skærm til mbp
Fra : wolle@webmail.com

Dato : 29-10-09 08:23

Jeg har idag en Samsung 226BW som jeg bruger som extern skærm til min
MBP, men har længe overvejet en anden, - gerne med højtalere, så jeg
slipper for de løse af slagsen. Jeg ved godt at lydkvaliteten ikke vil
være så god, men det er ok. Jeg har i den forbindelse overvejet Apple
Cinema Display 24", da har et rigtigt flot design, men jeg syntes
prisen er høj. Og så var det jeg faldt over denne Acer skærm, -
S243HL, som også har højtalere og et rigtigt flot design, og så
er/bliver prisen kun ca. 2.500,00, og det lyder jo fornuftigt. Men
hvad siger i, som måske har erfaringer med Cinema Display, eller har i
helt andre forslag ??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-09 13:49

wolle@webmail.com wrote:
> [...]
> er/bliver prisen kun ca. 2.500,00, og det lyder jo fornuftigt. Men
> hvad siger i, som måske har erfaringer med Cinema Display, eller har i

Prøv også at tage et kig på ViewSonic. De har fabelagtig god
billedkvalitet selv helt ned i de helt billige std. skærme. Jeg har selv
2 stks. både en 22" std. (1920x1200) uden højttalere og så en 'luksus'
28" i sort 'pianolak' og med indbyggede højtalere. Billedkvalitet -
1920x1280 - er ganske enkelt uovertruffen, og lyden er forbavsende god i
forhold til selv billigere eksterne højttalere. Min er en VX2835vm med
VGA+HDMI. Den nye ver. er med DVI+HDMI. Tilsl. er uafhængige, så man kan
bruge skærmen samtidig på to computere...

Modsat de fleste computerskærme har de større ViewSonic - incl. 2835vm -
finjustering af skarphed og justering af baggrundsbelysning, så den
kommer til at stå knivskarp. Kontrast er 1000:1static/2000:1dynamic,
lysstyrke 500cdm, refreshrate 3ms (!) - ekseptionel for en så stor
skærm. Priser svinger mellem ca. 4800kr. og ca. 5800kr. afhængig af,
hvor man køber. Svjh. fås den nye udgave også i hvid 'pianolak' finish...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-09 01:41

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> er/bliver prisen kun ca. 2.500,00, og det lyder jo fornuftigt. Men
> hvad siger i, som måske har erfaringer med Cinema Display, eller har i

En af de store fordele ved LED Cinema Display er den indbyggede oplader,
så man slipper for at tage opladeren op af tasken og slutte den til og
fra strøm etc. LED Cinema Display bruger også Mini DisplayPort til
tilslutning, så din MacBook Pro skal være ny nok til at have dette.
Jeg har desværre ikke de store personlige erfaringer med skærme,
men jeg har hørt at Dell også laver gode skærme, som meget ligner Apples
rent teknisk. Da jeg købte mit Cinema Display, så jeg for sjov på Dells
priser. De havde en 24" til den halve pris af Cinema Display, og de
havde en til samme pris som Cinema Display. Hvis der er stor forskel på
kvaliteten, og Cinema Display ligger på linie med den dyre Dell, så er
Apples skærme jo ikke så dyre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-09 01:59

Henrik Münster wrote:

> [...]
> fra strøm etc. LED Cinema Display bruger også Mini DisplayPort til
> tilslutning, så din MacBook Pro skal være ny nok til at have dette.

Det er meget muligt, det er en fordel, men det er samtidig også noget,
der i allerhøjeste grad også belaster en strømforsyning. - Jeg har haft
opladelige enheder, der samtidig var både driftsenhed og oplader til
mobile enheder, og det er ikke noget, jeg vil anbefale.

> [...]
> havde en til samme pris som Cinema Display. Hvis der er stor forskel på
> kvaliteten, og Cinema Display ligger på linie med den dyre Dell, så er

Ja, der er ikke den store hveken kvalitets- eller prisforskel på Dell og
Apple. Med den ene undtagelse, at Dells skærme normalt er væsentlig
hurtigere i refreshrate end Apples.

HP laver også nogle rigtig gode skærme, men hvis man vil have en
tilsvarende kvalitet som ViewSonic, Apple og Dell, så koster de også ca.
det samme. - Og er man til 'top-of-the-top', så er det klart LaCie eller
Eizo, men, men, så er priserne også ca. 2-3 gange de andre nævnte mærker...

mvh. Erik Richard