hvor klager jeg over politiets anklagemynd~
Fra : Onix

Dato : 07-11-09 09:28

Hej

Jeg har bedt om aktsindsigt hos politiet i en sag hvor jeg er part. (jeg er
ikke kriminel skal je skynde mig at understrege) Sagen er sendt til
anklagemyndigheden og jeg har ikke fået aktindsigt inden for 10 dage jf.
forvaltningsloven og ej heller information om hvorfor de ikke kan give
aktindsigt eller hvornår jeg kan forvente det. Jeg gav dem en frist til svar
i dag 7. nov men intet var med posten.

Hvor kan man klage over det - altså dels jeg ikke har modtaget aktindsigt og
sekundært at jeg ikke har fået svar om hvornår jeg kan forvente det og
heller ikke svar på rykker herfor.

Vh

Onix

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-11-09 23:26

"Onix" <vedikke@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og sekundært at jeg ikke har fået svar om hvornår jeg kan forvente det og

Som jeg læser det er sagen ikke afgjort eller?
Der gælder særlige regler, når det er straffesager:
Aktindsigt i straffesager

§ 18. En part i en straffesag kan, når sagen er afgjort, forlange at blive
gjort bekendt med sagens dokumenter i det omfang, dette er rimeligt
begrundet af hensyn til varetagelse af den pågældendes interesser, og
hensynet til forebyggelse, opklaring og forfølgning af lovovertrædelser
eller særlige hensyn til beskyttelse af sigtede, vidner eller andre ikke
taler herimod. Bestemmelserne i §§ 12-14 gælder tilsvarende.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 omfatter ikke retsbogsudskrifter vedrørende
straffesagen og dokumenter, der har været fremlagt i retten i forbindelse
med sagen. Det samme gælder retsbogsudskrifter og i retten fremlagte
dokumenter vedrørende andre straffesager, der har været benyttet under
sagens behandling.

Stk. 3. Afgørelsen af, om og i hvilken form en begæring om aktindsigt kan
imødekommes efter stk. 1, træffes af den myndighed, der har truffet den
administrative beslutning i straffesagen. Afgørelsen kan påklages til
vedkommende overordnede forvaltningsmyndighed. Justitsministeren fastsætter
regler om betaling for afskrifter og kopier.

Kurt

Fra : Onix

Dato : 08-11-09 16:01

Hej
Nej det er ikke en straffesag.

Der er tale om at en politibetjent afhørt mig i sommers i f. med et
familiemedlem ville genansøge om sit danske statsborgerskab. Jeg har ikke
noget med den del af familien at gøre pga. forskellige omstændigheder og har
nu gennem 7 år sørget for hemmelig addresse og er flyttet for ikke at kunne
findes af den del af familien.

Desværre har politiet angiveligt jf. familen som nu pludselig har min
adresse jf .deres egne oplysnigner fået min adresse fra politiet i
forbindelse med familiemedlemmets ansøgning om forsat dansk statsborgerskab,
en bejent skulle angiveligt have oplyst min nuværnede adresse !!! Det er jeg
stærkt utilfredsmed og har derfor søgt om aktindsigt i hvilke oplysninger
det lokale politi har videregivet. Nu er 7 års arbejde med at holde adresse
og flytninger af samme grund spildt! Det er jeg stærkt utilfredsmed og vil
have "syn for sagen" via aktindsigt for jeg står anført med
hemmelig/beskyttet adresse og er da meget betænkelig hvis politiet oplyser
denne til 3. mand uden mit udtrykkelige samtykke. (hvilket de naturligvis
ikke ville have fået)

Det er sådan sagen står. Den er så åbenbart videresendt til
anklagemyndigheden?

Kan jeg derfor klage over jeg ikke får aktindsigten inden 10 dage? og hvor?

Vh

Onix

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-11-09 00:00

> [...]
> anklagemyndigheden?
>
> Kan jeg derfor klage over jeg ikke får aktindsigten inden 10 dage? og

Det ved jeg ikke. Men som jeg læser ovenstående, kan du max få lov til at
læse din egen forklaring, idet du ikke er part i sagen på en sådan måde, at
du har ret til at se andet. Det er jo dit familiemedlem, som er part i
sagen.
Derudover tror jeg næppe, at det skulle være beskrevet, hvis betjenten har
oplyst din adresse.
Det er der ligesom ikke nogen grund til at oplyse noget om i rapporten.
Som jeg læser det, skulle du nok i stedet direkte klage over, at du mener at
betjenten har oplyst din hemmelige adresse osv., da det konkret er det sagen
drejer sig om.

Kurt

Fra : Padre

Dato : 09-11-09 08:07

On 8 Nov., 16:00, "Onix" <vedi...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> anklagemyndigheden?
>
> Kan jeg derfor klage over jeg ikke får aktindsigten inden 10 dage? og hvor?

I så fald er det nok snarere din slægtnings indfødsretssag, du skal
ansøge om aktindsigt i, da det jo er den sag, politimanden har
indhentet oplysninger til.

Sagen verserer i Indfødfsretskontoret under Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration

https://www.borger.dk/FOA/Sider/default.aspx?fk=22&foaid=11514281

--
padre