Ekstern HD vises ikke på skrivebordet
Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-10-09 19:30

Efter en del "frem og tilbage", er jeg nået så langt med min iMac, at
jeg har fået lagt Snow Leopard på den efter art have prøvet den på den
ene af mine 2 eksterne harddiske.

Derfor skal jeg nu i gang med at klargøre den eksterne, jeg oprindelig
brugte til Time Machine. Fra denne hentede jeg forskellige filer og
mapper uden problemer, MEN nu er der sket det, at min iMac ikke viser
den på skrivebordet, selvom disken er tændt; den står og blinker med
stor hast, men andet sker der heller ikke.

Jeg kan selvfølgelig bare bruge den anden, der indeholder kopier fra de
seneste 3 dage, men så mister jeg jo hvad der ligger/lå på min
oprindelige TM-disk, som gik omkring 1 måned tilbage.

Jeg prøvede at sætte den til min ubuntu-maskine, der fandt den uden
problemer, men det var jo ikke lige der, jeg skulle bruge den.

Kan nogen give en forklaring på, hvorfor jeg ikke får vist Tm-disken på
skrivebordet?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 19:43

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
> problemer, men det var jo ikke lige der, jeg skulle bruge den.
>
> Kan nogen give en forklaring på, hvorfor jeg ikke får vist Tm-disken på

Kan det være du har slået fra at eksterne enheder bliver vst på
skrivebordet ?

Kan du se den i Disk Utility ?

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-10-09 19:51

Thomas von Hassel skrev:

> Kan det være du har slået fra at eksterne enheder bliver vst på
> skrivebordet ?

Det er ikke noget, jeg har gjort aktivt, men hvor finder jeg den funktion?

> Kan du se den i Disk Utility ?
>
> /thomas

Ja, det kan jeg nu efter hvile og genstart af disken.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 19:56

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det er ikke noget, jeg har gjort aktivt, men hvor finder jeg den funktion?

Finder Preferences ... cmd+, mens du står på skrivebordet .. første
"faneblad"

> Ja, det kan jeg nu efter hvile og genstart af disken.

ok ... men hold øje med den disk ... kan være den er syg ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-10-09 20:21

Thomas von Hassel skrev:

> ok ... men hold øje med den disk ... kan være den er syg ...
>

> /thomas

Jeg er bange for, at din formodning kan være rigtig, for da jeg startede
den igen (efter at den vel og mærke lige havde virket!), ville den igen
ikke vises. Jeg fandt den i diskværktøj og fik meddelelse om, at der var
fejl på den, så jeg har sat en reparation af den i gang.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-10-09 19:46

Tilbage i løb!

Efter at have været slukket i et kvarters tid, tændte jeg for disken, og
nu virker den igen.

Tingene i computerverdenen lever nogle gange deres lidt for selvstændige
liv, må jeg indrømme, men godt at lige netop denne ting lever.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 19:48

> [...]

> Tingene i computerverdenen lever nogle gange deres lidt for selvstændige
> liv, må jeg indrømme, men godt at lige netop denne ting lever.

måske skulle du stoppe med at dimse så meget rundt og bruge din maskine
til noget fornuftigt ?

thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-10-09 19:59

Thomas von Hassel skrev:

> måske skulle du stoppe med at dimse så meget rundt og bruge din maskine
> til noget fornuftigt ?
>
> thomas

Det kan du nok godt have (lidt) ret i, men inden jeg gjorde noget
serieøst denne gang, havde jeg jo netop gjort som jeg blev rådet godt
til her: taget ekstra backup (TM på begge mine eksterne diske), så jeg
kunne jo finde tilbage til det, jeg havde brug for; det var jo disken,
der ikke ville - ikke TM!

Til gengæld fik jeg prøvet mig frem med Snow Leopard, så jeg valgte at
kaste mig ud i installation af den til erstatning for min Leopard, og
DET har jeg ikke fortrudt. Nu har jeg jo så en ekstern, jeg kan råde
over til det, jeg osse anskaffede den til, nemlig til at
sikkerhedskopiere fra min gamle, stationære computer, hvor jeg har tre
harddiske, en med WinXP, en med Win Vista og ubuntu på den tredie.

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-09 20:20

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> problemer, men det var jo ikke lige der, jeg skulle bruge den.
>
> Kan nogen give en forklaring på, hvorfor jeg ikke får vist Tm-disken på

Prøv at åbne Diskværktøj og lad den søge efter disken. Det sker en gang
imellem, at efter ominstalleringer kan eksterne diske 'mangle' i Finder.
- Hvis den er der men med dæmpet skrift, marker den og vælg 'Aktiver
enhed' i menuen 'Arkiv'.

...Check også lige, at FW kablerne sidder i både iMac og disk...

mvh. Erik Richard