Ejerpantebrev er blevet væk, hvad så?
Fra : Carsten Andersen

Dato : 31-10-09 09:33

Hej,

Da vi købte vores hus var finansieringen 80% Realkredit og de 20% et
rentefrit lån fra en forælder, hvor der er pant i vores bolig. Vi har
tidligere lagt lån om og haft brug for ejerpantebrvet. Nu skal vi så lægge
RK-lån om igen og pantebrevet skulle i den forbindelse aflyses da gælden er
indfriet. Nu er pantebrevet så forsvundet. Siden sidste gang vi fik lagt
RK-lån om har vi skiftet bank, og mener at vores nye bank må ligge inde med
pantebrevet, da vi ikke har fået det tilbage. Panthaver har ligeledes ledt i
gemmerne uden at finde det, og mener også at banken har det, hvilket banken
er uenig i. Nå, men jeg har så forstået at der skal køres en
Mortifikationssag inden vi kan få pantebrevet aflyst, og at dette vil tage
et år, samt koste en masse penge for os - er der virkelig ingen anden udvej,
vi har overhovedet ingen skyld i det der er sket, så temmelig træls at
skulle vente over et år og få udgifter af det.

Jeg har forsøgt at beskrive det bedst muligt, men er lidt forvirret over
hvad der egentlig foregår. Kom endelig med spørgsmål, hvis det er
nødvendigt.

mvh

Carsten Andersen

Fra : kwdemant

Dato : 31-10-09 10:08

Carsten Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg har forsøgt at beskrive det bedst muligt, men er lidt forvirret over
> hvad der egentlig foregår. Kom endelig med spørgsmål, hvis det er

Da det ikke er et omsætningsgældsbrev tager du blot fat i
realkreditinstituttet, og så laver de en aflysning efter
tinglysningslovens § 11. Det kræver ikke mortifikation.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Carsten Andersen

Dato : 31-10-09 10:32

> [...]
> realkreditinstituttet, og så laver de en aflysning efter
> tinglysningslovens § 11. Det kræver ikke mortifikation.

Hej,

Enten forstår jeg dit svar forkert, eller også har jeg formuleret mig
forkert. Vi har stadig realkreditgælden på de 80%. Det er kun de 20% som
ikke kan finansieres hos RK hvor ejerpantebrevet skal aflyses, og dette
skulle så ske ifm. en ompriortering af RK. Hvad betyder omsætningsgældsbrev?

mvh og tak for svar

Carsten Andersen

Fra : alexbo

Dato : 31-10-09 12:13

"Carsten Andersen" skrev

>Hvad betyder omsætningsgældsbrev?

At det kan omsættes, at det er et "jeg skylder dig" papir.

Enhver der er i retmæssig besiddelse af "dit" pantebrev har pant i dit hus,
det er derfor det er så svært at få det aflyst.
Selv om du kan påvise at alle ydelser ifølge pantebrevet er betalt kan det
have været genbrugt.
Du kunne selv have brugt det igen efter at have fået det tilbage, lånt nogle
penge og givet långiver dette pantebrev som sikkerhed.
Hvis så pantebrevet aflyses mister denne långiver sikkerheden, og så det jo
selvfølgelig ikke nok at du siger at du ikke har lånt noget nogen steder.

Hjælp din forælder med at finde det brev, det er vigtigt.

Fra en erhvervsretsside:
Ejerpantebreve
Ejeren af en fast ejendom kan udstede et pantebrev til sig selv, et såkaldt
ejerpantebrev. At skrive under på at skylde sig selv penge giver kun mening,
hvis man overdrager dette ejerpantebrev til andre, således at udstederen
selv herefter ikke er kreditor længere, men kun debitor. I praksis sker
overdragelsen til sikkerhed, altså man pantsætter ens eget pantebrev til
f.eks. en bank. Denne pantsætning sker ved at banken modtager dokumentet i
tinglyst stand, idet man samtidig underskriver en erklæring til banken om,
at ejerpantebrevet nu er håndpantsat til denne. Banken har nu den fornødne
sikkerhed til at udbetale lånet.
Når lånet til sin tid er tilbagebetalt, tilbageleverer banken
ejerpantebrevet til ejeren, som derefter igen kan håndpantsætte det i et
andet låneforhold til den samme eller til anden kreditor, hvilket netop er
ejerpantebrevets styrke. Når det én gang er tinglyst, kan det genbruges uden
fornyet tinglysning eller stempling, hvor traditionelle pantebreve til en
sælgere (eller anden) amortiseres, og derfor ikke kan "genbruges".

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 02-11-09 21:03

> [...]
> fornyet tinglysning eller stempling, hvor traditionelle pantebreve til en
> sælgere (eller anden) amortiseres, og derfor ikke kan "genbruges".

Sådan fungerer det nu ikke helt i den favre nye digitale tinglysningsverden.
Ejerpantebreve er/skal også digitaliseres og efterfølgende skal der lyses
underpant i ejerpantebrev. De er ikke fysiske længere.

---
Jesper

Fra : alexbo

Dato : 02-11-09 21:24

"Jesper" skrev

> [...]
> tinglysningsverden. Ejerpantebreve er/skal også digitaliseres og
> efterfølgende skal der lyses underpant i ejerpantebrev. De er ikke fysiske

Ikke "skal",
kun "er", fra september i år, jeg vil gætte på at "Carstens" pantebrev er
noget ældre.
Det er næppe heller efterdigitaliseret uden hverken panthavers eller
pantgivers vidende.

Fra Børsen:
Rettigheder over eksisterende papirpantebreve, som er tinglyst før 8.
september 2009, behøver som udgangspunkt ingen konvertering til et digitalt
pantebrev og er beskyttet uden tidsbegrænsning. Dette betyder også, at
tidligere utinglyste transporter af tinglyste pantebreve fortsat vil være
beskyttede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 02-11-09 23:34

> [...]
> pantebrev og er beskyttet uden tidsbegrænsning. Dette betyder også, at
> tidligere utinglyste transporter af tinglyste pantebreve fortsat vil være

Det er nu ikke korrekt. Ejerpantebreve skal digitaliseres inden 5 år fra 8.
september 2009. I modsat fald slettes de fra tingbogen! Og jo, de kan
sagtens digitaliseres uden pantgivers viden/accept. Ellers var det jo op til
pantgiver om panthaver skulle bevare sin tinglysningsmæssige ret.

Så om Carstens pantebrev er nyt eller ældre - det gør ingen forskel.

---
Jesper

Fra : Carsten Andersen

Dato : 04-11-09 18:47

> Så om Carstens pantebrev er nyt eller ældre - det gør ingen forskel.
>
> ---
> Jesper

Det er fundet
Men tak for svarene, jeg blev noget overrasket over de konsekvenser et
bortkommet pantebrev havde

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 31-10-09 11:09

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev

> Da det ikke er et omsætningsgældsbrev tager du blot fat i
> realkreditinstituttet, og så laver de en aflysning efter
> tinglysningslovens § 11. Det kræver ikke mortifikation.

Kreditinstituttet kan da ikke aflyse forælderens pant.

mvh
Alex Christensen

Fra : kwdemant

Dato : 01-11-09 12:11

alexbo skrev:
> "kwdemant" <news@kwdemant.dk> skrev

> Kreditinstituttet kan da ikke aflyse forælderens pant.
>
> mvh
> Alex Christensen

Jeg misforstod spørgsmålet. Jeg troede det var RK-pantebrevet der var væk.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : alexbo

Dato : 31-10-09 11:14

"Carsten Andersen" skrev

> Siden sidste gang vi fik lagt RK-lån om har vi skiftet bank, og mener at
> vores nye bank må ligge inde med pantebrevet, da vi ikke har fået det
> tilbage.

I kunne jo spørge den gamle bank om de skulle ligge inde med pantebrevet.

Helt uden skyld er I nu ikke, I låner nogle penge, giver et pantebrev som
pant, betaler gælden men sørger ikke for at få pantebrevet tilbage.

mvh
Alex Christensen

Fra : knudsen

Dato : 31-10-09 17:37

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> inde med pantebrevet, da vi ikke har fået det tilbage. Panthaver har
> ligeledes ledt i gemmerne uden at finde det, og mener også at banken har

Dette er helt i tråd med bankernes ekstremt grådige og uansvarlige adfærd.
Du kan trygt stole på at de ved hvad som skete med pantebrevet, men de er
ikke særlig interesseret i at fortælle dig det. Pantebrevet er omsat til
3dje person og du har sandsynligvis betalt xx år på et 'lån' uden pantebrev,
dvs banken var ikke den RETSmæssige kreditor.

Ganske kort:
I og med din underskrift på pantebrevet så bliver lige pludseligt banken
ejer af 'dit' hus. I banken skaber de så 'pengene' som de sætter ind på din
konto. Det koster dem næsten ingenting.

Aftalen er at over de næste 30 (?) år betaler du så et månedligt beløb til
banken, til lånet plus renter er betalt.

I banken er de ivrige efter at tjene penge, så de sælger - og indkasserer -
dit pantebrev til 3dje person, dvs dermed kan de reelt ikke retsmæssigt
kræve noget af dig da de ikke har 'dit' pantebrevet længere, plus ikke
mindst, de har allerede fået pengene een gang og de har intet imod at du
også betaler, men det må du ikke vide. (3dje person har ikke nogen mulighed
for at vurdere handlen særlig godt men det er en anden sag.)

Da banken efter alt at dømme har solgt 'dit' pantebrev for år tilbage er de
som sagt ikke særligt interesseret i at du får det at vide for du vil så
beskylde dem for at være svindlere, hvilket de ville være.

Du kan være rimeligt sikker på at de taler med to tunger her, de ved
måske ikke hvor pantebrevet er, men de ved hvad de gjorde ved det.

Var jeg underskriver af et pantebrev hos långiver (banken) ville jeg
hurtigst mulig lave en aftale med min bankrådgiver hvor jeg ville høre om
jeg (af en eller anden årsag) kunne få pantebrevet at se. Kan de pludseligt
ikke finde det så er det ensbetydende med at de ikke har pantebrevet, og
dermed ingen pant.

Men nu da lånet er betalt, er det dig som står med 'håret i postkassen'
desværre.