Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rettigheder
Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 10:50

Jeg har en lille diskussion igang med www.billedkunst.dk
som "levere rettigheder til brug af billeder i skolerne.

Del af et svar på tidligere spørgsmål:
"Vore aftaler på skoleområdet giver skolerne lov til, under en såkaldt
aftalelicens,
bl.a. at bruge billeder der er frit tilgængelige på internettet internt i
undervisningen."

Mit nye spørgsmål:
Hvordan kan i give tilladelsen til brug af billeder der er frit tilgængelig,
betragtes ALLE andres billeder der kan findes på internettet ikke "frit
tilgængelig",
og kan i bare give skolerne brugsret over dem UDEN der er indået en aftale
med den enkelte eller med en organistaion.
Jeg har f.eks ikke indgået en aftale om at skolerne må bruge mine billeder,
ejheller modager jeg vederlag for evt. brug.

.... håber det er nok til at forstå hvad det drejer om
hvad siger i?

Fra :    ab©

Dato : 05-11-09 10:57

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i meddelelsen
> ... håber det er nok til at forstå hvad det drejer om
> hvad siger i?

(Ja, når man ser bort fra alle stavefejlene ... der må være nogle
skolepenge, der kan tilbagebetales

"BilledKNust.dk" er helt galt afmarcheret - og jeg vil da opfordre alle, der
har billeder liggende på Nettet, til at skrive til

billedkunst@billedkunst.dk

ab©

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 11:20

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> Jeg har en lille diskussion igang med www.billedkunst.dk
> som "levere rettigheder til brug af billeder i skolerne.

Nyt svar:

Billedkunst.dk:
"udgangspunktet er at skolerne må bruge alle billeder som er tilgængelige
for skolen gennem åbne og lovlige kanaler, såsom frit tilgængelige
hjemmesider"

Mit ?:

OK, her er det så kæden igen hopper af:
Min hjemmeside er "frit tilgængelig" det betyder da ikke at alle
inkl. skolerne, frit kan benytte mine billeder - hvis der ikke er indgået en
aftale.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-11-09 12:15

"/Peter" skrev i en meddelelse
> Min hjemmeside er "frit tilgængelig" det betyder da ikke at alle
> inkl. skolerne, frit kan benytte mine billeder - hvis der ikke er
> indgået en aftale.

Det kommer vel an på, hvad de bruger dem til ?

De har vel lov til at kigge på hjemmesiden og snakke om indholdet -
herunder også billederne - og også i forbindelse med undervisningen ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 12:33

> Det kommer vel an på, hvad de bruger dem til ?
>
> De har vel lov til at kigge på hjemmesiden og snakke om indholdet -
> herunder også billederne - og også i forbindelse med undervisningen ?

nej brugsretten er lidt mere vi´dtgående, de må bruge billedern internt i
undervisningen.

Seneste to svar :
"Ja. Du er via den lovbestemte aftalelicensregel repræsenteret af os,
medmindre du nedlægger forbud efter ophavsretslovens § 50, stk.2. Det kræver
ikke en aftale mellem dig og Copydan BilledKunst. Se eventuelt
Kulturministeriets hjemmeside: http://www.kum.dk/sw716.asp under "Kollektiv
forvaltning"
"Ja, hvis du bliver opmærksom på at en skole har anvendt dine værker, kan
du meddele os dette, hvorefter du vil modtage vederlag herfor i fordelingen
af de indkomne midler fra skolerne. Dette gælder hvis dine værker er anvendt
under en skoleaftale mellem os og en skole i henhold til aftalelicensen,
uanset tidspunktet herfor."

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 15:09

On 2009-11-05 10:49:58 +0100, "/Peter" <pgh@wer.nn> said:

> [...]
> aftalelicens,
> bl.a. at bruge billeder der er frit tilgængelige på internettet internt i

Hej Peter

Tak for tippet, jeg har straks skrevet til CopDan BilledKunst og oplyst
dem, at de ikke har ret til at vidersælge af min ophavsret, og at de
skal ophøre med dette ind de har indgået en aftale herom med
undertegnet.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 15:33

> [...]
> dem, at de ikke har ret til at vidersælge af min ophavsret, og at de skal
> ophøre med dette ind de har indgået en aftale herom med undertegnet.

Velbekomme Niels, du var faktisk også i mine tanker da jeg skrev til dem.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 16:08

On 2009-11-05 15:32:45 +0100, "/Peter" <pgh@wer.nn> said:

> Velbekomme Niels, du var faktisk også i mine tanker da jeg skrev til dem.

Og jeg har straks fået et svar, CopyDan skriver bl.a. flg.

"Såfremt du ønsker at fastholde at dine værker ikke må bruges i
undervisningen, har du under ophavsretslovens § 50, stk. 2 en mulighed
for at nedlægge forbud mod at dine værker bruges under aftalelicensen.
Hvis dette er tilfældet bedes du udtrykkeligt meddele os at du
nedlægger forbud i henhold til ophavsretslovens § 50, stk. 2. Jeg skal
dog for en god ordens skyld bemærke at denne mulighed er der kun ganske
få der har benyttet sig af, idet dette betyder at man som ophavsmand
ikke får sine værker brugt i undervisningen og heller ikke modtager
vederlag gennem os."

Jeg har egenlig ikke noget i mod, at skoleelver bruger af mine billeder
til undervisning, men jeg vil ikke acceptere, at CopyDan opkræver
betaling for brug af mine billeder, for de penge som CopyDan kradser
ind går til at subsidiere nogle få og udvalge fotografer på de store
dagblade (inddirekte mediestøtte).

Mit site har eksisteret i ni år, og jeg har ikke modtaget en øre fra CopyDan.

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 15:34

> [...]
> dem, at de ikke har ret til at vidersælge af min ophavsret, og at de skal
> ophøre med dette ind de har indgået en aftale herom med undertegnet.

.... men kunne det ikke betale sig for dig at tilmelde dig
og derved få vederlag for brug af dine billeder?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-11-09 16:14

On 05-11-2009 10:49, /Peter wrote:
> "Vore aftaler på skoleområdet giver skolerne lov til, under en såkaldt
> aftalelicens,
> bl.a. at bruge billeder der er frit tilgængelige på internettet internt i
> undervisningen."

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men jeg har fået oplyst på min
primære arbejdsplads - en skole, at skolen er i dette skoleår udtaget
til at registrere kopimaterialer. Det indebærer at der ifm. kopier skal
udfyldes oplysninger om forfatter og antal kopier. Dette anvendes til
den registrering, som der efterfølgende udbetales COPYDAN-penge efter.
Jeg husker, at jeg spurgte direkte om brug af billeder. Hertil var
svaret - med et flakkende blik - at aftalen også gælder billedmateriale.
Men jeg har jo aldrig hørt om en fotograf, der modtager penge fra COPYDAN.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 16:22

On 2009-11-05 16:14:11 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Hertil var svaret - med et flakkende blik - at aftalen også gælder
> billedmateriale. Men jeg har jo aldrig hørt om en fotograf, der
> modtager penge fra COPYDAN.

Det er kun nogle få udvalgte fotografer fra de store dagblade som får
glæde af CopyDan's udbetalinger, og dermed har man lukket munden på
pressen, for den kritiserer jo ikke en ordning, som favoriserer dens
medarbejdere.

Fra : /Peter

Dato : 05-11-09 16:40

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> var svaret - med et flakkende blik - at aftalen også gælder
> billedmateriale. Men jeg har jo aldrig hørt om en fotograf, der

man sal være regiostreret hos dem, eller s kan man ikke få vederlag,
så ved de jo ikke du eksisterer.
Men det forkerte er jo, at alle andre, der ikke er registreret ikke får
øre for deres værker.

Fra : smileymas

Dato : 05-11-09 16:54

/Peter wrote:
> [...]
> så ved de jo ikke du eksisterer.
> Men det forkerte er jo, at alle andre, der ikke er registreret ikke får

Uhm - de administerer jo ikke pengene for deres blå
øjnes skyld, så vidt jeg husker snupper de noget der
ligner 50% i forbindelse med salg af kunst - altså
50% af de 5% som sælger indbetaler. Jeg har aldrig
brudt mig om den ordning, og jeg mener det er helt
skudt i roen at skoler skal bruge energi og resurser
på administration af noget der vel burde falde ind
under noget man kunne kalde samfundets gavn. Jeg er
godt klar over at mange ikke deler den ide..

Jeg kan se udviklings muligheder i konceptet, en dag
vil Niels skulle registrere de ting han fotograferer,
hvis han ønsker at bruge billederne komercielt. Hvis
et billede af Christiansborg, eller en begivenhed har
en vis økonomisk værdi, vil det vel være et argument,
at man lægger en bid af kagen.. Det lyder tåbeligt, uhm.
Jeg vil næsten vædde med at det kommer en dag, måske
blir det udformet som en slags fiskekort, hvis du går
rundt med kamera og ikke har dit fotokort, falder der
en bøde..

Hvis man kan lave penge ud af ren luft, så vil det ske.
Så prøv lige at tænk over hvad det er for en verden i
ønsker, den blir sku lidt krampagtig og smålig. -max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-11-09 17:04

On 05-11-2009 16:40, /Peter wrote:
> man sal være regiostreret hos dem, eller s kan man ikke få vederlag,
> så ved de jo ikke du eksisterer.

Det er IKKE tilfældet omkring de registreringer min arbejdplads
foretager. De opsøger aktivt de rettighedsindehavere, som vi registrerer
at have kopieret materialer fra

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 17:48

On 2009-11-05 17:03:41 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det er IKKE tilfældet omkring de registreringer min arbejdplads
> foretager. De opsøger aktivt de rettighedsindehavere, som vi
> registrerer at have kopieret materialer fra

Ja-ja... www.photo-gallery.dk har været på nettet i ni år, og jeg ved,
dels fra henvendelser fra elever og lærer, og fra mine logfiler, at
billeder fra mit web-site flittigt bruges i undervisningen, og jeg har
aldrig fået en bøjet femører fra CopyDan.

CopyDan er og bliver en snylter, jeg betaler f.eks. afgift hver gang
jeg køber CD'er eller DVD'er til at arkiverer mine billeder på, og
CopyDan har simpelthen gjor det så besværligt at få afgiften retur, at
jeg ikke orker at bruge min tid på det.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-11-09 18:19

On 05-11-2009 17:48, Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> køber CD'er eller DVD'er til at arkiverer mine billeder på, og CopyDan
> har simpelthen gjor det så besværligt at få afgiften retur, at jeg ikke

Det kan jeg ikke gennemskue, men jeg ved at en kollega pludselig og
automatik fik penge pga. de registreringer, som jeg omtaler. Men jeg har
aldrig hørt om skoler, der registrerer elevers brug af billeder. Men
mange skoler har adgang til mine og andres billeder i Polinfo. Det sker
mod betaling.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 19:06

On 2009-11-05 18:19:24 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> har aldrig hørt om skoler, der registrerer elevers brug af billeder.
> Men mange skoler har adgang til mine og andres billeder i Polinfo. Det

Jeg er helt sikker på, at mine billeder bliver anvendt til
undervisning, jeg har gennem årene fået mange e-mails fra lærer som har
oplyst mig om, at de brugte mine billeder til opgaver, og jeg har også
fået nogle e-mails fra skoleelever, det har mest været elever ved
højere uddannelser, som har forhørt sig om de måtte bruge mine billeder
i forskellige projekter, men for ikke så lang tid siden fik jeg en sjov
henvendelse fra to drenge i de mindre klasser, de klagede over, at jeg
ikke havde nogle billeder "kamp tanks", for deres lærer havde sat dem
til at finde nogle billeder på min hjemmeside og skrive en historie ud
fra dem, og de tilføjede, at det var pigerne som ville skrive om
blomster og heste.

Jeg har jo serveren stående hjemme hos mig selv, og nogen gange tager
jeg jo et kig på logfilerne, og derfor kan jeg tydeligt se, når det er
en hel skoleklasse der går om bord i mit web-site, det er meget
tydeligt når IP-adressen hører under SkoleCom, og når der samtidigt
bliver browset i billeder fra 10-15 forskellige emner.

Og jeg har aldrig haft noget i mod at skolerne brugte min hjemmeside,
men jeg kan ikke acceptere, at CopDan skal tjene penge på det.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-11-09 22:00

On 05-11-2009 19:06, Niels Riis Ebbesen wrote:
> Og jeg har aldrig haft noget i mod at skolerne brugte min hjemmeside,
> men jeg kan ikke acceptere, at CopDan skal tjene penge på det.

Ja, men jeg er da enig i det hele. Og selvfølgelig bliver også dine
billeder brugt. Typisk vil elever jo google sig til resultater. Hvordan
man egentlig skal administrere en ophavsret på billeder i skolen ved jeg
ikke. Typisk arbejdes der i skolen og i hjemmet. Og kommer en elev med
sådan en opgave er jeg jo næppe ansvarlig for et billede hentet fra
hjemmet. Hmh, men der er nok heller ikke meget guld at hente på nogen
skoler nu om dage. Men jeg kan overhovedet ikke se, hvordan CopyDan kan
uddele penge for billeder brugt i skoler. Jeg har ikke i 25 år oplevet
nogen registrere denne brug. Ved du noget om, hvordan det skulle foregå?

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 22:41

On 2009-11-05 21:59:57 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Men jeg kan overhovedet ikke se, hvordan CopyDan kan uddele penge for
> billeder brugt i skoler. Jeg har ikke i 25 år oplevet nogen registrere
> denne brug. Ved du noget om, hvordan det skulle foregå?

Det er Dansk Journalistforbund og Pressefotografforbundet som har
presset hårdt på for at få betaling fra skolerne, og den ordning som
der er lavet, er i store træk skåret til, så den tilgodeser og lukker
munden på journalisterne og pressefotograferne.

Og så vidt jeg ved, så udbetales der ikke noget til de enkelte
pressefotografer, pengene går i stedet ind i en fond, hvorfra
forbundets medlemmer kan søge om støtte til efteruddannelse og kurser.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-11-09 22:44

On 05-11-2009 22:40, Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> er lavet, er i store træk skåret til, så den tilgodeser og lukker munden
> på journalisterne og pressefotograferne.

Så forstår jeg din vrede, for det er da klart, at dine billeder må dukke
op en del gange.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-11-09 23:54

On 2009-11-05 22:43:53 +0100, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Så forstår jeg din vrede, for det er da klart, at dine billeder må
> dukke op en del gange.

Det er ikke kun mig som har grund til at være vred, dag- og ugebladenes
hjemmesider udgør jo kun en brøkdel af de hjemmesider, som anvendes i
undervisningen.

I rigtig mange år har det jo også været sådan, at en meget stor del af
Coda's musikafgifter stammer fra rock og pop, men hovedparten af
udbetalingerne går til den klassiske musik.

Det er kun Gramex afgifterne som fordeles nogenlunde retfærdigt, der er
jo mange musikere som mener, at gramex snupper en for stor bid af kagen.

Fra : Langgaard

Dato : 06-11-09 02:04

On 5 Nov., 22:40, Niels Riis Ebbesen <i...@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og så vidt jeg ved, så udbetales der ikke noget til de enkelte
> pressefotografer, pengene går i stedet ind i en fond, hvorfra
> forbundets medlemmer kan søge om støtte til efteruddannelse og kurser..

Det kan da kun komme dig tilgode, så hvorfor denne flæben?

--
Langgaard