iMac ´27 ???
Fra : Henrik A.

Dato : 26-10-09 17:05

Jeg tænker på at der jo kommer min drømmemaskine i November.

En iMac ´27 tommer

Apple skriver en frygteligt masse om hvor GRØNNE de er, men kan ikke finde
info
om hvad en iMac ´27 bruger af watt. Bare mens den står stille og roligt og
viser Skrivebordet....

Når nu den først kommer i November, så er der sikkert inge der har lavet en
reel måling endnu.

MEN jeg kunne godt tænke mig at se / høre hvad den bruger, målt af en
almindelig bruger....

Så fyr løs her så snart der er nogen der VED noget om det...

Indtil da, et link hvis nogen falder over hvor Apple har skrevet noget om
det....

Mvh Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 17:43

Henrik A. <REMOVEMEhenrik_silkeborg@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Så fyr løs her så snart der er nogen der VED noget om det...
>
> Indtil da, et link hvis nogen falder over hvor Apple har skrevet noget om

<http://www.apple.com/imac/specs.html>

"Maximum continuous power: 241W (21.5-inch models); 365W (27-inch
models)"

Men det siger intet om normalt brug ... derimod siger de den opfylder
Energy Star 5.0 og det fulde spec kan læses her:

<http://www.energystar.gov/index.cfm?c=revisions.computer_spec>

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 26-10-09 18:32

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>

> Men det siger intet om normalt brug ... derimod siger de den opfylder
> Energy Star 5.0 og det fulde spec kan læses her:

Umiddelbart lyder 365W for en 27" som en pæn sjat strøm.
Min 40" LED skærm bruger 100 Watt, så devices som HDD og peripherals på
en 27" IMac må virkelig guffe en hel del i sig (Det er LCD godt nok ... )

Jeg har en Win-thingy som jeg selv har lavet. Den er på ingen måde
energi-rigtig. Den har en powersupply på 400 watt, hvilket egentlig er
tæt på de 365W. Det må Apple da kunne optimere?

Jesper

Fra : Henrik A.

Dato : 26-10-09 19:00

"Jesper Mehlsen" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> energi-rigtig. Den har en powersupply på 400 watt, hvilket egentlig er tæt
> på de 365W. Det må Apple da kunne optimere?

Ja, det undrer mig....

Min Win Box bruger ca 100 watt, det samme gør skærmen, det er målt med en
måler fra Kvickly til 169 kr....

Og det er jo så 200 watts. Næsten det halve, det kan ikke passe i
praksis...

Henrik

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 26-10-09 21:06

Henrik A. wrote:

> [...]
> en måler fra Kvickly til 169 kr....
>
> Og det er jo så 200 watts. Næsten det halve, det kan ikke passe i

Nu ved jeg ikke hvad der sidder i din Winbox, men den iCore7 860 CPU der
sidder i 27" modellen bruger op til 95 watt. Dertil kommer så ram,
motherboard, grafik, disk(e), køling... og så spild fordi
strømforsyningen næppe er mere end 80% effektiv (måske mindre).

Ved alm. ikke CPU+grafik intensiv brug, så kan det sagtens ske dyret kan
nøjes med under 200 watt (de nye CPU'er er ret smarte) og de 375 watt er
nok absolut max.

Min PC, der har en 870 CPU og et smart motherboard, kan køre noget
aktivt power save halløj hvor der skrues ned for CPU'en når der ikke er
travlt. Så kører den kun ca. 40% hastighed, og slukker vist endda for
nogle af kernerne, så mon ikke Apple har impelmenteret noget
tilsvarende. De 40% rækker forøvrigt til ganske meget og fordi skift i
hastighed sker øjeblikkeligt er det kun noget man mærker på el-regningen.

Jeg har ikke målt strømforbruget på min PC endnu, men grafikkortet alene
sluger vist op til 150 watt når det bliver sat på arbejde. En stor PC i
dag kan godt bruge 600 watt, eller mere, og det er uden at medregne
skærmen(e).

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 20:30

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
> energi-rigtig. Den har en powersupply på 400 watt, hvilket egentlig er
> tæt på de 365W. Det må Apple da kunne optimere?

som skrevet ... det er sikkert meget mindre hvis du sætter en watt måler
i røven af maskinen ... f.eks. bruger min mini ca. 20-25 watt når den
står idle selvom strømforsyningen er rated til 110W ...

/thomas

Fra : Henrik A.

Dato : 26-10-09 21:02

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> i røven af maskinen ... f.eks. bruger min mini ca. 20-25 watt når den
> står idle selvom strømforsyningen er rated til 110W ...

Og hvilken maskine har du???

Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 21:05

Henrik A. <REMOVEMEhenrik_silkeborg@yahoo.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvilken maskine har du???

Som jeg skrev .. den mac mini jeg har (og den eneste jeg lige kan huske
hvad jeg målte den til) ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 21:07

> Som jeg skrev .. den mac mini jeg har (og den eneste jeg lige kan huske
> hvad jeg målte den til) ...

Mac Mini ... jeg kan ikke ramme tasterne idag ..

/thomas

Fra : Henrik A.

Dato : 26-10-09 18:58

> [...]
>

> Men det siger intet om normalt brug ... derimod siger de den opfylder
> Energy Star 5.0 og det fulde spec kan læses her:

Takker, fejlen jeg begik var at søge på "watt".

Nu mangler vi en reel måling, den jeg er interesset i er i QuadCore
versionen....
Men den alm. kunne nu også være interessant :)

Henrik

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-10-09 17:41

Henrik A. skrev:
> Jeg tænker på at der jo kommer min drømmemaskine i November.
>
> En iMac ´27 tommer

Her er en anmeldelse:
http://gizmodo.com/5388567/apple-imac-review-27-inches-and-less-chin

- med overvejelser om, hvilken iMac man skal købe, og noget om hvordan
quad-core fungerer med programmer, som ikke er skrevet til flere kerner...

Mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-09 00:23

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
> - med overvejelser om, hvilken iMac man skal købe, og noget om hvordan
> quad-core fungerer med programmer, som ikke er skrevet til flere kerner...

Alt det der er da ligegyldigt. Vi så en nede hos Fona i dag, og den er
bare så lækker
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-10-09 22:47

Henrik Münster skrev:

> Alt det der er da ligegyldigt. Vi så en nede hos Fona i dag, og den er
> bare så lækker

Så nu har fruen fået ny maskine?

Og en taske den kan være i?

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-09 01:41

> Så nu har fruen fået ny maskine?
>
> Og en taske den kan være i?

Nej dog ikke. Både fruen og jeg er glade for vores 15" MacBook Pro. Det
er mere børnene, der gerne vil have en stor, lækker skærm at spille på.
Når vores ældste, der bliver 15 på tirsdag, laver lektier, så hører han
musik på iTunes, ser fjernsyn med EyeTV, spiller Football Manager (det
passer jo til dels sig selv, da man bare er manager) og har World of
Warcraft kørende, hvor han venter på en instance med sin Guild. Det
kræver en stor skærm og en del computerkraft.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 08:24

Henrik Münster skrev:

> [...]
> Warcraft kørende, hvor han venter på en instance med sin Guild. Det
> kræver en stor skærm og en del computerkraft.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor meget den stakkels maskine skal lave,
når den ældste er _færdig_ med at lave lektier :)

Kan jeg ikke få en lægeerklæring på at jeg SKAL have en 27" iMac på
pinden? Noget med at skærmen SKAL være så stor så at jeg får bevæget
nakken noget mere

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 09:12

> [...]
>
> Kan jeg ikke få en lægeerklæring på at jeg SKAL have en 27" iMac på
> pinden? Noget med at skærmen SKAL være så stor så at jeg får bevæget

Hvorfor ikke en Apple Cinema Display på 30" ... som ekstra skærm til din
MacBook Pro ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-09 14:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor ikke en Apple Cinema Display på 30" ... som ekstra skærm til din
> MacBook Pro ?

Har Thorbjørn en MacBook Pro?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 15:26

> Har Thorbjørn en MacBook Pro?

Derfor spørgsmålstegnet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 16:36

Per Rønne skrev:

> Derfor spørgsmålstegnet.

Dit spørgsmålstegn er i så fald meningsforstyrrende.

Men, nej, jeg har hverken MacBook Pro eller Cinema Display, og fordelen
ved den nye iMac i den sammenhæng er også at den kan spise MEGET mere
RAM end en MacBook Pro. Det betyder en del for mig.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 17:53

> [...]
> ved den nye iMac i den sammenhæng er også at den kan spise MEGET mere
> RAM end en MacBook Pro. Det betyder en del for mig.

Til gengæld kræver den en del synkronsering, hvis man også skal kunne
tage sine ting med på en MacBook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 18:02

Per Rønne skrev:

> Til gengæld kræver den en del synkronsering, hvis man også skal kunne
> tage sine ting med på en MacBook.

Pjat, bare nogen større bukselommer.

Hvorfor falder det dig svært at indse at andre ikke nødvendigvis har
samme behov som dig?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-09 18:20

> Pjat, bare nogen større bukselommer.
>
> Hvorfor falder det dig svært at indse at andre ikke nødvendigvis har
> samme behov som dig?

Lagde du ikke mærke til det lille ord /hvis/ ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 18:25

Per Rønne skrev:

> Lagde du ikke mærke til det lille ord /hvis/ ?

Jeg brugte helt ærligt betydeligt mere krudt til at forholde mig til
resten af sætningen - jeg gik ud fra at der faktisk var en god grund til
du skrev den.

Der tog jeg så åbenbart fejl :( Der kan man se.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 16:33

Morten Lind skrev:

> Har Thorbjørn en MacBook Pro?

Nøh. Om et par år måske :) Jeg er lidt ked af at jeg ikke var klar over
at Unibåddymodellen kom - den ville jeg godt have haft i stedet for den
hvide, men om et par år :)

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-09 16:55

> Nøh. Om et par år måske :) Jeg er lidt ked af at jeg ikke var klar over
> at Unibåddymodellen kom - den ville jeg godt have haft i stedet for den
> hvide, men om et par år :)

Kender det godt - tror vist også, at mit rødhårede spektakel synes, jeg
skal vente, tsk, tsk...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 17:02

Morten Lind skrev:

> Kender det godt - tror vist også, at mit rødhårede spektakel synes, jeg
> skal vente, tsk, tsk...

Nånå, har I allerede fået fælles økonomi? Der kan man se :D

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-09 03:43

> Nånå, har I allerede fået fælles økonomi? Der kan man se :D

Næeh - ikke endnu, men vi skal have nyt køkken & badeværelse, og vi var
ikke emsige nok til at få del i renoveringspuljen, så når byggeriet er
betalt, er der vist blot håndører tilbage - ikke meget at compute for...

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-09 04:43

> vi skal have nyt køkken & badeværelse

Plads til opvaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine?

Eller blot nogle fancy nye kakler?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-09 05:26

> Plads til opvaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine?
>
> Eller blot nogle fancy nye kakler?

Nøeh, to opvaskemaskiner er for meget - vi har én, og hun er rødhåret.
Så har vi en "kok", og han er mørkhåret

Nej - det er skam den helt store tur. Ejendommen fik brandskade for
noget siden, og Stine benyttede lejligheden til at tegne nyt
badeværelse, så det er fra bunden med opmuring af vægge, nyt gulv og nye
installationer - Tørretumbler skal vi _ikke_ have. En vaskemaskine,
måske? Indtil videre bruger vi kollektivmaskinen i kælderen.

Køkkenet skal "bare" have nyt interiør med det hele. Vi har fundet et
svensk almuekøkken i Ikea, som jeg er igang med at sammenligne med andre
køkkenfirmaer - indtil videre scorer Ikea på det hele.

Jeg skal dog lige have fundet ud af, hvor holdbar en keramikvask er, for
jeg vil ikke have sorte slidmærker fra gryder og pander.

Jeg er vant til stål, men det er den flotteste, hvide keramikvask, jeg
nogensinde har set - den er dobbelt og en halv gang dybere end
"normalt".

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 16:28

Per Rønne skrev:

> Hvorfor ikke en Apple Cinema Display på 30" ... som ekstra skærm til din
> MacBook Pro ?

For det første er det en MacBook jeg har, og for det andet er det min
private og ikke min arbejdsplads. Der har jeg en Dell laptop og det er
den jeg skal bruge. Derfor spørgsmålet om lægeerklæringen.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-09 14:12

> [...]

> Kan jeg ikke få en lægeerklæring på at jeg SKAL have en 27" iMac på
> pinden? Noget med at skærmen SKAL være så stor så at jeg får bevæget

Hæ, hæ...godt forsøgt...

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-09 21:03

> Jeg tør slet ikke tænke på hvor meget den stakkels maskine skal lave,
> når den ældste er _færdig_ med at lave lektier :)

Så skal han i seng. Du kan vel næsten selv regne ud, at lektierne tager
meget lang tid på den måde

> Kan jeg ikke få en lægeerklæring på at jeg SKAL have en 27" iMac på
> pinden? Noget med at skærmen SKAL være så stor så at jeg får bevæget
> nakken noget mere

Hvorfor stoppe der? Hvad med en vægprojektor?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-09 21:07

Henrik Münster skrev:

> Så skal han i seng. Du kan vel næsten selv regne ud, at lektierne tager
> meget lang tid på den måde

Pointe der. Faktisk nok så længe at han alligevel kommer bagud...

> Hvorfor stoppe der? Hvad med en vægprojektor?

Æh, fordi så kan den kobles til en Dell. En iMac KRÆVER ligesom man
skifter til OS X :)