Offentliggørelse af billeder.
Fra : Robert Piil

Dato : 09-11-09 20:32

På diverse fotosites henvises ofte til persondataloven, når talen kommer
på offentliggørelse af genkendelige personer, men gælder den overhovedet
for almindelige amatørfotografer.

http://www.datatilsynet.dk/offentlig/kort-om-persondataloven/ siges
der om anvendelsesområde:

==================
"Persondataloven gælder både for private virksomheder, foreninger og
organisationer og for alle offentlige myndigheder.

Persondataloven gælder som hovedregel for al elektronisk behandling af
personoplysninger. Desuden gælder loven for manuel behandling af
personoplysninger, som er indeholdt i et register.

I den private sektor gælder persondataloven endvidere for systematisk
behandling af personoplysninger, selvom den ikke foregår elektronisk.
F.eks. sagsmapper, ringbind m.v."
=================

Skal man lægge noget i at privatpersoner ikke er nævnt i første afsnit,
eller er der mere vægt i sætningen "...gælder som hovedregel for al..."

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 09-11-09 20:38

Robert Piil skrev:
> [...]
>
> Skal man lægge noget i at privatpersoner ikke er nævnt i første afsnit,
> eller er der mere vægt i sætningen "...gælder som hovedregel for al..."

Never mind. I selve lovteksten står der:

"§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller
delvis foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for
ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive
indeholdt i et register."

Jeg er ikke længere i tvivl.

--
Robert Piil

Fra : Jubii

Dato : 09-11-09 21:58

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen news:4af86fa3$0$6469

> [...]
> delvis foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for
> ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil

Hvordan kæder du så offentliggørrelse af billeder af personer eller
andet, sammen med behandling af personoplysninger?
Hvordan vil billeder på frit tilgælgelige sites på nettet, blive
indeholdt i et register?

Fra : Robert Piil

Dato : 09-11-09 22:47

Jubii skrev:

> [...]
> andet, sammen med behandling af personoplysninger?
> Hvordan vil billeder på frit tilgælgelige sites på nettet, blive

Det er ikke noget jeg gør:
http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

--
Robert Piil

Fra : Jubii

Dato : 10-11-09 08:16

> Det er ikke noget jeg gør:
> http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

Så har du ikke læst det ordentligt, da der er så mange undtagelser at
dine spørgsmål skal være mere konkrete før en lov kan træde i kraft over
for personbilleder offentliggjort på nettet.
Og er betingelsen for et lovbrud at billederne også er i et register,
som du citerer, vil den lov ikke være brudt for billeder på internettet.

Fra : Robert Piil

Dato : 11-11-09 00:17

Jubii skrev:
> Så har du ikke læst det ordentligt, da der er så mange undtagelser at
> dine spørgsmål skal være mere konkrete før en lov kan træde i kraft over
> for personbilleder offentliggjort på nettet.

Jeg ved der er undtagelser.

> Og er betingelsen for et lovbrud at billederne også er i et register,
> som du citerer, vil den lov ikke være brudt for billeder på internettet.

Hvoraf udleder du at der er flere af betingelserne der skal være
opfyldt? (Jeg spørger for at blive klogere).

Jeg antager at følgende tekst er et validt uddrag af teksten i
persondataloven:

"Offentliggørelse på internet af billeder af genkendelige personer
betragtes som en elektronisk behandling af personoplysninger. Dette
gælder uanset om billedet er ledsaget af en tekst, der identificerer den
pågældende. Persondatalovens regler skal derfor være opfyldt, for at en
sådan behandling lovligt kan finde sted."

--
Robert Piil

Fra : Leif Neland

Dato : 12-11-09 10:46

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pågældende. Persondatalovens regler skal derfor være opfyldt, for at en
> sådan behandling lovligt kan finde sted."

Er det lovligt at lave en hjemmeside, hvor jeg lægger billeder af alle de
personbiler og firmabiler, der overhaler mig, og dermed overskrider
hastighedsgrænsen?

Man kan ikke genkende personen, men nummerpladen er jo læsbar, og firmabiler
med navn/reklame er jo brugbar uden af skulle slå op i nummerpladeregistret.

(Og det antages at billederne vil blive taget med et fastmonteret kamera, så
det ikke påvirker sikkerheden at fotografere)

Leif