Lorteæble :-(
Fra : Morten Lind

Dato : 26-10-09 16:22

Er nogen rar at forklare mig grunden til Apples fuldstændige åndssvage
monteringspolitik?

For det er ikke udbud/efterspørgsel og rendyrket kapitalisme - det må
være noget teknisk, ellers går jeg grassat!

Sidst i 2005 smed Apple den sidste PowerPC-serie på gaden. En 2,0
GHz(single core) - en 2,3 GHz(dual core) og en to gange 2,5/2,7 GHz(dual
core). Alle tre i samme serie.

Jeg købte den midterste model, som opmærksomme læsere i denne gruppe vil
vide, gik i stykker medio september 2009.

Efter meget lang tid på værksted uden løsning, købte jeg på Thorbjørns
anbefaling en brugt model i samme serie, blot den største model, nemlig
2 x 2,7 GHz dual core.

Så langt - så godt. Jeg havde jo lige smidt 16 GB RAM i min egen
maskine, så fro var jeg, da jeg regnede med at flytte klodserne fra den
døde til den levende.

Båååååååb......mine otte dyrt indkøbte EEC RAM-moduler á 2 GB passer
bare ikke i den "levende" model

Hvorfor helvede sætter man andre slots i en maskine, som er en del af en
serie?

Fornuftige reflektioner værdsættes, men ellers har jeg 8 x 2 GB EEC-RAM,
og 8 x 1 GB EEC-RAM fra Kingston til salg. De første(store) har arbejdet
i mindre end seks måneder - de små er slet ikke pakket ud endnu - jeg
bliver vanvittig, argh

På forhånd tak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 16:40

> [...]
> og 8 x 1 GB EEC-RAM fra Kingston til salg. De første(store) har arbejdet
> i mindre end seks måneder - de små er slet ikke pakket ud endnu - jeg

Hvis jeg læser ret så er 2.7 DC en "early 2005" mens din døde er en
"late 2005" .. så de er _ikke_ i samme serie

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 26-10-09 17:38

> Hvis jeg læser ret så er 2.7 DC en "early 2005" mens din døde er en
> "late 2005" .. så de er _ikke_ i samme serie
>
> /thomas

OK....muligt? Jeg kunne nu heller ikke finde 2,7 GHZ i min egen serie.
Hvad betyder DC?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 16:42

> [...]
> og 8 x 1 GB EEC-RAM fra Kingston til salg. De første(store) har arbejdet
> i mindre end seks måneder - de små er slet ikke pakket ud endnu - jeg

Kan du se i system profil hvad mahcine ID din mac har ... PowerMac7,x
eller 11,2

?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 26-10-09 17:39

> Kan du se i system profil hvad mahcine ID din mac har ... PowerMac7,x
> eller 11,2

> /thomas

Yep - naturligvis: 7,3......

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 17:46

> Yep - naturligvis: 7,3......

Jep .. så er der en early 2005 du har ... og den "døde", hvis den kunne
tage PC2-4200 EEC ram har været en PowerMac11,2

Du skal have PC-3200 non EEC til den du har nu ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 26-10-09 18:09

> Jep .. så er der en early 2005 du har

Ja, det ved jeg nu, men da jeg spurgte John, mente han, det var en
"late", men pyt med det.

> ... og den "døde", hvis den kunne
> tage PC2-4200 EEC ram har været en PowerMac11,2

Og ja, det var en sådan, og den åd 16 GB EEC RAM som var det spaghetti

> Du skal have PC-3200 non EEC til den du har nu ...

Ja, ja.....men jævnfør min oprindelige artikel kunne jeg godt tænke mig
at vide, HVORFOR der indenfor otte måneder skal skiftes
RAM-slots????????????????????

> /thomas

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-10-09 17:25

> Ja, ja.....men jævnfør min oprindelige artikel kunne jeg godt tænke mig
> at vide, HVORFOR der indenfor otte måneder skal skiftes
> RAM-slots????????????????????

Fordi DDR1 var på vej ud. Man havde brugt samme slags RAM siden den
første G5 i 2003 og nu var det tid til at skifte.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-10-09 18:35

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Fordi DDR1 var på vej ud. Man havde brugt samme slags RAM siden den
> første G5 i 2003 og nu var det tid til at skifte.

Hvor pragmatisk

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 20:30

> [...]
>
> Ja, ja.....men jævnfør min oprindelige artikel kunne jeg godt tænke mig
> at vide, HVORFOR der indenfor otte måneder skal skiftes

fordi de i den sidste G5 generation skiftede til et noget hurtigere
chipset ... det er utopi at tro at Apple holder fast i gamle teknologier
blot så man kan genenvende sine ram klodser, harddiske etc. ..for,
hvornår skal de så gøre det ? .. der vil altid være nogen som dig der
råber op når lortet bliver forældet og næste trin på teknologistien skal
tages ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-10-09 20:36

Thomas von Hassel skrev:

> fordi de i den sidste G5 generation skiftede til et noget hurtigere
> chipset ... det er utopi at tro at Apple holder fast i gamle teknologier

I de nyeste CPU'er kan de bogstaveligttalt nå at lave snesevis af
instruktioner mens de venter på at data kommer sneglende ude fra
ram'men. Det er derfor i ejerens interesse at RAM'en bruger nyeste
teknologi overhovedet, da det er der flaskehalsen er i nye maskiner.

Morten må vist efterhånden vænne sig til at det er dyrt med
spitzenklasse maskiner :D

(og herudover er det meget bedre med fejlkorrigerende RAM end uden)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-09 20:37

> [...]
> spitzenklasse maskiner :D
>
> (og herudover er det meget bedre med fejlkorrigerende RAM end uden)

det er i hvertfald dyrere ....

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-09 03:53

> (og herudover er det meget bedre med fejlkorrigerende RAM end uden)

Ja - som jeg så har 16 GB af og ikke kan bruge til en skid

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-09 18:25

Morten Lind skrev:

> Ja - som jeg så har 16 GB af og ikke kan bruge til en skid

Hvor der handles (computer) der spildes :)

Mindes ikke du nævnte noget om at det var et krav at dine eksisternde
ramklodser kunne flyttes :p

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-09 18:42

> Hvor der handles (computer) der spildes :)
>
> Mindes ikke du nævnte noget om at det var et krav at dine eksisternde
> ramklodser kunne flyttes :p

Jeg behøver vel ikke nødvendigvis fortælle dig om mine krav, eller...?

Men det var jo dig, der henviste mig til den brugte maskine, der viste
sig at være ældre end min egen, ikke sandt?

Men OK - det er da en fin, velfungerende maskine.

Vil du købe den? Så køber jeg en ny, der kan rumme mine RAM

Du får den billigt.

Nu har jeg "kun" bøvl med Adobes licenspolitik, for jeg har jo - på din
anbefaling - flyttet harddisken, så nu tror Adobe, at jeg har
installeret CS 4 på tre maskiner.

Jeg har talt med Adobe, som siger, at jeg bare skal afmelde min ødelagte
maskine, men den er jo for Helvede ødelagt, så deeeeet.....Adobes
support valgte så at sende "problemet" videre til "superior support" -
gosh!

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-09 18:48

Morten Lind skrev:

> Jeg behøver vel ikke nødvendigvis fortælle dig om mine krav, eller...?

Lad mig blot nævne at havde du nævnt det var et krav, kunne det være jeg
havde CHECKET at...

> Men det var jo dig, der henviste mig til den brugte maskine, der viste
> sig at være ældre end min egen, ikke sandt?

.... kunne bruge dine klodser, ikåh.

> Men OK - det er da en fin, velfungerende maskine.
>
> Vil du købe den? Så køber jeg en ny, der kan rumme mine RAM
>
> Du får den billigt.

Billigt? _DU_ siger det er billigt? Det lyder spændende.... Får jeg
penge smidt i nakken?

> Nu har jeg "kun" bøvl med Adobes licenspolitik, for jeg har jo - på din
> anbefaling - flyttet harddisken, så nu tror Adobe, at jeg har
> installeret CS 4 på tre maskiner.

Jeg kan da ikke gøre for at du fuldstændig uvarslet er begyndt at gøre
som jeg siger.

Herudover kan du sgu da bare fylde den nye maskine op med ram ikåh.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-09 19:34

> [...]
> maskine, men den er jo for Helvede ødelagt, så deeeeet.....Adobes
> support valgte så at sende "problemet" videre til "superior support" -

du skal huske at de-aktivere .(hvis du har mulighed for det) .. hvis du
er røget over de 2-3 isntallationer kan du gøre det manuelt (tager ca. 5
minuttter)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 28-10-09 03:17

> du skal huske at de-aktivere .(hvis du har mulighed for det) .. hvis du
> er røget over de 2-3 isntallationer kan du gøre det manuelt (tager ca. 5
> minuttter)

> /thomas

Tak, hvor & hvordan gør jeg det?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-09 08:23

> Tak, hvor & hvordan gør jeg det?

hvilket ?

deaktivering gøres i "help" menuen .. mener den hedder "deactive" (jeg
har kun TLP licenser som ikke skal aktiveres/deaktiveres)

manuel aktivering gør du ved at prøve at aktivere, men vælger "manuel
aktivering" på et eller andet tidspunkt .. du får der et telefonummer du
skal ringe til .. forklar den flinke mand at din maskine er brændt
sammen ... følg hans instrukser ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 14:12

> deaktivering gøres i "help" menuen .. mener den hedder "deactive" (jeg
> har kun TLP licenser som ikke skal aktiveres/deaktiveres)

Jeg kan ikke deaktivere - kommandoen er inaktiv.

> [...]
> aktivering" på et eller andet tidspunkt .. du får der et telefonummer du
> skal ringe til .. forklar den flinke mand at din maskine er brændt

Det er desværre ikke rigtigt, Thomas.

> /thomas

Jeg må prøve at klare mig selv.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 14:24

> Jeg kan ikke deaktivere - kommandoen er inaktiv.

Njaeh .. det er jo først når den _er_ aktiveret at du kan deaktivere ...
det var til næste gang du skifter maskine ..

> Det er desværre ikke rigtigt, Thomas.

hvilket af det ?+

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 16:14

> Njaeh .. det er jo først når den _er_ aktiveret at du kan deaktivere ...
> det var til næste gang du skifter maskine ..

Nemlig - og det vidste jeg godt

> hvilket af det ?+

Det hele Der findes ingen manuel aktivering på noget tidspunkt, der
kommer intet telefonnummer, og der kommer slet ingen venlige mænd,
endsige kvinder på det nummer, som ikke er der

> /thomas

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 16:21

> Nemlig - og det vidste jeg godt

> Det hele Der findes ingen manuel aktivering på noget tidspunkt, der
> kommer intet telefonnummer, og der kommer slet ingen venlige mænd,
> endsige kvinder på det nummer, som ikke er der

prøv at ringe til dem her:

Produktaktivering:
8088 0813

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 16:48

> prøv at ringe til dem her:
> Produktaktivering:
> 8088 0813
>
> /thomas

Jo tak, Thomas - men jeg har jo intet aktiveringsnummer, vel? Min licens
er jo for Helvede allerede aktiveret, tsk.... Jeg har jo kun en licens,
der er installeret på to maskiner, så jeg kan ikke bruge
produktaktiveringen til noget.

Jeg værdsætter utrolig meget dit forsøg på at hjælpe, tak skal du have

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 17:29

> [...]
> produktaktiveringen til noget.
>
> Jeg værdsætter utrolig meget dit forsøg på at hjælpe, tak skal du have

Du ringer til det nummer og forklarer at du skal installere på en 3
maskine og maskine nr.2 er død og borte .. du har vel licensnummeret
ik' ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 17:51

> Du ringer til det nummer og forklarer at du skal installere på en 3
> maskine og maskine nr.2 er død og borte .. du har vel licensnummeret
> ik' ?
>
> /thomas

Hej Thomas - det _har_ jeg gjort - det er en maskine med
indtastningsmuligheder.

Man kan ikke forklare nogetsomhelst, medmindre man vil til kundesupport,
og dér var jeg igår og idag.

Kundesupport har lovet at tage sig af sagen, så det håber jeg, de gør

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 17:57

> [...]
> og dér var jeg igår og idag.
>
> Kundesupport har lovet at tage sig af sagen, så det håber jeg, de gør

det skal de ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-09 22:44

Morten Lind skrev:

> Det hele Der findes ingen manuel aktivering på noget tidspunkt, der
> kommer intet telefonnummer, og der kommer slet ingen venlige mænd,
> endsige kvinder på det nummer, som ikke er der

Vær yderst skeptisk hvis de henviser dig til et 903-nummer :)

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-09 03:51

> [...]
> hvornår skal de så gøre det ? .. der vil altid være nogen som dig der
> råber op når lortet bliver forældet og næste trin på teknologistien skal

Ja - det er fint - jeg hører nu ikke til de, der råber op, som du siger,
og det burde du vide.

Jeg blev bare skuffet, fordi jeg åbenbart ikke havde fået ordentlig
besked.

M.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-09 10:23

On 29 Okt., 14:12, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> Jeg kan ikke deaktivere - kommandoen er inaktiv.

> Det er desværre ikke rigtigt, Thomas.

> Jeg må prøve at klare mig selv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Besøg PB de klarer den sag til din tilfredshed.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 17:52

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Besøg PB de klarer den sag til din tilfredshed.

> Hilsen
> Jens

PB ??????

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-09 17:56

> PB ??????
>
> M.

han foreslår i hans uendelige visdom at du bare skal hente en piratkopi
og installere ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-09 18:32

Morten Lind skrev:

> PB ??????

Jens er på fornavn med The Pirate Bay.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-09 15:16

On 29 Okt., 17:51, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:

> PB ??????
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
PirateBay.org.
Der kan du hente det firmaet ikke vil gi' dig og som du har ret til
at få!
Du skal bare bruge en torrentklient til Mac.

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-09 22:39

> [...]
> at få!
> Du skal bare bruge en torrentklient til Mac.

Nåeh sådan - jamen, jeg formoder da, Adobe hjælper med at løse denne
detaille.

M.

Fra : Niels

Dato : 26-10-09 14:55

On Oct 26, 4:21 pm, mortenl...@gmail.com (Morten Lind) wrote:
> [...]
>
> For det er ikke udbud/efterspørgsel og rendyrket kapitalisme - det må
> være noget teknisk, ellers går jeg grassat!

Afprøv dit mod, undertryk din angst og køb en computer fra Nordkorea
eller Cuba. Så kan du sikkert bruge endnu ældre ram-klodser.

--
Niels

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-09 03:54

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Afprøv dit mod, undertryk din angst og køb en computer fra Nordkorea
> eller Cuba. Så kan du sikkert bruge endnu ældre ram-klodser.
>
> --
> Niels

He, du har vist fået vendt det hele på hovedet

M.

Fra : Esben

Dato : 26-10-09 22:07

> [...]
> og 8 x 1 GB EEC-RAM fra Kingston til salg. De første(store) har arbejdet
> i mindre end seks måneder - de små er slet ikke pakket ud endnu - jeg

Sælg din nyindkøbte maskine af flere grunde (spørg mig privat hvis du
har lyst) - gerne med fortjeneste og find dig en maskine der passer til
din investering.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-09 03:08

> [...]

> bare ikke i den "levende" model

> Hvorfor helvede sætter man andre slots i en maskine, som er en del af en

Den sidste generation af G5'ere ville have DDR2 ram, de første mange
generationer brugte DDR1.

--
Morten Reippuert Knudsen