WIFI problemer
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-10-09 22:29

Gamle Asus trådløse router holdt op med at virke på fruens arbejdsplads.
Lidt telefonisk nødhjælp fra mig hjalp ikke. Så fruen sendte en
medarbejder i byen for at købe en ny WIFI router (som jeg ikke kan huske
hvad hedder).

Jeg blev indkaldt for at sætte den op. Ethernetkabel i og ind via en
browser, sætte den op i en Wizard. Det virkede efter noget bøvlen frem
og tilbage (med YouSee bl. a.).

Det mærkelige er bare, at den nu virker på arbejdspladsen med en iMac
(via Airport), en MB (tre måneder gammel), min MB (der er en af de
aldrende sorte, som Dr. Monster har sat på fjernlager sammen med en
sikel eller to?). Min iPhone og fruens iPhone kan godt få kontakt. Også
på rimelig afstand af routeren.

Men fruens (gamle) PB G4 12 " kan ikke få forbindelse til nettet via
airport. Computeren virkede indtil i formiddags med den nu havarerede
Zyxel router (xxx.11b). Men nu virker den ikke? I Airportikonet i
menulinjen kan puteren godt se netværket (netværkets navn), men den
giver en fejlmelding, når vi prøver at komme på internettet. Hendes PB
virker fint med opkobling via et ethernetkabel, men altså ikke trådløst.

Hun har osse slæbt puteren med her hjem, og her virker den fint på vores
eget WIFI.

Hvad pokker er der i vejen? Routeren er kompatibel med protokol
xxxx.11b, så den skulle vel være OK?

Hjælp mig, så jeg kan hjælpe videre i familien.

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-09 23:14

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> Lidt telefonisk nødhjælp fra mig hjalp ikke. Så fruen sendte en
> medarbejder i byen for at købe en ny WIFI router (som jeg ikke kan huske

Torben! Det var garanteret Torben, der blev sendt i byen.

> Jeg blev indkaldt for at sætte den op. Ethernetkabel i og ind via en
> browser, sætte den op i en Wizard. Det virkede efter noget bøvlen frem
> og tilbage (med YouSee bl. a.).

Havde man bare været en flue på væggen

> [...]
> aldrende sorte, som Dr. Monster har sat på fjernlager sammen med en
> sikel eller to?). Min iPhone og fruens iPhone kan godt få kontakt. Også

Vores yngste søn har arvet den sorte MacBook, og han er meget glad for
den.

> [...]
> xxxx.11b, så den skulle vel være OK?
>
> Hjælp mig, så jeg kan hjælpe videre i familien.

Du er vel ikke kommet til at sætte routeren op til ren IEEE 802.11n, som
kun de nyere Mac'er kan klare? Måske har du sat den til at køre på 5 GHz
båndet i stedet for 2,4 GHz. Igen er det kun de nyere Mac, der kan klare
det. Jeres hjemmenetværk er sikkert sat op, så det er bagud-kompatibelt.
2,4 GHz er ikke kompatibelt med 5 GHz-båndet. Hvis du har sat den til
ren IEEE 802.11n, så er den vist heller ikke kompatibel, Den skal være
sat til at kunne skifte mellem b,g og n.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-10-09 22:17

> Torben! Det var garanteret Torben, der blev sendt i byen.

Næh, der er ingen Torben ansat på fruens arbejdsplads.

> Havde man bare været en flue på væggen

Nej, det ville du ikke virkeligt ønske. Mit vokabular med eder og stygge
ord kom virkelig til udfoldelse.

> Vores yngste søn har arvet den sorte MacBook, og han er meget glad for
> den.

Så hils ham og sig, at jeg ganske vist ikke har arvet min, men jeg er
superglad for den. For den passer til mig, den er smuk.

> [...]
> ren IEEE 802.11n, så er den vist heller ikke kompatibel, Den skal være
> sat til at kunne skifte mellem b,g og n.

Tak for dit svar. Jeg skal nok gå ind i routeren og se på det. Når jeg
får tid. Vender tilbage med en melding.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-10-09 22:07

Den der skrammelrouter på fruens arbejdsplads er sat op til Mixed
b/g?/n, så fruens gamle PB G4 12 " burde kunne fange den? Hendes PB kan
kables direkte i routeren, men det er skidehamrende upraktis for hende.

> Tak for dit svar. Jeg skal nok gå ind i routeren og se på det. Når jeg
> får tid. Vender tilbage med en melding.

Det der med forskellige bånd med 2,4 GHz og 5 GHz kan jeg slet ikke se i
Wizarden og heller ikke i Advanced.

Så hvad gør jeg nu?

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 22:25

> Den der skrammelrouter på fruens arbejdsplads er sat op til Mixed
> b/g?/n, så fruens gamle PB G4 12 " burde kunne fange den? Hendes PB kan
> kables direkte i routeren, men det er skidehamrende upraktis for hende.

Så er det nok ikke det, der er problemet. Det var ærgerligt, at vi ikke
havde løsningen.

> Det der med forskellige bånd med 2,4 GHz og 5 GHz kan jeg slet ikke se i
> Wizarden og heller ikke i Advanced.

5 GHz kan kun bruges med IEEE 802.11a og 802.11n. Apple har aldrig brugt
802.11a. Det er meget sandsynligt, at routeren kun kan bruge 2,4 GHz,
som er det mest udbredte. Jeg tænkte på, at det var en AirPort base, men
det er det jo ikke.
Jeg kan godt nok ikke komme på så meget mere, hvis du har været
indstillingerne grundigt igennem og sikret dig, at der ikke er spærret
for noget. Du kunne jo prøve at låse den helt op, så der ikke engang er
WEP på. Det er jo kun for et øjeblik for at se, om det virker.
Jeg har selv et par gange været ude for, at jeg ikke kunne komme
på en trådløs router, som alle andre sagtens kunne bruge. Det bliver jo
hurtigt til noget med, at man jo også bruger Mac, så det er nok
forklaringen. Herefter er der ikke den store interesse for at hjælpe.
Jeg har ikke nogen forklaring på det, for der er jo ikke forskel på Mac
og Windows på det punkt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-10-09 05:24

<snip>

> [...]
> 802.11a. Det er meget sandsynligt, at routeren kun kan bruge 2,4 GHz,
> som er det mest udbredte. Jeg tænkte på, at det var en AirPort base, men

Med Apples 802.11n udstyr kan man nu godt bruge 802.11a udstyr. Det
Broadcom chipset, der er i f.eks en Macbook er bagud compatibel. Jeg kan
bruge min Macbook sammen med min ældre Trendnet TEW510APB, der i
øjeblikket er indstillet til kun at benytte 5 GHz (802.11a) båndet.

I øvrigt kan/kunne man købe en driver og client fra Orangeware, der
virkede med nogle chipset (i f.eks et PCMCIA kort, jeg husker ikke om
det virker med chipsettet i Apple Airport kort) under både OS 9 og X.
Men med den løsning kunne man kun benytte WEP.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-10-09 16:01

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> ikke om det virker med chipsettet i Apple Airport kort) under både
> OS 9 og X. Men med den løsning kunne man kun benytte WEP.

En lille fejl syntes at ha' indsneget sig. Se bort fra:

'jeg husker ikke om det virker med chipsettet i Apple Airport kort' i
parantesen.

Apples Airport (og Extreme) er jo 2,4 GHz only. Resten er OK.

Jeg kan f.eks benytte mit Philips SNN6500 kort (Atheros chipset) med
Orangewares driver og client.

Man kan i øvrigt altid prøve den (Orangeware) med et 802.11a 'PC
Card' kort. Har man ikke betalt licens virker det et vist begrænset
antal gang/tidsrum.

http://orangeware.com/endusers/wirelessformac.html

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-09 07:02

Mich. Ottosen skrev:

> [...]
> giver en fejlmelding, når vi prøver at komme på internettet. Hendes PB
> virker fint med opkobling via et ethernetkabel, men altså ikke trådløst.

Det kan være et krypteringsproblem af det trådløse net. Mit bud er at
den kører WPA2 - prøv at gå ned til WPA.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-10-09 22:17

> Det kan være et krypteringsproblem af det trådløse net. Mit bud er at
> den kører WPA2 - prøv at gå ned til WPA.

Tak for dit svar, jeg skal nok kigge på det. Men jeg mener at huske at
den er sat til WPA.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-10-09 22:07

> Tak for dit svar, jeg skal nok kigge på det. Men jeg mener at huske at
> den er sat til WPA.

Den er ikke sat til WPA2, den er sat til WEP. Og så kan man nok ikke
komme lavere? Jo, ulåst.

Så jeg er ikke kommet længere. Skal jeg virkelig skrotte den der router
og købe en anden?

Det er ved at være rigtigt irriterende, det her.

--
v.h. Mich

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-09 00:35

> [...]

> og købe en anden?
>
> Det er ved at være rigtigt irriterende, det her.

Der kan være et problem med WEP og den nøgle man bruger. Det er ikke
altid at en nøgle der indtastes som et "password phrase" bliver oversat
så AP/routeren kan forstå det.

Prøv at bruge kun Hex tegn (0, 1, 2 ... 9, A, B, C, D, E, F) i nøglen -
begge steder. Og sørg for at AP/routeren bruger både 802.11b og 802.11g.
Din kones PB bruger sandsynligvis (stadig) 802.11b.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-10-09 22:26

> [...]
> begge steder. Og sørg for at AP/routeren bruger både 802.11b og 802.11g.
> Din kones PB bruger sandsynligvis (stadig) 802.11b.

Koden er en Hex kode (efter rådgivning herinde). Den viser sig i
Wizarden med kapitæler ( A,B, C og sådan) men den tastes da bare ind i
puteren/puterne med minuskler (a,b,c, ..). Det kan vel ikke betyde det
store?

Men et tillægsspørgsmål: kanaler? Routeren har default valgt kanal 11.
Så vidt jeg husker kan den stilles til kanalerne fra 1 - 11. Der er
noget med GHz og forskellige kanaler, som du vist har skrevet i en anden
tråd.

Konens lille 12" G4 kører jo 802.11b, men jeg aner ikke om det har
sammenhæng med kanaler og de to værdier for GHz? Skal jeg tvinge
routeren over på en anden kanal? Og hvad betyder det så for en ny iMac
og en nyere (3 mdr.) PB? For de bruger vel protokollerne fra b > n? Og
måske endda begge GHz-standarter?

Jeg vil jo nædig smide de to nyere maskiner af for at konens gamle PB
kan komme på.

Undskyld, at jeg bliver ved med at tvære i det her problem.

--
v.h. Mich

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-10-09 05:12

> [...]

> routeren over på en anden kanal? Og hvad betyder det så for en ny iMac
> og en nyere (3 mdr.) PB? For de bruger vel protokollerne fra b > n? Og

Nej, det skulle ikke være nødvendigt. 802.11b og 802.11g er ens mht
kanalerne - og frekvenser. Det med at du kun 'ser' kalerne 1 til 11, og
ikke osse 12 og 13, tyder dog på at der må være noget USA udstyr et
sted, enten router/AP eller iMac, eller måske det trådløse i PBen? Så
sørg for ikke at benytte kanalerne 12 og 13 i router/APen

Du skal sørge for at router/AP tilbyder både 802.11b/g, og ikke 802.11n.
Apples version af 802.11n kører kun med 'brede' kanaler på 5 GHz båndet.
Men det er jo ikke en Apple router/AP du har købt. Det er sandsynligvis
en router/AP som kun tilbyder 'brede' kanaler på 2,4 GHz båndet. Så
trådløs på din iMac vil skifte over til 802.11g. Du får alligevel kun op
til 802.11g hastigheder på iMacen. Så sørg for router/AP tilbyder
802.1b/g ad hensyn til PBen.

Hvad er det præcis for en router/AP der er anskaffet?

Er situationen sådan at du har ændret WEP nøglen i router/APen således
at den skal indtastes igen? I så fald har jeg set situationer, hvor man
glemmer at bruge den 'rullegardin' menu ved indtastningruden og
indstiller den til den rigtige nøgletype.

En anden ting. Bruger du Internet Connect når du tænder for Airport og
når du indtaster nøglen? Eller bruger du Netværks panelet i System
Preferences?