2 x våbenlovspørgsmål - IGEN !
Fra : Ivar

Dato : 09-11-09 08:19

Jeg spørger igen her i gruppen for at være 100 % sikker.

1) Må jeg have en foldekniv med blade under 7 cm og som ikke kan låses
liggende fast i min bil ?

2) Min søn på 18 vil købe en co2 luftpistol i sverige og bruge herhjemme.
Jeg har fortalt ham den ikke er lovlig og han skal være over 21 og have
våbenlegitimation for at have den. (det er så underligt man ikke må når jeg
selv har en lovlig luftpistol der er meget kraftigere end co2 pistolerne -
175 m/s)

Men hvad er straffen hvis han bliver taget ? Jeg mener det er 1 års fængsel,
da co2 luftpistoler har samme regler som rigtige pistoler, han tror selv det
er en bøde på 500 kr.

Hvad siger gruppen om dette ?

Mvh
Ivar

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-11-09 09:47

Ivar skrev:
> [...]
> da co2 luftpistoler har samme regler som rigtige pistoler, han tror selv det

1, som udgangspunkt må du gerne, men den vil nok stadigvæk blive
konfiskeret hvis det vurderes at du medbringer den til ulovlige formål.

2,
Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år straffes overtrædelse af bl.la våbenlovens § 1.

Jeg er ikke våbenkender, så jeg er ikke sikker på hvad en co2 luftpistol
er, men i karnovs note siges det at gaspistoler, kulsyrepistoler og
kombinerede gas- og signalvåben er omfattet af bestemmelsen

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ivar

Dato : 09-11-09 11:12

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er, men i karnovs note siges det at gaspistoler, kulsyrepistoler og
> kombinerede gas- og signalvåben er omfattet af bestemmelsen

En co2 luftpistol er det de kalder en kulsyrepistol, så min søn har ret, det
er nok "kun" en bøde og ikke 1 års fængsel.

Men at han kan risikere op til 4 måneders fængsel må kunne afholde ham fra
at købe en - håber jeg.

Mvh
Ivar

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-11-09 11:48

Ivar skrev:
> [...]
> er nok "kun" en bøde og ikke 1 års fængsel.
>
> Men at han kan risikere op til 4 måneders fængsel må kunne afholde ham fra

En ting er straffen for at eje den. Han kan jo blive straffet ganske
gevaldigt for at benytte den. Det kunne måske også afholde ham fra det.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Herman Persson

Dato : 10-11-09 18:30

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> 1, som udgangspunkt må du gerne, men den vil nok stadigvæk blive
> konfiskeret hvis det vurderes at du medbringer den til ulovlige formål.

Hvorfor mener du det? Den er jo lovlig, og man må gå med den i lommen.

Hilsen Herman.

Fra : Jubii

Dato : 10-11-09 19:04

"Herman Persson" <Mr.Man@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener du det? Den er jo lovlig, og man må gå med den i lommen.

Hvis nogen (politiet?) spørger hvorfor jeg går med en foldekniv i
lommen, svarer jeg at den skal bruges til førstehjælp.
Ex. overskæring af sikkerhedssele for fastklemte billister.
At en dolk med knivblad over 7 cm. er bedre til det og andre
førstehjælpssituationer er jo klart.

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-11-09 19:07

Herman Persson skrev:
> "Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener du det? Den er jo lovlig, og man må gå med den i lommen.
>
> Hilsen Herman.

Hvis du har den med i nattelivet vil den stadigvæk blive taget for at
afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for
enkeltpersoner.

De er i deres gode ret til at tage den i henhold til politilovens § 5,
stk. 2, nr. 3. Og hvis ikke de gør det, er det en tjenestelig fejl

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Herman Persson

Dato : 10-11-09 19:42

> [...]
>
> De er i deres gode ret til at tage den i henhold til politilovens § 5,
> stk. 2, nr. 3. Og hvis ikke de gør det, er det en tjenestelig fejl

Det er forstået, tak.

Dog kun hvis:

1.. Besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande,
herunder køretøjer, i den pågældendes besiddelse, når vedkommende formodes
at være i besiddelse af genstande bestemt til at forstyrre den offentlige
orden eller bestemt til at udgøre fare for enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed, samt
2.. Fratage personer genstande.

Hilsen Herman.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 09-11-09 12:57

Ivar sendte dette med sin computer:
> Men hvad er straffen hvis han bliver taget ? Jeg mener det er 1 års fængsel,
> da co2 luftpistoler har samme regler som rigtige pistoler, han tror selv det
> er en bøde på 500 kr.

Jeg har en kammerat der købte en sådan kulsyre pistol, i tyskland, han
blev stoppet i tolden og de gik hans varevogn igennem, han fik bøde på
5000kr. og selvfølgelig konfiskeret pistolen :/

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Ivar

Dato : 09-11-09 15:23

"Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> blev stoppet i tolden og de gik hans varevogn igennem, han fik bøde på
> 5000kr. og selvfølgelig konfiskeret pistolen :/

Var det før eller efter den nye våbenlov ?

Mvh
Ivar

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 09-11-09 16:00

Den 09-11-2009, skrev Ivar:
> "Brian Vestergaard" <mail2brianvestergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Var det før eller efter den nye våbenlov ?

Sidst i september 2009

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)