Depositum lejlighed
Fra : Ralph

Dato : 26-10-09 19:07

Så skal datteren flytte hjemmefra (igen) og hun har sammen med en veninde
fundet en fin stor lejlighed i Viborg Centrum, tæt på Banegård og
sygeplejeskole, og - størrelsen taget i betragtning - rimelig billig.
Månedlig leje inkl. kabel/internet a'conto varme er 6.242 for 78m2
så vil udlejeren selvfølgelig have et depositum ved kontraktskrivelse - det
er også OK, men de skal skrive under d. 1.11., men først flytte ind d.
1.1.2010 - det er vel nok meget normalt. Men der hvos kæden falder af for
mig er at de skal betale en ekstra måneds forudbetalt leje + 1. måneds leje,
ialt skal de af med kr. 28.662 TO måneder før de flytter ind.
Er DET normalt? Om det er lovligt kan vel være lidt ligemeget, udlejer har
en lejlighed, de kan jo bare sige nej hvis de synes det er urimeligt.
Der er lige en anden passage i lejekontrakten jeg ikke kan li', Der skal
IKKE udarbejdes en rapport om lejlighedens stand ved ind og fraflytning -
det ser jeg som en blankocheck til udlejer - igen lidt paragraffer om
muligt, TAK

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 26-10-09 21:57

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> [...]

> IKKE udarbejdes en rapport om lejlighedens stand ved ind og fraflytning -
> det ser jeg som en blankocheck til udlejer - igen lidt paragraffer om

Ingen paragraffer lige nu men jeg synes de to ting modsiger hinanden.
Ingen rapport betyder at lejligheden overtages som den er og fraflyttes som
den er til den tid, d.v.s.ingen istandsættelse,
men så er der ingen grund til depositum for at dække det.

Depositummet kan selvfølgelig dække rent hærværk, eller manglende husleje,
men det er noget diffust.
Det ville være godt lige at få præciseret at der ikke er istandsættelse ved
fraflytning, og hvad depositum dækker.

Man skal nok se som at udlejer lejer til den første der betaler, ikke til
den første der henvender sig og lover at betale senere.

Så får du alligevel en paragraf, der er ikke noget om hvor langt i forvejen
depositum og lign. må eller skal betales.

§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser
til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende
til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens
forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden
kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt
leje forstås i denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte
betalingsterminer henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 26-10-09 22:59

> [...]
> som den er til den tid, d.v.s.ingen istandsættelse,
> men så er der ingen grund til depositum for at dække det.

Der står at lejligheden ved lejemålets indgåelse er istandsat og at den skal
ved lejemålets opsigelse skal være istandsat - mao en frygtelig masse
billeder, det er OK.

> [...]
> umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer henstår som indbetalt hos
> udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93,

Som altid et sobert underbygget svar fra Alex, mange tak - selvom jeg stadig
vil prøve at få et noget mindre indskud igennem.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 27-10-09 10:12

"Ralph" skrev

> Der står at lejligheden ved lejemålets indgåelse er istandsat og at den
> skal ved lejemålets opsigelse skal være istandsat - mao en frygtelig masse
> billeder, det er OK.

Det vil sige at lejligheden gennemgås men ingenting skrives, det hele
foregår mundligt, det er noget rod synes jeg.
Der bedre at lejer og udlejer er enige om hvilke skader der er ved
indflytning end at stå med en serie billeder fra for 8 år siden ved
udflytning.

Det er muligt at udlejer ikke vil skrive en rigtig rapport, men en
underskrift bag på et billede af en fugtskade eller lign. kan han måske
overtales til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren Blom

Dato : 26-10-09 22:00

> [...]
> IKKE udarbejdes en rapport om lejlighedens stand ved ind og fraflytning -
> det ser jeg som en blankocheck til udlejer - igen lidt paragraffer om

Der er ikke noget galt i at opkræve en måneds husleje forude de tre månders
leje som et depositum normalt udgør, det er en praksis der følges mange
steder også hos etableret boligselskaber og er helt lovlig.
Kan godt forstå kæden hoppe af for dig, med indflytning og
udflytningsrapport, personligt ville jeg gemmenfotogarfere lejligheden FØR
der flyttes ind, så evt. skader kan dokumenteres senere hen. tag evt. LLO
med på råd.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Ralph

Dato : 26-10-09 23:03

> Der er ikke noget galt i at opkræve en måneds husleje forude de tre
> månders leje som et depositum normalt udgør, det er en praksis der følges
> mange

Jeg vil alligevel prøve at forhandle det lidt ned.

> [...]
> der flyttes ind, så evt. skader kan dokumenteres senere hen. tag evt. LLO

Også min tanke, skal der noget Notarius ind over for at dokumentere dato for
fotos.

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-09 00:55

Ralph skrev:

> Også min tanke, skal der noget Notarius ind over for at dokumentere dato for
> fotos.

Nej. Alt bevismateriale kan benyttes i dansk ret. Men hvis du er
nervøs, så tag et vidne med (f.eks. en bekendt) der kan bevidne
at billederne er taget den pågældende dag.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-09 07:03

On Mon, 26 Oct 2009 23:03:18 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Også min tanke, skal der noget Notarius ind over for at dokumentere dato for
>fotos.
Hvis du vil betale ham et par hundrede for hver gang han svinger
stemplet og rammer dine fotos, og du har en 25-50 fotos, ja så er det
også en slags penge.

Han kan kun bekræfte at billederne er præsenteret for ham (af dig) en
given dato, hvor de reelt er taget og hvornår kan han jo ikke
bekræftige.
Selvfølelig kan du hive udlejer med der ned, og så kan det bekræftiges
at han har set billederne og han bekræftiger at de er af lejligheden
og at de beskriver lejlighedens stand.

Men jeg vil mene at det er spild af penge.

Tag istedet både billeder og video af en gemmengang af lejligheden.
Sørg for at få taget billeder af alt der er det mindste ved, dvs. alle
gamle skader på gulve, væge, lofter, inventar, installationer.
På videoen fortæller i om hvad i ser af ting, skader. Det vil lette en
senere gemmengang (ved fraflytningen) af matrialet at i har en video
og dermed også lydoptagelse at støtte jer til.

/Hans

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 26-10-09 23:20

> [...]
> IKKE udarbejdes en rapport om lejlighedens stand ved ind og fraflytning -
> det ser jeg som en blankocheck til udlejer - igen lidt paragraffer om

I skal også tjekke indv vedligeholdelse står der penge el hvad opkræves pr.
md?

Fra : Ralph

Dato : 26-10-09 23:33

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I skal også tjekke indv vedligeholdelse står der penge el hvad opkræves
> pr. md?
Man får mange gode råd herinde, tak.

--
Ralph

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-09 00:55

Stig Rasmussen skrev:

> I skal også tjekke indv vedligeholdelse står der penge el hvad opkræves pr.
> md?

Indvendig vedligeholdelse er lejers problem.

--
Bertel

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 27-10-09 08:52

> Indvendig vedligeholdelse er lejers problem.
>
> --
> Bertel

Læste Du §9 inden dette svar ellers forklar mig hvad §9 betyder?

Stig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-09 00:52

Ralph skrev:

> [...]
> mig er at de skal betale en ekstra måneds forudbetalt leje + 1. måneds leje,
> ialt skal de af med kr. 28.662 TO måneder før de flytter ind.

Husejer kunne lovligt opkræve ca. 37'200 kr. hvis han ville
(depositum + forudbetalt husleje).

> [...]
> IKKE udarbejdes en rapport om lejlighedens stand ved ind og fraflytning -
> det ser jeg som en blankocheck til udlejer - igen lidt paragraffer om

Det følger (indirekte) af lejelovens § 9 at der ikke er pligt til
at afholde syn ved indflytning. Der står i stk. 2:

   Såfremt udlejeren sammen med lejeren i forbindelse
   med indflytning" foretager gennemgang af en
   beboelseslejlighed, [...]

Medbring et kamera der kan lægge dato og tid ind på billedet, og
gennemfotografer lejligheden lige før indflytning. Gør det samme
ved fraflytning.

I skal være opmærksomme på lejelovens § 14:

§ 14. Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse,
    skal lejeren for ikke at miste retten til at påberåbe sig
    mangelen senest 2 uger efter lejeforholdets begyndelse
    meddele udlejeren, at han vil gøre den gældende. Dette
    gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved
    anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed, eller udlejeren har
    handlet svigagtigt.

Det svir altså til lejer hvis der hengår 14 dage uden at der er
klaget over mangler.

Tilsvarende bliver det udlejers problem hvis der ikke er
foretaget et syn i fællesskab senest 14 dage efter at lejligheden
er fraflyttet. Så kan han ikke klage over mangler ved dens stand.
Jeg kan ikke finde den paragraf der siger det, men jeg er ret
sikker på at det gælder.

§ 9, 10, 11, 12 og 13 handler om lejers rettigheder hvis det
udlejede ikke er i orden. Rettighederne er ikke afhængige af at
der er foretaget et syn, men lejer skal selvfølgelig kunne
dokumentere manglerne. Derfor mit råd om fotografering.

§ 9. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god
    og forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for
    lejeforholdets begyndelse og i hele lejeperioden. På
    overtagelsestidspunktet skal det lejede være rengjort,
    ruderne skal være hele, og alle udvendige døre skal være
    forsynet med brugelige låse med tilhørende nøgler.

--
Bertel

Fra : Ralph

Dato : 27-10-09 16:58

> Så skal datteren flytte hjemmefra (igen) og hun har sammen med en veninde

Jeg takker for alle svar, det lader til at jeg skal til at lege fotograf.

--
Ralph