Kan man selv lave ægtepagt og testamente
Fra : Carl

Dato : 10-11-09 11:06

Hej
Jeg har en kammerat med dansk pas . Han har lav indkomst for tiden, da
han er blevet arbejdsløs, men ejer hus, og har børn fra andet
ægteskab. Nu er han blevet forelsket i en udlændig og vil snart
giftes. Han vil gerne lave Ægtepagt samt Testamente. Jeg ved godt at
man bare kan gå til sagfører og lægge en ordentlig bunke penge ,men
han har jo ikke for mange penge. Et det muligt at lave det selv, så
det er gyldigt, man kan jo lave meget på Computer nu om dage.

Med venlig hilsen
Carl Jørgensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-11-09 19:10

Carl skrev:
> [...]
> han har jo ikke for mange penge. Et det muligt at lave det selv, så
> det er gyldigt, man kan jo lave meget på Computer nu om dage.

Gyldigheden af ægtepagter drejer sig om tinglysning i personbogen
(koster 1400 kr) og gyldigheden af notartestamente drejer sig om
notarens underskrift (koster 300 kr.)

Der er intet krav om at advokaten er inde over, og hvis det er simple
ting det drejer sig om, kan man godt lave det selv. Evt. kontakte en
jurastuderende som mig, som muligvis kan hjælpe med formuleringen for et
symbolsk beløb.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 11-11-09 00:29

[klip]
> [...]
> det drejer sig om, kan man godt lave det selv. Evt. kontakte en
> jurastuderende som mig, som muligvis kan hjælpe med formuleringen for et

Man kunne også henvende sig til Københavns (eller Århus) Retshjælp, hvis man
bor i nærheden af denne. Vi hjælper ganske gratis, og der sidder altid en
færdiguddannet jurist med. Desuden bliver alle dokumenter gennemset af en
ansvarlig kontorchef. Desuden har retshjælpen en ansvarsforsikring.

Mvh. Karina

Fra : Kasper Demant

Dato : 11-11-09 00:33

Karina Jensen skrev:
> [...]
> færdiguddannet jurist med. Desuden bliver alle dokumenter gennemset af en
> ansvarlig kontorchef. Desuden har retshjælpen en ansvarsforsikring.

Taget direkte fra århus retshjælps hjemmeside:
Vi tilbyder dog ikke hjælp:
* Ved oprettelse af dokumenter, herunder testamenter og
bodelingsoverenskomster, samt ved udfyldning af boopgørelser og
selvangivelser.

kilde: http://www.aarhusretshjaelp.dk/sagsomraader.htm

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 11-11-09 23:42

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> [...]
> * Ved oprettelse af dokumenter, herunder testamenter og
> bodelingsoverenskomster, samt ved udfyldning af boopgørelser og

Jeg har arbejdet der i flere år, og jeg kan godt skrive under på, at de i et
vist omfang hjælper folk med disse spørgsmål. Dog ikke som i Københavns
Retshjælp, hvor vi rent faktisk skriver testastamenter m.v., men det betyder
ikke, at man i Århus ikke kan give folk råd og gennemse ting, de fx selv har
skrevet.

Under alle omstændigheder var pointen også bare, at der er steder, hvor man
kan få kvalificeret hjælp gratis.

Mvh. Karina

Fra : Kasper Demant

Dato : 12-11-09 12:30

Karina Jensen skrev:
> [...]
> skrevet.
>
> Under alle omstændigheder var pointen også bare, at der er steder, hvor man

Din pointe er fin, men når det kræver personligt fremmøde i KBH, vil det
ikke være "gratis" for en mand fra holstebro.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Karina Jensen

Dato : 13-11-09 00:08

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Din pointe er fin, men når det kræver personligt fremmøde i KBH, vil det
> ikke være "gratis" for en mand fra holstebro.

Nej, det er klart.

Fra : Jean Pierre

Dato : 11-11-09 00:32

> Gyldigheden af ægtepagter drejer sig om tinglysning i personbogen (koster
> 1400 kr) og gyldigheden af notartestamente drejer sig om notarens
> underskrift (koster 300 kr.)

Alternativt et vidnetestamente som er gratis.

Fra : Kasper Demant

Dato : 11-11-09 00:35

Jean Pierre skrev:

> Alternativt et vidnetestamente som er gratis.

Det er rigtigt, men jeg vil nu mene det er de 300 kr. værd at
testamentet er meget sværere at anfægte samt at der bliver gemt en genpart

--
Vh.
Kasper Demant