Privat skifte - betaling af bedemand o.lig~
Fra : MicDK

Dato : 03-11-09 08:39

Hej

I forbindelse med min fars død har vi valgt et privat skifte (min bror
og jeg - min far er fraskilt sin 2e kone og der er ikke andre
arvinger). Der er lidt aktiver på div. bankkonti - men med en
ejerlejlighed, der er belånt til vurderingen dd., er det ikke sikkert
at der til sidst er arv tilbage, når alt er gjort op.

Mit spørgsmål : Må vi, med skifteretsattesten i hånden, betale
regningen for begravelsen? Og hvis der nu ikke, i sidste ende, er
flere aktiver en passiver, får vi så regningen i nakken igen? Formoder
at vi kan betale TDC, o.lign. uden problemer af nogen art.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-11-09 12:47

"MicDK" <bil@lortecitroen.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Med venlig hilsen

Hvorfor har I ikke ladet det hele gå ind over skifteretten så de
modtog alle regninger og kunne rådgive jer, kun hvis retten føler
der er større problemer anbefaler de evt advokat? Hvad vil i stille op
hvis lejligheden giver et større underskud ved salg i disse tider?

Fra : MicDK

Dato : 04-11-09 07:05

> [...]
> der er større problemer anbefaler de evt advokat? Hvad vil i stille op
> hvis lejligheden giver et større underskud ved salg i disse tider?

Ved privat skifte hæfter man ikke for evt. gæld - kan man se, at
resultatet er negativt, kan man til enhver tid sende set tilbage til
skifteretten (så længe at man ikke selv (personligt) er begyndt at
bruge løs af boets penge).

Det er bare svært at finde en præcisering af hvad man må/skal betale -
man kan jo ikke vente 8 uger indtil evt. kreditorer har meldt sig.
Eller...?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-11-09 17:30

> [...]

Det er bare svært at finde en præcisering af hvad man må/skal betale -
man kan jo ikke vente 8 uger indtil evt. kreditorer har meldt sig.

Har I haft boet i statstidende så evt kreditorer kan melde sig til jer?

Fra : MicDK

Dato : 04-11-09 10:30

> Har I haft boet i statstidende så evt kreditorer kan melde sig til jer?

Ja, det sker via en formular til skifteretten - alt det formelle er på
plads.

Fra : Mads Petersen

Dato : 05-11-09 14:42

"MicDK" <bil@lortecitroen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> flere aktiver en passiver, får vi så regningen i nakken igen? Formoder
> at vi kan betale TDC, o.lign. uden problemer af nogen art.

Hejsa,

Da min mor døde sidste år, ville min søster og jeg også lave et privat
skifte, og vi fik at vide det eneste vi måtte betale for var begravelsen, da
det kommer før alt andet åbenbart.

Fra : Steen Hansen

Dato : 05-11-09 16:57

On Tue, 3 Nov 2009 07:38:38 -0800 (PST), MicDK <bil@lortecitroen.dk>
wrote:

> [...]
>flere aktiver en passiver, får vi så regningen i nakken igen? Formoder
>at vi kan betale TDC, o.lign. uden problemer af nogen art.

Ifg. den besked jeg fik fra skifteretten er der 4 regninger der skal
betales.

Udgifter til afholdelse af mindehøjtidelighed efter afdøde
Regningen for begravelsen
Annoncen til statstidende.
Gebyr til skifteretten.

8 uger efter annoncen skal du have modtaget alle regninger,og kan
herefter betale alle de øvrige regninger hvis der er penge til dette,
er der ikke penge til dette sende du det hele til skifteretten, som så
fordeler til kreditore, efter de selv har taget en bid af kagen.

Men hvad hvis du er bekendt med en regning som ikke er kommet efter de
8 uger, og kreditor er klar over at debitor er død ?

Hvad hvis afdøde har boet i socialt boligbyggeri hver der er 3
måneders opsigelse, og lejemålet ikke er udlejet før efter 3 måneder.
Kan man så afvise den sidste måneds husleje da den først kommer efter
8 uger ?

Steen

Fra : Jubii

Dato : 05-11-09 18:28

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> måneders opsigelse, og lejemålet ikke er udlejet før efter 3 måneder.
> Kan man så afvise den sidste måneds husleje da den først kommer efter

Egentlig opsiges lejemålet ved dødens indtræffelse ik'
Altså ikke noget med 3 månders opsigelse, med tilhørende lejebetaling.
Det skal bare meddeles udlejer, så denne frit kan disponere over
lejligheden, fra dagen for meddelelsen.
Jeg mener også, at hvad der er betalt i leje og depositum skal i
tilfælde af overskud, tilgå dødsboet.

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-11-09 15:56

On Thu, 5 Nov 2009 18:27:50 +0100, "Jubii" <jubii@msn.com> wrote:

> [...]
>lejligheden, fra dagen for meddelelsen.
>Jeg mener også, at hvad der er betalt i leje og depositum skal i

Iflg. det aktuelle boligselskab skal dødsboet betale tre måneders
husleje hvis boligen ikke udlejes inden, så hvis du kan henvise til
noget juridisk i dette tilfælde vil jeg gerne have dette.

Steen

Fra : Jubii

Dato : 06-11-09 16:43

> Iflg. det aktuelle boligselskab skal dødsboet betale tre måneders
> husleje hvis boligen ikke udlejes inden, så hvis du kan henvise til
> noget juridisk i dette tilfælde vil jeg gerne have dette.

Nej, jeg fik blandet 2 ting sammen, så det er bedst at stole på at der
er 3 måneders leje, medmindre....