"ØLkort"
Fra : Towli

Dato : 03-11-09 22:35

Hej Jura-kendere

Jeg var til en udmærket oktoberfest i lørdags, arrangeret af det lokale
bryghus og udelukkende med bryghusets øl .
Her solgte man bl.a. et "klippekort" med 10 klip (dvs 10 øl) for 300,- Det
kunne være enten flaskeøl eller fadøl man indløste
Det må have været en x-tra fin fest. Ihvertfald vågnede jeg søndag morgen
med et 10-stk klippekort i baglommen hvoraf kun 3 klip var benyttet.
Bryghuset vil ikke efterfølgende (dvs i dag) give mig 7 flaskeøl af samme
type som man kunne indløse lørdag aften.

Må de det?
Er der ikke regler om gavekort og tilgodebeviser og er et klippekort som
ovenfor beskrevet ikke at betragte som et tilgodebevis?

Jeg håber ikke jeg forekommer smålig ved at spørge... 210 kr er en slags
penge for mig...

/T

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-11-09 23:44

Den 03.11.2009 22:35, skrev Towli bl.a.:
> [...]
> ovenfor beskrevet ikke at betragte som et tilgodebevis?
>
> Jeg håber ikke jeg forekommer smålig ved at spørge... 210 kr er en slags

Det er bryghuset der er noget småligt, men du skal vist bare træne lidt
inden næste fest.

--
Niels

Fra : alexbo

Dato : 03-11-09 23:42

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev

> Jeg håber ikke jeg forekommer smålig ved at spørge... 210 kr er en slags
> penge for mig...

Det er jo ikke 210 kr. det er 7 øl, endda fra et lokalt bryggeri, 35 kr.
Det er ikke værd at bruge tid på.

Juridisk har det betydning hvad der står på kortet, dato, anledning og
navnlig udsteder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-09 00:09

alexbo skrev:

> Det er jo ikke 210 kr. det er 7 øl, endda fra et lokalt bryggeri, 35 kr.
> Det er ikke værd at bruge tid på.

Du ved vist ikke hvad øl fra mikrobryggerier koster. En pris på
60 kr. stykket er ikke usædvanlig.

--
Bertel
Jeg har fået ny offentlig mailadresse.

Fra : alexbo

Dato : 04-11-09 00:16

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Du ved vist ikke hvad øl fra mikrobryggerier koster. En pris på
> 60 kr. stykket er ikke usædvanlig.

Ja så er 10stk. for 300 kr, jo et godt tilbud, navnlig til en fest.

Jeg mente så også mere et bryggeri som Odense Faxe eller Harboe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-11-09 12:44

Towli skrev den 03-11-2009 22:35:

> Må de det?
> Er der ikke regler om gavekort og tilgodebeviser og er et klippekort som
> ovenfor beskrevet ikke at betragte som et tilgodebevis?

Det kommer an på hvilke betingelser ølkortet er udstedt på.

Se blandt andet på om der har været usædvanelig rabat på ølkortet i
forhold til den daglige pris.
Fx hvis den daglige pris er 60 kroner pr. flaske, men du til festen
altså fik mulighed for at hente 10 flasker mod indløsning af
klippekortet til SELVE arrangementet, så kan du naturligvis ikke få
samme mængde på et senere tidspunkt, da det ligesom lå i tilbuddet at
øllerne skulle hentes under arrangementet.

Bryghuset bør så måske have givet dit et forholdsmæssig mængde øl
istedet dvs. den mængde øl du kan få til hverdagspriser for 210 kroner.
Jeg mindes svagt en sag fra forbrugerklagenævnet/forbrugerstyrelsen om,
at et gavekort til en ansigtsbehandling stadig kunne indløses til en
ansigtsbehandling, men kun til den værdi som ansigtsbehandlingen havde
på udstedningsdatoen og man måtte tåle den merpris som var kommet siden
udstedelsen af gavekortet og indtil man indfriede det. Dvs. hvis man på
købsdagen har købt en ansigtsbehandling (værdi 300 kroner) og man kommer
2 år senere og vil have den ansigtsbehandling men prisen imellemtiden
er steget til 500 kroner, så må man altså betale 200 kroner oveni.

Du må dog lige selv google efter den case og se om det er noget du kan
bruge.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-11-09 12:16

Et ikke-juridisk svar:

Hele princippet med de her rabat-kort, set fra arrangørens side, er jo
ofte at nogle af dem forsvinder eller bliver glemt, inden de er helt
indløst, så de derfor ca. tjener det ind, som de har givet i rabat. Jge
tvivler på der er noget juridisk galt i den kutyme som de fleste steder
kører med når de laver den slags kort...

Hvis du køber et turpas til en hel dag Bakken, og du bliver syg og tager
hjem, kan du jo heller ikke kræve at komme og bruge det igen dagen
efter, når det var udstedt til den dag du købte det.

Men vis os hvad der står på kortet så kan det være at nogen kan sige
noget mere præcist...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-09 14:22

Esben von Buchwald skrev:

> [...]
> tvivler på der er noget juridisk galt i den kutyme som de fleste steder
> kører med når de laver den slags kort...

Vi har lov om forældelse der (kort fortalt) siger at der er tre
års forældelse på simple krav. At nægte at anerkende et bevis på
forudbetaling inden for en tidsramme på tre år er derfor
ulovligt.

> Hvis du køber et turpas til en hel dag Bakken, og du bliver syg og tager
> hjem, kan du jo heller ikke kræve at komme og bruge det igen dagen
> efter, når det var udstedt til den dag du købte det.

Det skyldes at turpasset ikke afmærkes på nogen måde der kan vise
om det er brugt eller ej. Det er kun datoen der viser hvornår det
er gyldigt. Det ved man når man købet det. Det har også noget at
gøre med at der er begrænsede pladser. Arrangøren kan ikke lige
pludselig honorere en million kunder med hver sit udaterede
adgangstegn.

Derimod kan man på et klippekort se om det er brugt op eller ej,
og der kan produceres alle de øl det er nødvendigt for at
honorere de solgte klippekort.

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-11-09 15:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> års forældelse på simple krav. At nægte at anerkende et bevis på
> forudbetaling inden for en tidsramme på tre år er derfor

Fuldstændig korrekt, men spørgsmålet er om det er af relevans for denne sag?

Hvis indholdet af købsaftalen er at "kunden ved anskaffelse af dette
klippekort har ret til at modtage ti øller inden festens udløb", ja så
ophører kundens fordring i det øjeblik, festen er slut.

Derfor er det afgørende at kende indholdet af købsaftalen, før vi kan
konkludere om kortet er at sidestille med et tilgodebevis.

> Derimod kan man på et klippekort se om det er brugt op eller ej,
> og der kan produceres alle de øl det er nødvendigt for at
> honorere de solgte klippekort.

Vi er ikke uenige, men det kan ikke konkluderes om kortet _er_ honoreret
uden yderligere informationer fra spørger.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-09 18:19

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev:

> Hvis indholdet af købsaftalen er at "kunden ved anskaffelse af dette
> klippekort har ret til at modtage ti øller inden festens udløb", ja så
> ophører kundens fordring i det øjeblik, festen er slut.

Det tænkte jeg ikke på. Du har helt ret.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-11-09 18:22

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
>
> Derimod kan man på et klippekort se om det er brugt op eller ej,
> og der kan produceres alle de øl det er nødvendigt for at

Hvis aftalen omkring rabatkort, er at det giver adgang til X antal øl
under oktoberfesten som afholdes dd. så er aftalen vel ikke længere end
at du kan få øl så længe festen er i gang, og ikke 1 sekund længere?

Fra : Towli

Dato : 05-11-09 22:08

Mange tak for jeres indputs.

/T

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-09 10:35

Towli skrev den 05-11-2009 22:08:
> Mange tak for jeres indputs.
>
> /T

Og hvad ender du så med at gøre?

Fra : Jubii

Dato : 06-11-09 11:45

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og hvad ender du så med at gøre?

Glas og ramme og op på væggen.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-11-09 12:21

Jubii wrote:

> Glas og ramme og op på væggen.

Hehe - næste gang du har brugt hele dit kort, så overvej lige om du
burde købe et 10-turs kort mere, eller om du kun kan nå at drikke 3 øl
mere (som det har været tilfældet)

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-09 13:19

Jubii skrev den 06-11-2009 11:45:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Glas og ramme og op på væggen.

Jeg går ud fra, at du taler om ølkortet.... og det er jo netop det som
vi savner information om, hvad der reelt var indgået aftale om.

Fra : Jubii

Dato : 06-11-09 16:46

> Jeg går ud fra, at du taler om ølkortet.... og det er jo netop det som
> vi savner information om, hvad der reelt var indgået aftale om.

Joh, ølkortet.
Havde det været om dig ville jeg nok have foreslået en glasmontre og ind
på et museum.