Spørgsmål: Jura, bilreparation, reklamatio~
Fra : Jake

Dato : 03-11-09 17:49

Den korte historie er, at min bil brød sammen igår.

Igår sagde en uafhængig mekaniker at det var tandremmen der var ødelagt (med
ødelagt motor til følge).

Tog derefter bilen hen til forhandleren (som jeg i sin tid købte bilen ved).
Han
sagde, at det var bolten som holder
knasthjulet der var gået løs og havde smadret motoren.

Ifølge de papirer jeg har er tandremmen udskiftet ved 120000 km og jeg har
fået at vide 2 steder, at når
tandremmen udskiftes så _skal_ bolten også udskiftes. Men forhandleren
oplyste at de _kun_ havde udskiftet
tandremmen og ikke bolten...altså at den bolt der var gået løs har siddet
der lige fra fabrikken og aldrig har
været skiftet. Jeg kunne dermed forstå, at forhandleren mente, at de ikke
havde
begået nogen fejl og at jeg skulle betale for reparationen.

De mekanikere jeg har snakket med siger, at:

1) hvis bolten rent faktisk _blev_ skiftet ifm. tandremsskiftet i april 2008
så har forhandleren ikke strammet den
ordenligt.
2) hvis bolten _ikke_ blev skiftet, så har forhandleren begået en fejl ift.
den procedure
der anbefales ifm. udskiftning af tandrem.
3) hvis det er tandremmen der er gået i stykker (og forhandleren dermed
lyver), så
har der været noget galt med tandremmen eller monteringen idet en tandrem
skal kunne
holde til 120000 km kørsel.

FDM siger, at jeg ikke har nogen sag, hvilket overrasker mig. De mener, at
det er så godt som
umuligt, at bevise noget som helst. FDM begrunder
det med at det er lang tid siden (april 2008) tandremmen blev udskiftet og
at det også er mange km (48000km) siden
tandremmen blev udskiftet.

Tandremmen skal ifølge specifikationerne kunne holde 120000 km.

Tilbud indtil videre lyder på : 24000 kr + moms for ny motor og 7000 + moms
for montering.

Forhandleren er en autoriseret Nissan forhandler og alle servicecheck er
foregået
ved forhandleren.

Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op, men jeg mener helt klart at
forhandleren har begået en fejl. Spørgsmålet er bare
hvad jeg kan stille op????

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-11-09 23:37

Den 03.11.2009 17:49, skrev Jake bl.a.:
> [...]
>
> Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op, men jeg mener helt klart at
> forhandleren har begået en fejl. Spørgsmålet er bare

Desværre har FDM nok ret. Intervallet for skift af tandrem er ikke nogen
garanti, uanset andre komponenter og deres udskiftning.

--
Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-11-09 20:23

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Desværre har FDM nok ret. Intervallet for skift af tandrem er ikke nogen
> garanti, uanset andre komponenter og deres udskiftning.

Det har jo ikke noget med remmen at gøre. Det er en dårlig udført
reparation. Det må der da helt sikkert være 2 års reklamationsret på ..

--
Per

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-11-09 20:31

> Det har jo ikke noget med remmen at gøre. Det er en dårlig udført
> reparation. Det må der da helt sikkert være 2 års reklamationsret på ..

Kig i dk.teknik.bil , bolten der er knækket sidder på knasten og har slet
ikke noget med skift af tandremmen at gøre. Den bolt der skal afmonteres ved
skift af rem sidder på krumtappen. Så umiddelbart hændeligt uheld, som man
selv skal betale med mindre man måske kan være heldig at importør eller
forhandler vil spytte i bøssen, hvis man har været trofast kunde.

Mvh Niels

Fra : Peter W.

Dato : 05-11-09 06:41

On 4 Nov., 20:30, "Niels Bengaard" <benga...@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

> [...]
> selv skal betale med mindre man måske kan være heldig at importør eller
> forhandler vil spytte i bøssen, hvis man har været trofast kunde.

Nu har jeg ikke så meget forstand på biler, men sådan som jeg forstår
det, du skriver, så har bolten ikke haft nogen indflydelse på den
opståede skade.

Jeg forudsætter her, at OP er forbruger, men det har ikke afgørende
betydning for retsstillingen. Tandremmen har kun holdt til 48.000 km,
når den ifølge specifikationen skal kunne holde til 120.000 km. Den
har derfor ikke den holdbarhed, som OP havde rimelig grund til at
forvente, og der foreligger derfor en mangel, jf. KBL § 75 a, stk. 2,
nr. 1, jf. § 76, stk. 1, nr. 4. Da der er gået mere end 6 måneder
siden handlen, må OP selv bevise, at fejlen er opsået som følge af
tandremmens egenskaber, f.eks. ved at indhente en sagkyndig
vurdering,, jf. KBL § 77 a, stk. 3, modsætningsvis.

Se denne afgørelse fra Forbrugerklagenævnet:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/barnevogne/barnevogn-trykknappe/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-11-09 16:15

> [...]

Nu har jeg ikke så meget forstand på biler, men sådan som jeg forstår
det, du skriver, så har bolten ikke haft nogen indflydelse på den

Den knækkede bolt er skyld i skaden, men det er ikke en bolt der skal pilles
ved i forbindelse med skift af tandremmen.
Så reparatøren har ikke foretaget en fejlagtig reparation.

Mvh Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-11-09 20:29

On Thu, 5 Nov 2009 16:15:05 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

>Den knækkede bolt er skyld i skaden, men det er ikke en bolt der skal pilles
>ved i forbindelse med skift af tandremmen.
>Så reparatøren har ikke foretaget en fejlagtig reparation.

Med mindre han har haft pillet ved bolten, det er før set at de gode
mekanikere har skruet hvor de ikke skulle og derved ødelagt noget.

Hvis det er tilfældet har værkstedet højst sansynligt en
ansvarsforsikring der dækker skaden.

/Hans

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-11-09 16:32

"Jake" <jake@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op, men jeg mener helt klart at
> forhandleren har begået en fejl. Spørgsmålet er bare

www.bilklage.dk er en mulighed for at få afgjort om du har ret.

Mvh Niels