Backup via SSH
Fra : Kurt

Dato : 27-09-09 19:28

Er der nogen gode GUI backup programmer der kan tage backup til en Linux
server (med SSH)?

Fra : Jesper

Dato : 27-09-09 19:39

"Kurt" <sdfsdfhj321sdfjhg@gmail> wrote:

> Er der nogen gode GUI backup programmer der kan tage backup til en Linux
> server (med SSH)?

arRsync
http://arrsync.sourceforge.net/
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Kurt

Dato : 27-09-09 20:05

> arRsync
> http://arrsync.sourceforge.net/

Der er godt nok ikke meget info om den - hvad er det? Ja, jeg kunne jo
downloade og prøve, men jeg vil gerne lige vide hvad jeg smider på min
smaskine.

Fra : Jesper

Dato : 27-09-09 22:03

Kig engang her: http://www.bartbusschots.ie/blog/?p=338

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 05:58

"Kurt" <sdfsdfhj321sdfjhg@gmail> wrote:

> Er der nogen gode GUI backup programmer der kan tage backup til en Linux
> server (med SSH)?

eh .. hvorfor ikke bare læse

'man rsync'

GUI er opreklameret ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 28-09-09 07:30

> eh .. hvorfor ikke bare læse
>
> 'man rsync'
>
> GUI er opreklameret ..

Nej det er bare for Mac-brugere, der ikke lige pludselig har lyst til at
befinde sig i en DOS-lignende verden.

At Mac'en derved er kommet i nærheden af at kunne hvad kun PC'er kunne
før er noget andet...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 08:03

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Nej det er bare for Mac-brugere, der ikke lige pludselig har lyst til at
> befinde sig i en DOS-lignende verden.
>
> At Mac'en derved er kommet i nærheden af at kunne hvad kun PC'er kunne
> før er noget andet...

UNIX-shells har nu altid været 'noget' mere avancerede end DOS-promptet
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 28-09-09 10:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> UNIX-shells har nu altid været 'noget' mere avancerede end DOS-promptet
> ..

Ja det var bare ikke en del af Mac OS

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 11:40

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Ja det var bare ikke en del af Mac OS

Jeg har nu brugt i UNIX-shells før der var noget der hed Macintosh -
hvis vi ser bort fra regnfrakker!

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 28-09-09 11:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har nu brugt i UNIX-shells før der var noget der hed Macintosh -
> hvis vi ser bort fra regnfrakker!

På en mac?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 12:28

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> PÃ¥ en mac?

Oxford English Dictionary:

mackintosh

Also †Mackintosh, macintosh.

1.1 The name of Charles Macintosh (1766-1843), applied attrib. to
designate garments made of the waterproof material invented by him
(patent no. 4804, 17 June 1823), consisting of two or more layers of
cloth cemented together with india-rubber. Now viewed as an attributive
use of 3, and written with small initial.

2.2 Short for mackintosh cloak, coat, etc. Now freq. used to designate
any type of rain-proof coat. Also Comb., as mackintosh-maker.

3.3 The material of which 'mackintosh' garments are made; now applied to
any cloth made waterproof by a coating of india-rubber. Also attrib.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 09:03

> Nej det er bare for Mac-brugere, der ikke lige pludselig har lyst til at
> befinde sig i en DOS-lignende verden.
>
> At Mac'en derved er kommet i nærheden af at kunne hvad kun PC'er kunne
> før er noget andet...

DOS ? .. hvem snakker om DOS ? .. tror du skal sætte dig ind i hvad der
egentlig ligger og lurer bag overfladen på din pæne OS X maskine før du
begynder at sammenligne CLI laget i OS X med DOS ..

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-09-09 09:12

> GUI er opreklameret ..

Er det derfor alle bruger det? (99,99%)

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 11:43

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Er det derfor alle bruger det? (99,99%)

ok, jeg modificerer mit udsagn og siger GUI er opreklameret til visse
ting"

Bortset fra det så tror jeg ikke 99.99% holder ... derimod tror jeg "det
rigtige stykke værktøj til den rette opgave"

Og det er 100 gange nemmere at lave en rsync kommando i terminalen end
det er at bruge et mere eller mindre velykket GUI værktøj.

Der er mange ting som er meget meget hurtigere i terminalen ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 28-09-09 11:52

> [...]
> det er at bruge et mere eller mindre velykket GUI værktøj.
>
> Der er mange ting som er meget meget hurtigere i terminalen ...

Hvilke fx?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-09-09 11:58

Esben wrote:
> Hvilke fx?

Tømme Trash ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Esben

Dato : 28-09-09 12:23

> Tømme Trash ;)

Hvad skulle være hurtigere end Æble-alt-cmd-backspace?

Hvis du tænker på mystiske filer der ikke vil slettes, gøres det bare
med "Secure erase".

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-09-09 12:35

Esben wrote:

> Hvad skulle være hurtigere end Æble-alt-cmd-backspace?

Det er naturligvis ikke hurtigere at skrive kommandoen, men den
eksekverer med det samme. Det går hurtigere at tømme trash, men tager
længere tid at fortælle Mac'en, at den skal gøre det.

> Hvis du tænker på mystiske filer der ikke vil slettes, gøres det bare
> med "Secure erase".

Det ved jeg. /Det/ går langsomt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-09-09 12:35

Esben wrote:

> [...]

længere tid at fortælle Mac'en, at den skal gøre det.

> Hvis du tænker på mystiske filer der ikke vil slettes, gøres det bare

Det ved jeg. /Det/ går langsomt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-09-09 12:35

Esben wrote:

> [...]

længere tid at fortælle Mac'en, at den skal gøre det.

> Hvis du tænker på mystiske filer der ikke vil slettes, gøres det bare

Det ved jeg. /Det/ går langsomt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 15:56

Peter Farsinsen skrev:

> Det ved jeg. /Det/ går langsomt.

Til gengæld sender du hurtigt :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-09-09 16:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Til gengæld sender du hurtigt :)

Tak ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 16:07

Esben skrev:

> Hvad skulle være hurtigere end Æble-alt-cmd-backspace?

Hvordan trykker man IKKE Æble og Cmd ned samtidig?

Fra : Esben

Dato : 28-09-09 17:25

> Hvordan trykker man IKKE Æble og Cmd ned samtidig?

Ha! det var en smutter

der skulle stå:

Æble-alt-shift-backspace

VH

Esben

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 13:29

> Hvilke fx?

f.eks. kopiere filer baseret på kriterier, f.eks. fra en mappe sturktur
til en anden, søge igennem indholdet af filer, f.eks. logilfer og trække
data ud og manipulere det med grep, awk eller sed, lave dns opslag,
ping, rsync kommandoer etc. etc.

Mange Mac OS X hjælpe progarmmer har en CLI eqvivalent, ofte med flere
mulihgeder en GUI versionen. F.eks. diskutil, og så er der ting som
_kun_ kan administereres via terminalen, f.eks. hvis Spotlight skal have
et spark over skinnebenet med mdutil.

Til mange ting er musen nem og "convinient", men også omstændig ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 16:05

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> Er det derfor alle bruger det? (99,99%)
>
> - Mikael

Og dit tal er vist hevet op af hatten

Vi er mange - riiiiigtigt mange - der bruger Terminal.app mindst en gang
om dagen.

Fra : M [8000]

Dato : 28-09-09 09:33

On 28 Sep., 17:05, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> Og dit tal er vist hevet op af hatten
> Vi er mange - riiiiigtigt mange - der bruger Terminal.app mindst en gang
> om dagen.

Netop. Så hvor meget af din tid foregår i Terminalen og hvor meget i
GUI?
Der ikke ret mange af din slags - måske en ud af 1000? Som bruger
under 10% af deres tid i Terminalen...

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 16:41

M [8000] <nospam@kern.dk> wrote:

> Netop. Så hvor meget af din tid foregår i Terminalen og hvor meget i
> GUI?
> Der ikke ret mange af din slags - måske en ud af 1000? Som bruger
> under 10% af deres tid i Terminalen...

who cares ? ... fakta er bare at Terminalen er et vigtigt redskab for
mange ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 20:57

M [8000] skrev:

> Netop. Så hvor meget af din tid foregår i Terminalen og hvor meget i
> GUI?
> Der ikke ret mange af din slags - måske en ud af 1000? Som bruger
> under 10% af deres tid i Terminalen...

For programmører er en shell-prompt (indtastningslinien i Terminal.app)
et kraftværktøj på linie med Photoshop for fotografer og den slags.

Faktisk er der rigtigt mange der vælger Mac istedet for Windows, fordi
man får kombinationen af lækker hardware + OS _og_ en kommandolinie.

Jeg tror bare ikke at du ser så meget til dem, og de til dig :)

Fra : N/A

Dato : 28-09-09 20:57

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-09 09:11

> DOS ? .. hvem snakker om DOS ? .. tror du skal sætte dig ind i hvad der
> egentlig ligger og lurer bag overfladen på din pæne OS X maskine før du
> begynder at sammenligne CLI laget i OS X med DOS ..

Det har jeg gjort. Der ligger noget grimt tekst-noget med en masse
underlige navne, som vi gjorde grin med helt tilbage i '90-erne.

Thomas (SCNA/Sol9)
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-09 21:50

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> writes:

> Underlig ting at prale med

Sandt nok. Som vi sagde om "Intel Inside" klistermærkerne før i tiden:
Det er ikke en reklame, det er en advarsel. I øvrigt er mine
certificeringer vist udløbet.

> (værste er at jeg var 90% sikker på forlængelsen af det FØR stregen,
> og 99% på det efter)

Og så søgte du på google? Nørd!

> Bortset fra det, dem der ikke mener man kan lave noget særligt uden en
> mus, har et sh-programmeringskursus til gode :)

Helt enig. Jeg synes selv, at jeg har brugt nok af både Mac og Unix
til at jeg må skælde ud på begge systemer. Meeeen, når en mac-bruger
ser ned på en anden mac-bruger, fordi vedkommende ikke vil bruge en
terminal, så er vi altså kommet ret langt væk fra "The computer for
the rest of us".

Thomas (skrevet via Terminal.app"
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-09-09 21:53

> [...]

> For programmører er en shell-prompt (indtastningslinien i
> Terminal.app) et kraftværktøj på linie med Photoshop for fotografer og

Jeg lavede for resten mit første automator workflow forleden dag. Det
er altså en facinerende oplevelse. Som endnu en gammel falleret
perl-scripter, så burde du unde dig selv at prøve at rode lidt med
det. Jeg fik i løbet af ingen tid flikket et lille workflow sammen,
der tager alle billeder med en vurdering højere end tre stjerne i
iPhoto, og smækker dem ned på en USB memory stick så jeg har noget
pænt at se på, på den elektroniske billederamme på kontoret.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-09-09 20:12

"Kurt" <sdfsdfhj321sdfjhg@gmail> writes:

> Er der nogen gode GUI backup programmer der kan tage backup til en Linux
> server (med SSH)?

MacFriendly.org har faktisk "Super Flexible File Synchronizer" med i
deres bundle til USD50.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH