende ud.

Problemet med digikam tidligere var at den håndterede raw-formatet fra
mit efterhånden aldrende Nikon D70 elendigt. Nu er den dog bygget op
omkring dcraw ligesom ufraw.

Ufraw er iøvrigt en glimragende raw-converter med masser af muligheder i
konverteringsprocessen. batch-konvertering er også utrolig dejlig - og
den laver faktisk bedre resultater end Nikon's ViewNX software.

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart kigge på digikam som nok er det
mest avancerede Lightroom-agtige program til Linux - herefter kommer nok
f-spot.

Men som sagt har jeg ikke testet den nye raw-converter i digikam, men
mon ikke den er blevet rimelig.

Ellers kan du også kigge engang på
- RawTherapee (http://www.rawtherapee.com)
- Qtpfsgui (http://qtpfsgui.sourceforge.net) - har bl.a. noget HDR
behandling
- RAW studio (http://rawstudio.org)

Jeg har ikke rigtig kigget særlig meget på de ovenstående, men
RawTherapee har ufattelig mange funktioner og tillader en rigtig meget.
Da jeg kiggede på det førhen faldt det mig bare lidt for vanskeligt at
anvende (måske fordi jeg ikke satte mig ind i det ordentligt fra starten).

Konklusionen er nok, at der er masser af værktøjer at teste. Og fortæl
gerne om dine erfaringer og lad os andre lære af dem - vi har fået
skrevet nogle scripts sammen som man nu bruger uden at det egentlig er
særlig optimalt (men hurtigt at konvertere - dog ikke særlig organiseret).

Hilsen

Preben