Rettigheder II
Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 11:29

Jeg har en lille diskussion igang med www.billedkunst.dk
som "levere rettigheder til brug af billeder i skolerne.
(kører også på dk.fritid.foto (Rettigheder)

Del af et svar på tidligere spørgsmål:
"Vore aftaler på skoleområdet giver skolerne lov til, under en såkaldt
aftalelicens,
bl.a. at bruge billeder der er frit tilgængelige på internettet internt i
undervisningen."

Mit spørgsmål:
Hvordan kan i give tilladelsen til brug af billeder der er frit tilgængelig,
betragtes ALLE andres billeder der kan findes på internettet ikke "frit
tilgængelig",
og kan i bare give skolerne brugsret over dem UDEN der er indået en aftale
med den enkelte eller med en organistaion.
Jeg har f.eks ikke indgået en aftale om at skolerne må bruge mine billeder,
ejheller modager jeg vederlag for evt. brug.

Nyt svar:

Billedkunst.dk:
"udgangspunktet er at skolerne må bruge alle billeder som er tilgængelige
for skolen gennem åbne og lovlige kanaler, såsom frit tilgængelige
hjemmesider"

Mit spørgsmål:

OK, her er det så kæden igen hopper af:
Min hjemmeside er "frit tilgængelig" det betyder da ikke at alle
inkl. skolerne, frit kan benytte mine billeder - hvis der ikke er indgået en
aftale.

.... håber det er nok til at forstå hvad det drejer om
hvad siger i?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-09 03:37

/Peter skrev

> hvad siger i?

Meld dig ind? - Det er gratis for ophavsretindehaverne ...
http://www.copydan.dk/DK/Billedkunst/Foelgeret.aspx

- Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-09 11:40

/Peter skrev:

> [...]
> og kan i bare give skolerne brugsret over dem UDEN der er indået en aftale
> med den enkelte eller med en organistaion.

Det fremgår af Ophavsretsloven. Tjek §§ 13 og 50:

Hvis en skole fx har indgået en aftale med en organisation, der
repræsenterer fotografer og håndterer deres rettigheder, så kan skolen
også benytte fotografier af fotografer, der ikke er medlem af den
pågældende organisation.

Der er visse undtagelser for, hvad der må kopieres, og kopierne må kun
bruges i forbindelse med skolen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om Ubuntu Linux:

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 11:56

> [...]
> repræsenterer fotografer og håndterer deres rettigheder, så kan skolen
> også benytte fotografier af fotografer, der ikke er medlem af den

Vil det sige alle fotografers fotografier der er tilgængelige, inkl mine?

> Der er visse undtagelser for, hvad der må kopieres, og kopierne må kun
> bruges i forbindelse med skolen.

det kan jeg forstå.

Fra : Jubii

Dato : 05-11-09 12:18

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen

> Vil det sige alle fotografers fotografier der er tilgængelige, inkl
> mine?

Menes der så fotografer der har det som fag eller alle der tage
fotografier og lægge dem på nettet et sted?
Er ophavretten til egne fotografier frasagt i og med oplæg på nettet?

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 12:31

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen

> Menes der så fotografer der har det som fag eller alle der tage
> fotografier og lægge dem på nettet et sted?
> Er ophavretten til egne fotografier frasagt i og med oplæg på nettet?

et svar fra en jusist kan være svært at forstå eller også er spørgsmålet
fokert formuleret

Seneste to svar :
"Ja. Du er via den lovbestemte aftalelicensregel repræsenteret af os,
medmindre du nedlægger forbud efter ophavsretslovens § 50, stk.2. Det kræver
ikke en aftale mellem dig og Copydan BilledKunst. Se eventuelt
Kulturministeriets hjemmeside: http://www.kum.dk/sw716.asp under "Kollektiv
forvaltning"
"Ja, hvis du bliver opmærksom på at en skole har anvendt dine værker, kan
du meddele os dette, hvorefter du vil modtage vederlag herfor i fordelingen
af de indkomne midler fra skolerne. Dette gælder hvis dine værker er anvendt
under en skoleaftale mellem os og en skole i henhold til aftalelicensen,
uanset tidspunktet herfor."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-09 14:46

Jubii skrev:
> [...]

Ja.

> Menes der så fotografer der har det som fag eller alle der tage
> fotografier og lægge dem på nettet et sted?

Der nævnes intet om fag i paragrafferne, så det er ikke inskrænket til
fotografier taget af professionelle fotografer. Det gælder alle
fotografier (og andre værker). Der er så enkelte undtagelser, fx for
edb-programmer.

> Er ophavretten til egne fotografier frasagt i og med oplæg på nettet?

Nej, ophavshaver mister ikke sin ophavsret ved at publicere sine værker
på internettet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog:

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 15:08

> [...]
> edb-programmer.

> Nej, ophavshaver mister ikke sin ophavsret ved at publicere sine værker på

så er det måske råderetten over billderne man har misted, idet skoleren bare
kan anvende dem, godt nok i begræsnset omfang men alligevel.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-09 07:30

/Peter skrev

> så er det måske råderetten over billderne man har misted, idet skoleren bare
> kan anvende dem

Egentlig ikke - snarere en øget mulighed for betaling for brug

> Seneste to svar :
> "Ja. Du er via den lovbestemte aftalelicensregel repræsenteret af os,
> medmindre du nedlægger forbud efter ophavsretslovens § 50, stk.2.

Hvis du ikke vil have at fotografierne anvendes kan du jo bruge nogle
ressourcer på at nedlægge forbud jvf ovenstående

- Peter

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 15:39

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
/Peter skrev

> [...]

Hvis du ikke vil have at fotografierne anvendes kan du jo bruge nogle
ressourcer på at nedlægge forbud jvf ovenstående

Det er rigtig Peter, men jeg tænker på alle mennesker der ikke er klar over
denne omvendte lovgivning
de vil aldrig få anerkendelse for at nogle bruger deres billeder, da de
fææreste kender denne klausul ophavsret-lovgivningen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-09 09:45

/Peter skrev

> Det er rigtig Peter, men jeg tænker på alle mennesker der ikke er klar over
> denne omvendte lovgivning

Tænk på alle de mennesker der ikke kender lov om ophavsret og bare
bruger løs af alt hvad der findes på nettet

> de vil aldrig få anerkendelse for at nogle bruger deres billeder, da de
> fææreste kender denne klausul  ophavsret-lovgivningen.

Der er sgi da mange der slet ikke får noget for uberretiget brug af
billeder uanset
Det er jo kun hvis offentlige institutioner bruger billeder at der
falder betaling hvis man melder sig ind
Hvis private firmaer eller privatpersoner bruger dine billeder uden at
du opdager så slipper de afsted med det "ustraffet"
Nu er der en chance for at få lid ud af det uden det store arbejde

- Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-09 22:25

Peter Lykkegaard wrote:

> Meld dig ind? - Det er gratis for ophavsretindehaverne ...
> http://www.copydan.dk/DK/Billedkunst/Foelgeret.aspx

Melder man sig ind i Copydan? Jeg har et par gange fået 200-300 kroner
fra dem for nogle artikler til undervisningsbrug, men jeg erindrer ikke
at jeg skulle melde mig ind i broderskabet som betingelse. Det lykkedes
dem at finde mig. Copydan is watching you, åbenbart.

--
Jesper Lund

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-09 14:42

Jesper Lund skrev

> Melder man sig ind i Copydan?

Hvis deres beskrivelser står til troende så gør en tilmelding det hele
lidt nemmere

- Peter