forældrekøb af lejlighed
Fra : Ralph

Dato : 30-10-09 18:09

Jeg overvejer at købe en lejlighed til min datter*, og gik ind på skats
hjemmeside for at få belyst skatteforhold, men de seneste oplysninger er fra
2007 og både min kone og jeg mener at have læst et sted at reglerne er lavet
om, så det er mere attraktivt (læs: mindre skat), er reglen stadig den at
jeg skal betale fuld skat (=topskat) af lejeindtægt minus ejendomsskat og
vedligeholdelse.

* gør det nogen forskel at der flytter en veninde med ind?

Hvad er forskellen i det hele taget hvis jeg bare havde udlejet til en
fremmed? I min søgen på lejlighed har jeg nemlig fundet nogle ret lækre, som
jeg måske selv kunne finde på at overtage om en 20 års tid, men jeg regner
ikke med at datter og veninde bliver boende mere end fire-fem år.

--
Ralph

Fra : Jubii

Dato : 30-10-09 22:18

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen

> * gør det nogen forskel at der flytter en veninde med ind?

Du får kun 1 lejeindtægt uanset hvor mange der bor der.
Du skal nok have fat i en kopi af lejeloven.
Ikke fordi ovenstående svar står deri men det er klogt at læse den, både
for udlejer og lejer.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-09 22:48

> [...]
> lækre, som jeg måske selv kunne finde på at overtage om en 20 års tid,
> men jeg regner ikke med at datter og veninde bliver boende mere end

Vi har netop talt med vores bank (Nordea) om forældrekøb, og der er
mange fælder i det, som man måske burde tjekke før man geråder sig ud i
det. Der er vist endda krav om både revisor og advokat og det kan slå
rigtig hårdt skattemæssigt hvis man skal ud at sælge den igen efter kort
tid.
Jeg husker ikke alle detaljer, men vær forsigtig.

Fra : Klaus H

Dato : 31-10-09 10:20

Cut
Der er vist endda krav om både revisor og advokat og det kan slå
> rigtig hårdt skattemæssigt hvis man skal ud at sælge den igen efter kort
> tid.
Jeg har haft en sådan lejlighed i mere end 10 år.

Lejeindtægten er skattepligtig og udgifterne er fradragsberettigede.

Den dag du sælger skal du beskattes af salgspris - (købsomkostninger + købspris + salgsomkostninger).
Er ikke sikker på, om du kan få fradrag hvis salget giver underskud.

Hvis du selv tager bopæl på adressen i mere end 3 måneder, skal du ikke beskattes af fortjenesten.

Jeg er ikke blevet mødt med krav om revisor. Regnskabet har jeg indsendt til SKAT vi regneark i en e-mail.

Klaus H