Modning af avocadoer
Fra : Mogens

Dato : 17-10-09 15:15

Jeg har i mange år brugt at købe nogle stenhårde store avocadoer. Så
blev de lagt i køkkenvinduet ved stuetemperatur i 3-4 dage, og vupti,
bløde og lækre som smør.

Men, de avocadoer man køber idag modner ikke, eller også tager det i
ugevis. Resultatet bliver sjældent tilfredsstillende, og det er lidt
svært at kalkulere med nogetsomhelst hvis modningstiden er mellem 2 og 8
uger.

Er der nogen tips til at modne avocadoer?

Fra : Nicky

Dato : 17-10-09 15:27

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er lidt svært at kalkulere med nogetsomhelst hvis
> modningstiden er mellem 2 og 8 uger.
>
> Er der nogen tips til at modne avocadoer?

Pak dem ind i sølvpapir. Det skulle hjælpe. Spørg mig ikke
hvorfor.

Fra : Nicky

Dato : 17-10-09 15:28

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-10-09 15:42

On Sat, 17 Oct 2009 16:15:13 +0200
Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
> svært at kalkulere med nogetsomhelst hvis modningstiden er mellem 2
> og 8 uger.
>
> Er der nogen tips til at modne avocadoer?

Normalt smider jeg dem blot sammen med nogle tomat eller æbler i
frugtskålen. De udskiller et stof (ethylen mener jeg) som modner
avocadoerne hurtigere. Der går normalt max 2-3 dage før selv de
hårdeste avocadoer er modne.
Står du "her og nu" og skal bruge en moden avokado, så er der noget med
at du kan fremskynde modningsprocessen ved at varme avocadoen. Smid den
i ovnen ved 180-200C i ca 10-12min og så vil du få en perfekt blød og
grøn avocado (du kan selvfølgelig nedkøle den efterfølgende hvis den
skal bruges kold).

Kim Schulz

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-09 17:05

> Er der nogen tips til at modne avocadoer?

Du kan prøve det råd her :
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=3&conference=203&posting=1483010

At ligge avocadoerne i en plastpose med æbler.

Mvh. Allan

Fra : Emil

Dato : 17-10-09 21:07

Mogens <no@mail.com> wrote:

> [...]
>uger.
>
>Er der nogen tips til at modne avocadoer?

Jeg har hørt om ovnmetoden, men det er en skidt idé, da den kan gøre
dem let bitre i kødet. Om det sker for den sort du har købt kan kun
afgøres ved at prøve, for der findes i hundredvis af sorter, som
opfører sig forskelligt.

Det kernens temperatur, som afgør hvornår modningen startes. Det
koldeste sted i et køkken er som regel i en vindueskarm, så det virker
ofte kun om sommeren.

En sikker måde er, at varme hele frugten op til 37 grader, og det er
kernen/stenen der skal have denne temperatur, før den frigiver
modningsenzymerne hurtigt. Derfor tager det nogle timer ved de 37
grader. Til gengæld tager kødet ikke notits heraf, da det fint holder
til 40 grader.
Så fyld en suppegryde med 37 - 38 grader varmt vand og lad frugten
hvile heri i et par timer eller tre.
Herefter modner den på et par dage ved stuetemperatur.

m.v.h. Emil

Fra : Mogens

Dato : 18-10-09 13:53

Emil wrote:

> [...]
> hvile heri i et par timer eller tre.
> Herefter modner den på et par dage ved stuetemperatur.

Tusind tak Email. Det glæder jeg mig meget til at afprøve, men med
kendskab til dine råd iøvrigt er jeg sikker på at tippet er
"sten-sikkert" ;)

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-09 18:36

> Er der nogen tips til at modne avocadoer?

Ligger dem i en pose med et æble.

Mvh. Allan

Fra : Mogens

Dato : 18-10-09 18:40

Allan Rath Møller wrote:

> Ligger dem i en pose med et æble.
>

> Mvh. Allan

Har jeg prøvet, men det virkede ikke. Det virker som om at de avocadoer
de sælger nowadays er mere umodne end tidligere, men Emils råd skal
afprøves!

Fra : Emil

Dato : 18-10-09 22:57

Mogens <no@mail.com> wrote:

>Har jeg prøvet, men det virkede ikke. Det virker som om at de avocadoer
>de sælger nowadays er mere umodne end tidligere, men Emils råd skal
>afprøves!

Avokadobærret er også følsomt for ætylengasser, så det hjælper at
lægge det i en pose sammen med andre frugter, som afgiver gasserne.
Men bærret skal fjernes fra posen, straks når modningen er startet, da
holdbarheden elles nedsættes mærkbart - og det er jo umuligt at se,
hvornår modningen er startet, og dermed vanskeligt at planlægge ud
fra.

Guatemala og mexico-varianterne modner bedst ved 25 grader eller
derover, den vestindiske variant bedst ved 28 grader eller mere.

Du har sikkert fået fat i et bær, som slet ikke _kan_ modnes!
Modningen sættes i gang ved plukning - hvis altså frugten er udviklet
færdig til at kunne modnes, hvilket er vanskeligt at afgøre, selv for
erfarne plukkere.
Hvis frugten ikke er udviklet færdig til at kunne modnes, kan intet
hjælpe dig, bortset fra en reklamation og en ombytter.

m.v.h. Emil