"Jake" <jake@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
news:4af05f12$0$276$14726298@news.sunsite.dk...
> Den korte historie er, at min bil brød sammen igår.
>
> Igår sagde en uafhængig mekaniker at det var tandremmen der var ødelagt
> (med
> ødelagt motor til følge).
>
> Tog derefter bilen hen til forhandleren (som jeg i sin tid købte bilen
> ved). Han
> sagde, at det var bolten som holder
> knasthjulet der var gået løs og havde smadret motoren.
>
> Ifølge de papirer jeg har er tandremmen udskiftet ved 120000 km og jeg har
> fået at vide 2 steder, at når
> tandremmen udskiftes så _skal_ bolten også udskiftes. Men forhandleren
> oplyste at de _kun_ havde udskiftet
> tandremmen og ikke bolten...altså at den bolt der var gået løs har siddet
> der lige fra fabrikken og aldrig har
> været skiftet. Jeg kunne dermed forstå, at forhandleren mente, at de ikke
> havde
> begået nogen fejl og at jeg skulle betale for reparationen.
>
> De mekanikere jeg har snakket med siger, at:
>
> 1) hvis bolten rent faktisk _blev_ skiftet ifm. tandremsskiftet i april
> 2008 så har forhandleren ikke strammet den
> ordenligt.
> 2) hvis bolten _ikke_ blev skiftet, så har forhandleren begået en fejl
> ift. den procedure
> der anbefales ifm. udskiftning af tandrem.
> 3) hvis det er tandremmen der er gået i stykker (og forhandleren dermed
> lyver), så
> har der været noget galt med tandremmen eller monteringen idet en tandrem
> skal kunne
> holde til 120000 km kørsel.
>
> FDM siger, at jeg ikke har nogen sag, hvilket overrasker mig. De mener, at
> det er så godt som
> umuligt, at bevise noget som helst. FDM begrunder
> det med at det er lang tid siden (april 2008) tandremmen blev udskiftet og
> at det også er mange km (48000km) siden
> tandremmen blev udskiftet.
>
> Tandremmen skal ifølge specifikationerne kunne holde 120000 km.
>
> Tilbud indtil videre lyder på : 24000 kr + moms for ny motor og 7000 +
> moms
> for montering.
>
> Forhandleren er en autoriseret Nissan forhandler og alle servicecheck er
> foregået
> ved forhandleren.
>
> Ved sgu ikke hvad jeg skal stille op, men jeg mener helt klart at
> forhandleren har begået en fejl. Spørgsmålet er bare
> hvad jeg kan stille op????
www.bilklage.dk er en mulighed for at få afgjort om du har ret.
Mvh Niels