Arve ens far med samlever
Fra : Brian Svendsen

Dato : 08-11-09 12:21

Hej..
Håber der er nogen som kan belyse dette her lidt..
Over en kop kaffe faldt snakken på, hvad der ville ske når min far dør.
Han har boet sammen med en i over 20 år.
De er ikke gift, og huset er i hans navn..
Der er der så delte meninger om hvad der sker, hvis der ikke er skrevet
testamente eller noget..

Den ene part mener at fordi hun har boet sammen med ham i så mange år, så
har hun arveret.
Den anden part mener at der ikke er nogen arveret til hende, og børnene
arver det hele..

Hvem har ret..

Fra : /Peter

Dato : 08-11-09 12:40

"Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så har hun arveret.
> Den anden part mener at der ikke er nogen arveret til hende, og

Den anden part.

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-11-09 12:37

/Peter skrev:
> "Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Den anden part.

Lige en tilføjelse hvis du vil smide med paragraffer:

Samleveren arver ikke noget uden testamente jf. arvelovens § 87
modsætningsvis

Samleveren kan ikke sidde i uskiftet bo jf. arvelovens § 87, stk. 2

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-11-09 12:34

Brian Svendsen skrev:
> [...]
> så har hun arveret.
> Den anden part mener at der ikke er nogen arveret til hende, og børnene

Der sker ingen bodeling ved din fars død. Dvs. Alt hvad der er hendes er
hendes, og alt hvad der er hans, tilhører hans dødsbo.
Der er heller ingen mulighed for at sidde i uskiftet bo

Hvis der ikke er skrevet testamente, arver hans børn en lige stor andel
hver jf. arvelovens § 1, stk. 1. Hun arver intet!

Hvis der er skrevet testamente, arver i børn stadigvæk MINDST jeres
tvangsarv. Det vil sige at i børn deler 1/4 af hans formue imellem jer
(hvis der er tale om en større formue, kan han begrænse jeres arv til 1
mio. kr. jf. arvelovens § 5, stk. 2)

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Leif Neland

Dato : 08-11-09 17:11

Brian Svendsen skrev:
> [...]
> så har hun arveret.
> Den anden part mener at der ikke er nogen arveret til hende, og børnene

Der er mere eller mindre de samme regler i Danmark som i "sagen" med
Stieg Larssons efterladte sambo: Hun arver intet, og arven går til hans
familie. Da der i dette tilfælde ingen børn er, går arven opad til hans
far og bror.

Der kan laves testamente, men for det meste er det lettere og billigere
at tage ½ time på rådhuset og blive gift.

Leif

Fra : Klaus H

Dato : 08-11-09 17:17

Cut
> Der kan laves testamente, men for det meste er det lettere og billigere
> at tage ½ time på rådhuset og blive gift.
>
> Leif

Ja, vil man leve papirløst, er det nemmeste at blive gift på rådhuset.
Så er begge parter sikret rimeligt med mindst mulig papir.

Klaus H

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-11-09 18:20

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

Ja, vil man leve papirløst, er det nemmeste at blive gift på rådhuset.
Så er begge parter sikret rimeligt med mindst mulig papir.

Øhhh...
Lever man så papirløst, hvis man bliver gift på rådhuset?
--
mvh/Preben

Fra : Kasper Demant

Dato : 08-11-09 18:25

Preben Andersen skrev:
> [...]
>

> Øhhh...
> Lever man så papirløst, hvis man bliver gift på rådhuset?

Jeg tror det var et forsøg på at være sjov.
Man siger jo gerne, at dem som lever i "papirløst forhold" rent faktisk
er dem som skal bruge mest tid på papirskubberi.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Klaus H

Dato : 09-11-09 00:29

Cut

> Øhhh...
> Lever man så papirløst, hvis man bliver gift på rådhuset?
> --
> mvh/Preben

Undskyld mig. Jeg glemte at sætte smileyen ind inden jeg sendte svaret

Klaus H

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-11-09 01:06