Hvilken ram ?
Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 02-08-01 09:08

Hej Alle sammen

Jeg tror, jeg vil købe en 512 Mb klods. Men kan jeg bare købe denne ram:

SDRAM PC133 PQI 512MB
Type: SDRAM PC133 168-pins
Bit: 64bit
Latency: 7.5ns
Standard: 1. Parts
Warranty: 10 year

Til kun 519 Kr. i følge edbpriser.dk =) Billigt.
Også burde jeg have nok ram til at køre X, men en rimelig hastighed. Jeg
har prøvet med 128, det gik for langsomt.
Jeg har en Powermac G4 450 Mhz, det er vist AGP. Jeg tror godt jeg kan bruge
denne ram, men jeg ville lige være sikker.

Mvh.
Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-01 15:58

Jens H. Nielsen <jens@japok.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har en Powermac G4 450 Mhz, det er vist AGP. Jeg tror godt jeg kan bruge
> denne ram, men jeg ville lige være sikker.

Det kan du IKKE!

Jeg har tidligere købt 2 stk. af ovenstående på mit arbejde, og de
virkede ikke i vores Dual 450 G4'ere. Ældre G3'ere kunne dog se dem, men
kun som 256 MB klodser.

Ærgeligt, for det er svinebilligt! Du kan dog få Kingston og Apacer 512
MB klodser til ca. 1200 kr., hvilket også er billigt i forhold til 2-3
måneder siden.

--
René

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 02-08-01 16:17

in article 1exiuy5.15rqkgg33dwr8N%rfn@altavista.net, René Frej Nielsen at
rfn@altavista.net wrote on 02/08/2001 16:57:

---snip--

> Det kan du IKKE!
>
> Jeg har tidligere købt 2 stk. af ovenstående på mit arbejde, og de
> virkede ikke i vores Dual 450 G4'ere. Ældre G3'ere kunne dog se dem, men
> kun som 256 MB klodser.

Det var da mærkeligt. Og specielt er det mærkeligt da G3'ere kunne "se" dem,
det kunne jo være at grunden er, at G3'erne kun kunne have 256 Mb. pr. slot.

Hmmm Det kan være at nogle fra mit arbejde, har købt den. Må heller lige
prøve den, inden jeg køber nogle form for ram.

Men det er da mystisk at den ikke kan se en alm. ram klods...

Mvh.
Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-01 16:35

> [...]

> prøve den, inden jeg køber nogle form for ram.
>
> Men det er da mystisk at den ikke kan se en alm. ram klods...

Det er noget med, hvor mange megabit de ram-chips, der sidder på modulet
er på. På PCR-Data's hjemmeside (hvor de er billigst) ser man desværre
ikke oplysninger om dette, men på Apple's hjemmeside kan du finde de
specifikationer som er krævet.

Jeg har ikke vildt meget forstand på lige dette emne, så det kan være,
at andre kan komme med et mere uddybende svar.

--
René

Fra : Jens H. Nielsen

Dato : 02-08-01 17:06

in article 1exiwo4.ba9if31wsda58N%rfn@altavista.net, René Frej Nielsen at
rfn@altavista.net wrote on 02/08/2001 17:34:

---snip---

> [...]
>
> Jeg har ikke vildt meget forstand på lige dette emne, så det kan være,
> at andre kan komme med et mere uddybende svar.

Jeg tror at jeg har fundet et svar. =)

Fra apple.com

Compatible DRAM DIMMs must meet all the following specifications:

* PC-100 Synchronous DRAM (SDRAM)
* 3.3 volt
* 64-bit wide, 168-pin module
* Maximum of 16 memory devices on the DIMM
* Unbuffered; do not use registered or buffered Synchronous DRAM (SDRAM)
* Maximum height of 2.0 inches.

Jeg var så inde på 08/02 Hyundais hjemmeside, og kikke på deres 256 Mb.
klodser. De kunne være bygget på mange måder.

Fra
http://www.hynix.com/datasheet/eng/dram/dram_sub.jsp?RK=02&MS=256&ME=511&RAM
_NAME=SDRAM&SUB_RAM=256M

16Mx16
64Mx4
32Mx8

Med et max på 16 ram enheder på G4 AGP, kan jeg bruge dem alle. MEN hvis en
512 Mb. klods er bygget af 16MB*32, kan den ikke benyttes, da der max må
være 16 enheder. Dvs. at en 512 Mb. klods skal være bygget af 32Mb enheder
eller større.

Det lyder som et muligt svar.

Mvh.
Jens