Kasko på bil.
Fra : Per Laursen

Dato : 17-10-09 22:44

Jeg har for ikke så længe siden fået råd til en bil, jeg har kasko på den,
men da jeg bor på vestegnen er jeg ret nervøs for hærværk.

Mit spørgsmål, er der begrænsning på hvor mange skader man kan have, og vil
det i sidste ende blive mig selv der skal betale?

Vi ved jo alle hvor elendigt politiet er til at passe på lovlydige borgeres
ting, ikke engang knallertbøllerne på vores stisystemer kan de gøre noget
ved.

Fra : CC

Dato : 17-10-09 22:55

"Per Laursen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Vi ved jo alle hvor elendigt politiet er til at passe på lovlydige
> borgeres ting, ikke engang knallertbøllerne på vores stisystemer kan de

Tillykke med bilen.
Hvis du nærlæser din police kan du som oftest se, at der er selvrisko uanset
om det er kaskodelen eller ansvarsdelen der skal dække.
Derfor vil jeg påstå, at du er "taber" uanst hvor mange skader du får. Hvis
du får "tonsvis" af skader, og du betaler selvrisikoen, ender du i højeste
tarifklasse.
Bliver du her og bliver ved med, at få skader - så ender det med, at
forsikringssleksbaet "hælder" dig ud, og så får du et stort problem i, at
blive forsikret igen.
Inden du når så langt tror jeg, at du har ondt i pengepungen, og har solgt
din bil,

Fra : JBH

Dato : 18-10-09 03:01

"Per Laursen" <trille@glad.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål, er der begrænsning på hvor mange skader man kan have, og
> vil det i sidste ende blive mig selv der skal betale?

Det må afhænge af selskabets politik, men jeg har set flere eksempler på
forsikringsselskaber som har opsagt kunder pga. for mange skader.
Ansvarsforsikringen som er lovpligtig kan de ikke normalt ikke opsige/nægte,
men de kan sætte præmien så høj at kunden finder et andet selskab.
En evt. selvrisiko skal du selv betale med mindre du eller selskabet kan
sende den del af regningen videre til en skadesvolder.

> Vi ved jo alle hvor elendigt politiet er til at passe på lovlydige
> borgeres ting, ikke engang knallertbøllerne på vores stisystemer kan de
> gøre noget ved.

Så for pokker, nu kommer "Jubii" sikkert og fortæller at det er et politisk
indlæg. og at du skal spørge i dk.politik.

mvh
JBH

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-10-09 10:35

"Per Laursen" <trille@glad.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vi ved jo alle hvor elendigt politiet er til at passe på lovlydige
> borgeres ting, ikke engang knallertbøllerne på vores stisystemer kan de

Der skal du nok nærlæse betingelserne. Mange selskaber dækker ikke
hærværksskader, med mindre man kan bevise, at der i samme område på samme
tidspunkt er sket flere andre lignende hærværkstilfælde.
Så derfor vil man alligevel ofte hænge selv hænge på disse skader.

Kurt

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-10-09 17:34

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> tidspunkt er sket flere andre lignende hærværkstilfælde.
> Så derfor vil man alligevel ofte hænge selv hænge på disse skader.

Hvad er det for nogle selskabers kasko forsikringer som ikke dækker
hærværksskader?

Jesper

Fra : Gamle

Dato : 18-10-09 19:05

Jesper Juul wrote:
> [...]
snip

> Hvad er det for nogle selskabers kasko forsikringer som ikke dækker
> hærværksskader?
>
> Jesper

Hej.

Fair f.eks skal have tegnet en ekstraforsikring til kaskoen.

Med friskadedækning undgår du selvrisiko eller bonuspåvirkning ved skader
som følge af brand, tyveri, røveri, seriehærværk, nedstyrtende genstande og
skader, der kun har ramt bilens glas. Skal forruden skiftes er der en
selvrisiko på 1.439 kr.

Mvh.
Torben

Fra : Hauge

Dato : 18-10-09 19:22

Gamle wrote:
> [...]
> genstande og skader, der kun har ramt bilens glas. Skal forruden
> skiftes er der en selvrisiko på 1.439 kr.

Det betyder da ikke at deres forsikring *ikke* dækker ved hærværk, selvom
man ikke tilkøber denne ekstra-ting.. Prøv at læse det du selv har pastet.

Mvh Hauge

Fra : Gamle

Dato : 18-10-09 19:58

Hauge wrote:

> Det betyder da ikke at deres forsikring *ikke* dækker ved hærværk,
> selvom man ikke tilkøber denne ekstra-ting.. Prøv at læse det du selv
> har pastet.
> Mvh Hauge

Var en kommentar til Kurt's
[...]

Fair's alm. kasko dækker ikke en enkelt hærværksskade (kun serie) medmindre
der er tegnet en tillægsforsikring.

Mvh.
Torben

Fra : Hauge

Dato : 18-10-09 20:09

Gamle wrote:
> [...]
> samme tidspunkt er sket flere andre lignende hærværkstilfælde.
> Så derfor vil man alligevel ofte hænge selv hænge på disse skader.

Taget fra Trygs betingelser for kasko:
__
5.2 Hvad dækker forsikringen ikke
5.2.1 Generelle undtagelser
Kaskoforsikringen dækker ikke:
a) skader, der alene opstår i de mekaniske, elektriske og/eller elektroniske
dele, medmindre skaden er sket ved brand, eksplosion, lynnedslag, tyveri og
hærværk eller er sket under transport på eller ved hjælp af andet
befordringsmiddel.
__

http://www.tryg.dk/netinsurance01/getFile?Id=TrygBetingelserBilforsikring.pdf

Som jeg kan se det, så dækkes hærværk, ellers misforstår jeg hvad der står:

Mvh Hauge

Fra : Gamle

Dato : 18-10-09 20:20

Hauge wrote:

> [...]
>
> Som jeg kan se det, så dækkes hærværk, ellers misforstår jeg hvad der

Nej da.

Men jeg kom bare med Fair som eks. på et selskab som kun dækker
enkelthærværk, hvis der er tegnet enkeltforsikring.
Læste mig til det på www. fairforsikring.dk. Har ikke kigget efter
andre. Brugte google og fik bl.a. Fair frem

Mvh.
Torben

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-10-09 20:26

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nej da.
>
> Men jeg kom bare med Fair som eks. på et selskab som kun dækker
> enkelthærværk, hvis der er tegnet enkeltforsikring.

Men det har du læst forkert (og det kan heller ikke sluttes ud af den tekst
du citerer.)

/Per

Fra : Gamle

Dato : 18-10-09 20:28

Gamle wrote:
> [...]
> Læste mig til det på www. fairforsikring.dk. Har ikke kigget
> efter andre. Brugte google og fik bl.a. Fair frem

Og så går jeg ud fra at man mener om der er selvrisiko eller ej. Men det er
jeg måske ene om at mene?
For selvfølgelig dækkes en kaskoskade (det er hærværk jo) men måske med
betaling af selvrisiko.
Dette betyder jo at en hærværksskade mindre end selvrisikoen er det samme
som at man selv skal betale for skaden.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-10-09 20:42

Gamle skrev:

> Og så går jeg ud fra at man mener om der er selvrisiko eller ej. Men det er
> jeg måske ene om at mene?

Ja der har hele tiden været tale om, om forsikringen dækker
hærværksskader eller ej, diskussionen har intet med selvrisiko at gøre,
men gik udelukkende på Kurt B. Andersens påstand:

> [...]
Så derfor vil man alligevel ofte hænge selv hænge på disse skader."

> For selvfølgelig dækkes en kaskoskade (det er hærværk jo) men måske med

Tak for det.

> Dette betyder jo at en hærværksskade mindre end selvrisikoen er det samme
> som at man selv skal betale for skaden.

Ja, men ikke desto mindre dækker forsikringen ved hærværksskader.

Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-10-09 20:21

Gamle skrev:

> [...]
> Så derfor vil man alligevel ofte hænge selv hænge på disse skader.
>
> Fair's alm. kasko dækker ikke en enkelt hærværksskade (kun serie) medmindre

Det vil jeg meget gerne se dokumenteret, for mener du i ramme alvor at
en kasko forsikring ikke dækker hærværk, og hvordan skal man lige
definere hærværk?

Jesper

Fra : Gamle

Dato : 18-10-09 20:30

Jesper Juul wrote:

> Det vil jeg meget gerne se dokumenteret, for mener du i ramme alvor at
> en kasko forsikring ikke dækker hærværk, og hvordan skal man lige
> definere hærværk?
>
> Jesper

Formulerede mig forkert, beklager.
Se mit sidste svar til Hauge.

Mvh.
Torben

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-10-09 20:23

> Fair's alm. kasko dækker ikke en enkelt hærværksskade (kun serie)
> medmindre der er tegnet en tillægsforsikring.

Det er ikke korrekt.
https://www.fairforsikring.dk/web/binary/2114/file
Se s. 4 hvor det er specificeret at:
"Tyveri og hærværk dækkes kun, hvis skaden er anmeldt til politiet"

(Der er særlige forhold om friholdelse af regulering af bonustrin, hvis man
vælger friskade, men det skal ikke forveksles med at der ikke er dækning ved
hærværk)

/Per

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-10-09 19:41

Gamle skrev:
> [...]
> som følge af brand, tyveri, røveri, seriehærværk, nedstyrtende genstande og
> skader, der kun har ramt bilens glas. Skal forruden skiftes er der en

Og hvor står der noget om at de ikke dækker hærværksskader, i
ovenstående står der så vidt jeg kan se kun noget som selvrisiko og
friskadedækning?

Jesper

Fra : Gamle

Dato : 18-10-09 20:45

Jesper Juul wrote:

> Og hvor står der noget om at de ikke dækker hærværksskader, i
> ovenstående står der så vidt jeg kan se kun noget som selvrisiko og
> friskadedækning?
>
> Jesper

Det er da en gang gas med Fair.

Ser nu hvad der egentlig står og ikke hvad jeg ønskede.
Så vidt jeg kan se mener de at der er selvrisiko og bonustab ved een
hærværksskade. Og hvorfor ikke ved seriehærværk. Den forstår jeg ikke helt
den formulering.
Men jeg har da heldigvis i Codan, delkasko med dækning af a l l e
kaskoskader når bilen er parkeret og uden selvrisiko. Forsikringen er i
forvejen fastpris. 3200,00 kr/år.

Mvh.
Torben

Fra : Brian H

Dato : 18-10-09 19:28

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er det for nogle selskabers kasko forsikringer som ikke dækker
> hærværksskader?

De fleste dækker kun hvis der er sker hærværk på flere biler, jeg undersøgte
det da jeg tegnede forsikring sidst (ca 1år siden). Jeg valgte Trekroner
blandt andet pga den bedre dækning...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-10-09 19:39

On Sun, 18 Oct 2009 20:28:12 +0200, "Brian H" <brian@something.com>
wrote:

>De fleste dækker kun hvis der er sker hærværk på flere biler, jeg undersøgte
>det da jeg tegnede forsikring sidst (ca 1år siden).

Fint, så ved vi at Trekroner tilsyneladende dækker hærværksskader ?

Men hvem er de andre som ikke dækker hærværksskader, du har jo
tilsyneladende undersøgt det ?

/Hans

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-10-09 19:43

Brian H skrev:
> [...]
> undersøgte det da jeg tegnede forsikring sidst (ca 1år siden). Jeg
> valgte Trekroner blandt andet pga den bedre dækning...

Så hvis du er den eneste som eks. har fået smadret et sidespejl og en
siderude af en forbipasserende, så vil din forsikring ikke dække i mange
andre selskaber? Hvilke er det?

Jesper

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-10-09 23:09

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er det for nogle selskabers kasko forsikringer som ikke dækker
> hærværksskader?
>
> Jesper

Sorry - jeg glemte at skrive - uden at selvrisikoen først skal dække inden
der evt. udbetales noget. Det var det, jeg mente med, at man ofte selv
kommer til at hænge på skaden, da denne typisk ikke vil have et omfang, så
det kan betale sig i forhold til selvrisikoen.

Kurt