Virus, malware på Mac
Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-09-09 04:17

Efter at have erhvervet mig en Macbook med OS X er jeg kommet til at
tænke på om man måske burde sikre den lidt mod malware, virus etc. ?
Jeg er klar over at der ikke er mange virus der angriber OS X primært
fordi det er relativt vanskeligt for en virus. Men man kunne vel komme
til at hive en trojaner ned og installere denne i den tro det var et
brugbart program ? Og i så tilfælde ville der vel kunne ske en seriøs
kompromittering af IT sikekerheden ? Hvad er jeres erfaring med
virusproblemer under OS X ? Kan man bare glemme anti virus programmel på
den platform ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-09 05:06

Jan Pedersen <affald@janengelbrechtpedersen.dk> wrote:

> [...]
> kompromittering af IT sikekerheden ? Hvad er jeres erfaring med
> virusproblemer under OS X ? Kan man bare glemme anti virus programmel på

Hvis du tænker dig om og ikke downloader og installer ting fra steder du
ikke stoler på så ja.

Hvis du bevæger dig rundt på de mere listige steder på nettet så er det
nok ikke en dum idé med noget antivirus/malvare chekker.

ClamXav og iAntivirus er de gratis alternativer ... men der er også
kommercielle produkter fra bla. Sophus, Symantec, Avast m.fl.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 05:21

> [...]

> kompromittering af IT sikekerheden ? Hvad er jeres erfaring med
> virusproblemer under OS X ? Kan man bare glemme anti virus programmel på

Der er endnu ikke fundet en eneste virus rettet mod MacOS X, men anden
malware findes - og er man en 'professionel' virksomhed vil andre
virksomheder ikke bryde sig om at man gennem e-mails sender Win-vira
videre.

Norton anti-virus har hidtil været det professionelle produkt der har
været anbefalet, men der er da vist kommet problemer med det her for
nylig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-09-09 12:04

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Norton anti-virus har hidtil været det professionelle produkt der har
> været anbefalet, men der er da vist kommet problemer med det her for

Svjv. er den endnu ikke opd. til SnowLeopard, men ellers kører seneste
version rimelig godt på både 10.4.x og 10.5.x. Man skal dog huske *KUN*
at installere Norton Antivirus og ikke andet af det rævl og krat, der
også følger med i pakken.

Ellers er der, som andre nævner det, flere gratis alternativer, hvor
ClamXAV er det klart bedste.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-09 12:53

> [...]
> version rimelig godt på både 10.4.x og 10.5.x. Man skal dog huske *KUN*
> at installere Norton Antivirus og ikke andet af det rævl og krat, der

Ved første, automatiske opdatering slås alt andet end Antivirus nu også
fra; resten er da også temmelig destruktiv ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kaj Aage Holdt

Dato : 29-09-09 10:01

On 29 Sep., 06:20, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> malware findes - og er man en 'professionel' virksomhed vil andre
> virksomheder ikke bryde sig om at man gennem e-mails sender Win-vira

Aporopos dette, så var jeg i fredags vidne til en lidt underlig
episode i min klasse.

En af mine klassekammerater spurgte mig hvad det var for et billede
jeg havde tagget ham på på Facebook. Jeg var lidt uforstående, for jeg
sad spille FarmVille og var ikke inde i nogle billedeapplikationer.
Linket der kom frem i hans meddelelser virkede ikke og jeg havde ikke
tagget ham, kun Facebook åben. Han havde få minutter for inden fået en
SMS fra hans mor der advarede mod en Facebook-virus. Nogen der ved
noget om dette og kan man inficere hans computer gennem min?

(Kører OSX og Facebook gennem Safari)