Inkassobeløb
Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 21-10-09 02:18

Jeg har en inkassosag som følger:

Kontigentopkrævning      700,-
Rykkergebyr         200,-
Inkassobeløb         100,-
Renter             1,97

I alt            1001,97

For dette kræver advokaten et udenretligt inkassobeløb på 625,- kr.

I Bekentgørelsen om udenretlige indrivelsesomkostninger i anledning af
forsinket betaling.

(Justitsministeriet bek. nr. 601 af 12. juli 2002)

står:

Ved »fordring« skal forstås hovedkravet (inkl. moms) med tillæg af
renter påløbet før forfaldsdagen, men ikke renter efter forfaldsdagen
(morarenter). Endvidere skal medregnes administrationsgebyrer og andre
gebyrer, som fordringshaveren i henhold til aftale er berettiget til at
kræve betalt af skyldneren forud for forfaldsdagen, dvs. inden en
eventuel betalingsmisligholdelse fra skyldnerens side.

Dette tolker jeg således at renter, rykkergebyr og inkassobeløb ikke må
medregnes nå fordringen beregnes, hvorfor det udenretligt inkassobeløb
max. må være 375,- kr.

Jeg har påpeget dette omerfor "Inkassochefen" (sekretær) men hun
fastholder sit krav.

Hvem har ret?

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-10-09 10:19

"Jørgen Lysgaard" <joergen@fam-lysgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> max. må være 375,- kr.
>
> Jeg har påpeget dette omerfor "Inkassochefen" (sekretær) men hun

Inden vi skal få ondt af dig hvorfor betalte du ikke til tiden? Vi har i
vores
forening haft en inkassosag kontingent 425,00 endte med 2800,00 afdrages
med 200 pr. md, måtte hentes af politiet. Ved du hvor mange mennesker der
ulejliges gr. manglende betaling pr sag, det er fandme for billigt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-09 10:35

On Wed, 21 Oct 2009 11:18:55 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:
> Inden vi skal få ondt af dig hvorfor betalte du ikke til tiden? Vi har i
> vores forening haft en inkassosag kontingent 425,00 endte med 2800,00 afdrages
> med 200 pr. md, måtte hentes af politiet.
Hvad dækker "måtte hentes af politiet" over ?

> Ved du hvor mange mennesker der
> ulejliges gr. manglende betaling pr sag, det er fandme for billigt.
Ved du ?
Ved du hvad det reelt koster ?

/Hans

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-10-09 10:46

> Hvad dækker "måtte hentes af politiet" over ?

> Ved du ?
> Ved du hvad det reelt koster ?
>
> /Hans
Skyldner reagerede ikke på breve overhovede, retten overlod
til politiet at få ham for en dommer, de kørte forgæves en gang.
Om jeg ved hvad reelt koster? Nej men det er spild af gode menneskers
tid bla arbejder vi i bestyrelsen gratis det er vores fritid der bruges i
starten.

Fra : Essox

Dato : 21-10-09 11:22

Svar dog på spørgsmålet, hvis du kan? Ellers fri os for din galle.
Hvem/hvad er du, siden du skal belærer andre???

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-10-09 13:47

Jeg prøver bare at oplyse om at det er dyrt ikke betale el. reagerer.
Samt kasserer i en grundejerforening.

Fra : Essox

Dato : 21-10-09 14:09

Alene det spørgsmål "Inden vi skal få ondt af dig hvorfor betalte du ikke
til tiden?" er fuldstændig unødvendigt, da mandens økonomiske situation
ikke vedkommer dig/andre, der kan jo være mange grunde til at betalingen
ikke blev betalt rettidig, hvilket er et privat anliggende.
Manden kan jo stå i en ulykkelig situation hvor han ikke KAN betale. Og at
så regningen kun bliver større pga. inkasso omkostninger, gør jo kun
situationen værre.

Stig Rasmussen forsøger her at finde ud af om alle disse "tillæg og gebyrer"
er lovlige? Og i det tilfælle at de ikke er lovlige, kan Stig jo spare
nogele penge, den dag han kan betale.

Fra : Essox

Dato : 21-10-09 14:10

Undskyld forvirringen, jeg merer selvfølgelig Jørgen Lysgaard.

Fra : alexbo

Dato : 21-10-09 14:21

"Jørgen Lysgaard" skrev i

> [...]
> max. må være 375,- kr.
> Jeg har påpeget dette omerfor "Inkassochefen" (sekretær) men hun

Det har du, det fremgår jo sådan set tydeligt af bekendtgørelsen, men her er
lidt ekstra.

http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=15&M=News&PID=44&NewsID=94

Hvis du vælger at betale, så betal det reducerede beløb, og lad dem slås for
resten.

Læg mærke til bek. 423 -2009 med opdaterede beløb for nyere betalingskrav.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen Lysgaard

Dato : 21-10-09 15:25

alexbo wrote:
> [...]
> resten.
>
> Læg mærke til bek. 423 -2009 med opdaterede beløb for nyere betalingskrav.

Tak for dit indput

Jeg modtog inkassoen d. 26 maj, og brokkede mig over det for store beløb
på 625 kr. d. 27 maj, altså før bek. 423.

Det er ikke fordi jeg ikke kan betale, men vores kasser i grundejer-
foreningen overholdt til punkt og prække reglerne for rykker, og pga.
rejse ifb. mit arbejde, blev girokortet ikke betal og jeg mener ikke det
er muligt at tilmelde denne til betalingsservice endnu, men det må vi få
ordnet på næste generalforsamling.

Jeg modtager så først "Incassochefens" svar på min henvendels (fra 27.
maj) d. 14 oktober.

mvh
Jørgen Lysgaard

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-10-09 16:50

> [...]
> ordnet på næste generalforsamling.
>
> Jeg modtager så først "Incassochefens" svar på min henvendels (fra 27.

I jeres vedtægter er helt sikkert en dato for senest indbetaling af
kontingent,
den hvor jeg er kasserer 31-3 eft 1-5 udsendte jeg bløde rykkere ikke en
med rykker gebyr den sidste der betalte var 1-8 og en række død syge
bemærkninger om hvorfor, selv ham der var sendt til inkasso året før
betalte
ca 1-7. Vores inkassosag der startede med 425,00 og endte med 2800,00 er
en røvsyg affærer ingen har gavn af kun advokaten som får de fleste penge,
til foreningen bliver max 300,00kr.
Til Alex giv ikke det råd, lad dem slås for resten, advokater helmer ikke
før
hele beløbet er hjemme uanset omkostningerne som lægges på skyldner og
tid har de masser at, det er sekretær arbejde.

Fra : alexbo

Dato : 21-10-09 18:16

"Stig Rasmussen" skrev

> [...]
> hele beløbet er hjemme uanset omkostningerne som lægges på skyldner og
> tid har de masser at, det er sekretær arbejde.

Forstod du overhovedet spørgsmålet, eller er det svaret du ikke har
forstået, inkassogebyret er ikke lovligt beregnet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-10-09 19:06

> [...]
>
> Forstod du overhovedet spørgsmålet, eller er det svaret du ikke har
> forstået, inkassogebyret er ikke lovligt beregnet.

Et godt råd er han skal indbetale det beløb, han er enig i ikke hvis han
vil betale.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-10-09 19:20

On Wed, 21 Oct 2009 20:05:40 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

> Et godt råd er han skal indbetale det beløb, han er enig i ikke hvis han
>vil betale.

Læser du selv det du skriver inden du trykker på "Send" ?

Du må undskylde, men det ikke meget mening det du skriver.

/Hans

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-10-09 21:00

> Læser du selv det du skriver inden du trykker på "Send" ?
>
> Du må undskylde, men det ikke meget mening det du skriver.
>
> /Hans

De sidste 5 ord refererer til det råd Alex giver