Konkurrenceklausul
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-11-09 13:39

Falder en aftalt konkurrenceklausul til fordel for arbejdsgiver bort -
såfremt arbejdsgiveren afskediger funktionæren - eller består den uanset om
arbejdsforholdet opsiges af arbejdsgier eller arbejdstager?

På forhånd tak!

- Jensby

Fra : alexbo

Dato : 05-11-09 14:19

"Jan Bang Jensby" skrev

> Falder en aftalt konkurrenceklausul til fordel for arbejdsgiver bort -
> såfremt arbejdsgiveren afskediger funktionæren - eller består den uanset
> om arbejdsforholdet opsiges af arbejdsgier eller arbejdstager?

Det første afhænger af om den ansatte har givet rimelig anledning til
opsigelsen, altså at det nærmest er hans egen skyld.

http://www.frinet.dk/Konkurrenceklausul

mvh
Alex Christensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-11-09 14:28

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> Falder en aftalt konkurrenceklausul til fordel for arbejdsgiver bort -
> såfremt arbejdsgiveren afskediger funktionæren - eller består den uanset
> om arbejdsforholdet opsiges af arbejdsgier eller arbejdstager?

Det bør specifikt stå nævnt i kontrakten.
Men ellers er den gældende selvom man bliver fyret. Det har den ihvertfal
været med de kontrakter jeg har været omkring med konkurence klausuler.

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-09 22:17

alexbo wrote:

> Det første afhænger af om den ansatte har givet rimelig anledning til
> opsigelsen, altså at det nærmest er hans egen skyld.
>
> http://www.frinet.dk/Konkurrenceklausul

Men virksomheden kan reelt selv bestemme om konkurrenceklausulen skal
gælde (og kompensation udbetales), da opsigelsesvarslet for klausulen
typisk er en måned (i standardformuleringen af klausulen).

Konkurrenceklausuler ses ofte sammen med kundeklausuler, fordi
virksomheden kun skal betale kompensation en gang, og så kan man lige så
godt tage begge med. Aftalelovens §38, stk 2 påvirker kun
konkurrenceklausuler (der som udgangspunkt ikke gælder ved arbejdsgivers
opsigelse, medmindre funktionæren har givet anledning til opsigelsen, jf.
dit link), men §38, stk 2 påvirker ikke kundeklausuler der består
desuagtet. Igen medmindre arbejdsgiveren vælger at opsige kundeklausulen
med en måneds varsel.

Man skal lade være med at skrive under på det l*rt

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-09 23:14

alexbo wrote:

> Helt selv bestemme kan de dog ikke.
> Funktionærloven.
> §18
> Stk. 2. En arbejdsgiver kan opsige en aftale som nævnt i stk. 1. Dette
> skal ske med 1 måneds varsel til udløbet af en måned. Funktionæren har
> dog krav på det i stk. 1, 5. pkt., nævnte engangsbeløb ved fratrædelsen
> på betingelse af, at fratrædelsen sker inden 6 måneder efter, at
> arbejdsgiveren har opsagt aftalen, og fratrædelsen skyldes grunde, der
> ville have gjort arbejdsgiveren berettiget til at gøre aftalen gældende.

Det har du ret i. Den regel gælder for konkurrenceklausuler men ikke for
kundeklausuler. På den anden side vil det i praksis være op til
virksomheden om de vil påstå at funktionæren selv gav anledning til
opsigelsen.

--
Jesper Lund