Tab af whs bånd ?
Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 16-10-09 01:20

jeg optog i sin tid Charlot & Charlotte på whs - nå min x kone lånte dem så
og lånte dem videre til naboen ,der vist har fået dem væk eller så vil han
ikke bare af med dem
- det eneste jeg vil er at have dem igen , nogen bud ?

jeg kan vel strengt taget godt kræve at han genanskaffer min tabte ejendom ?
problemer er at de er ikke kommet på dvd ellers så havde jeg bare købt men
de er sådan
lidt et samlers objekt også er de jo rigtigt gode så jeg er faktisk ked af
at have mistet dem.

på forhånd tak.

Venligst
AO

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-10-09 06:27

On Fri, 16 Oct 2009 02:19:48 +0200, "Anders Ole Astrup"
<o-A@gamila.com> wrote:

> [...]
>ikke bare af med dem
>- det eneste jeg vil er at have dem igen , nogen bud ?
Hvordan forholder den sidste låner sig til sagen ?
Der kunne sagtens være noget i spil mellem din ex og ham som er
båndene udvedkommende, men som ligesom besværliggør retuneringen af
båndene.

>jeg kan vel strengt taget godt kræve at han genanskaffer min tabte ejendom ?
Hun, for det er hender du har udlånt til, skal vel ret beset kun
erstatte de tabte bånd, det er nemlig den matrielle værdi der er gået
tabt.

>problemer er at de er ikke kommet på dvd ellers så havde jeg bare købt men
>de er sådan
De kan nok heller ikke fås på VHS idag, så problemet er jo at de rent
faktisk ikke kan skaffes.

Lidt det samme som hvis det havde været en optagelse af en barnedåb /
bryllup, etc. man kan i så fald kun erstatte det rent martielle tab,
altså selve båndene.

/Hans

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 16-10-09 15:15

> [...]
>
> Lidt det samme som hvis det havde været en optagelse af en barnedåb /
> bryllup, etc. man kan i så fald kun erstatte det rent martielle tab,

jeg kan ikke lige huske om det var tv2 eller DR der sendte den i sin tid -
men hvis de kan lave et kopi af serien så synes jeg det er fair han betaler
hvad det koster
jeg mener hvis det rent faktisk er en mulighed har han så ikke erstatnings
pligt over for det tabte hvis det rent faktisk kan genskaffes ?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-10-09 10:46

Anders Ole Astrup wrote:
> [...]
> jeg mener hvis det rent faktisk er en mulighed har han så ikke
> erstatnings pligt over for det tabte hvis det rent faktisk kan

Ansvaret overfor dig må vel ligge hos den første låner. Hvordan vedkommende
så vil få løst sit videreudlånsproblem, er vedkmmendes egen sag.
Låner jeg en biblioteksbog til min nabo, som låner den til sin søn som
smider den væk, er det stadig kun mig, som biblioteket vil henvede sig til.

Jan

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 17-10-09 23:14

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Låner jeg en biblioteksbog til min nabo, som låner den til sin søn som
> smider den væk, er det stadig kun mig, som biblioteket vil henvede sig

Det lyder fornuftigt - logisk ...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-10-09 11:30

On Fri, 16 Oct 2009 16:15:01 +0200, "Anders Ole Astrup"
<o-A@gamila.com> wrote:

>jeg kan ikke lige huske om det var tv2 eller DR der sendte den i sin tid -
>men hvis de kan lave et kopi af serien så synes jeg det er fair han betaler
>hvad det koster
Muligt at det er fair, men kan det i det hele taget lade sig gøre ?
Jeg tror det ikke.

>jeg mener hvis det rent faktisk er en mulighed har han så ikke erstatnings
>pligt over for det tabte hvis det rent faktisk kan genskaffes ?
Jo overfor din ex, men overfor dig har han jo intet problem.

Husk at der er 2 problemstillinger i dette, det ene er dig
udvedkommende (det mellem din ex og en for dig udvedkommende person),
det andet er mellem dig og din ex.

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 17-10-09 17:10

Anders Ole Astrup wrote:
> jeg mener hvis det rent faktisk er en mulighed har han så ikke
> erstatnings pligt over for det tabte hvis det rent faktisk kan
> genskaffes ?

Må man overhovedet låne det man optager fra tv til andre, hvis man skal være
helt hysterisk?

Mvh Hauge

Fra : Anders Ole Astrup

Dato : 17-10-09 23:15

> Må man overhovedet låne det man optager fra tv til andre, hvis man skal
> være helt hysterisk?

ja det må du gerne så længe du ikke sælger kopier

Fra : JBH

Dato : 16-10-09 07:25

"Anders Ole Astrup" <o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men de er sådan
> lidt et samlers objekt også er de jo rigtigt gode så jeg er faktisk ked af

Surt. Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men du kan tilsyneladende se
serien on-line

http://www.dr.dk/bonanza20_assets/Entrance.aspx/search/charlot/any/60223/FreeTextRank/desc/1/Charlot_og_Charlotte__1

Jeg ved ikke om alle episoder er der.

mvh
JBH

Fra : JBH

Dato : 16-10-09 07:27

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Anders Ole Astrup" <o-A@gamila.com> skrev i en meddelelse

> Surt. Jeg ved ikke om det er nogen hjælp, men du kan tilsyneladende se
> [...]

Det er de

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 16-10-09 11:49

Guld!
Glæder mig til at min Zaptor får integration til Bonanza - så er den helt
sikkert en af de første jeg skal have set igen!

/Peter

Fra : Jesper

Dato : 16-10-09 12:19

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> http://www.dr.dk/bonanza20_assets/Entrance.aspx/search/charlot/any/6022
> 3/FreeTextRank/desc/1/Charlot_og_Charlotte__1

Det er de, og jag har lige suget dem ned på min HD, tak for tippet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-10-09 19:28

Hauge wrote:

> Må man overhovedet låne det man optager fra tv til andre, hvis man skal
> være helt hysterisk?

En analog kopi (herunder et VHS bånd) må du gerne udlåne til din
bekendtskabskreds.

Hvis det er en digital kopi falder der brænde ned (i teorien).

--
Jesper Lund

Fra : Peter W.

Dato : 19-10-09 09:13

On 16 Okt., 02:19, "Anders Ole Astrup" <o...@gamila.com> wrote:
> [...]
> de er sådan
> lidt et samlers objekt også er de jo rigtigt gode så jeg er faktisk ked af

Hovedreglen er, at du kan kræve din ejendom tilbage. Den relevante
bestemmelse er Danske Lov 5-8-12, som har følgende ordlyd:

Giør nogen Fremlaan, sælger, eller pantsetter det, som hand selv til
Laans bekommet haver, da maa den, som det udlaant haver, søge sit
igien hos hvilken hand vil, enten den, som det til Laans bekom, eller
den, som det findis hos; Og hvo, som sælger, eller pantsetter det, som
hannem laant er, hand bør at bøde til den, som udlaante, foruden
Laanets Igiengivelse ogsaa sine tre Mark.