Saglig/usaglig opsigelse af funktionær
Fra : KC

Dato : 19-10-09 23:46

Hejsa!

Et lille scenarie... Ved opsigelse af en funktionær (ansat i 3 år som
leder) skal der jo forlægge en saglig begrundelse da virksomheden ellers
kan pålægges en bod.

Denne mellemleder bliver sygemeldt i 14 dage grundet psykisk dårligt
arbejdsmiljø. Da denne periode udløber fremsendes en ny lægeerklæring på
2 mdr. 2 dage efter virksomheden modtage denne kommer der opsigelse
grundet omstruktureringer og stillingen nedlægges, samtidig tilbydes
medarbejder en stilling uden lederkompetancer til kr. 7000 mindre pr.
måned - i denne løn er der heller ikke taget højde for medarbejderens
erfaring i virksomheden - dvs løn mindre en medarbejdere i samme
funktion og med mindre end 3 års ansættelse. Omstruktureringer er jo en
saglig begrundelse, men kan måske angribes udfra følgende:

* virksomheden er landsdækkende, med ca 70 afdelinger der alle er
organiseret ens, en chef og 2 ledere - lige præcis denne afd skal så
være anderledes end 70 andre.

* ledermøder hver uge (hvor medarbejderen deltager) - intet drøftet ang.
denne omstrukturering - må da antage at sådan en beslutning er noget der
er gennemtænkt og gennemarbejdet.

* arbejdsfunktioner er ikke forsvundet - skal stadig laves.

* opsigelsen falder på et "sjovt" tidspunkt... været mere smart at gå
120 dage og så sige farvel...

Måske flere argumenter..

Måtte jeg høre jeres kommentar

PFt

KC

Fra : Ole C

Dato : 20-10-09 00:33

KC skrev blandt andet:

> [...]
>
> * arbejdsfunktioner er ikke forsvundet - skal stadig laves.
>
> * opsigelsen falder på et "sjovt" tidspunkt... været mere smart at gå

Lyder som en sag for fagforeningen.

--
vh
Ole C

Fra : alexbo

Dato : 20-10-09 08:41

"KC" skrev

> Denne mellemleder bliver sygemeldt i 14 dage grundet psykisk dårligt
> arbejdsmiljø.
> Måtte jeg høre jeres kommentar

Du har fået standard fagforeningsvaret.

Jeg synes at det virker naturligt at firmaet prøver at finde en anden
stilling til medarbejderen, når en sygdom bliver begrundet med dårligt
arbejdsmiljø.
Måske en mindre stressende funktion.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-10-09 19:43

alexbo wrote:
> [...]
>
> Jeg synes at det virker naturligt at firmaet prøver at finde en anden
> stilling til medarbejderen, når en sygdom bliver begrundet med dårligt

Kan man være juridisk sikker på, at det dårlige arbejdsmiljø ikke er
noget særskilt i den pågældende afdeling, og at arbejdsmiljøet i de
andre afdelinger firmaet har, i andre dele af landet, er rigtig godt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 20-10-09 20:56

"Peter Knutsen" skrev i

> Kan man være juridisk sikker på, at det dårlige arbejdsmiljø ikke er noget
> særskilt i den pågældende afdeling, og at arbejdsmiljøet i de andre
> afdelinger firmaet har, i andre dele af landet, er rigtig godt?

Nej det vil være vanskeligt, hvis det dårlige miljø ikke er særskilt, kan
miljøet ikke være godt alle andre steder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-09 20:43

> [...]
>
> Jeg synes at det virker naturligt at firmaet prøver at finde en anden
> stilling til medarbejderen, når en sygdom bliver begrundet med dårligt

Det er vel arbejdsgiverens pligt at sørge for et ordentligt
arbejdsmiljø - man kan vel ikke flytte en medarbejder til en anden
stilling og så sætte lønnen ned uden videre forhandling?

Fra : alexbo

Dato : 20-10-09 20:56

"Arne H. Wilstrup" skrev

> Det er vel arbejdsgiverens pligt at sørge for et ordentligt arbejdsmiljø -
> man kan vel ikke flytte en medarbejder til en anden stilling og så sætte
> lønnen ned uden videre forhandling?

Man kan opsige medarbejderen og tilbyde ham en anden stilling, og det er
gjort.
Medarbejderen kan tage tilbuddet eller lade være.
Spørgsmålet er om opsigelsen er berettiget og det er vanskeligt at sige,
medarbejderen sender en sygemelding om at han ikke kan tåle sit arbejde, det
har gjort ham langtidssyg, man må formode at han ikke vil tilbage til sin
sædvanlige stilling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-10-09 02:28

alexbo wrote:
> [...]
> har gjort ham langtidssyg, man må formode at han ikke vil tilbage til sin

Alternativt kan man formode at medarbejderen forventer at arbejdsgiveren
vil tage lederansvar ved at rette op på de problemer der er i
arbejdsmiljøet, sådan at medarbejderen kan vende tilbage til sin
sædvanlige stilling, efter en kort rekreativ periode som sygemeldt.

Altså uden at det har noget som helst med jura at gøre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org