120 dages regel - eller hvad
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 18:16

Der henvises i flere mails til en 120-dages regel for fyring ved
sygemeldinger.

Er der nogen som helst lov, der siger at man skal have været syg i 120 dage?
Mig bekendt kan man godt opsige folk før den tid - også med begrundelse i
deres sygefravær.
Det har jeg set ofte, dog med den bagdør, at de kan blive genansat hvis de
raskmeldes inden opsigelsesvarslets udløb.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 18:58

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det har jeg set ofte, dog med den bagdør, at de kan blive genansat
> hvis de raskmeldes inden opsigelsesvarslets udløb.

Den såkaldte 120-dages regel har aldrig været konfirmeret i nogen lov.
Det har været en aftale som gik ud på at en funktionær der var syg i
sammenlagt 120 dage kunne afskediges med udgangspunkt i den aftale. I
dag er der ikke en sådan regel, så en medarbejder der fx er langtidssyg,
kan sagtens afskediges før den tid.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-10-09 19:08

On Thu, 22 Oct 2009 19:57:56 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:

>Den såkaldte 120-dages regel har aldrig været konfirmeret i nogen lov.

Den findes i funktionærloven, at medarbejderen kan opsiges med
forkortet varsel, men det står kun at det kan aftales - har dog endnu
ikke set en kontrakt hvor det ikke står i.

§5 Stk. 2. Det kan dog ved skriftlig kontrakt i det enkelte
tjenesteforhold bestemmes, at funktionæren kan opsiges med 1 måneds
varsel til fratræden ved en måneds udgang, når funktionæren inden for
et tidsrum af 12 på hinanden følgende måneder har oppebåret løn under
sygdom i ialt 120 dage. Opsigelsens gyldighed er betinget af, at den
sker i umiddelbar tilknytning til udløbet af de 120 sygedage, og
medens funktionæren endnu er syg, hvorimod gyldigheden ikke berøres
af, at funktionæren er vendt tilbage til arbejdet, efter at opsigelse
er sket.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=30207

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 21:29

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> medens funktionæren endnu er syg, hvorimod gyldigheden ikke berøres
> af, at funktionæren er vendt tilbage til arbejdet, efter at opsigelse

Det er aftalestof, og ikke lovstof.
Det at funktionæren kan opsiges med forkortet varsel, er lovstof, men
hvor kort det skal være og i hvilken sammenhæng det skal ske (antallet
af dage m.v.) er aftalestof.

Det gælder derfor ikke længere at man skal afvente 120 dages sygdom
(fx) - man kan sagtens afskediges som funktionær før den tid, også
selvom medarbejderen altså har været syg i fx 60 dage.

Bemærk at der netop står:

[...]

Funktionærloven kan altså godt indeholde en bestemt varsel, men det skal
aftales i det enkelte tjenesteforhold. Er der ikke aftalt noget om 120
dage eller lignende, gælder det altså ikke at man først kan afskedige en
funktionær efter de 120 omtalte dage. Den gælder altså ikke længere -
men det er korrekt, at der var en gang.

Jeg er fx ansat efter funktionærloven - men der er ikke aftalt nogen
afskedigelsesvarsel på 120 dage i tilfælde af langtidssygdom. Endelig
kan man sagtens være sygemeldt i mere end 120 dage - der står at man kan
lave en aftale om de 120 dage før man afskediges, men det er et "KAN"
ikke et "skal". Man kan altså godt have en medarbejder der fx får kræft
og som man accepterer er "ansat" indtil en tid efter de 120 dage hvis fx
invalidepension eller andre forhold kan sættes i værk.

Men som sagt: det er ikke noget i funktionærloven man SKAL - og
arbejdsgiveren kan altså godt fyre en før de 120 dage er gået.Det
hindrer funktionærloven ikke.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-09 20:04

> [...]

> dage?
> Mig bekendt kan man godt opsige folk før den tid - også med begrundelse i

Funktionærloven giver denne mulighed, en opsigelse begrundet med sygdommen,
i modsætning til en alm. opsigelse der skal fagligt begrundes.

§ 5. Bliver funktionæren på grund af sygdom ude af stand til at udføre sit
arbejde, betragtes den heraf følgende tjenesteforsømmelse som lovligt
forfald for funktionæren, medmindre han under tjenesteforholdets beståen har
pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed, eller han ved
stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led af den pågældende
sygdom.

mvh
Alex Christensen