dømt for bedrageri... hvad så nu?
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 26-10-09 17:14

kort fortalt...

jeg har købt 2 mobiler af en brian hansen d. 13-10-2008. for 2000 kr. inkl
fragt.

jeg fik aldrig mobilerne og han blev pludseligt pænt svær at få fat i....

endte med at jeg meldte ham til politiet... der skete ikke rigtigt noget og
jeg troede sagen var blevet henlagt...

men for omkring 1½ måned siden ringede en betjent til mig om jeg stadig
ville gøre mit krav gældende eller hvad det nu hedder på fagsprog.. og det
ville jeg da.

fik at vide for nogen uger siden at han var blevet dømt for det da jeg var
ved politiet i andne henseende...

i sidste uge gik jeg igang med at finde ud af hvad dommen så var blevet...
det tog mig nok 3-4 timers snakken frem og tilbage med alle mulige betjente,
telefon damer, politi anklager, rets betjente og alle mulige og umulige
andre før jeg fandt frem til en der kunne fortælle mig det...

han havde fået 60 dages betinget med en prøvetid på 1 år.... det var sammen
med nogen andre sager han var blevet dømt for min...

MEN jeg har intet brev eller noget som helst fået fra politiet... har kun de
oplysninger på ham som jeg fik dengang... hans rigtige navn, adresse og tlf.
nr. (ved jeg da det kunne spores på 118.dk og skrev med ham via det nr.

men han bor ikke der mere og har ej heller de tlf. nr. mere...

så aner ikke andet end at han hjedder brian hansen...

jeg vil gerne gøre krav på mine penge og have dem igen... ( ved godt man
ikke kan plukke en skaldet) men vil alligevel forsøge....

hvad gør jeg så nu?

hvad er billigst for mig? for går ud fra det er via noget advokat jeg skal
gøre krav på de penge... men advokaten skal vel have nogen oplysninger fra
mig på hvem det er der skylder mig dem eller?

ellers noget der ville være en god ide for mig at gøre?

Nikolai R. Jensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 26-10-09 19:52

med lidt held fandt jeg sgu frem til ham nu her og har kort snakket i
telefon med ham...

vil dette være noget værd hvis jeg sender ham det :

Hej brian.

d. 13-10-2008 overførte jeg 2000 kr. til dig for køb af 2 mobiltelefoner som
jeg dog aldrig modtog.

Efter jeg i lang tid forsøgte at fange dig på telefonen og via andre kanaler
hvor jeg dog aldrig kom igennem til dig anmeldte jeg dig til politiet for
bedrageri.

Jeg har fra politiet fået oplyst at du fik en dom D. 10-09-2009 på 60 dages
betinget fængsel med en prøvetid på 1 år med udløb D. 10-09-2010.

Jeg skriver til dig for at få bekræftet vores aftale ang. Tilbage betalingen
af det beløb du skylder mig.

Hvis dette brev ikke returneres til mig inden D. 05.11.2009 vil sagen
omgående overgå til en advokat og inkasso med yderligere omkostninger for
dig.

Hvis pengene ikke bliver indbetalt på aftalte tidspunkt vil sagen overgå til
en advokat og inkasso med yderligere omkostninger for dig.

Jeg har lige her i dag d. 26-10-2009 kl. 17.49 haft en samtale med dig via
xxxxxxxx hvor du oplyste du ville betale mig 1000 kr. D. 01.01.2010 og
yderligere 1000 kr. D. 01-02-2010.

Pengene skal indsættes på :

Reg : 0759

Konto : 3223379884

Middelfart sparekasse

Jeg skriver til dig for at få bekræftet vores aftale ang. Tilbage betalingen
af det beløb du skylder mig.

Hvis pengene ikke falder på aftalte tidspunkt vil sagen overgå til en
advokat og inkasso med yderligere omkostninger for dig.

Jeg Brian Hansen erklærer hermed med min underskrift at jeg skylder Nikolai
R. jensen 2000 dkr. Til betaling i 2 rater. Første rate D. 01.01.2010
pålydende 1000 dkr. Og de resterende 1000 dkr. Til betaling D. 01.02.2010.

Brian Hansen Dato
Cpr.

Skal returneres til mig senest D. 05.11.2009

Herunder er de oplysninger ind på som du gav mig i sin tid ang. Vores
handel.

Brian Hansen har sendt dig følgende oplysninger:

Mærke: Sony ericsson

Model: w890i

Kvittering: Nej

Alder: 5 mdr

Lader: Ja

Datakabel: Ja

Headset: Ja

Kasse: Nej

Memorycard: Ja

Størrelse: 4 gb

Manual: Ja

Låst: Nej

Fejl: ingen + sammen med en w890i

Personlige oplysninger:

Navn: Brian Hansen

Adresse: xxxxxxx

Mobil-nummer: xxxxxx

E-mail: xxxxxxx

Regnr: xxxx

Kontonr: xxxxx

Aftalt pris: 2000

Brian Hansen har sendt dig følgende oplysninger:

Mærke: Nokia

Model: N95 8GB

Kvittering: Nej

Alder: 6 mdr

Lader: Ja

Datakabel: Ja

Headset: Ja

Kasse: Nej

Memorycard: Nej

Mvh.

Nikolai R. jensen

xxxxxx

xxxxxx

tlf. xxxxxx

Fra : Michael Nielsen

Dato : 26-10-09 22:53

GOSCH..... du kan roligt afskrive disse penge, ej heller vil det hjæle dig
at gå gennem advokat da det er dig der skal betale ham...
Glem det, i det store hele er der tale om småpenge..

--
Michael Nielsen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 27-10-09 06:09

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at gå gennem advokat da det er dig der skal betale ham...
> Glem det, i det store hele er der tale om småpenge..

andre der kan svare mig på det jeg rent faktisk spørger om?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-10-09 07:54

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> wrote in message
> andre der kan svare mig på det jeg rent faktisk spørger om?

Nej, for dette er et forretningsmæssigt spørgsmål - ikke et juridisk. Du har
retten på din side, så den juridiske del er jo meget klar.

Problemet er, at en inkassosag koster minimum 5.000 kr. Se f.eks. her:
http://www.harring-lund.dk/Priser-erhverv.htm

Hvad er sandsynligheden for, at Brian overhovedet kan betale?

Du har måske 50% risiko for at tabe yderliger 5000 kr. og 50% chance for at
få dine 2000 kr.

Hvad vælger den kloge?

Fra : kwdemant

Dato : 27-10-09 17:33

Christian R. Larsen skrev:
> [...]
>
> Hvad er sandsynligheden for, at Brian overhovedet kan betale?
>
> Du har måske 50% risiko for at tabe yderliger 5000 kr. og 50% chance for at

Pjat med dig og dine 5000 kr.

De priser du har fundet er priser for erhvervsrådgivning og tjenester.
Desuden er der stor prisforskel på hvor i landet man befinder sig osv

Hos Advokatfirmaet hvor jeg arbejder, koster det omkring 500 kr. plus
moms at få foretaget inkasso. Derudover kommer der selvfølgelig de
taktmæssige inkassogebyrer (kun hvis debitor betaler), og de tilkendte
fogedmødesalærer hvis vi skal i fogedretten.
Hvis skyldner betaler, betaler han selvfølgelig også alle omkostninger.

I bund og grund risikerer du kun 500 kr + moms, hvis du ikke ønsker
sagen i fogedretten. Ønsker du sagen i fogedretten risikerer du så
yderligere de ca. 600 kr. + moms

(Jeg tager selvfølgelig forbehold for fejl)

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-10-09 11:34

"kwdemant" <news@kwdemant.dk> wrote in message

> [...]
> ca. 600 kr. + moms
>
> (Jeg tager selvfølgelig forbehold for fejl)

Det lyder da flot, at man skulle kunne få en inkassosag gennemført for 1100
kr. inklusiv fogedret. Spørgsmålet er så bare, hvad man helt nøjagtigt får
for de penge.

Her har jeg udtaget et lille klip fra en anden advokats hjemmeside:

-------------

Hvis man udtager stævning eller sender sagen til fogedretten påløber der
gebyrer - der skal betales straks.

En stævning koster mindst kr. 500,00 i gebyr - plus 2 % af påstanden over
kr. 6.000,00.

Såfremt debitor bestrider gælden, skal der på et tidspunkt berammes en
domsforhandling - og der skal så betales yderligere 20% af den retsafgift,
der allerede er betalt.

En fogedsag koster mindst kr. 300,00 i gebyr - plus ½ % af påstanden over
kr. 3.000,00.

Hvis debitor ikke møder op, koster en politifremstilling eller en
fogedforretning på debitors bopæl yderligere kr. 400,00 - uanset sagens
størrelse.

En folkeregisteroplysning koster kr. 52,00 i gebyr pr. person.

Udover disse beløb kan der løbe omkostninger på fx låsesmed, transport,
anden advokatbistand og vurderingsmand.

Det er naturligvis princippet, at det er debitor, der skal betale alle de
omkostninger, som hele tiden lægges på sagen - men hvis det viser sig, at
debitor ikke kan betale, bliver det desværre kreditor, der skal betale i
sidste ende.

http://www.schwarz-nielsen.dk/inkasso.htm

----------------

Det er muligt, at dit advokatfirma sælger en skrabet model til 1300 kr., men
hvor mange af jeres kunder får deres penge igen, hvis de vælger at nøjes den
model?

Fra : kwdemant

Dato : 28-10-09 15:38

Christian R. Larsen skrev:
> [...]
> hvor mange af jeres kunder får deres penge igen, hvis de vælger at nøjes den

Vi tilbyder præcis det samme som det du refererer ovenfor. Forskellen på
hvad du skriver, og hvad jeg siger er, at hver enkelt sagsskridt jo skal
vurderes ud fra om kravet kan bære det eller ej. De 1100 jeg snakker om,
er udelukkende for inkassoskrivelsen og fogedretsmødet.
Jeg har haft 100+ inkassosager og næsten lige så mange fogedretsmøder i
min tid i firmaet, og i langt de fleste tilfælde bliver der betalt uden
at man skal stævne, lave udekørende fogedforretning eller det andet
halløj du snakker om

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-09 16:04

kwdemant skrev:

> [...]
> min tid i firmaet, og i langt de fleste tilfælde bliver der betalt uden
> at man skal stævne, lave udekørende fogedforretning eller det andet

Den gut der bliver skrevet om, lyder ikke som en hvor det kun
koster 1100 kr. at jagte ham - og slet ikke som en der nogensinde
vil betale.

--
Bertel

Fra : kwdemant

Dato : 28-10-09 16:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den gut der bliver skrevet om, lyder ikke som en hvor det kun
> koster 1100 kr. at jagte ham - og slet ikke som en der nogensinde
> vil betale.

Tjah. Det synes jeg nu ikke bare lige umiddelbart man kan vurdere. Jeg
synes tit jeg bliver overrasket over hvem der betaler, og hvilke typer
ikke overholder sine forpligtelser.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-10-09 20:51

kwdemant skrev:

> Tjah. Det synes jeg nu ikke bare lige umiddelbart man kan vurdere. Jeg
> synes tit jeg bliver overrasket over hvem der betaler, og hvilke typer
> ikke overholder sine forpligtelser.

Principielt kan man godt forestille sig mange mennesker der kun har et
simpelt hjem og ingen yderligere værdier der kan gøres udlæg i. Som ikke
har en betalingsevne og hvor alle tiltag vil være nyttesløse.
Vi kan starte med alle dem på overførselsindkomster af den lave slags
f.eks. bistandshjælp. Så ikke usandsynligt at kreditor hænger på
regningen i dette tilfælde uanset advokaters evne til at få pågældende
fremstillet i fogedret, lave fogedforetninger på bopælen (hvor der højst
sandsynligt intet findes der ikke tilhører kategorien "simpelt hjem"!

Fra : jonna Andreasen

Dato : 01-11-09 07:55

On 27 Okt., 07:53, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvad er sandsynligheden for, at Brian overhovedet kan betale?
>
> Du har måske 50% risiko for at tabe yderliger 5000 kr. og 50% chance for at

Måske at prøve fogedretten Først
nej det koster ikke 5000 kr at prøve på at få sine penge, man kan gå
via fogedretten, det koster 400,00 kr, man udfylder blot et skema som
kan hentes på: Danmarks domstole.dk
jonna andreasen

Fra : jonna Andreasen

Dato : 01-11-09 08:03

On 28 Okt., 15:37, kwdemant <n...@kwdemant.dk> wrote:

> [...]
> min tid i firmaet, og i langt de fleste tilfælde bliver der betalt uden
> at man skal stævne, lave udekørende fogedforretning eller det andet

Jeg har også flere gange som selvstændig benyttet, med held, mig af
den metode du beskriver, udfylder man selv skemaet til fogeretten,
skal man blot være uhyre omhyggelig, jeg fik hjælp den første gang at
en flink sekretær, da de juridiske udtryk er lidt
spidsfindige,derefter er det jo retten som meddeler om de vil prøve
sagen, vedkommende kan jo også været erklæret ude af stand til at
betale(indolvent)

Fra : /Peter

Dato : 27-10-09 13:57

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> kort fortalt...
>
> ellers noget der ville være en god ide for mig at gøre?

Måske er det billigere at hyre et par HA'er end en advokat,
changerne og risikoen er er sikkert det samme hvad enten du vælger.