bytte en pære man har brugt i 3 min?
Fra : Onix

Dato : 23-10-09 17:37

Hej

Har i dag været i Silvan og købt en energisparepære, 149 kroner! den er så
dyr fordi man kan lysdæmpe, men synes lyset er grimt og det flimrer svagt,
alt i alt ikke så godt som forventet.

Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu
"brugt"

Onix

Fra : Jesper

Dato : 23-10-09 17:48

"Onix" <vedikke@hotmail.com> wrote in

> [...]
> flimrer svagt, alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er

Der er intet i loven der giver ret til fortrydelse/penge tilbage, de
butikker der gør det, gør det kun fordi de er flinke.

Om silvan har en sådan politik aner jeg ikke, spørg dem.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-10-09 17:50

Onix wrote:

> [...]
> svagt, alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er

Silvan er ikke forpligtet til at tage varen retur (efter loven), og det
ville de heller ikke være hvis varen var ubrugt.

Men så vidt jeg husker tilbyder Silvan (frivilligt) returret?

--
Jesper Lund

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 24-10-09 23:11

Jesper Lund wrote:

> Men så vidt jeg husker tilbyder Silvan (frivilligt) returret?

På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
pengene tilbage inden 14 dage.

--
/tp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-09 01:08

Terkel Pedersen skrev:

> På bagsiden af Silvans kassebon'er står der, at de bytter eller giver
> pengene tilbage inden 14 dage.

Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-09 17:09

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis der ikke udtrykkeligt står at man må pakke varen ud og prøve
> den, kan man ikke forvente at det gælder i den slags tilfælde.

Korrekt - bytteret er noget firmaet giver og man kan ikke få medhold i
loven i det pågældende tilfælde med mindre man kan påvise en
fabrikationsfejl. Så hedder det dog ikke bytterret, men reklamationsret.
Alene at tro at fordi man har gjort et fejlkøb og at varen ikke i øvrigt
fejler noget, er naivt.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-10-09 18:41

Den 23-10-2009, skrev Onix:
> [...]
> alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu

NON JURA!
Silvan bytter hellere end at have en utilfreds kunde, så gå bare til
skranken for bytning, husk helst kvittevit, men uden kvitto går det
også.
Kai

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-10-09 13:25

Jesper Lund skrev

> Silvan er ikke forpligtet til at tage varen retur (efter loven), og det
> ville de heller ikke være hvis varen var ubrugt.

Hvis en forretning tydeligt reklamerer med returret så er de
forpligtegt til at tage retur (jvf loven)
Forretningen kan dog i vid udstrækning diktere minimum for varens
stand ved returnering

- Peter

Fra : Peter W.

Dato : 25-10-09 05:41

On 23 Okt., 17:36, "Onix" <vedi...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> alt i alt ikke så godt som forventet.
>
> Kan jeg få pengene retur? Hvad siger loven/praksis? i princippet er pæren nu

Jeg undrer mig over, at der er ingen, der har nævnt Købeloven. Det
følger at KBL § 76, stk. 1, nr. 4, at der i et forbrugerkøb foreligger
en mangel ved salgsgenstanden, hvis den er "af anden eller ringere
beskaffenhed eller brugerbarhed, end den ifølge aftalen og de
foreliggende omstændigheder skulle være", herunder prisen. Når man
betaler 149 kr. for en lyspære, og den flimrer, så har den ikke den
beskaffenhed man kan forvente. Det er uden betydning, at du har
skulle prøve den for at opdage problemet.

Fra : Peter W.

Dato : 25-10-09 14:02

On 25 Okt., 17:08, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:

> [...]
> Alene at tro at fordi man har gjort et fejlkøb og at varen ikke i øvrigt

Det er ikke nødvendigt at påvise en fabrikationsfejl, jf. KBL § 77a,
stk. 3.