hvordan laver Jeg
Fra : Niels poulsen

Dato : 11-10-09 14:26

PDF filer da der er ingen af de tesk behandlings programmer som jeg
råder over kan gemme i PDF

Niels Poulsen

Bovangen 57

4660 St-Hedding

TlF 61287171

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-09 15:32

Niels poulsen wrote:
> PDF filer da der er ingen af de tesk behandlings programmer som jeg
> råder over kan gemme i PDF

Både NeoOffice 3.x og OpenOffice 3.x kan gøre det.
NeoOffice 3.0 - Intel version
http://www.neooffice.org/neojava/en/mirrors.php?file=NeoOffice-3.0-Intel.dmg
NeoOffice 3.0 - PPC version
http://www.neooffice.org/neojava/en/mirrors.php?file=NeoOffice-3.0-PowerPC.dmg
OpenOffice 3.1.1Dansk - Kun Intel version
http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?product=OpenOffice.org&os=macosxintel&lang=da&version=3.1.1

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-09 16:09

> [...]
> http://www.neooffice.org/neojava/en/mirrors.php?file=NeoOffice-3.0-PowerPC
> .dmg OpenOffice 3.1.1Dansk - Kun Intel version

_alle_ programmer der kan printe kan gemme (eller printe) til en PDF fil

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-10-09 15:37

In article <4ad1dce1$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Niels poulsen <nisse_885@hotmail.com> wrote:

> PDF filer da der er ingen af de tesk behandlings programmer som jeg
> råder over kan gemme i PDF

Det gør du i Udskriv menuen. Når du trykker cmd-P står der PDF nederst
til venstre i vinduet.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Niels poulsen

Dato : 11-10-09 16:54

Kurt Brixen skrev:

> Det gør du i Udskriv menuen. Når du trykker cmd-P står der PDF nederst
> til venstre i vinduet.

Tak det gode råd

Niels Poulsen

Bovangen 57

4660 St-Hedding

TlF 61287171

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-09 20:19

On 2009-10-11 17:54:13 +0200, Niels poulsen <nisse_885@hotmail.com> said:

> Tak det gode råd

I den forbindelse må jeg hellere også lige løfte sløret for at du kan
"printe til" programmet iphoto.
Gør du det ( i 48 - 64 pt stor tekst) kan du såmænd tage teksten med
dig, og på den måde - som eksempel - læse din favoritbog ( ebog) mens
du kører bil på en iphone eller pod....
Eller mere realistisk mens du venter på at der blive grønt..

PS
har ikke fundet en måde at lave "ipod side lay out", der kan klare sig
med "alm." 12 pt tekst, da det ser ud til at ipod ( egentlig billeder
fra iphoto ) kun viser sider i 320x240.. det er derfor jeg gemmer i 48
- 64 pt, for at kunne se/læse det hele..
Giver lidt flere sider, men virker..

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-10-09 05:57

Niels poulsen skrev:
> PDF filer da der er ingen af de tesk behandlings programmer som jeg
> råder over kan gemme i PDF
Alle programmer der kan printe i OS X kan også gemmes i PDF. Bemærk at
du endda kan sikre dine PDF'er med kode i sikkerhedsindstillinger i
print guiden !!! kan være meget praktisk !!!

Fra : Steen

Dato : 12-10-09 08:54

On 2009-10-12 06:56:53 +0200, Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com> said:

> Alle programmer der kan printe i OS X kan også gemmes i PDF. Bemærk at
> du endda kan sikre dine PDF'er med kode i sikkerhedsindstillinger i
> print guiden !!! kan være meget praktisk !!!

Og så lige den sidste løsning. Pages har ganske enkelt en
eksportfunktion, hvor du kan vælge Word-format, PDF etc.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 12:37

Henry Lerche Madsen wrote:

> Alle programmer der kan printe i OS X kan også gemmes i PDF. Bemærk at
> du endda kan sikre dine PDF'er med kode i sikkerhedsindstillinger i
> print guiden !!! kan være meget praktisk !!!

Nej, det kan 'alle' programmer lige netop ikke! - Ikke engang alle de
programmer, der fuldt ud understøtter RegEx og/eller OgreKit, som ellers
er en af forudsætningerne for det.

Fx. kan nævnes 'Palm Desktop 4.x' og ingen af programmerne fra Lightway
- hverken 'Lightway Text' (topspecificeret texteditor), 'iText Express',
'iTextPro' eller det lille handicapvenlige 'OK-Writer'. Faktisk kan
BareBones 'Textwrangler' heller ikke gøre det.

Kravet for at kunne udskrive til PDF er, at programmet indeholder
'AdobePDFPDE' eller AdobePDFPDE700'.

Så det er altså langt fra alle, der kan gemme i PDF via printdialogen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 12:54

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> 'iTextPro' eller det lille handicapvenlige 'OK-Writer'. Faktisk kan
> BareBones 'Textwrangler' heller ikke gøre det.

Jeg har lige prøvet at hente OK-Writer og der kommer den sædvanlige
dialogboks med en PDF-knap når man trykker Æble-P.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 13:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har lige prøvet at hente OK-Writer og der kommer den sædvanlige
> dialogboks med en PDF-knap når man trykker Æble-P.

Mystisk...Det gør der ikke på nogen af mine maskiner - heller ikke på de
to, der har en tilnærmelsesvis clean install. Men du kan selvfølgelig
have et program installeret, der samtidig installerer AdobePDFPDE/PDE700....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 13:10

> AdobePDFPDE/PDE700....

hvor skulle de stumper være installeret .. og hvilket program skulle
installere dem ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 13:16

> [...]
> to, der har en tilnærmelsesvis clean install. Men du kan selvfølgelig
> have et program installeret, der samtidig installerer

Naturligvis...

Er der andre der ikke har en PDF-knap med OK-Writer?

http://www.syndicomm.com/mac/ok-writer/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 13:20

> Naturligvis...
>
> Er der andre der ikke har en PDF-knap med OK-Writer?
>
> http://www.syndicomm.com/mac/ok-writer/

virker fint her ...

<http://dl.getdropbox.com/u/693028/Screen%20shot%202009-10-12%20at%202.1
8.44%20PM.png>

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-10-09 19:01

> [...]
> to, der har en tilnærmelsesvis clean install. Men du kan selvfølgelig
> have et program installeret, der samtidig installerer

Hmm mærkeligt, jeg har ikke oplevet ande på de to seneste OS X ver. jeg
har haft...
Hvis jeg søger på "printe pdf" i "Finder får jeg også følgende vejledning
http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/images/pdf.jpg

Så kan altså ikke tro andet end at det dutter lige ud af boxen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 19:19

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> [...]
> http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/images/pdf.jpg
>
> Så kan altså ikke tro andet end at det dutter lige ud af boxen.

sådan er det også for 99% af brugere ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 12:56

> [...]
> 'AdobePDFPDE' eller AdobePDFPDE700'.
>
> Så det er altså langt fra alle, der kan gemme i PDF via printdialogen.

sikker en masse sludder ... PDF print funktionen er komplet uafhængig af
programmet da det er OS X's print funktionalitet som ene og alene står
for generering af print .. og pdf ..

og det virker fint fra textwrangler:

<http://dl.getdropbox.com/u/693028/untitled%20text.pdf>

og hvis det ikke virker hos dig, ja så er det fordi du _endnu_ engang
har dimset med dit system ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 13:32

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> <http://dl.getdropbox.com/u/693028/untitled%20text.pdf>
>
> og hvis det ikke virker hos dig, ja så er det fordi du _endnu_ engang

Hold nu din kæft lukket - bare for en gangs skyld, Thomas! Du tror
efterhånden, du er så alvidende, at du kan tillade dig at nedgøre alt,
hvad andre måtte have af både viden og ikke mindst erfaring! Og ja, jeg
er efterhånden ved at være bare en smule vred over, at du blander dig
evig og altid i _alt_!

- Jeg sidder her med vel omkring 30 forskellige tekstprogrammer,
noteprogrammer og PIMs til OS X, og det er langt fra alle, der kan
printe til PDF - eller mere korrekt - gemme i PDF via printdialogen. -
Og nej, jeg har ikke ændret ved noget som helst!

Jeg sidder med _4_ forskellige mxaskiner, _4_ OS X 10.5.x og _3_ OS X
10.4.x, - hvoraf de 2x 10.5 og 2x 10.4 er det, du nok vil kalde 'clean
installs' - altså stort set ikke andet end systemet. De to clean
installs bruges udelukkende til test, hvor jeg installerer, afprøver og
derefter afinstallerer det/de program(mer), der skal testes.

Tror du egentlig i ramme alvor, at jeg vil sidde og lave en test for et
firma og så indsende div. rapporter om dette eller hint, at de kan
noget, som de i virkeligheden ikke kan? - Og at jeg så får feedback fra
udviklerne om, at de nok havde en mistanke eller, at de heller ikke kan
få det til at virke, selvom det qua opbygning og kodning burde kunne
lade sig gøre.

Jeg véd ikke, hvad du har installeret eller ikke, men jeg véd, at lige
præcis de programmer, jeg nævner kommer med en dialog om, at AdobePDFPDE
og AdobePDFPDE700 mangler for at kunne lave print to PDF på *alle* 7
systemer!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 13:38

> [...]
> hvad andre måtte have af både viden og ikke mindst erfaring! Og ja, jeg
> er efterhånden ved at være bare en smule vred over, at du blander dig

fordi du igen igen kommer med mystisk påstande som ikke har hold i
virkeligheden ...

> [...]
> præcis de programmer, jeg nævner kommer med en dialog om, at AdobePDFPDE
> og AdobePDFPDE700 mangler for at kunne lave print to PDF på *alle* 7

Den ene af de maskiner jeg har testet på har aldrig set et adobe program
så det virker meget mystisk ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 13:40

> [...]
> præcis de programmer, jeg nævner kommer med en dialog om, at AdobePDFPDE
> og AdobePDFPDE700 mangler for at kunne lave print to PDF på *alle* 7

lad mig gætte .. din printer står til Adobe PDF Print ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 13:42

> lad mig gætte .. din printer står til Adobe PDF Print ?

hvis ja, så sæt den til en anden printer og prøv igen at vælge "save as
PDF" i print dialogen ... det er fordi du mangler en PPD til den
pdtprinter som bliver installeret med Acrobat 7

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 13:46

Thomas von Hassel skrev:

> hvis ja, så sæt den til en anden printer og prøv igen at vælge "save as
> PDF" i print dialogen ... det er fordi du mangler en PPD til den
> pdtprinter som bliver installeret med Acrobat 7

Du tror at Erik bruger den officielle PDF Printer fra Adobe i stedet for
den der er indbygget i OS X?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 13:50

> Du tror at Erik bruger den officielle PDF Printer fra Adobe i stedet for
> den der er indbygget i OS X?

Hvis den valgte printer er Adobce PDF Printer men du prøver at bruge
"Save as PDF" (systemets) så prøver den at bruge adobes PPD .. og hvis
den ikke er der så fejler det ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 16:36

Thomas von Hassel wrote:

> hvis ja, så sæt den til en anden printer og prøv igen at vælge "save as
> PDF" i print dialogen ... det er fordi du mangler en PPD til den
> pdtprinter som bliver installeret med Acrobat 7

Hm, nu har jeg prøvet igen med både iText Express, iText Pro og
OK-Writer. Hvis jeg i printdialogen først vælger 'Adobe PDF 7.0' (Adobe
Acrobat Pro 7.0), gemmer indst. og sætter printervalg tilbage til
Brother HL-2070N, kommer PDF dialogen frem nederst. - DET synes jeg,
virker underlig!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 16:40

> [...]
> Acrobat Pro 7.0), gemmer indst. og sætter printervalg tilbage til
> Brother HL-2070N, kommer PDF dialogen frem nederst. - DET synes jeg,

ja .. men det er en inkompatiblitet imellem 10.5's print system og
Arobat 7 ... som efterhånden er så gammel at den slags "quriks" er
uundgåelige ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 20:10

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. men det er en inkompatiblitet imellem 10.5's print system og
> Arobat 7 ... som efterhånden er så gammel at den slags "quriks" er
> uundgåelige ...

Mener du 'Acrobat 7' eller 'Acrobat Pro 7'? - Jeg har kun Acrobat Pro 7,
og jeg synes, det er lidt underligt, det virker, når jeg først vælger
den, gemmer og så sætter printer tilbage til min std. printer!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 20:12

> Mener du 'Acrobat 7' eller 'Acrobat Pro 7'? - Jeg har kun Acrobat Pro 7,
> og jeg synes, det er lidt underligt, det virker, når jeg først vælger
> den, gemmer og så sætter printer tilbage til min std. printer!

Pro ... der er ingen PDF writer med readeren ... prøv at sætte din alm.
printer som default, altså ikke til auto i Fax & Print pref.

Eller endnu bedre .. slet PDF Printeren ... den er ikke nødvendig da OS
X's PDF print virker i alle programmer ... og i f.eks. InDesign kan du
exportere til PDF direkte ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 21:37

Thomas von Hassel wrote:

> Pro ... der er ingen PDF writer med readeren ... prøv at sætte din alm.
> printer som default, altså ikke til auto i Fax & Print pref.

Øh...findes der ikke en 'almindelig' std. ver. af Acrobat 7.x ligesom
med ver. 6.x? - Mht. printer kan den godt stå nu som default, da jeg har
solgt / er ved at sælge min anden netværksprinter - i øvrigt også en
Brother 3-i-1, - jeg brugte den for lidt, så nu er den røget på QXL...

> Eller endnu bedre .. slet PDF Printeren ... den er ikke nødvendig da OS
> X's PDF print virker i alle programmer ... og i f.eks. InDesign kan du
> exportere til PDF direkte ...

Hm, jeg har egentlig ikke lyst til at begynde at pille ved noget som
helst lige nu, hvor jeg har fået CS2 til at køre uden nævneværdige
problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 21:44

> Øh...findes der ikke en 'almindelig' std. ver. af Acrobat 7.x ligesom
> med ver. 6.x? -

ah jo .. det er rigtigt .. det var først fra 8 at "Standard" versionen
blev droppet til mac ... men det gør nu ingen forskel på PDF Printerens
funktion ..

> [...]
>
> Hm, jeg har egentlig ikke lyst til at begynde at pille ved noget som
> helst lige nu, hvor jeg har fået CS2 til at køre uden nævneværdige

At du sletter PDF Printeren fra systemet piller jo ikke ved andet i din
CS2 installation ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 23:43

Thomas von Hassel wrote:

> At du sletter PDF Printeren fra systemet piller jo ikke ved andet i din
> CS2 installation ...

Og det er du _helt_ sikker på? - På min OS 9.2.2 med ID 1.5 og senere
den sidste ver. 2.0, der kunne køre både classic og X, havde jeg ingen
mulighed for førhen at kunne udskrive til min gl. LW300LS, da ID kun
indeholdt en 'PSPrintPDFLib' til postscript. Men hvis jeg deaktiverede
den, kunne ID ganske enkelt ikke åbnes. - Det er ikke meget, jeg bruger
ID, men jeg vil ikke risikere, at den går død - bare, fordi jeg
deaktiverer et eller andet.

- Jeg fandt så et eller andet sted en beta af en tilsv. lib-fil, der
både kunne bruges til PS og GX printere, så jeg kunne bruge min LW300.

I øvrigt bruger jeg de normale Save As og Export As i de fleste
programmer, og her er der - som skrevet - ingen problemer. - Jeg bruger
mest NisusWriter Pro, MarinerWrite, AppleWorks og OpenOffice. De har
direkte Save As eller Export As til PDF - undt. AWKS.....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-10-09 06:36

> [...]
> den, kunne ID ganske enkelt ikke åbnes. - Det er ikke meget, jeg bruger
> ID, men jeg vil ikke risikere, at den går død - bare, fordi jeg

ja

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 16:23

Thomas von Hassel wrote:

> lad mig gætte .. din printer står til Adobe PDF Print ?

Både og. - Det er en Brother netværks laserprinter, og den står til
'Auto'. - Og som skrevet, så er det langt fra alle programmer, der
/ikke/ vil, men dem, jeg nævner, vil ikke - på ingen af systemerne. -
Alle programmer, der samtidig har indbygget 'Save as PDF' eller 'Export
to PDF', kan også bruge printdialogen. Gælder fx. NisusWriter
Pro/Express, MarinerWrite, Word, NeoOffice, OpenOffice, osv..

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 16:32

> [...]
> to PDF', kan også bruge printdialogen. Gælder fx. NisusWriter
> Pro/Express, MarinerWrite, Word, NeoOffice, OpenOffice, osv..

Kan du ikke lige tage et skærmbillede af printdialogen uden PDF-knap så
vi kan se om det er det samme som vi andre snakker om?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 16:33

> Kan du ikke lige tage et skærmbillede af printdialogen uden PDF-knap så
> vi kan se om det er det samme som vi andre snakker om?

jep .. enig .. jeg tror også vi snakker komplet forbi hinanden ...

/thmoas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-09 20:04

Thomas von Hassel wrote:

> jep .. enig .. jeg tror også vi snakker komplet forbi hinanden ...

Nej, det gør vi ikke. Nogle programmer kan ganske enkelt ikke bruge den
dialog til arkivering som PDF, mens andre kan.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 20:07

> Nej, det gør vi ikke. Nogle programmer kan ganske enkelt ikke bruge den
> dialog til arkivering som PDF, mens andre kan.

jeg trode lige vi blev enige om at det er din Acrobat 7 pdf printer der
går ind og fucker op ....

Ingen af de programmer du nævner har jeg problemer med .. men jeg har
heller ikke Acrobat 7 installeret ... slet ikke Textwrangler som jeg
faktisk lever i for tiden og tit printer PDF'er fra ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 20:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> Nej, det gør vi ikke. Nogle programmer kan ganske enkelt ikke bruge den
> dialog til arkivering som PDF, mens andre kan.

Så er det nogen klytprogrammer der ikke bruger standardprintsystemet -
inklusiv dialog - fra OS X.

Alternativt kan det jo også være du har pillet ved dit system...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-10-09 20:51

> Så er det nogen klytprogrammer der ikke bruger standardprintsystemet -
> inklusiv dialog - fra OS X.

Det er vel kun sådan noget Java hejs ... og evt. X11 programmer som
ryger i de problemer ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-09 21:05

Thomas von Hassel skrev:

> Det er vel kun sådan noget Java hejs ... og evt. X11 programmer som
> ryger i de problemer ?

Det kan jeg ikke svare dig på - jeg har ikke aftestet printsystemet i
Java under OS X.