|
| iMac gået død Fra : Henrik Münster |
Dato : 19-10-09 21:40 |
|
Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
Siden har jeg ikke kunnet genstarte den. Når man tænder den,
kommer startlyden bare igen og igen hvert tredje sekund. Efter nogen tid
bliver den gradvis svagere, og dvd-drevet stopper. Der går så få
sekunder, og så starter forfra med startlyden i fuld styrke igen og
igen.
Der var en cd i drevet, som jeg fik ud ved at holde museknappen
nede. Jeg satte så en Snow Leopard DVD i for at starte fra den. Det er
bare ikke muligt. Lige gyldigt om jeg holder cmd, alt eller skift nede
har man bare den repeterende startlyd. Jeg har nulstillet parameter-RAM,
men det er jo svært at vide, om det virkede, da startlyden nu alligevel
kommer igen og igen. Jeg kan heller ikke få DVD'en ud ved at holde
museknappen nede under start. Jeg har også sat en ekstern
FireWire-harddisk til med en kopi af harddisken fra min MacBook Pro med
Leopard. Den burde vel kunne boote en iMac. Uanset, hvad jeg gør, kan
jeg ikke få den til at boote fra DVD eller vise de mulige boot-drev.
Der var dog en enkelt gang efter aftensmaden, hvor jeg startede
den ved at holde alt-knappen nede. Den viste æblet på baggrund af en grå
skærm, men efter kort tid begyndte æblet og siden hele skærmen at flimre
mere og mere. Jeg kunne dog se, at et ikon for både harddisk og dvd
dukkede op (den eksterne harddisk var ikke sat til). Jeg valgte så
dvd'en, men der skete ikke mere. Jeg kunne ikke få den til at boote.
Jeg har taget de 4 GB RAM ud. Det var Kingston, jeg selv har
monteret. Jeg har så sat de originale 2 GB i, men det gør ingen forskel.
Min næste mulighed ville være at sætte den originale DVD i, men jeg kan
jo ikke få DVD'en med Snow Leopard ud. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg
skal komme videre. Har nogen af jer et forslag?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Erik Richard Sørense~ (19-10-2009)
| Kommentar Fra : Erik Richard Sørense~ |
Dato : 19-10-09 21:54 |
|
Henrik Münster wrote:
> Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
> Siden har jeg ikke kunnet genstarte den. Når man tænder den,
> kommer startlyden bare igen og igen hvert tredje sekund. Efter nogen tid
> bliver den gradvis svagere, og dvd-drevet stopper. Der går så få
> sekunder, og så starter forfra med startlyden i fuld styrke igen og
> igen.
> Der var en cd i drevet, som jeg fik ud ved at holde museknappen
> nede. Jeg satte så en Snow Leopard DVD i for at starte fra den. Det er
> bare ikke muligt. Lige gyldigt om jeg holder cmd, alt eller skift nede
> har man bare den repeterende startlyd. Jeg har nulstillet parameter-RAM,
> men det er jo svært at vide, om det virkede, da startlyden nu alligevel
> kommer igen og igen. Jeg kan heller ikke få DVD'en ud ved at holde
> museknappen nede under start. Jeg har også sat en ekstern
> FireWire-harddisk til med en kopi af harddisken fra min MacBook Pro med
> Leopard. Den burde vel kunne boote en iMac. Uanset, hvad jeg gør, kan
> jeg ikke få den til at boote fra DVD eller vise de mulige boot-drev.
> Der var dog en enkelt gang efter aftensmaden, hvor jeg startede
> den ved at holde alt-knappen nede. Den viste æblet på baggrund af en grå
> skærm, men efter kort tid begyndte æblet og siden hele skærmen at flimre
> mere og mere. Jeg kunne dog se, at et ikon for både harddisk og dvd
> dukkede op (den eksterne harddisk var ikke sat til). Jeg valgte så
> dvd'en, men der skete ikke mere. Jeg kunne ikke få den til at boote.
> Jeg har taget de 4 GB RAM ud. Det var Kingston, jeg selv har
> monteret. Jeg har så sat de originale 2 GB i, men det gør ingen forskel.
> Min næste mulighed ville være at sætte den originale DVD i, men jeg kan
> jo ikke få DVD'en med Snow Leopard ud. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg
> skal komme videre. Har nogen af jer et forslag?
Og du kan ikke få DVD'en ud igen ved at holde museknappen nede?
For mig lyder det som om, den kræver et serviceværkstedsbesøg snarest
mulig. Mit gæt er, at det enten er bundkort eller PSU, der er/er ved at
stå af...
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
| |
Morten Lind (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 20-10-09 03:14 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
> Siden har jeg ikke kunnet genstarte den. Når man tænder den,
> kommer startlyden bare igen og igen hvert tredje sekund. Efter nogen tid
> bliver den gradvis svagere, og dvd-drevet stopper. Der går så få
> sekunder, og så starter forfra med startlyden i fuld styrke igen og
> igen.
> Der var en cd i drevet, som jeg fik ud ved at holde museknappen
> nede. Jeg satte så en Snow Leopard DVD i for at starte fra den. Det er
> bare ikke muligt. Lige gyldigt om jeg holder cmd, alt eller skift nede
> har man bare den repeterende startlyd. Jeg har nulstillet parameter-RAM,
> men det er jo svært at vide, om det virkede, da startlyden nu alligevel
> kommer igen og igen. Jeg kan heller ikke få DVD'en ud ved at holde
> museknappen nede under start. Jeg har også sat en ekstern
> FireWire-harddisk til med en kopi af harddisken fra min MacBook Pro med
> Leopard. Den burde vel kunne boote en iMac. Uanset, hvad jeg gør, kan
> jeg ikke få den til at boote fra DVD eller vise de mulige boot-drev.
> Der var dog en enkelt gang efter aftensmaden, hvor jeg startede
> den ved at holde alt-knappen nede. Den viste æblet på baggrund af en grå
> skærm, men efter kort tid begyndte æblet og siden hele skærmen at flimre
> mere og mere. Jeg kunne dog se, at et ikon for både harddisk og dvd
> dukkede op (den eksterne harddisk var ikke sat til). Jeg valgte så
> dvd'en, men der skete ikke mere. Jeg kunne ikke få den til at boote.
> Jeg har taget de 4 GB RAM ud. Det var Kingston, jeg selv har
> monteret. Jeg har så sat de originale 2 GB i, men det gør ingen forskel.
> Min næste mulighed ville være at sætte den originale DVD i, men jeg kan
> jo ikke få DVD'en med Snow Leopard ud. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg
> skal komme videre. Har nogen af jer et forslag?
Lyder mistænkeligt ligesom min Power Mac G5 gjorde midt i sidste måned.
Vågnede fra dvale med startklokke, lukkede af sig selv, startklokke,
lukke, startklokke osv, indtil jeg tog kablet fra den. Den kom dog
aldrig til æblet, men det med drevet var det samme. Jeg kunne intet
aktivere. Som om strømmen kom til startklokken og ikke videre???
Den fik først en ny strømforsyning - det hjalp ikke. Så ville de skifte
processoren, men det valgte jeg at sige nej tak til. Den er trods alt
noget ældre end din søns(late 2005).
Har du ikke noget garanti, forsikring eller andet, der kan betale for
etn tur på værksted?
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].
| |
Per Rønne (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 20-10-09 04:39 |
|
Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
> Den fik først en ny strømforsyning - det hjalp ikke. Så ville de skifte
> processoren, men det valgte jeg at sige nej tak til. Den er trods alt
> noget ældre end din søns(late 2005).
>
> Har du ikke noget garanti, forsikring eller andet, der kan betale for
> etn tur på værksted?
Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
sende den på værkstedet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
| |
Henrik Münster (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 20-10-09 10:28 |
|
Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
> sende den på værkstedet ...
Det vil jeg gøre. Jeg har talt med de flinke unge mennesker hos Apple
Store, og vi blev enige om, at det nemmeste er, hvis jeg indleverer den
til Servicepartner i Vejle. Jeg skal alligevel på kursus i Nyborg de
næste to dage, så turen til Vejle er ikke så stor en omvej.
Jeg kunne også indlevere den til Humac i Odense, men de skal
sende den videre til deres værksted i København, sagde de hos Apple
Store, så jeg håber, Servicepartner er hurtigere. Det er også lidt
tættere på, når jeg skal hente den igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thomas von Hassel (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 20-10-09 15:03 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Servicepartner er hurtigere.
På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.
/thomas
| |
Morten Lind (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 20-10-09 15:27 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Servicepartner er hurtigere.
>
> På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
> og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.
>
> /thomas
Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].
| |
Thomas von Hassel (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 20-10-09 15:55 |
|
Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Servicepartner er hurtigere.
> >
> > På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
> > og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.
> >
> > /thomas
>
> Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet
Der er næsten ikke andet end fordele ved at bo det rigtige sted :)
/thomas
| |
Henrik Münster (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 20-10-09 15:58 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> > > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> > >
> > > > Servicepartner er hurtigere.
> > >
> > > På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
> > > og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.
> > >
> > > /thomas
> >
> > Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet
>
> Der er næsten ikke andet end fordele ved at bo det rigtige sted :)
Det ser nu ud til, at Servicepartner har en afdeling i både Hørsholm og
Vejle, så det kan vel være lige så godt at bo på Sjælland hvad det
angår.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (21-10-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 21-10-09 20:27 |
|
Morten Lind skrev:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>
>>> Servicepartner er hurtigere.
>> På mit gamle arbejde brugte vi service partner ... top service, hurtig
>> og lille nok organtisation til at tingene ikke bare bliver et nummer.
>>
>> /thomas
>
> Så nogle fordele er der åbenbart ved at bo på fastlandet
Du kan sikkert få tilsvarende service fra en svensk ditto - de er jo
også fastlandet :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
Morten Lind (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 20-10-09 13:58 |
|
Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
>
> > Den fik først en ny strømforsyning - det hjalp ikke. Så ville de skifte
> > processoren, men det valgte jeg at sige nej tak til. Den er trods alt
> > noget ældre end din søns(late 2005).
> >
> > Har du ikke noget garanti, forsikring eller andet, der kan betale for
> > etn tur på værksted?
>
> Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
> sende den på værkstedet ...
Øhhh......går der ikke kludder i svarene hér?
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].
| |
Henrik Münster (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 20-10-09 14:11 |
|
Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
> >
> > > Den fik først en ny strømforsyning - det hjalp ikke. Så ville de skifte
> > > processoren, men det valgte jeg at sige nej tak til. Den er trods alt
> > > noget ældre end din søns(late 2005).
> > >
> > > Har du ikke noget garanti, forsikring eller andet, der kan betale for
> > > etn tur på værksted?
> >
> > Intet holder evigt, heller ikke en Mac. Men prøv i hvert fald først at
> > sende den på værkstedet ...
>
> Øhhh......går der ikke kludder i svarene hér?
Per vil vel bare komme med en lidt generel kommentar i tråden, uden den
specielt knytter sig til dit svar. Som jeg svarede ham, tager jeg
computeren med bag i bilen, når jeg skal til Nyborg i morgen. Når jeg
kører hjem torsdag, kører jeg forbi Vejle og afleverer den hos
ServicePartner. Det går nok hurtigst på den måde. Computeren er fra 21.
maj 2008, så den er stadig under de to års reklamationsret. Så må jeg
håbe, de vil reparere den under reklamationsretten. Ellers må jeg selv
betale. Det kan nok godt betale sig, når den nu ikke er så gammel.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Morten Lind (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 20-10-09 15:29 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> > Øhhh......går der ikke kludder i svarene hér?
> Per vil vel bare komme med en lidt generel kommentar i tråden, uden den
> specielt knytter sig til dit svar. Som jeg svarede ham, tager jeg
> computeren med bag i bilen, når jeg skal til Nyborg i morgen. Når jeg
> kører hjem torsdag, kører jeg forbi Vejle og afleverer den hos
> ServicePartner. Det går nok hurtigst på den måde. Computeren er fra 21.
> maj 2008, så den er stadig under de to års reklamationsret. Så må jeg
> håbe, de vil reparere den under reklamationsretten. Ellers må jeg selv
> betale. Det kan nok godt betale sig, når den nu ikke er så gammel.
Ja - held & lykke...
M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].
| |
Lyrik (20-10-2009)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 20-10-09 11:55 |
|
On 19 Okt., 22:39, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
> Siden har jeg ikke kunnet genstarte den. Når man tænder den,
> kommer startlyden bare igen og igen hvert tredje sekund. Efter nogen tid
> bliver den gradvis svagere, og dvd-drevet stopper. Der går så få
> sekunder, og så starter forfra med startlyden i fuld styrke igen og
> igen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er synd for din dig og din søn!
Jeg håber du får den repareret på reklamationsretten.
Held og lykke med det!
Hilsen
Jens
| |
Henrik Münster (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 29-10-09 00:30 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
nok ringe til en, fik man at vide.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thomas von Hassel (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 29-10-09 00:33 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> > men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> > 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> > fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> > lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> > den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
>
> Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> nok ringe til en, fik man at vide.
Ikke bare i 80'erne ... jeg har set sager der er behandlet via Fona
(pga. det skulle køres over en hos Fona tegnet All-risk forsikring) som
tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den
stak 2 mm ud)
/thomas
| |
Henrik Münster (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 29-10-09 05:03 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Ikke bare i 80'erne ... jeg har set sager der er behandlet via Fona
> (pga. det skulle køres over en hos Fona tegnet All-risk forsikring) som
> tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
> kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den
> stak 2 mm ud)
80'erne skrev jeg. Dengang var computeren jo dårligt nok opfundet. Jeg
mente naturligvis halvfemserne. Her tænker jeg især på den berømte
PowerBook 5300, som skulle til reparation adskillige gange. Så løber det
altså op i tid. Det var hos Humacs forgænger i Odense. Computerne lå på
en hylde i tre uger, før nogen fik undersøgt dem. Derefter tog
reparationen den tid, den tog. Jeg mener, min engang ventede på
reservedele, så det i alt tog to måneder. Vi har også for nylig fået
repareret en MacBook under en all-risk forsikring tegnet hos Merlin. Jeg
mener, det tog mellem en og to uger. Trods alt ikke afskrækkende.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Niels Jørgen Kruse (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse |
Dato : 29-10-09 07:01 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> > men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> > 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> > fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> > lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> > den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
>
> Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> nok ringe til en, fik man at vide.
Jeg tænkte nok det var det. Da jeg købte min Intel iMac af samme
generation, var jeg en smule fristet den hurtigere model (merprisen
svarede procentuelt nogenlunde til den ekstra clockfrekvens). Jeg valgte
dog at undgå Nvidia grafik pga. alle de rapporterede problemer.
--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark
| |
Morten Lind (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 29-10-09 16:54 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> nok ringe til en, fik man at vide.
Lucky you
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Henrik Münster (30-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 30-10-09 01:41 |
|
Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> > ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> > at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> > er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> > reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> > er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> > tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> > nok ringe til en, fik man at vide.
>
> Lucky you
Lad os nu lige se, om den virker
Jeg har ikke haft tid til at sætte den op i dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Henrik Münster (30-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 30-10-09 21:03 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> > > ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> > > at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> > > er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> > > reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> > > er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> > > tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> > > nok ringe til en, fik man at vide.
> >
> > Lucky you
>
> Lad os nu lige se, om den virker
> Jeg har ikke haft tid til at sætte den op i dag.
Og den virker så desværre ikke
Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (30-10-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 30-10-09 21:05 |
|
Henrik Münster skrev:
> Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
> musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
> forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
Mit personlige bud er at disken er gået i baglås :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
Niels Jørgen Kruse (30-10-2009)
| Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse |
Dato : 30-10-09 20:09 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Og den virker så desværre ikke
> Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
> musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
> forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
> alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
> sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
> Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
> bruge.
Prøv med en hardware test.
--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark
| |
Henrik Münster (31-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 31-10-09 18:30 |
|
Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Og den virker så desværre ikke
> > Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
> > musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
> > forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> > kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
> > alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
> > sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
> > Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
> > bruge.
>
> Prøv med en hardware test.
Det har jeg prøvet nu. Den fandt ikke noget. Jeg har også repareret
disken med Diskværktøj, som ikke fandt noget galt. Jeg har prøvet at
installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge
markøren rundt.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thomas von Hassel (31-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 31-10-09 18:36 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Og den virker så desværre ikke
> > > Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
> > > musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
> > > forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> > > kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
> > > alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
> > > sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
> > > Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
> > > bruge.
> >
> > Prøv med en hardware test.
>
> Det har jeg prøvet nu. Den fandt ikke noget. Jeg har også repareret
> disken med Diskværktøj, som ikke fandt noget galt. Jeg har prøvet at
> installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
> fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge
> markøren rundt.
den tror jeg bare de skal have tilbage i hovedet ....
/thomas
| |
Henrik Münster (08-11-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 08-11-09 00:20 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Det har jeg prøvet nu. Den fandt ikke noget. Jeg har også repareret
> > disken med Diskværktøj, som ikke fandt noget galt. Jeg har prøvet at
> > installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
> > fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge
> > markøren rundt.
>
> den tror jeg bare de skal have tilbage i hovedet ....
Det fik det også, på en pæn måde altså. Min kone kørte forbi med den på
vej til Aalborg mandag morgen. Torsdag middag ringede de, at nu var den
færdig. Det passede fint med, at vi kørte hjem fra Aalborg torsdag
eftermiddag. Jeg var lige taget på besøg deroppe onsdag.
De havde skiftet logic board og grafikkortet igen. Det var
åbenbart defekt igen. Måske blev det ødelag af end defekt ved logic
board'et. Nu ser det ud til, at computeren virker. Det er jo dejligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Niels Jørgen Kruse (31-10-2009)
| Kommentar Fra : Niels Jørgen Kruse |
Dato : 31-10-09 17:53 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Og den virker så desværre ikke
> > > Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
> > > musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
> > > forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> > > kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
> > > alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
> > > sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
> > > Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
> > > bruge.
> >
> > Prøv med en hardware test.
>
> Det har jeg prøvet nu. Den fandt ikke noget. Jeg har også repareret
> disken med Diskværktøj, som ikke fandt noget galt. Jeg har prøvet at
> installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
> fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge
> markøren rundt.
Har du prøvet at sætte tastaturet i en anden USB port?
--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark
| |
Thomas von Hassel (31-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 31-10-09 19:04 |
|
Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
> >
> > > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> > >
> > > > Og den virker så desværre ikke
> > > > Efter få minutters brug fryser den. Markøren kan bevæges rundt med
> > > > musen, men den reagerer ikke på klik eller tastetryk, og Dock'en
> > > > forstørres ikke, når man lader markøren hvile over den. Der kommer ikke
> > > > kernel panic, og billedet er fint skarpt. Der er ingen reaktion på
> > > > alt-com-esc, så man er nødt til at holde power-knappen inde nogle
> > > > sekunder for at slukke den. Lige nu kører den med de originale 2 GB RAM.
> > > > Jeg ved ikke, om det kan betale sig at sætte de 4 GB i, som vi plejer at
> > > > bruge.
> > >
> > > Prøv med en hardware test.
> >
> > Det har jeg prøvet nu. Den fandt ikke noget. Jeg har også repareret
> > disken med Diskværktøj, som ikke fandt noget galt. Jeg har prøvet at
> > installere styresystemet igen, men det har heller ikke hjulpet. Den
> > fryser efter kort tid, og så kan man ikke gøre andet end at bevæge
> > markøren rundt.
>
> Har du prøvet at sætte tastaturet i en anden USB port?
hvad godt skulle det gøre ? ... værkstedet har enten skiftet den
forkerte del eller lavet et rigtigt dårligt job med at samle maskinen
igen ...
/thomas
| |
Henrik Münster (31-10-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 31-10-09 20:10 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
>
> > Har du prøvet at sætte tastaturet i en anden USB port?
>
> hvad godt skulle det gøre ? ... værkstedet har enten skiftet den
> forkerte del eller lavet et rigtigt dårligt job med at samle maskinen
> igen ...
Jeg har prøvet at sætte tastaturet i en anden port, for man ved jo
aldrig. Min kone kører til Vejle med den mandag. Der er skam også
fordele ved at have en kone, der arbejder i Aalborg. Så kører hun forbi
Mac-værkstedet to gange om ugen.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Thomas von Hassel (31-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 31-10-09 20:15 |
|
Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> Aalborg
og jeg synes der er langt til Aalborg når jeg kører fra Herning ... det
er da noget af en pendler tur ..
/thomas
| |
Henrik Münster (02-11-2009)
| Kommentar Fra : Henrik Münster |
Dato : 02-11-09 09:52 |
|
Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Aalborg
>
> og jeg synes der er langt til Aalborg når jeg kører fra Herning ... det
> er da noget af en pendler tur ..
Hun bliver også deroppe i løbet af ugen, og har arrangeret det sådan, at
hun arbejder hjemmefra fredag. Så er det kun mandag til torsdag, hun
skal være i Aalborg. Der er jo også fordele ved ordningen. Når
computeren f.eks. skal til reparation hos ServicePartner i Vejle. Og den
ros skal ServicePartner altså have. De ligger dejligt tæt på motorvejen.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark
| |
Lyrik (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 29-10-09 10:21 |
|
On 29 Okt., 00:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> > Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
>
> > > Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> > > men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> > > 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> > > fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> > > lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> > > den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
>
> > Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> > ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> > at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> > er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> > reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> > er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> > tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> > nok ringe til en, fik man at vide.
>
> Ikke bare i 80'erne ... jeg har set sager der er behandlet via Fona
> (pga. det skulle køres over en hos Fona tegnet All-risk forsikring) som
> tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
> kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den
> stak 2 mm ud)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Da du tegnede forsikringen, havde du da en aftale om hvor hurtigt
forsikringspapirerne skulle gå i funktion ved en eventuel reparation?
Nåh nej, det havde du vist ikke?
Selvfølgelig må du påregne at det ikke drejer sig om en ren
reparation, men om to stykker arbejde. Først en forsikringssag! Og så
en reparation. Det synes som om dine forventninger har været sat alt
for højt!?
Havde du aftalt med firmaet at de skulle skrue skruen lige i på
reperationstidspunktet? Mon ikke det bare er dig der er for nærig til
at betale for at få den skruet lige i?
<ironi off>
Jens
| |
Thomas von Hassel (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 29-10-09 17:29 |
|
Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:
> On 29 Okt., 00:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> > Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> > > Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> >
> > > > Jeg plejer at bryste mig af, at jeg aldrig har oplevet et stort nedbrud,
> > > > men nu er min søns iMac stået helt af. Det er en iMac 8.1 fra april
> > > > 2008, 24" med 3,06 GHz og 4 GB RAM. I eftermiddag kaldte han på mig,
> > > > fordi skærmen var gået sort, og lyden bare hakkede: Ga-ga-ga-ga-ga... Vi
> > > > lukkede den ved at holde startknappen inde i 10 sekunder. Derefter kunne
> > > > den starte igen og fungerede i kort tid. Så gik den i sort igen.
> >
> > > Jeg vil bare fortælle, hvordan det går. Jeg afleverede iMac hos
> > > ServicePartner i Vejle i torsdags lige før lukketid. Tirsdag ringede de,
> > > at den var færdig. Det var grafikkortet, der var gået i stykker, og det
> > > er nu skiftet. Maskinen er fra maj 2008, og jeg skal ikke betale for
> > > reparationen, da det hører under under reklamationsretten på to år. Det
> > > er dejligt, det blev ordnet så hurtigt. Jeg husker i firserne, da det
> > > tog minimum tre uger, og man måtte ikke ringe for at rykke. De skulle
> > > nok ringe til en, fik man at vide.
> >
> > Ikke bare i 80'erne ... jeg har set sager der er behandlet via Fona
> > (pga. det skulle køres over en hos Fona tegnet All-risk forsikring) som
> > tog 4 uger + de formåede ikke at samle maskinen korrekt da den endelig
> > kom tilbage. (skrue i bundeb af en macbook var skruet skævt i så den
> > stak 2 mm ud)
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Da du tegnede forsikringen, havde du da en aftale om hvor hurtigt
> forsikringspapirerne skulle gå i funktion ved en eventuel reparation?
> Nåh nej, det havde du vist ikke?
> Selvfølgelig må du påregne at det ikke drejer sig om en ren
> reparation, men om to stykker arbejde. Først en forsikringssag! Og så
> en reparation. Det synes som om dine forventninger har været sat alt
> for højt!?
> Havde du aftalt med firmaet at de skulle skrue skruen lige i på
> reperationstidspunktet? Mon ikke det bare er dig der er for nærig til
> at betale for at få den skruet lige i?
> <ironi off>
jeg ved ikke hvad jeg skal sige ... synes du selv du er morsom ?
/thomas
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 29-10-09 17:38 |
|
Lyrik skrev:
> <ironi off>
Der skal lyde en helhjertet tak for at folk markerer når de er ironiske.
Det er jo ikke altid det lykkes godt nok til at andre opdager det uden
at det ligefrem bliver udpeget.
.............
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
Morten Lind (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Morten Lind |
Dato : 29-10-09 17:47 |
|
Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
> Lyrik skrev:
>
> > <ironi off>
>
> Der skal lyde en helhjertet tak for at folk markerer når de er ironiske.
> Det er jo ikke altid det lykkes godt nok til at andre opdager det uden
> at det ligefrem bliver udpeget.
>
> ............
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (29-10-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 29-10-09 19:08 |
|
Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
>> Lyrik skrev:
>>
>>> <ironi off>
>> Der skal lyde en helhjertet tak for at folk markerer når de er ironiske.
>> Det er jo ikke altid det lykkes godt nok til at andre opdager det uden
>> at det ligefrem bliver udpeget.
>>
>> ............
>
>
Fx har jeg da for længst regnet ud at det er teatertorden når du
harcellerer over prisen på at køre dyreste Mac - herunder reperationer
af samme
Pyt, om føje år så kører det hele på din telefon alligevel :D
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
N/A (29-10-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 29-10-09 17:38 |
|
| |
|
|