Officepakke
Fra : Steen

Dato : 20-10-09 21:15

Min datter mangler en officepakke til sin Mac.
Nu synes jeg ikke jeg vil ofre de penge Microsoft vil have for sin
pakke, så valget står nok mellem OpenOffice og NeoOffice.

Hvilken vil I anbefale?

--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 21:21

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Min datter mangler en officepakke til sin Mac.
> Nu synes jeg ikke jeg vil ofre de penge Microsoft vil have for sin
> pakke, så valget står nok mellem OpenOffice og NeoOffice.

de er jo gratis .. så .. begge ..

Alternativ kan i kigge på iWork pakken som jeg synes giver masser af
"value for money"

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-10-09 21:38

> de er jo gratis .. så .. begge ..
>
> Alternativ kan i kigge på iWork pakken som jeg synes giver masser af
> "value for money"

Jeg bruger også iWork med stor fornøjelse. Men det afgørende er i
hvilket omfang hun skal udveksle dokumenter med andre. Bruger de massivt
Microsoftprodukter, som oftest i et traditionelt gymnasiemiljø, så
undgår hun mest bøvl, ved skik at følge.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 21:41

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> Microsoftprodukter, som oftest i et traditionelt gymnasiemiljø, så
> undgår hun mest bøvl, ved skik at følge.

så køb education udgaven af micrsoft office .. så er den skid ude ..

/yjomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 03:58

> så køb education udgaven af micrsoft office .. så er den skid ude ..

Findes ikke mere, men derimod kan man købe Office 2008 Home & Student
Edition til en tusse, med tre serienumre.

Det betyder at man kan have den kørende på alle hjemmets tre Mac'er,
også den Mac som sønnike har på sit kollegieværelse. Helt i
overensstemmelse med Microsofts licensbetingelser.

Og så får man ingen udvekslings-problemer, som man ellers let havner i
med OpenOffice.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-10-09 21:45

Flemming Rubini skrev:

> [...]
> Microsoftprodukter, som oftest i et traditionelt gymnasiemiljø, så
> undgår hun mest bøvl, ved skik at følge.

Er det ikke sådan, at OpenOffice er konvertibelt med Windows-baserede
programmer sådan at forstå, at man når man gemmer sine dokumenter skal
huske at gemme i Windows-formater?

Jeg har ikke haft problemer med OpenOffice, som jeg har arbejdet med i
mange år, og jeg brugte Linux med OpenOffice og når jeg skulle bruge
mine dokumenter på Windows-maskiner gemte jeg i nævnte formater.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 21:49

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
> mange år, og jeg brugte Linux med OpenOffice og når jeg skulle bruge
> mine dokumenter på Windows-maskiner gemte jeg i nævnte formater.

jo, du kan da godt bruge OO ... men så skal du også huske at gemme i det
rigtige format inden du deler dine dokuemtner .. du er heller ikke
sikker på at evt. layout ser rigtigt ud i "den anden ende"... så i visse
tilfælde er det bare nemmere at bruge den ægte vare ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-10-09 21:47

Thomas von Hassel wrote:

> de er jo gratis .. så .. begge ..
>
> Alternativ kan i kigge på iWork pakken som jeg synes giver masser af
> "value for money"

Jeg vil ikke smide så meget som en krone efter iWork. Der er overhovedet
ingen kompatibilitet mellem fx. Numbers og Excel, og man risikerer at
miste alle data.

Skulle jeg vælge noget, der koster penge, vil det klart blvie StarOffice
9 til Mac!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 21:49

> Jeg vil ikke smide så meget som en krone efter iWork. Der er overhovedet
> ingen kompatibilitet mellem fx. Numbers og Excel, og man risikerer at
> miste alle data.

nåda ... jammen når du siger det så er det jo rigtigt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-10-09 22:16

Thomas von Hassel wrote:

> nåda ... jammen når du siger det så er det jo rigtigt ...

Ja, det er faktisk noget, jeg véd. Jeg sidder pt. med et temmeligt stort
dokument, skrevet i Pages+Numbers, og som skal oversættes fra US-EN til
DK. Det er rent ud sagt et h....... mareridt - selv i P+N, som jeg har
været pisket til at anskaffe mig.! - Der er bl.a. masser af skjulte
links og xreferences, og kommer du bare _1_ linie over på næste side,
mister du både links og xrefs..

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 03:58

> Alternativ kan i kigge på iWork pakken som jeg synes giver masser af
> "value for money"

Nu hvis man tager det program med, som Apple endnu ikke har lagt ned i
iWork-pakken. Bento. En fiks lille database fra datterselskabet
FileMaker, som endda også findes i en iPhone-udgave, så man kan
synkronisere indholdet. Og som også bruger Adressebog og
iCal-kalenderen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-09 09:55

Per Rønne wrote:

> [...]
> FileMaker, som endda også findes i en iPhone-udgave, så man kan
> synkronisere indholdet. Og som også bruger Adressebog og

Ja, men Bento er kun kompatibel med sig selv og har kun formatudveksling
med sig selv. Så man skal /IKKE/ købe den, hvis man går ud fra, den kan
bruges sammen med eller som erstatning for en gl. Filemaker.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 10:10

> Ja, men Bento er kun kompatibel med sig selv og har kun formatudveksling
> med sig selv. Så man skal /IKKE/ købe den, hvis man går ud fra, den kan
> bruges sammen med eller som erstatning for en gl. Filemaker.

Som jeg vel i og for sig skrev er den passende i iWork-pakken. En
Works-pakke til private uden større behov.

Bento er ikke god nok til mig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-09 12:18

Per Rønne wrote:

> Som jeg vel i og for sig skrev er den passende i iWork-pakken. En
> Works-pakke til private uden større behov.

Måske sålænge du holder dig inden for 'husets fire vægge', - men skal du
bare bruge det til skolebrug, så falder Bento fuldstændig igennem.

> Bento er ikke god nok til mig.

Heller ikke her... Jeg laver en del små og simple databaser / kartoteker
osv. til andre FM brugere. De bliver så lavet sådan, at brugeren selv
kan bygge videre og ændre uden de store problemer - først og fremmest
for mine bekendte, der absolut ikke har ret meget kendskab til opbygning
af databasefiler.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-10-09 08:17

Thomas von Hassel skrev:

> .. du er heller ikke sikker på at evt. layout ser rigtigt ud i "den
> anden ende"...

Det er man nu heller ikke selv med MS Word "i begge ender" :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 03:58

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Nu synes jeg ikke jeg vil ofre de penge Microsoft vil have for sin
> pakke, så valget står nok mellem OpenOffice og NeoOffice.

Begge produkter er gratis, og begge er i bund og grund samme program.

Men hvor NeoOffice kører direkte i Mac'ens miljø, kører OpenOffice i
XWindows-miljø. Det betyder at programmet X11 i Hjælpeprogrammer
[Applications/Utilities] skal være åbent. Det betyder også at OpenOffice
typisk er i en nyere version end NeoOffice.

Og så dyr er Microsoft nu heller ikke i sin Home & Student Edition, hvor
man endda får tre serienumre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 21-10-09 07:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> typisk er i en nyere version end NeoOffice.
>
> Og så dyr er Microsoft nu heller ikke i sin Home & Student Edition, hvor

Er det ikke den der koster 1200?
Jeg bruger selv Pages, og kunne selvfølgeligt bare smide hele iWork over
på hendes maskine...men man prøver jo at lære sine børn, at tingene skal
gå rigtigt til
--
Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 07:45

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Er det ikke den der koster 1200?

Her ser jeg den til 999 kr:

<http://shop.humac.dk/pi/KAMPAGNE_Office_Mac_Home_2008_13525_.aspx>

- og så følger der endda en mus med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen

Dato : 21-10-09 20:57

On 2009-10-21 08:15:24 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> Jeg bruger selv Pages, og kunne selvfølgeligt bare smide hele iWork over
> på hendes maskine...men man prøver jo at lære sine børn, at tingene skal
> gå rigtigt til

Hun fik både OpenOffice og NeoOffice...så nu venter jeg bare på hvad
frøkenen bestemmer sig for

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-09 09:57

Per Rønne wrote:

> [...]
> typisk er i en nyere version end NeoOffice.
>
> Og så dyr er Microsoft nu heller ikke i sin Home & Student Edition, hvor

Nej, OpenOffice 3.x kører også native OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 10:13

> Nej, OpenOffice 3.x kører også native OS X.

Nu kan ordet »native« bruges på mere end en måde. OpenOffice kører i
XWindows, X11, som er standarden for GUI i Unix-verdenen, men dog med
forskellige overbygninger.

MacOS X bruger Aqua, men X11 er altså også et MacOS X program, og da de
programmer der kører under X11 er oversat til Apples maskiner kører de
også »native«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-09 12:20

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> MacOS X bruger Aqua, men X11 er altså også et MacOS X program, og da de
> programmer der kører under X11 er oversat til Apples maskiner kører de

Præcis, men OpenOffice 3.x _er_ et rent native OS X program - ingen brug
af X11 mere. - Bruger du stadig OOo 2.x, kræves X11 stadig...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 12:35

> Præcis, men OpenOffice 3.x _er_ et rent native OS X program - ingen brug
> af X11 mere. - Bruger du stadig OOo 2.x, kræves X11 stadig...

Jeg skrev min specialerapport på en Mac for snart 20 år siden. I Word
(4?) {og med brug af Excel og MacDraw}. Jeg bruger stadig MS Office.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:01

Per Rønne skrev:
> Nu kan ordet »native« bruges på mere end en måde. OpenOffice kører i
> XWindows, X11, som er standarden for GUI i Unix-verdenen, men dog med
> forskellige overbygninger.

Der er en enkelt ting som X11 kan som Aqua ikek kan (ret godt?) nemlig
køre ting på én maskie, og vise resultatet på en helt anden.

Det er SÅ smart når man har servere og den slags, og folk der kun kender
Windows og OS X ved slet ikke hvad de går glip af :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-09 21:13

> [...]
>
> Det er SÅ smart når man har servere og den slags, og folk der kun kender
> Windows og OS X ved slet ikke hvad de går glip af :D

<http://www.aquaconnect.net/>

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 21:23

Thomas von Hassel skrev:

> <http://www.aquaconnect.net/>

Du trækker STADIG hele skærmbilledet med over, ikke kun applikationen.

Med mindre selvfølgelig jeg har misforstået noget :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-09 21:36

> Du trækker STADIG hele skærmbilledet med over, ikke kun applikationen.

korrekt ... det er en komplet remote session ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 20:36

Per Rønne skrev:

> Begge produkter er gratis, og begge er i bund og grund samme program.
>
> Men hvor NeoOffice kører direkte i Mac'ens miljø, kører OpenOffice i
> XWindows-miljø. Det betyder at programmet X11 i Hjælpeprogrammer

Æh, det var da i gamle dage var det ikke. Har du prøvet nyeste 3'er?

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Aqua_Screenshots

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-09 04:22

> Æh, det var da i gamle dage var det ikke. Har du prøvet nyeste 3'er?
>
> http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Aqua_Screenshots

Næh. Og generelt har OpenOffice skuffet mig - og jeg har trods alt
Office 2008 ... hvor jeg dog kun bruger Word og Excel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-10-09 19:09

Per Rønne skrev:

> Næh. Og generelt har OpenOffice skuffet mig - og jeg har trods alt
> Office 2008 ... hvor jeg dog kun bruger Word og Excel.

Word er et rædsomt program (omend jeg ikke har brugt 2007'eren nok til
at kunne vurdere om det er blevet mindre irriterende). Excel er helt
fantastisk.

Altså til PC. Jeg har ikke prøvet Mac-udgaverne siden tyggegummi-X
versionen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-09 21:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> fantastisk.
>
> Altså til PC. Jeg har ikke prøvet Mac-udgaverne siden tyggegummi-X

Det har jeg til gengæld.! - Word2007 er noget af det værste
diller-daller, der endnu er kommet fra det firma. - Det er så overlæsset
med alverdens ræerlige flips&flops og et design, der får det til at
krype sig. og der er ingen som helst mulighed for at få et bare
nogenlunde rimeligt udseende frem som på Word2003....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-09 03:38

> [...]
> krype sig. og der er ingen som helst mulighed for at få et bare
> nogenlunde rimeligt udseende frem som på Word2003....

Nu er Office 2008 altså så ikke Office 2007, mildest talt ikke. Heller
ikke jeg er i øvrigt imponeret over Office 2007, men må dog beklage
brugen af Entourage i stedet for Outlook i 2008, og manglen på makroer,
der ødelægger virksomhedernes makropolitik

Også her burde de to versioner være kompatible
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-10-09 10:31

> nåda ... jammen når du siger det så er det jo rigtigt ...

Jeg har ingen problemer med at åbne relativt simple Excel ark i
Numbers...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Per Rønne

Dato : 21-10-09 10:54

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Jeg har ingen problemer med at åbne relativt simple Excel ark i
> Numbers...

Nøglevendingen er nok »relativt simple« ... men på den anden side er
Excel-makroer heller ikke til megen nytte i Excel 2008. Her må vi vente
på Excel 2011.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-09 20:34

Steen skrev:
> Min datter mangler en officepakke til sin Mac.
> Nu synes jeg ikke jeg vil ofre de penge Microsoft vil have for sin
> pakke, så valget står nok mellem OpenOffice og NeoOffice.
>
> Hvilken vil I anbefale?

OpenOffice. Det er officielt understøttet af Sun og kører Ok.

Fra : Palle

Dato : 21-10-09 21:13

On 2009-10-20 22:15:18 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> Min datter mangler en officepakke til sin Mac.
> Nu synes jeg ikke jeg vil ofre de penge Microsoft vil have for sin
> pakke, så valget står nok mellem OpenOffice og NeoOffice.
>
> Hvilken vil I anbefale?

Jeg har en Office 2008 Home & Student Edition som jeg gerne vil sælge
hvis det er. Medfølgende 3 licenser.

--
Palle

Fra : Steen

Dato : 22-10-09 15:34

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Jeg har en Office 2008 Home & Student Edition som jeg gerne vil sælge
> hvis det er. Medfølgende 3 licenser.

Jeg takker nej, på venligt muligste måde
--
Steen

Fra : Palle

Dato : 24-10-09 18:18

On 2009-10-22 16:33:48 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> Jeg takker nej, på venligt muligste måde

Ganske simpelt i orden

--
Palle