VMware Fusion (Windows XP Professional) fy~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 04-11-09 21:52

Hej.

Jeg kører kun Windows på min Mac når jeg skal bruge et lille
regnskabsprogram SummaSummarum og Explorer når jeg skal på nettet og
bruge Betalingsservice web - det virker ikke på Safari. Langt fra noget
der fylder.
Da jeg begyndte for godt et år siden, fyldte Windows XP Professional i
mappen Virtuel Machines ca. 7,5GB.
Nu fylder VM ca. 25,2GB.

Inden jeg brugte VM i morges var den på 25,16GB. Efter brug var den på
25,17GB.

Hvad sker der. Noget i mine øjne statisk ændre sig.
Vil VM vokse til der ikke er mere plads - og hvad så.
Kan jeg rydde op.

Michael C.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-11-09 22:04

Michael Corfitsen skrev:

> [...]
> 25,17GB.
>
> Hvad sker der. Noget i mine øjne statisk ændre sig.
> Vil VM vokse til der ikke er mere plads - og hvad så.

Du kan altid rydde op på dine diske inde fra Windows, og sørge for at de
ikke indeholder mere end de skal. Der er en facilitet under
egenskaber for den enkelte harddisk i Windows til formålet.

Når DET så er gjort, så åbner du VMWare tools (du skulle gerne have et
lille blåt ikon nede ved uret) og her er et faneblad der hedder Shrink.
Her kan du aktivere en totrinsprocess der genbygger dine virtuelle diske.

Første trin nulstiller ubrugte områder på disken (windows lader bare det
gamle skrammel forblive).

Andet trin kopiere de ikke-ubrugte områder til en ny kopi af din
virtuelle disk som så erstatter den gamle.

Bemærk: Der skal altså være plads til begge dele mens du gør det her.

Det skulle gerne hjælpe :)

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 05-11-09 12:05

Det var det.

Fra 25,2GB til 7,3GB.

Tak for hjælp, men hvorfor ordner programmet ikke selv denne proces.
Set fra min ringe edb-forståelse - specielt windåse - er det da fjollet
(for ikke at sige åndsvagt) at fylde unødvendigt, og bare akkumulerer
fylde.
Hvis man nu intet gør, hvad sker der så, når maskinen er fuld.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-09 12:35

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> fylde.
> Hvis man nu intet gør, hvad sker der så, når maskinen er fuld.

Fordi windows ikke aner at den lever i en virtuel maskine... så det er
er VMware der skal håndtere den slags. Det kunne nok gøre automatisk,
men eftersom det er en ret omfattende process at pakke de data sammen
har man valgt at gøre til en manuel process.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-11-09 16:37

Michael Corfitsen skrev:
> [...]
> fylde.
> Hvis man nu intet gør, hvad sker der så, når maskinen er fuld.

Godt det lykkedes.

Windows er som udgangspunkt konstrueret til at køre med en fysisk
harddisk med en fast størrelse, som den kan gøre med hvad den har lyst
til. Det gør den så.

Hvis Windows synes disken løber fuld, bliver man tilbudt at tømme
papirkurv og at rydde op på disken. Hvis vmware konstaterer at den
fysiske disk som den virtuelle maskine ligger på er blevet (næsten)
fuld, så sættes den virutelle maskine på pause og man bliver orienteret
så man kan rydde lidt op.

Det er ret interessant om Windows 7 kan opføre sig pænt med VPC som jo
er Microsofts virtuelle platform.