Macbook Pro dræber?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-10-09 20:24

Sony Vaio VGN-NW21MF/S

http://www.sony.dk/product/vn-nw-series/vgn-nw21mf-s

Til kun 5.999,- fra den 22.10 i Fona.

Fona husomdelte katalog

http://nozebra.ipapercms.dk/Fona/kataloger/Analogoktober/

(NB! kræver Flash, stor download)

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-09 20:45

Axel Hammerschmidt skrev:
> Sony Vaio VGN-NW21MF/S
>
> http://www.sony.dk/product/vn-nw-series/vgn-nw21mf-s
>
> Til kun 5.999,- fra den 22.10 i Fona.

Næppe. Den kører jo ikke OS X.

Fra : Per Jensen

Dato : 11-10-09 21:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næppe. Den kører jo ikke OS X.

Nemlig.

At den så formodentlig kan komme til det hvis man virkelig ønsker det,
er straks en anden sag ;-D

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-09 21:25

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Nemlig.
>
> At den så formodentlig kan komme til det hvis man virkelig ønsker det,
> er straks en anden sag ;-D

kan stadig ikke forstå at folk gider og bruge tid (og hvis det er i
firma regi, penge) på at skohorne OS X ind på PC hardware ... det er
ikke det værd ... de penge du sparer på hardwaren taber du på at skulle
supportere dit hackede software....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-09 21:36

Per Jensen skrev:

> At den så formodentlig kan komme til det hvis man virkelig ønsker det,
> er straks en anden sag ;-D

Tjoh, men du har jo betalt for Windows, så hvorfor overhovedet gide?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 22:04

Axel Hammerschmidt wrote:
> Sony Vaio VGN-NW21MF/S

> [...]

Skal det være en vittighed? - Den blev sablet ned i 'Harddisken' som
værende noget af det mest sløve og uintelligente, der nogensinde er
kommet fra Sony. Nicolai Sonne og Anders Høgh-Nissen sagde direkte, at
den ikke var pengene værd. Sonne påstod også, at selv den hvide MacBook
til enhver tid løb fra den i _alt_!

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 13-10-09 01:14

On 12 Okt., 20:28, "Bruno, Copenhagen - Denmark"
<dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Det er muligt. Jeg kan godt lide Apple for deres OSX, den elegante
> hardware og de tæt integrerede applikationer virker også som rigtig
> gode, men der er bare ikke rigtig nogen af applikationerne der er til
> mit behov.
>
> Som jeg ser det laver Apple gode ting, men det gør Sony bestemt også. På
> mange måder mener jeg faktisk de to firmaer kan sammenlignes, men det
> får jeg sikkert tæv for at mene
>
> Mvh
> Bruno
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
OK tag styrthjælmen på, jeg står klar med juletræskøllen!
Min nyeste laptop har 17" skærm og Blu-Ray, samt Vista Home Premium.
Jeg brugte recovery for 5 dage siden, så den var som lige ud af
butikken.
Det indbyggede Blu-Ray afspillerprogram virker ikke mere idet det
stædigt påstår at jeg lever i Region C ude i Asien et sted!?
Efter reinstallation af godkendt software skulle alt være OK.
Hele tiden gen-opdaterede Windowssystemet. Igen og igen skulle den
genstarte. Da den så havde taget en masse opdatering ned, dukkede den
pludselig op med "Servicepakke 1 til Vista" Jeg var lige ved at
sige :"Nej!" men gør man det så plager og plager systemet! Det jamrer
sig om at :"Der er noget i vejen!" Balloner popper op som popkorn i en
mikroovn! Så jeg gav efter og tillod den opdatering med "Servicepakke
1"

Derefter installerede den og installerede i en uendelighed. Hvorpå den
som kronen på værket gik i "SORT" Den forsøgte: "Reparation under
genstart", men den blev aldrig i stand til at genstarte!-Ny
recovery!

Så ved 4 tiden i morges havde den fuldført recoveryfunktionen. Nu vil
jeg så prøve at amputere dens opdateringer som skal beskytte mig imod
en "Ondsindet bruger"! For den eneste bruger jeg vil beskyttes imod er
"Microsoft" og deres ondsindede opdateringer.

Det der er i vejen med Windowsmaskiner er at man aldrig får lavet det
man godt kunne tænke sig med maskinen. Systemet stjæler al
opmærksomheden!

Som en kontrast har jeg to "Hvide Macmaskiner" de virker bare og de
plager næsten aldrig. Man kan have systemet kørende år ud og år ind og
det virker. Man kan også få lavet noget med de indbyggede programmer.

Så med mindre Win7 har nye boller på suppen, vil der altid være en
afgørende forskel.

Dette var sidste "Kølleslag!" Du kan tage styrthjælmen af nu!

Jens

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 13-10-09 23:09

Lyrik wrote:
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> OK tag styrthjælmen på, jeg står klar med juletræskøllen!
> Min nyeste laptop har 17" skærm og Blu-Ray, samt Vista Home Premium.

Det er så her det går galt - Vista!

Ingen tvivl om at OS X trækker op for Apple maskinerne ligesom, at
Windows trækker ned når man ser på alernativer (og ikke vil gå Linux
eller UNIX vejen). Men det kan man nu ikke give Sony skylden for - og så
kan jeg forøvrigt nogle rædselshistorier om Apple

Mvh
Bruno

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-10-09 16:56

Lyrik skrev:
> OK tag styrthjælmen på, jeg står klar med juletræskøllen!
> Min nyeste laptop har 17" skærm og Blu-Ray, samt Vista Home Premium.

Sidebemærkning: Hvad er formålet med en laptop med 17" skærm? Jeg ville
foretrække en stationær i den størrelse.

Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 17:49

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Sidebemærkning: Hvad er formålet med en laptop med 17" skærm? Jeg ville
> foretrække en stationær i den størrelse.

Som desktop er skærmen nu noget i underkanten, men sætter man den på en
forhøjning som denne:

<http://shop.humac.dk/pi/Matias_iFold_13128_.aspx>

vil den nu fungere glimrende sammen med en ekstern skærm, med eksternt
tastatur og trackball.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-10-09 18:09

Per Rønne skrev:

> [...]
>
> <http://shop.humac.dk/pi/Matias_iFold_13128_.aspx>
>
> vil den nu fungere glimrende sammen med en ekstern skærm, med eksternt

Ja, men så kunne man jo lige så godt købe en stationær og få dobbelt
ydelse for de samme penge.

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-09 18:21

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Ja, men så kunne man jo lige så godt købe en stationær og få dobbelt
> ydelse for de samme penge.

17" er et niche produkt som kun giver mening hvis man skifter
arbejdssted nok til at man ikke gider at have en større skærm hvert
sted, men stadig ikke synes det er træls at slæbe en stor tung bærbar
rundt. Og så er Apples 17" nok den bedste løsning af udfordingen .. den
er næsten lige så tynd som de mindre modeller .. den er bare tung ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 18:35

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Ja, men så kunne man jo lige så godt købe en stationær og få dobbelt
> ydelse for de samme penge.

Næh, for en stationær kan man jo ikke lige tage med sig ud af huset.

Jeg har da også sat min MacBook i en dock med tilsluttet 24" skærm,
eksternt tastatur, trackball og fw-harddisk til TM Backup.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 14-10-09 19:34

Per Rønne skrev:

> Næh, for en stationær kan man jo ikke lige tage med sig ud af huset.

Derfor: hvis man skal have den med ud af huset og bruger ekstern skærm
m.m. når man er hjemme, er der vel ingen grund til at købe en kæmpe
/slæbbar/ (stor bærbar) maskine.

> Jeg har da også sat min MacBook i en dock med tilsluttet 24" skærm,
> eksternt tastatur, trackball og fw-harddisk til TM Backup.

Jeg bruger også eksterne tastaturer til mine bærbare, når jeg er hjemme,
for at kunne holde større afstand til skærmen og undgå rygskader, for at
have numerisk tastatur i højre side, og for at kunne vælge tastatur
efter det sprog, jeg skriver på for tiden (antallet af taster varierer).

Mikkel

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-10-09 19:39

> [...]

> Derfor: hvis man skal have den med ud af huset og bruger ekstern skærm
> m.m. når man er hjemme, er der vel ingen grund til at købe en kæmpe

mange bruger dem hvis de f.eks. skal redigere video eller fotos og er
nødt til at arbejde i hotelværelser, på film sets eller andre steder i
marken ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-09 20:19

> mange bruger dem hvis de f.eks. skal redigere video eller fotos og er
> nødt til at arbejde i hotelværelser, på film sets eller andre steder i
> marken ...

Ja, personligt kan jeg klare mig med min MacBooks 13,3" skærm når jeg er
»ude af huset«, men det er ikke det samme som at alle kan det.

Og hjemme havde det da været rart med en stor ekstra 17" skærm placeret
i samme højde som det eksterne 24" Apple Cinema Display jeg har sat på
dock'en.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-09 23:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, personligt kan jeg klare mig med min MacBooks 13,3" skærm når jeg er
> »ude af huset«, men det er ikke det samme som at alle kan det.

Det er vel også et spørgsmål om smag og brug af computeren. Jeg
foretrækker en 15", som jeg synes er fint transportabel, men stadig
behagelig at arbejde med. Jeg har prøvet at have en MacBook 13,3", men
jeg blev hurtigt træt af den. Jeg brød mig ikke om at have så lille en
skærm. Måske skyldtes det også, at skærmen var af ringere kvalitet, og
at maskinen også på andre måder var lidt begrænset. Samtidig havde jeg
ikke så lækker en ekstern skærm som nu. Der gik i hvert fald kun 11
måneder, før jeg købte en 15" MacBook Pro og lod MacBook'en ryge et trin
ned i computer-arvefølgen herhjemme. Min kone blev også træt af den
efter 11 måneder, og så måtte jeg købe en Unibody MacBook Pro, så min
kone kunne arve min MacBook Pro
Jeg har da tænkt på, om en af de nye 13,3" MacBook Pro kunne
være gode nok. Hjemme har jeg mit lækre LED Cinema Display, så der gør
det jo ikke noget at den bærbare har lille skærm. På den anden side, så
synes jeg egentlig ikke, en 15" computer er svær at slæbe med rundt. Man
skal bare købe en rygsæk, der passer til den. Jeg har selvfølgelig også
altid syntes, at en 9 mm pistol er et godt kompromis mellem størrelse og
effektivitet, men mange af jer foretrækker sikkert en 7,65'er.

> Og hjemme havde det da været rart med en stor ekstra 17" skærm placeret
> i samme højde som det eksterne 24" Apple Cinema Display jeg har sat på
> dock'en.

Jeg har aldrig rigtig kunnet vænne mig til at have to skærme. Før havde
jeg en halvdårlig 19" ekstern skærm og brugte både den og den indbyggede
skærm i min bærbare. Jeg tog bare tit fejl af, hvilket program, der var
aktivt. Hvis jeg f.eks. ville lukke et vindue med en tastaturgenvej, så
lukkede jeg nogle gange et vindue i et andet program på den anden skærm.
Det er også svært at få det to skærme til at se ens ud i lys og farve.
Nu bruger jeg kun min eksterne 24" skærm, og jeg synes, det er meget
lettere. Det er sikkert bare mig, der ikke kan overskue noget, der er
for kompliceret
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-09 05:08

> [...]
> Nu bruger jeg kun min eksterne 24" skærm, og jeg synes, det er meget
> lettere. Det er sikkert bare mig, der ikke kan overskue noget, der er

Det kan være rart med to skærme, hvis man skal arbejde med mange åbne
dokumenter samtidig, som endda er tilknyttet forskellige programmer.

Men så skal man nok have en fod til MacBook'en så den kommer op i samme
højde som den stor skærm ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-09 23:27

> [...]
> dokumenter samtidig, som endda er tilknyttet forskellige programmer.
>
> Men så skal man nok have en fod til MacBook'en så den kommer op i samme

Henne på mit arbejde har vi skam hele tre skærme til arbejdsstationerne.
En farveskærm til tekst med arkiv, henvisninger, beskrivelser etc.
Desuden er der to monokrome skærme i ekstra høj opløsning til
røntgenbillederne. Det fungerer fint, for de to sidste skærme er helt
samme størrelse, og software er lavet, så tingenen dukker op på de
rigtige skærme.
Hjemme synes jeg, det er lidt sværere at kombinere skærmen på en
bærbar computer med en ekstern skærm. De har trods alt forskellig
størrelse, lysstyrke, farvebalance osv. I hvert fald med den lidt
billige skærm, jeg havde, da jeg prøvede, var det umuligt at få
billederne til at ligne hinanden. Samtidig tog jeg ofte fejl. Jeg sad
måske og læste en hjemmeside på den ene skærm. Når jeg så ville lukke
den ved at trykke cmd-W, så lukkede mit tekstbehandlingsdokument på den
anden skærm, for det var åbenbart det program, der var aktivt. Måske er
det bare en vanesag, men jeg syntes, det gav mere forvirring end
fordele. Nu har jeg en 24" skærm, så jeg kan sagtens have flere åbne
dokumenter ved siden af hinanden. Der er altså plads nok på den, og
samtidig er det lettere at overskue bare en enkelt skærm. Men det er
selvfølgelig bare et spørgsmål om vane. To helt ens skærme kan sikkert
være rigtig lækkert, men der er trods alt grænser for, hvor meget jeg
vil ofre. De er heller ikke sådan lige at sætte til bærbare computere,
som jeg bruger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-09 04:08

> To helt ens skærme kan sikkert
> være rigtig lækkert, men der er trods alt grænser for, hvor meget jeg
> vil ofre. De er heller ikke sådan lige at sætte til bærbare computere,
> som jeg bruger.

Næh. Jeg bruger en dock til min MacBook, og det ser desværre ikke ud til
at man kan kombinere en dock med en sådan forhøjning, som dem man kan få
hos Humac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 15-10-09 17:53

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Derfor: hvis man skal have den med ud af huset og bruger ekstern skærm
> m.m. når man er hjemme, er der vel ingen grund til at købe en kæmpe
> /slæbbar/ (stor bærbar) maskine.

Hvis man transporterer sig rundt i et individuelt befordirngsmiddel med
fire hjul, så betyder vægten ikke det store og så forsvinder den primære
ulempe ved en 17" model (eller det som er endnu størrer).

> [...]
> have numerisk tastatur i højre side, og for at kunne vælge tastatur
> efter det sprog, jeg skriver på for tiden (antallet af taster varierer).

En vigtig er også, hvis altså man fortsat bruger den indbyggede skærm,
og få skærmen op i en ordentlig højde. Det går ikke og sidde i timer med
bukket nakke.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 18:03

> [...]

> fire hjul, så betyder vægten ikke det store og så forsvinder den primære
> ulempe ved en 17" model (eller det som er endnu størrer).

næhnæh ... det er meget politisk ukorrekt at bruge et privat 4 hjulet
befordingsmiddel ... hvis man tænker over det så er 17" bærbar er
faktisk meget mijløskadelig ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 18:59

Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> [...]
>>

> En vigtig er også, hvis altså man fortsat bruger den indbyggede skærm,
> og få skærmen op i en ordentlig højde. Det går ikke og sidde i timer med

Så er det da en iMac du skal have. Plus en 30" skærm...

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-09 05:20

Det kan man vel også med et tohjulet, individuelt befordringsmiddel -
man skal blot have laptoppen på /ryggen/.

> Så er det da en iMac du skal have. Plus en 30" skærm...

Den er jo så ikke særligt transportabel. En MacBook Pro kan i øvrigt
sagtens sluttes til et ekstern 30" Apple Cinema Display.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-10-09 09:48

Per Rønne skrev:

> Det kan man vel også med et tohjulet, individuelt befordringsmiddel -
> man skal blot have laptoppen på /ryggen/.

Man kan som altid mange ting hvis man handler derefter. Kan en 17" være
i en almindelig Fjellräv fx?

> Den er jo så ikke særligt transportabel. En MacBook Pro kan i øvrigt
> sagtens sluttes til et ekstern 30" Apple Cinema Display.

Kører man i bil er det fint transportabelt. Det var det der var præmisset.

Jeg har været rigtig glad for min MacBook, men den faldt godt nok
udenfor da den var på udviklerkonference i forrige uge. Det var
aluminiums Mac'er der var flest af - kun en enkelt hvid MacBook :)

Det var iøvrigt interessant at se - markedsandelen for Mac'er var langt
over 50% (indtryk, ingen hårde tal)!

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-09 10:55

> Man kan som altid mange ting hvis man handler derefter. Kan en 17" være
> i en almindelig Fjellräv fx?

Den burde i hvert fald kunne være i en almindelig Bergan som den jeg
har. Også i min mindre Håglöfs med indbygget taburet.

Men du tænker påske på en Kånken?

Mac & iPhone udviklerkonference?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-10-09 17:31

Per Rønne skrev:

> Den burde i hvert fald kunne være i en almindelig Bergan som den jeg
> har. Også i min mindre Håglöfs med indbygget taburet.
>
> Men du tænker påske på en Kånken?

Jeg tænker ganske rigtigt på husmandsmodellen Kånken, hvor jeg selv har
en Maxi Kånken som udmærkede sig ved at være passende til en studerendes
indkøbsvaner.

MacBook'en kan sagtens være i det bagerste rum.

http://www.kanken.se/html/dk/kankar-maxi.html

> Mac & iPhone udviklerkonference?

Nej, JAOO i Århus.

http://jaoo.dk/aarhus-2009/

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 23:09

Fra : Lyrik

Dato : 14-10-09 10:44

On 14 Okt., 17:56, Mikkel Moldrup-Lakjer <mik...@fabel.dk> wrote:

> Sidebemærkning: Hvad er formålet med en laptop med 17" skærm? Jeg ville
> foretrække en stationær i den størrelse.
>
> Mikkel

,,,,,,,,,,,,,,,,,
Stationær skærmstørrelse og kan stå på sofabordet i dagligstuen ved
siden af TV. Konens 15" står til højre for i vinkelsofaen og så
chatter vi, ser TV og går på nettet i skøn forening.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-10-09 22:22

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> den ikke var pengene værd. Sonne påstod også, at selv den hvide
> MacBook til enhver tid løb fra den i _alt_!

Og du er 100% sikker på, at det ikke var en Sony VAIO P, magen til den
som Sonne anmeldte i So Ein Ding, dvs. med en langsom Atom processor?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 22:34

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Og du er 100% sikker på, at det ikke var en Sony VAIO P, magen til den
> som Sonne anmeldte i So Ein Ding, dvs. med en langsom Atom processor?

Så godt som jeg kan være uden at have set So-ein-ding... - Og hvis
P'eren er den der lille 'lomme'-fidus fra Sony, så fik den en endnu
værre medfart i Harddisken. Han fraråde ganske enkelt folk at smide
penge efter den.

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 23:09

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-10-09 22:58

> [...]

> P'eren er den der lille 'lomme'-fidus fra Sony, så fik den en endnu
> værre medfart i Harddisken. Han fraråde ganske enkelt folk at smide

Prøv nu lige at lytte til udsendelsen igen: Det er en Vaio P, de
anmelder i harddisken (samme som So Ein Ding). Der er ovenikøbet et
link på deres hjemmeside:
http://www.dr.dk/P1/harddisken/Udsendelser/2009/08/20090819141257.htm

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-10-09 23:20

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

<snip>

> Prøv nu lige at lytte til udsendelsen igen: Det er en Vaio P, de
> anmelder i harddisken (samme som So Ein Ding).

Smart af Sony at navngive deres bærbare så ingen kan finde rundt i det.
Betegnelsen 'Vaio VGN-NW21MF/S' er heller ikke ligefrem mundret.

Det har de nok lært af Apple og deres nye iPhone 3G S. Der er ingen der
ved hvad det 'S' betyder.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 12-10-09 01:34

Axel Hammerschmidt wrote:

> Smart af Sony at navngive deres bærbare så ingen kan finde rundt i det.
> Betegnelsen 'Vaio VGN-NW21MF/S' er heller ikke ligefrem mundret.

Det er et klassisk problem. Når der er modeller nok, så er der ingen god
løsning. Se bare på Ikea - de bruger ikke numre og bogstav koder, men
lige lidt hjælper det for der flere varer end der er ord med passende
betydning.

Sony har vist 10 seperate serie af bærbare, eller noget i den stil, så
der er noget og holde styr på.

> Det har de nok lært af Apple og deres nye iPhone 3G S. Der er ingen der
> ved hvad det 'S' betyder.

Faktisk så vil jeg mene Sony gør det bedre end Apple. Hvis man går op i
hvad de laver er det til og forstå betegnelserne, mens med Apple hedder
alt det samme og man er nødt til koble forklaringer på for at skelne de
forskelige versioner. Tag f.eks. en Mac Mini hvor navnet er det samme
uanset vi taler den gl. G4 version eller en Intel udgave (hvor der vist
er 3 generationer).

Omtalte Sony kan jeg læse følgende ud af navnet:

NW - Begynder model
/S - Sølvgrå look

Mens resten ikke siger mig noget, men jeg har også kun kigge på Sony
pga. ders Z, G og nu X modeller. X-modellen måtte godt være under mit
juletræ om et par måneder (11,6" skærm, 2 Ghz Atom, 2 GB ram, SSD, 8
timer betteritid... 655 gram!)

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 06:49

> [...]

> forskelige versioner. Tag f.eks. en Mac Mini hvor navnet er det samme
> uanset vi taler den gl. G4 version eller en Intel udgave (hvor der vist

Apples modelnummer er forskelligt. Det står bag på apparatet.

Det er så vidt jeg kan regne ud for at holde antallet af valg køberen
skal træffe nede.

> [...]
> pga. ders Z, G og nu X modeller. X-modellen måtte godt være under mit
> juletræ om et par måneder (11,6" skærm, 2 Ghz Atom, 2 GB ram, SSD, 8

Jeg har for fede fingre til ikke at have et fuldstørrelsestastatur. Det
kræver så vidt jeg kan se en 13" skærm.

Du anbefales iøvrigt at se So Ein Dings anmeldelse af deres nye bærbare.
Den får stryg :)

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 12-10-09 15:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Apples modelnummer er forskelligt. Det står bag på apparatet.
>
> Det er så vidt jeg kan regne ud for at holde antallet af valg køberen
> skal træffe nede.

Jeg ved godt informationen er der, men du må indrømme informationen er
rimeligt gemt og det er heller ikke noget der typisk nævnes i
anmeldelser o.lign..

Som jeg ser der er hverken Sonys eller Apples metode optimal, men skal
jeg vælge vil jeg sige hellere forvirrende navne end mundrette navne og
skjult information.

> Jeg har for fede fingre til ikke at have et fuldstørrelsestastatur. Det
> kræver så vidt jeg kan se en 13" skærm.

Også når skærmen er i bredformat?

> Du anbefales iøvrigt at se So Ein Dings anmeldelse af deres nye bærbare.
> Den får stryg :)

Den så jeg godt. Det lyder som om det især er softwaren det er galt med,
men på hardware siden er der helt sikkert gjort nogle lidt usædvanlige
valg så maskinen er bestemt ikke til alle. Det er klart en fejl med en
fed skærm og så mangel på power til at drive den.

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 16:37

> [...]

Det er bare i orden. Tillad mig så at formode at du ikke tilhører det
kundesegment som Apple gerne vil tiltrække.

Personligt har jeg opgivet Sonys modelnumre, hvis eneste force jeg kan
se er at man kan finde manualerne med Google fordi der ikke er andet i
hele verden der hedder sådan :) Apparaterne er jeg som sådan ok
tilfreds med - fx er jeg i det store hele godt tilfreds med min
harddiskoptager fordi den kan suge programtitlerne fra teksttv. Det er
altså fikst. At udviklingen så er ved at overhale indenom er en anden
historie - det er ikke nemt i dagens Danmark at finde en DVB-C
kompatibel harddiskoptager i almindelig handel og vandel.

> Også når skærmen er i bredformat?

Jeg har en Acer Aspire 8" er det vist, og den er for lille. Det er ikke
sjov.

> [...]
> valg så maskinen er bestemt ikke til alle. Det er klart en fejl med en
> fed skærm og så mangel på power til at drive den.

Jeg er overbevist om at CPU*en sagtens kan løfte opgaven, bare den får
lov til det i fred og ro. Min Aspire kan fx sagtens dekode digital-tv
bare det foregår under Linux - den tilhørende Windowssoftware kunne SLET
ikke noget der mindede om noget.

Verden har virkelig ændret sig siden at Windows kunne sælge nye maskiner
bare ved at sætte systemkravene op :)

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 12-10-09 19:28

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 19:35

> [...]

> Som jeg ser det laver Apple gode ting, men det gør Sony bestemt også. På
> mange måder mener jeg faktisk de to firmaer kan sammenlignes, men det

Ikke hefra .. jeg har altid ment at man skal bruge det man enten har
brug for eller er vandt til ... at skifte bare fordi det er blevet
trendy at bruge mac er åndsvagt, med mindre man synes man bliver
gladere/mere produktiv ved at skifte.

Det rigtige værtøj til det rigtige job og alt det der ...

/thomas*

* der helst vil slippe for at bruge windows .. det bliver jeg bare
deprimeret af :) ... men jeg snakker kun for mig selv der

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 19:41

> [...]
> hardware og de tæt integrerede applikationer virker også som rigtig
> gode, men der er bare ikke rigtig nogen af applikationerne der er til

Jamen, hvad er dit behov så?

> Som jeg ser det laver Apple gode ting, men det gør Sony bestemt også. På
> mange måder mener jeg faktisk de to firmaer kan sammenlignes, men det
> får jeg sikkert tæv for at mene

Naturligvis... Du bedes venligst, men bestemt tampe dig selv med en
gummikylling til du får besked på andet

Gad vide hvordan samme Sony iøvrigt kører med en Netbook Linux variant?

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 13-10-09 01:30

> Jamen, hvad er dit behov så?

Det kommer helt an på situationen.

Privat. Så har jeg en Mini der tidligere har været min maskine til mail,
surf og lidt tekst/regneark og den slags. Det kan den stadig, men min PC
er bare så meget hurtigere så nu er den primært musik server
(slimserver). Jeg laver ikke musik, tager store mængder billeder,
redigerer videofilm... og derfor er det Apples egen applikationer ikke
til mit behov. Firefox er bedre end Safari, primært pga. de mange
plug-ins, og til mail/news foretrækker jeg Thunderbird hvilket dels er
vane og dels fordi jeg kan flytte datafilerne frit mellem platforme.

PC'en har jeg til spil, lidt teknisk leg/arbejde altså programmering og
mit lille digitaliser alle mine LP'er projekt. Det sidste kan en Mac
også, men det er pladskrævende og interne diske er altså hurtigst
hvilket udelukker Mini/iMac og da spil ikke rigtig kører på en stor Mac,
så...

På job. Her er næsten alt noget der kører i en browser, eller via mail
og derfor kunne man sige platformen er uden betydning. Desværre er en
del af de on-line værktøjer jeg bruger bygget til IE, så ind til videre
er Windows et must. Om ikke andet virker det vi producerer på mere end
bare Windows.

> Naturligvis... Du bedes venligst, men bestemt tampe dig selv med en
> gummikylling til du får besked på andet

Neeeeeeej! Ikke gummikyllingen!

> Gad vide hvordan samme Sony iøvrigt kører med en Netbook Linux variant?

OK vil jeg tro. Sony har klart vist de er ok med Linux, ellers ville de
ikke supportere Linux på deres PS3. Det eneste er, at der måske kan være
noget med drivere til lidt af deres "special"-dele. Tilsvarende vil jeg
tro man godt kan få OS X op at køre, der er noget licens halløj der er
problematisk.

Mvh
Bruno

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 23:09

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-10-09 19:06

> [...]

> Jeg ved godt informationen er der, men du må indrømme informationen er
> rimeligt gemt og det er heller ikke noget der typisk nævnes i

Apple tillader heller ikke en søgning ved brug af modelnummer.
Underligt nok har heller ikke Mactracker den mulighed.
Så alt i alt er det svært.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 19:15

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Apple tillader heller ikke en søgning ved brug af modelnummer.
> Underligt nok har heller ikke Mactracker den mulighed.
> Så alt i alt er det svært.

slet ikke .. du kan altid søge på din model id:

f.eks.: MacPro3,1

http://support.apple.com/specs

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-10-09 20:27

> slet ikke .. du kan altid søge på din model id:
>
> f.eks.: MacPro3,1
>
> på
>
> http://support.apple.com/specs

Det scenarie jeg forholder mig til er det af Bruno opstillede.
Førstegangskøberen går fx i FONA og møder dér FONAs navngivning:

Mac mini MB463 (http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=348)

Apple har ikke været klar i mælet på det punkt nogensinde, efter min
mening.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 20:33

> [...]
>
> Mac mini MB463 (http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=348)
>
> Apple har ikke været klar i mælet på det punkt nogensinde, efter min

I google:

site:support.apple.com MB463

eller på apple.dk/support

<http://search.info.apple.com/?search=Go&lr=lang_da&kword=&type=&newstyp
e=&q=MB463>

Ja, du skal lede efter det, og Apple bruger ikke deres varenummer i
samme skritstørrelse som f.eks. produktnavn ... og det kan være at der
er nogen der bliver forvirrede over det ... men ikke så mange som bliver
forvirret over sony eller hp's utal af model serier som kræver en del
mere research at gennemskue ... og det er bare hvis du kigger på
gældende modller, hvis du begynder at kigge på udgåede modeller også så
bliver det da først uoverskueligt.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-10-09 21:06

> [...]
> at gennemskue ... og det er bare hvis du kigger på gældende modller, hvis
> du begynder at kigge på udgåede modeller også så bliver det da først

Vi forestiller os kunden går i FONA, og beder om en MB463 i
overensstemmelse med at Apple og FONA bruger denne betegnelse på deres
hjemmeside. Han får stukket i Mini i hånden, formentlig. Nu ønsker
kunden at tjekke han har fået det rigtige produkt. Det kan han ikke. Med
mindre han også kender "Model number" da dette er det eneste kendetegn
som står på kassen og maskinen.

I din undersøgelse har du ret. Og faktisk kan du bare bruge Apple.dk
her. Men vi mangler at vi kan knytte modelnummer og FONA/Apples
lagernummer sammen, så vi som kunde i gadebutikken kan være sikker vi
får hvad vi beder om.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 21:10

> [...]
> her. Men vi mangler at vi kan knytte modelnummer og FONA/Apples
> lagernummer sammen, så vi som kunde i gadebutikken kan være sikker vi

Jeg tror vi her bevæger os væk fra et specifikt Apple "issue" og over i
generelt forbruger problem, nemlig at finde ud af hvad det egentlig er
man køber og om det er i overenstemmelse med det der reklameres/skiltes
med.

Men i det her tilfælde skilter Fona jo med MB nummeret ... dette er jo
unikt for hver specifik model og skifter altså hvis der kommer en ny
generation eller specs ændres væsentligt.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-10-09 08:16

> [...]
> generelt forbruger problem, nemlig at finde ud af hvad det egentlig er
> man køber og om det er i overenstemmelse med det der reklameres/skiltes

Det er måske heller så slemt mere. Jeg tjekkede lige min seneste
anskaffelse, og på lagermærkaten kan man finde MB-nummer og model nummer
samme sted.

> Men i det her tilfælde skilter Fona jo med MB nummeret ... dette er jo
> unikt for hver specifik model og skifter altså hvis der kommer en ny
> generation eller specs ændres væsentligt.

Da jeg tjekkede priser i Bilka, var MB133 ikke et entydigt nummer. Måske
prøvede han bare at sælge en lignende vare. Men min oplevelse er den
samme som Brunos. Derfor anbefaler jeg folk at handle på Applestore med
mindre de 100% ved hvad de gør.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 23:09

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 06:51

> [...]

> Tag f.eks. en Mac Mini hvor navnet er det samme
> uanset vi taler den gl. G4 version eller en Intel udgave (hvor der vist

Nu har Appe faktisk et bedre navn hvis man vil være sikker på nøjagtig
hvilken model det er ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-10-09 06:56

> Nu har Appe faktisk et bedre navn hvis man vil være sikker på nøjagtig
> hvilken model det er ...

Men ikke for førstegangskøberen. Han kan nemt som Bruno nævner det, ende
op med en bedaget Mini, med mindre han køber den i Applestore.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 07:26

Flemming Rubini skrev:

> Men ikke for førstegangskøberen. Han kan nemt som Bruno nævner det, ende
> op med en bedaget Mini, med mindre han køber den i Applestore.

Er man førstegangskøber er det måske det smarteste at købe i en butik?

Ellers skal man da læse grundigt på lektien først.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 07:57

> Men ikke for førstegangskøberen. Han kan nemt som Bruno nævner det, ende
> op med en bedaget Mini, med mindre han køber den i Applestore.

Butikken må faktisk ikke sælge gamle modeller uden at informere køberen
om at der faktisk er en nyere model ... men det er så et helt andet
problem. Derudover er "førstegangskøberen" jo forhåbentligt ikke dum og
sætter sig lidt ind i tingene _inden_ han vader ned i butikken ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-10-09 08:38

> [...]
> problem. Derudover er "førstegangskøberen" jo forhåbentligt ikke dum og
> sætter sig lidt ind i tingene _inden_ han vader ned i butikken ...

Ja vi har vel alle betalt dyre skolepenge på et tidspunkt ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-09 08:09

> Men ikke for førstegangskøberen. Han kan nemt som Bruno nævner det, ende
> op med en bedaget Mini, med mindre han køber den i Applestore.

Da kun hvis han køber den privat, men her kan han jo også på pc-siden
ende op med en IBM PC XT, med en Intel 8088 på 4,77 MHz, 8 bit databus,
20 bit adressebus og en intern harddisk på 5 MB:

<http://da.wikipedia.org/wiki/IBM-PC>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 08:24

Per Rønne skrev:

> Da kun hvis han køber den privat, men her kan han jo også på pc-siden
> ende op med en IBM PC XT, med en Intel 8088 på 4,77 MHz, 8 bit databus,
> 20 bit adressebus og en intern harddisk på 5 MB:

Forvænte luksusdyr. En ÆGTE pc havde kun disketter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 08:31

> Forvænte luksusdyr. En ÆGTE pc havde kun disketter.

5.25" disketter altså ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-09 08:44

> 5.25" disketter altså ...

Min første havde nu kun 3,5" disketter. En Amstrad med
kassettebåndoptager i tastaturet, monokrom skærm, to eksterne
diskettedrev, Z80-processor og hele 128 K RAM. Kørte cp/m-80, 2.2 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 08:56

> Min første havde nu kun 3,5" disketter. En Amstrad med
> kassettebåndoptager i tastaturet, monokrom skærm, to eksterne
> diskettedrev, Z80-processor og hele 128 K RAM. Kørte cp/m-80, 2.2 ...

Jeg ser din armstad og forhøjer med en Ti94/A med tv modulator og
ekstern kasette deck

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 12-10-09 15:43

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg ser din armstad og forhøjer med en Ti94/A med tv modulator og
> ekstern kasette deck

Den trumfer jeg med en Sinclair ZX81. Den kom med 1 KB ram, til det
hele, og sort/hvid "grafik". Den gang havde jeg vilde drømme om at spare
op til en 16 KB ram udivdelse

Mvh
Bruno

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-10-09 12:35

Per Rønne wrote:

> Min første havde nu kun 3,5" disketter. En Amstrad med
> kassettebåndoptager i tastaturet, monokrom skærm, to eksterne
> diskettedrev, Z80-processor og hele 128 K RAM. Kørte cp/m-80, 2.2 ...

Det var nu Amstrads eget 3" diskettesystem
http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_CPC#Floppy_disk_drive

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-09 14:02

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Det var nu Amstrads eget 3" diskettesystem
> http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_CPC#Floppy_disk_drive

OK, ja - men det er nu også snart 20 år siden jeg solgte den videre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-09 15:55

Jesper Hartoft skrev:

> Det var nu Amstrads eget 3" diskettesystem
> http://en.wikipedia.org/wiki/Amstrad_CPC#Floppy_disk_drive

Så er det jo ENDNU bedre :) Så små at de blev væk (og et eller andet
sted har jeg en stabel 8" disketter, men de er også blevet væk).

Det er altid sjovt at regne på hvor høj stabelen skal være for at
modsvare en af de der bittesmå flashting.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-09 17:09

> Så er det jo ENDNU bedre :) Så små at de blev væk

Jeg fik nu eksporteret indholdet af min dBase II database til en anden
diskstørrelse, og dataene ligger nu i en FileMaker Pro 9
Advanced-database ...

Også andre filer kom med over ved den lejlighed ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 12-10-09 03:53

> Det har de nok lært af Apple og deres nye iPhone 3G S. Der er ingen der
> ved hvad det 'S' betyder.

Speed.

M.
--
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst.[ML].

Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-09 06:56

> Det har de nok lært af Apple og deres nye iPhone 3G S. Der er ingen der
> ved hvad det 'S' betyder.

Amerikanerne med deres AT&T-forbindelse har skam forlængst fundet ud af
at det står for »Slow« .

Uden for det i mobiltelefon-ulandet USA står det for »Speed«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 23:09

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-10-09 11:20

Er det overhovedet en MacBook dræber?
Helt fantastisk at man kan surfe ved blot at trykke på Web knappen
- så bliver det ikke smartere.
Nå jo, man kan osse med kun 1 kabel forbinde den til sit TV

De vigtigste features er altså iflg. Sony:
1. Web knap
2. 16:9 skærm
3. HDMI udgang

I 2009?