afbestille betilt mad...
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 01-11-09 19:04

hej ng.

har lige bestilt mad over just-eat et sted jeg har fået fra en 8-10 gange
før. fået bragt ud alle gange!

her hvor jeg så lige bestiller idag er de pludseligt stoppet med at bringe
ud og det er hent selv....

opdager det selvfølge først efter bestillingen er gået igennem og jeg har
betalt.....

normalt trykker man bare videre hele vejen igennem og det er så bring ud....
men siden de nu har valgt man ikke kan få bragt ud.... så vælger den så selv
afhent...

bestillingen var kl. 18.45 jeg ringer 18.54 og maden var klar til afhentning
kl 19.25.

det kunne ikke lade sig gøre at afbestille.....

men sagde til dem at de ikke behøvede at lave maden for jeg kom IKKE og
afhentede den...!

kan jeg ikke bare afvise betalingen når de trækker den på mit visa electron?

ellers andet jeg kan gøre?

Nikolai

Fra : /Peter

Dato : 01-11-09 19:53

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> hej ng.

Rent juridisk har du indgået en aftale, om du henter maden eller ej er
vel firmaet uvedkommende.

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 01-11-09 19:59

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Rent juridisk har du indgået en aftale, om du henter maden eller ej er vel
> firmaet uvedkommende.

og hvad så når det er internet køb? så har jeg vel 14 dages returret....
eller?

Fra : alexbo

Dato : 01-11-09 20:06

"Nikolai R. jensen" > skrev i

> og hvad så når det er internet køb? så har jeg vel 14 dages returret....
> eller?

Eller!
Du havde da ville forestillet dig at du efter nogle dage kunne sende maden
tilbage og sige du har fortrudt købet.

Fortrydelsesretten gælder ikke:
1) køb af levnedsmidler og andre varer til husholdningens løbende forbrug,
som købes på offentlige steder, torve og markeder, eller som skal leveres
til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret og
regelmæssig vareudbringning,

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 01-11-09 23:33

> [...]
> til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret

Er der nogen af ovenstående katagorier Nikolai´s mad falder ind under?

--
Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-09 00:00

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> wrote in

> Er der nogen af ovenstående katagorier Nikolai´s mad falder ind under?

Ja, en pizza er et levnedsmiddel og et pizzaria tæller som et offentligt
sted.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-09 06:53

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Er der nogen af ovenstående katagorier Nikolai´s mad falder ind under?

Prøv "levnedsmidler".

--
Bertel
Jeg har fået ny offentlig mailadresse.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-11-09 16:03

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv "levnedsmidler".

Levnedsmidler som købes på offentlige steder (nettet?).... OG som leveres
til forbrugeren (der bliver netop ikke leveret)...

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 02-11-09 16:21

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Levnedsmidler som købes på offentlige steder (nettet?).... OG som leveres
> til forbrugeren (der bliver netop ikke leveret)...

"Eller" er ikke det samme som "OG".

Dette med de offentlige steder er fordi det handler om salg uden for fast
butikssted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leif Neland

Dato : 02-11-09 19:26

alexbo wrote:
> [...]
> til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret og

For så vidt angår tjenesteydelser og specialfremstillede eller
tilpassede varer, kan du med købers samtykke forkorte fortrydelsesfristen.

En pizza med ekstra ost er vel specialfremstillet, så...

Man kunne vel godt lave en fortrydelsesfrist på indtil 5 minutter før
fremstillingstidspunktet, hvis forretningen skriver det i
betalingsbetingelsen.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-09 21:17

Leif Neland skrev:

> En pizza med ekstra ost er vel specialfremstillet, så...

Der er slet ikke returret - specialfremstillet eller ej.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-09 00:16

alexbo skrev:

> [...]
> til forbrugeren på dennes bopæl eller arbejdsplads som led i organiseret og

Den gælder heller ikke:
2) aftaler om indkvartering, transport, forplejning, herunder servering
og catering, og rekreative fritidsaktiviteter, herunder underholdnings-,
idræts- og lignende kulturbegivenheder, hvis

a) det fremgår af aftalen, hvilken dag eller inden for hvilken bestemt
periode den pågældende tjenesteydelse skal udføres, og

b) aftalen ikke er indgået uden for fast forretningssted under de i § 2,
stk. 2, nr. 2, litra a og b, nævnte omstændigheder,

- og mon ikke en pizza kvalificerer som "forplejning"?

Jeg er dog mere i tvivl om de alm. aftaleretlige regler. Hvis vi
antager, at Nikolai har givet besked inden fremstillingen er påbegyndt
er kravet så ikke begrænset til den tabte fortjeneste?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-09 01:15

Nikolai R. jensen wrote:
> [...]
> ud og det er hent selv....
>
> opdager det selvfølge først efter bestillingen er gået igennem og jeg har
[...]

De fleste restaurationer på Just-Eat krævet et gebyr for at bringe ud,
og derfor kan man sige, at du i så fald burde have været opmærksom på,
at gebyret ikke figurerede på listen over de beløb du skulle betale
(seperate beløb for hver "ting" du har bestilt, og et separat beløb for
udbringning), og som du kan se inden du godkender ordren.

Der er nogle restaurationer på Just-Eat der har gratis levering hvis man
bestiller for et relativt stort beløb (f.eks. 120 kroner), men ellers
plejer det som absolut minimum at koste 20 kroner, og som regel 25 eller
mere, at få maden bragt til døren.

Du kan måske kontakte Just-Eat og opfordre dem til at gøre det mere
klart i deres brugergrænseflade, hvorvidt man er ved bestille til
levering eller til afhentning, sådan at du ikke kan begå samme fejl igen.

En anden gang kan du selvfølgelig prøve at være hurtigere, enten
kontakte Just-Eat eller restaurationen, og spørge om du kan trække
ordren tilbage, men såvidt jeg ved er det ikke noget du har krav på at
kunne gøre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-09 12:31

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Just-Eat eller restaurationen, og spørge om du kan trække ordren tilbage,
> men såvidt jeg ved er det ikke noget du har krav på at kunne gøre.

Helt ujuridisk, men går konceptet bag "Just Eat" ikke lidt fløjten, når man
alligevel skal bevæge sig ned til pizzariaet for at afhente ordren.
For mig at se, er kongstanken da netop, at man kan sidde hjemme, bestille i
ro og mag, betale forud med dankort og afvente levering til gadedøren.
Altså en slags online opfedningsanstalt

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 02-11-09 14:53

"Frodo Nifinger" skrev
> Helt ujuridisk, men går konceptet bag "Just Eat" ikke lidt fløjten, når
> man alligevel skal bevæge sig ned til pizzariaet for at afhente ordren.

Njah, både og. Jeg ser det mere som et on-line menukort.

Jeg er før blevet mødt med skæld ud (no shit!) fordi jeg bestilte on-line,
men kørte ned og hentede min pizza. Jeg fik at vide at de skulle betale et
gebyr til JustEat for alle bestillinger, så de bad mig bestille via
telefonen en anden gang. Så bad jeg om at vide hvor stort et gebyr de skal
betale pr. bestilling, og så skal de bare give næsten det samme i rabat, så
skal jeg nok ringe en anden gang, men så blev han bare sur igen.

/Peter

Fra : KC

Dato : 02-11-09 16:40

> [...]
> betale pr. bestilling, og så skal de bare give næsten det samme i rabat, så
> skal jeg nok ringe en anden gang, men så blev han bare sur igen.

Fedt sagt!!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-11-09 10:30

Peter D. Jørgensen wrote:
> [...]
> betale pr. bestilling, og så skal de bare give næsten det samme i rabat, så
> skal jeg nok ringe en anden gang, men så blev han bare sur igen.

Jeg oplevede også noget brok hos en af de lokale pizzariaer, fordi jeg
brugte Just-Eat til at bestille til afhentning, men de er holdt op med
at brokke sig igen.

En af fordelene ved Just-Eat er netop, at man ikke skal tale i telefon
med en eller anden - typisk - indvandrer med lettere begrænsede
danskkundskaber; i stedet har man *skriftlig* dokumentation for hvad man
har bestilt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-11-09 10:27

Frodo Nifinger wrote:
> Helt ujuridisk, men går konceptet bag "Just Eat" ikke lidt fløjten, når
> man alligevel skal bevæge sig ned til pizzariaet for at afhente ordren.

De enkelte restaurationer bestemmer selv, om de kun vil bringe ud, eller
kun vil afhente, eller begge dele. Mange gør det, at de åbner tidligt,
men først bringer ud fra klokken 16. Stort set hos alle kan man afhente,
men jeg har én lokal kinagrill der har valgt det fra; kun udbringning.

Ja.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-11-09 14:07

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> kontakte Just-Eat eller restaurationen, og spørge om du kan trække
> ordren tilbage, men såvidt jeg ved er det ikke noget du har krav på at

Den er vel ikke længere, end at man en anden gang, sørger for at læse
hvad det er man har bestilt, inden man "kører kortet igennem"?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 10-11-09 22:10

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse

> Den er vel ikke længere, end at man en anden gang, sørger for at læse hvad
> det er man har bestilt, inden man "kører kortet igennem"?

hvor skulle jeg vide fra at de fra den ene dag til den anden fjerner
muligheden for udbringning?

det har indtil der kørt sådan at jeg bare vælger maden, trykker bestil og
betalt med mit pre registrede kort....

det står med bitte småt at det nu kun er hent selv....

og jeg var og er ikke den eneste der er faldet i den fælde ved dem efter de
ikke længere bringer ud...

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 10-11-09 23:51

On 2009-11-10, Nikolai R. jensen <ng@spritstiv.dk> wrote:

> hvor skulle jeg vide fra at de fra den ene dag til den anden fjerner
> muligheden for udbringning?

Fra skærmen. Længere er den juridiske del af det ikke.

--
Andreas

Fra : J

Dato : 11-11-09 00:22

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Fra skærmen. Længere er den juridiske del af det ikke.

Husk. Det må ikke være hverken for let eller for logisk. Vi taler trods alt
om betilt mad.

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 13-11-09 09:15

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Husk. Det må ikke være hverken for let eller for logisk. Vi taler trods
> alt om betilt mad.

sikke dog et par kloge åger der lige kom forbi der... i er sgu godt nok
dygtige... fjolser!

Fra : J

Dato : 13-11-09 14:28

> "J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> sikke dog et par kloge åger der lige kom forbi der... i er sgu godt nok
> dygtige... fjolser!

Var det Nikolaj R. Jensen, der ikke kunne læse, eller var det Nikolaj R.
Jensen, der ikke kunne læse?

Fra : Jubii

Dato : 13-11-09 16:25

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> Var det Nikolaj R. Jensen, der ikke kunne læse, eller var det Nikolaj
> R. Jensen, der ikke kunne læse?

Det er bare een mere der har luret dig af.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-11-09 23:25

Nikolai R. jensen wrote:

> hvor skulle jeg vide fra at de fra den ene dag til den anden fjerner
> muligheden for udbringning?

Du har jo været igennem forløbet, valgt varer, leveringsform og betaling
osv.

> det har indtil der kørt sådan at jeg bare vælger maden, trykker bestil og
> betalt med mit pre registrede kort....
>
> det står med bitte småt at det nu kun er hent selv....

Du har formentlig bare været for hurtig til at klikke videre til næste
side, og herefter accepteret betalingen?

Ellers havde du nok opdaget at levering til din dør ikke længere var en
mulighed...

Hvis nu din favorit-pizza nr 17 pludselig havde skiftet til nr 12, eller
de havde ændret den så der var oliven i stedet for peberfrugt på, så
havde du jo også stået i samme situation - det står også kun med små
bogstaver hvad pizzaerne indeholder, og der er ingen garanti for, at
menukortet forbliver uændret, eller at de varsler ændringer i forvejen...

Pointen er - som tidligere - at du har gennemført en betaling for en
bestilt vare, uden at sikre dig at varen og leveringsformen var det
ønskede, uanset om dit kort allerede var registreret i systemet så du
ikke skulle have det op af lommen. Håber du har lært af lektien

> og jeg var og er ikke den eneste der er faldet i den fælde ved dem efter de
> ikke længere bringer ud...

Det siger måske mere om folk?

Det er da rigtig god service at du fik dine penge igen, men juridisk har
du ikke krav på en skid - du bestilte mad til afhentning og det har du
fået... At du så ikke går ned og henter den er jo dit eget problem. Men
du må være en god kunde siden de er så flinke...

Fra : Jubii

Dato : 16-11-09 08:43

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen

> Det siger måske mere om folk?

Dit indlæg siger en masse om dig!
Du læser ikke trådene igennem, for ellers havde du fundet ud af at
forretningen har indrømmet sin fejl og tilbagebtalt pengene.

Hvad om folk af din slags holdt op med at skrive i denne tråd, den har
været afsluttet i lang tid nu.

Fra : Hauge

Dato : 16-11-09 15:32

Jubii skrev:
> Hvad om folk af din slags holdt op med at skrive i denne tråd,

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Den lader vi lige stå et godt stykke tid..

/Hauge

Fra : Jubii

Dato : 16-11-09 17:15

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
> Den lader vi lige stå et godt stykke tid..

Ah, du vil ligefrem lære noget!
Helt fint med mig. Husk at komme tilbage et par gange om dagen og læse
den.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-11-09 18:01

Jubii wrote:
> [...]
> Du læser ikke trådene igennem, for ellers havde du fundet ud af at
> forretningen har indrømmet sin fejl og tilbagebtalt pengene.

Undskyld mig, men er du ikke bare LIDT hurtig til at sende svinere afsted?

Du beskylder mig for ikke at have læst tråden færdig - men samtidig har
du ikke læst hele mit indlæg igennem inden du svarer på det, så havde du
jo set at jeg nederst skrev

"Det er da rigtig god service at du fik dine penge igen, men juridisk
har du ikke krav på en skid..."

Ups, hva?

> Hvad om folk af din slags holdt op med at skrive i denne tråd, den har
> været afsluttet i lang tid nu.

Fordi manden har fået "ret", betyder det vel ikke at emnet ikke må
diskuteres længere? Denne tråd har på intet tidspunkt været juridisk,
men baseret på folks meninger mv.

Fra : Jubii

Dato : 16-11-09 19:01

> Undskyld mig, men er du ikke bare LIDT hurtig til at sende svinere
> afsted?

Sandheder mener du.

> [...]
> havde du jo set at jeg nederst skrev
>
> "Det er da rigtig god service at du fik dine penge igen, men juridisk

Ja, den slags modsigelser skulle du ikke skrive, den slags er ikke
læsbart.

> Fordi manden har fået "ret", betyder det vel ikke at emnet ikke må
> diskuteres længere? Denne tråd har på intet tidspunkt været juridisk,
> men baseret på folks meninger mv.

Og det er netop meningen med gruppen. Kan du ikke acceptere det må du
finde et andet juraforum. Der er nok et hvor dit sprogbrug kan bruges.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-11-09 23:10

Jubii wrote:
> "Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i meddelelsen

> Sandheder mener du.

Hvordan kan det være en sandhed, at jeg ikke har læst tråden igennem?
Når jeg i samme indlæg kommenterer på afslutningen af sagen?

> Ja, den slags modsigelser skulle du ikke skrive, den slags er ikke
> læsbart.

Modsigelser? Forklar lige...? Du sviner mig fordi du mener at jeg
skriver uden at have læst tråden til ende, og forklarer, at sagen ER
afsluttet, uden at opdage at jeg nederst i mit indlæg kommenterer på
sagens afslutning. Hvad er det du mener der ikke er læsbart, så skal jeg
da gerne omformulere?

> Og det er netop meningen med gruppen. Kan du ikke acceptere det må du
> finde et andet juraforum. Der er nok et hvor dit sprogbrug kan bruges.

Hvad er det du mener jeg skal acceptere?

At man i følge dig, ikke længere må diskutere et emne, når forespørgeren
har fået afsluttet sin sag? Vis mig gerne hvor der står, at det er
meningen med gruppen?

Mht. mit sprogbrug, synes jeg da ikke du selv er helt hellig "Hvad om
folk af din slags holdt op med at skrive i denne tråd" - utroligt
sympatisk formuleret må jeg sige...

Fra : Jubii

Dato : 17-11-09 00:28

> [...]
>

> Mht. mit sprogbrug, synes jeg da ikke du selv er helt hellig "Hvad om
> folk af din slags holdt op med at skrive i denne tråd" - utroligt

Du er uden for pædagogisk rækkevidde til et meningsfuldt svar du kan
forstå.
Hvad du læser og hvad du forstår er to vidt forskellige ting.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-11-09 00:36

Jubii wrote:

> Du er uden for pædagogisk rækkevidde til et meningsfuldt svar du kan
> forstå.

Den kan man jo altid fyre af når man ikke lige har noget fornuftigt at
sige...

> Hvad du læser og hvad du forstår er to vidt forskellige ting.

Det kunne i hvert fald slet ikke have noget at gøre med din måde at
skrive på?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 16-11-09 19:15

> [...]
> fået... At du så ikke går ned og henter den er jo dit eget problem. Men du
> må være en god kunde siden de er så flinke...

nogen folk... de er bare en af dem der ikke kan se skoven for bare træer...
fordi de nægter at se den!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-11-09 03:16

Nikolai R. jensen skrev

> hvor skulle jeg vide fra at de fra den ene dag til den anden

Hvad svarede JustEat da du reklamerede til dem?
De må trods være de nærmeste til at komme med et brugbart svar

- Peter

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 13-11-09 09:14

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Nikolai R. jensen skrev

> hvor skulle jeg vide fra at de fra den ene dag til den anden

Hvad svarede JustEat da du reklamerede til dem?
De må trods være de nærmeste til at komme med et brugbart svar

- Peter

snakkede med ejeren af selve den butik jeg havde bestilt ved... og fik mine
penge igen:)

Fra : jonna Andreasen

Dato : 14-11-09 18:31

On 13 Nov., 09:15, "Nikolai R. jensen" <n...@spritstiv.dk> wrote:

> sikke dog et par kloge åger der lige kom forbi der... i er sgu godt nok
> dygtige... fjolser!- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Indtast dit postnummer eller by, og få vist de restauranter der
tilbyder levering eller afhentning i dit område.

linien over er kopieret fra justeat og der står klart at man selv skal
tjekke, derudover gælder afbestillingsreglerne for den enkelte
restaurant, har restauranten ikke en egen politik på deres hjemmeside,
gælder købeloven

Fra : Jubii

Dato : 15-11-09 06:27

"jonna Andreasen" <jonnadurrandreasen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

tjekke, derudover gælder afbestillingsreglerne for den enkelte
restaurant, har restauranten ikke en egen politik på deres hjemmeside,

Mon ikke du skulle sove om natten og ikke fantasere om hvad sagen drejer
sig om!

Du tjekker, du vælger en restaurant der vil levere. Godt, sådan
bestiller du mad og får det leveret i flere måneder. Uden at skilte med
det vil restauranten ikke længere levere, men du ser det ikke og
bestiller incl. betaling for at få mad leveret. Det gør de ikke men
siger det skam nu er afhentning.
Kan du følge med nu?
Kan du følge med i at sagen er afgjort med tilbagebetalig?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-11-09 08:47

Jubii wrote:
> [...]
> det vil restauranten ikke længere levere, men du ser det ikke og
> bestiller incl. betaling for at få mad leveret. Det gør de ikke men

Ja, det er rigtigt nok, at der er tale om en uvarslet ændring. Uden at
være jurist, så synes jeg det er noget problematisk, og jeg er glad for
at sagen er afgjort med tilbagebetaling.

(Til andre JE-kunder skal man være opmærksom på, at nogle restaurationer
har åbent for afhentning i et større tidsrum, end de vil bringe ud.
Typisk, hvis man logger på før klokken 16, og bestiller, så kan det kun
være en selvhenter.)