Claus Skaarup (Arbejde) skrev:
> Hej
>
> Jeg var forleden nede ved min optiker og prøve nye brillestel. Jeg fik 5
> sæt med hjem for at prøve dem. Desværre må jeg have tabt dem på en eller
> anden måde, mens jeg cyklede hjem, for posen var væk, da jeg kom hjem.
>
> Er der nogen som helst mulighed for at en forsikring dækker her, eller
> må jeg til lommerne? Der var brillestel for omkring 8000 kr. i posen,
> så jeg er virkelig på røven her...
>
Hej Claus.
Dine forsikringsvilkår kan denne gruppe jo desværre ikke hjælpe dig med.
Der er kun et sted at rette forespørgslen, og det er til dit
forsikringsansvar.
Du skal dog, hvis forsikringen ikke dækker, være opmærksom på følgende.
Når du taber brillerne, så er der som udgangspunkt tale om
erstatningsansvar uden for kontrakt, og skadelidte (brillesælger) kan
udelukkende kræve den negative kontraktsinteresse. Det er ligesom hvis
man ødelægger varer i en butik.
Den negative kontraktsinteresse betyder, at sælger skal have dækket
*INDKØBSPRISEN* og ikke den oplyste salgspris. Sælger skal altså ikke
have dækket sin bruttoavance.
Vær dog opmærksom på, at der kan være aftalt noget andet, hvis der
foreligger en skriftlig aftale med vilkår for dit "køb på prøve".
Jeg synes du skal:
1, kontakte dit forsikringsselskab og fortæl tingene som det er.
og hvis de ikke vil dække det, så:
2, kontakt brillemanden og fortæl ham hvad der er sket. Hvis han kræver
erstatning - hvad han jo nok gør - så kræv en opgørelse over hvad de
pågældende briller har kostet i indkøbspris.
Er du snotforvirret
eller vil du have hjælp til at snakke med
brillemanden i tilfælde af, at han ikke vil acceptere hvad jeg lige har
fortaldt dig, så vil jeg gerne hjælpe dig med at kontakte ham eller
sende ham en skrivelse. Jeg har tidligere haft lignende tilfælde, hvor
butikken var "hårde at danse med", og det skal ikke koste dig noget.
--
Vh.
Kasper Demant
stud.jur