Syltning
Fra : Linde

Dato : 15-10-09 17:12

Hej gruppe!

Hvordan er det lige med chili, der skal syltes? Jeg står og skal sylte nogle
æg, og vil gerne have en masse chili med denne gang. I nogle opskrifter skal
chilien ligge i kogende vand først, i andre skal den ikke.

Men hvad er ideen med det, er der andre hensyn end længere holdbarhed? Jeg
ville helst undgå at gøre for meget ved dem, de skulle jo helst ikke smuldre
og gøre lagen uklar...men vil jo heller ikke ligge på langs efter
indtagelse.

Input til dette?

Mvh
Linde

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 15-10-09 17:53

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe!
>
> Hvordan er det lige med chili, der skal syltes? Jeg står og skal sylte
> nogle æg, og vil gerne have en masse chili med denne gang.

Undskyld jeg spørger, men mener du alvorligt at chili og æg er en god
kombination ?
mvh tp.
ps. har ikke selv prøvet blandingen, men er da frisk hvis andre kan anbefale
den.

Fra : Linde

Dato : 15-10-09 18:05

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kombination ?
> mvh tp.
> ps. har ikke selv prøvet blandingen, men er da frisk hvis andre kan

Heh, ja det var heller ikke min opfattelse. Men sidst jeg syltede æg blev de
ærligt talt lidt kedelige i smagen, alene med syltekrydderier. Til gengæld
var æggene hammergode når først der blev drysset lidt(meget) chilipulver på.
Så nu synes jeg alligevel det skal prøves...det skal så siges, at jeg ikke
agter at sukre lagen. Det bliver ren salt/eddike/atamon power.

Mvh
Linde

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 15-10-09 18:18

> [...]
> siges, at jeg ikke agter at sukre lagen. Det bliver ren salt/eddike/atamon

Husk og gem lidt du kan fremvise på skadestuen, så de ved hvilken modgift de
skal bruge
Nej spøg til side, hvis det bliver godt så skriv lige et indlæg her gruppen,
mvh tp

Fra : Linde

Dato : 15-10-09 18:30

> Husk og gem lidt du kan fremvise på skadestuen, så de ved hvilken modgift
> de skal bruge
> Nej spøg til side, hvis det bliver godt så skriv lige et indlæg her
> gruppen, mvh tp

Heh, det var skam ingen spøg, første gang vi skulle spise dem. Der findes et
par historier på nettet (fra USA, naturligvis) om folk der er døde af
botulisme efter at have spist syltede æg, så det var med nogen forsigtighed
vi gik om bord i dem. Det handlede om, at man ikke må bryde hviden inden de
kommer i lagen.

Men mon ikke man lige kan nå at kravle ud efter glasset i køleskabet, og
knuge det ind til sig, mens man venter på ambulancen.

Mvh
Linde

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 21-10-09 17:32

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen

Hej Linde, håber ikke jeg fik ødelagt din tråd for meget, men jeg prøvede
her den anden dag at hakke (meget fint) lidt rødløg og en kvart frisk rød
chili fra planten der står i køkken vinduet, stærk som bare fanden ,
ned i den mayonaise jeg brugte til mine æggemader og det er faktisk en god
kombi med æg/chili og løg. næste forsøg må være at fyre chili i "majoen",
til reje maden. mvh tp og undskyld evt. stavefejl.

Fra : Lars

Dato : 09-11-09 00:57

Linde skrev:
> [...]
> Jeg ville helst undgå at gøre for meget ved dem, de skulle jo helst ikke
> smuldre og gøre lagen uklar...men vil jo heller ikke ligge på langs

Chilierne kan formentlig have bakterier m.m. på overfladen, som vil have
gode formeringsbetingelser i lagen, med mindre du vælter store mænger
konserveringsmidler eller vildt meget salt i den (og det er måske ikke
en gang tilstrækkeligt). 15-20 sekunder i kogende vand burde være nok
til at dræbe dem.

Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-09 08:53

Lars skrev:

> [...]
> du vælter store mænger konserveringsmidler eller vildt meget
> salt i den (og det er måske ikke en gang tilstrækkeligt).

Det kan man udnytte hvis man vælger at mælkesyregære i stedet for
at sylte: Man lægger simpelthen de rengjorte chilier lagvis med
fx vin- eller solbærblade i et sylteglas, og overhælder det hele
med saltvand (1 spsk salt pr. liter) med stuetemperatur, og lader
det stå til gæringen er ophørt. Uåbnet kan glasset holde sig
mindst et år ved steutemperatur. Når glasset er åbnet, skal det
opbevares i køleskab, og indholdet bør nok anvendes inden for et
par måneder.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup