Problem med at læse e-mail fra enkelte pe~
Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 31-10-09 14:40

Hej

Jeg har et problem med at læse mails fra enkelte personer. Det er
bogstaverne æøå det går galt med hver gang. De fleste er der ingen
problemer med. Jeg har kigget på indstillinger, og forsøgt at
videresende til webmail, men jeg kan ikke finde nogen løsning. Jeg har
forsøgt at ændre til både ren tekst og html og indstillingen i formatet
er UTF-8, men så vidt jeg kan se er det jo kun indstillingerne for
hvordan de mails jeg selv skriver skal se ud, og ikke noget der har
betydning for hvordan jeg læser andres mail.
Mit mailprogram er outlook 2007 og det webbaserede som jeg har prøvet er
yahoo-mail.

Gode ideer modtages med glæde.
Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen
--
Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk
Ja tak til frivillig organdonation.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-10-09 15:59

Benjamin R. Giversen skrev:

> Jeg har et problem med at læse mails fra enkelte personer. Det er
> bogstaverne æøå det går galt med hver gang.

Problemet er sikkert, at afsenderens program ikke angiver korrekt
tegnsæt. Det ses typisk på auto-mails fra fx mailinglister. Du kan kun
symptom-behandle fejlen ved manuelt at angive tegnsæt for mailen - jeg
ved ikke, hvordan du gør i Outlook/Yahoo. Den rette løsning er at
kontakte afsenderne og få dem til at sende mailene med angivelse af
korrekt tegnsæt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem og omfattende brugerguide for begyndere til Ubuntu Linux:

Fra : Else Holm

Dato : 01-11-09 21:00

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> Outlook/Yahoo. Den rette løsning er at kontakte afsenderne og
> få dem til at sende mailene med angivelse af korrekt tegnsæt.

- og hvad er korrekt tegnsæt? Jeg har i de seneste måneder haft
det problem, at når jeg videresender en HTML-fil, omdannes æ, ø
og å til firkanter. Det virker lettere forvirrende.

Desuden kan jeg ikke sende en mail i HTML . f.eks. kursiv el.
andet ændres alt sammen til alm. tekst - og selv en bette
smiley vises ikke!

Jeg mener ikke at have været inde for at pille ved tegnsæt el.
lign., men man skal jo aldrig forsværge!

Hvordan kommer jeg tilbage til normale tilstande?

Jeg bruger Outlook XP og Outlook 2003.

--
Else

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-09 02:47

Else Holm skrev:

> - og hvad er korrekt tegnsæt? Jeg har i de seneste måneder haft
> det problem, at når jeg videresender en HTML-fil, omdannes æ, ø
> og å til firkanter. Det virker lettere forvirrende.

Det som mailen er sendt i. Der bruges typisk enten UTF-8 eller
ISO-8859-1. Hvis den afsendte mail angiver det korrekte tegnsæt, bør alt
virke perfekt. Dit problem tyder på, at der skiftes tegnsæt. Enten fordi
det ikke er angivet korrekt i den modtagne mail, eller fordi dit program
er indstillet til at bruge et bestemt tegnsæt, uanset tegnsættet i den
modtagne mail (sandsynligvis sidstnævnte mulighed). Jeg kender ikke så
meget til Outlook, så jeg ved ikke, hvor du skal ændre indstilling.

> Desuden kan jeg ikke sende en mail i HTML . f.eks. kursiv el.
> andet ændres alt sammen til alm. tekst - og selv en bette
> smiley vises ikke!

Det tyder på, at du i dine indstillinger har valgt altid at sende i
tekstformat i stedet for i html. Også her må du på jagt i
indstillingerne - eller håbe nogen herinde kan hjælpe med en nærmere
beskrivelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen