MBP og mini-displayport til HDMI (se film ~
Fra : Kurt

Dato : 30-09-09 19:50

Hvis jeg skal se film på mit Samsung LCD TV, hvilket kabel skal jeg så have
fat i? Jeg har en 13" MBP fra juli 2009.

Er det dette sæt:

Dr. Bott Mini DisplayPort to HDMI Adapter
http://store.apple.com/dk/product/TX175ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTE0ODY4MzY&p=1&s=topSellers

Belkin HDMI to HDMI Cable - 12ft
http://store.apple.com/dk/product/TR838ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTE0ODg4Mjg&p=2&s=topSellers

... eller dette sæt:

Mini DisplayPort to DVI Adapter
http://store.apple.com/dk/product/MB570Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTA4NDU0ODY

Belkin HDMI to DVI Cable - 12 ft
http://store.apple.com/dk/product/TR843ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MTE0ODY4ODg

Og er der audio med i disse? Nettet synes at være noget forvirrende på dét
punkt, hvor jeg kan se nogle skriver både at der ér og ikke er audio med i
ovenstående løsninger!?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-09-09 19:57

"Kurt" <sdfsdfhj321sdfjhg@gmail> wrote:

> [...]
> punkt, hvor jeg kan se nogle skriver både at der ér og ikke er audio med i

Der er ikke lyd med ud af Mini DisplayPort så disse løsninger giver dig
"kun" det digitale billedsignal ud til HDMI.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-09 23:41

> Der er ikke lyd med ud af Mini DisplayPort så disse løsninger giver dig
> "kun" det digitale billedsignal ud til HDMI.

Det har du faktisk ret i. Det har jeg aldrig tænkt over, for lyd er med
i den almindelige DisplayPort. Det er lidt uklart, om der kan komme lyd
i Mini DisplayPort, men et faktum er, at der ikke er lyd i den på de
nuværende Mac-modeller iflg. Wikipedia. Hvis jeg hiver USB-stikket til
mit 24" LED Cinema Display forsvinder lyden da også fra højttalerne i
skærmen.
Heldigvis er der åbenbart adaptere på trapperne, som kan omforme
til et komplet HDMI-signal ved at have både USB-stik og Mini
DisplayPort.

<http://www.macyourself.com/2009/07/10/kanex-mini-displayport-to-hdmi-ad
apter-with-audio-in-august/>

<http://arstechnica.com/apple/news/2009/07/mini-displayport-no-longer-a-
hassle-with-cables-and-adapters.ars>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 06:49

> Det har du faktisk ret i. Det har jeg aldrig tænkt over, for lyd er med
> i den almindelige DisplayPort. Det er lidt uklart, om der kan komme lyd
> i Mini DisplayPort,

Ikke mere uklart end at VESA specifikationen indeholder support for lyd
.... men nej, Apple har ikke valgt at bygge det ind i deres
implementering.

/thomas

Fra : wolle@webmail.com

Dato : 30-09-09 22:16

On Wed, 30 Sep 2009 20:50:02 +0200, "Kurt" <sdfsdfhj321sdfjhg@gmail>
wrote:

> [...]
>punkt, hvor jeg kan se nogle skriver både at der ér og ikke er audio med i

Jeg bruger minidisplay til dvi, og dernæst dvi til hdmi. Til lyd
bruger jeg minijack fra audioout på mbp'en til minijack på mit tv, -
og det fungerer som det skal.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-09 06:49

<wolle@webmail.com> wrote:

> [...]
> dernæst dvi til hdmi. Til lyd bruger jeg minijack fra audioout på mbp'en
> til minijack på mit tv, - og det fungerer som det skal.

Husk at der er et optisk lyd ud på mac'en så hvis du har en sourrund
forstærker med optisk audio ind kan du faktisk få "ægte" multichannel
lyd ud ...

/thomas