Fra iPhone til iTunes?
Fra : Elle

Dato : 27-09-09 00:39

Nogle har sikkert spurgt om det før, men ...

Jeg har været nødt til at skifte HD, og al min musik og adresser er
væk. Heldigvis har jeg det på min iPhone.
Men hvordan kommer det TILBAGE til iTunes?

Hilsen Elle

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 04:41

Elle <pixelle@me.com> wrote:

> Jeg har været nødt til at skifte HD, og al min musik og adresser er
> væk.

Tager du ikke backup?

Og: Har du stadig din gamle hd? Så burde du kunne finde nogle
»interessante« til i /Users, og kalder du dig 'elle' så vel især i:

/Users/elle/Music og /Users/elle/Library/Application Support/Address
Book

Man skal tage regelmæssig backup og til eksempelvis en MacBook vil en
ekstern harddisk på en 500 GB være passende til Time Machine-backup.

De nævnte 'veje' ser lidt anderledes ud i dansk system, medmindre du går
ind i Terminal [Hjælpeprogrammer under Programmer].

> Heldigvis har jeg det på min iPhone.

Med hensyn til adressekartoteket kan det være at MobileMe kunne hjælpe.

> Men hvordan kommer det TILBAGE til iTunes?

Muligvis en synkronisering med iTunes. Du kan dog også risikere at det
sletter på iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 06:46

Elle skrev:
> Nogle har sikkert spurgt om det før, men ...
>
> Jeg har været nødt til at skifte HD, og al min musik og adresser er væk.
> Heldigvis har jeg det på min iPhone.
> Men hvordan kommer det TILBAGE til iTunes?

Har du stadig den gamle disk, og kan den stadig læses? Hvis den kan, så
kan du bruge overførselsassistenten til at trække dine data over på den
nye disk - de præcise detaljer afhænger af hvad du har af isenkram.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-09-09 09:00

Elle <pixelle@me.com> wrote:

> Nogle har sikkert spurgt om det før, men ...
>
> Jeg har været nødt til at skifte HD, og al min musik og adresser er
> væk. Heldigvis har jeg det på min iPhone.
> Men hvordan kommer det TILBAGE til iTunes?

<http://www.fadingred.com/senuti/>

har ikke selv prøvet det med iPhone, men det har virket til alm. iPod...

Hvorfor har du ikke backup ?

/thomas

Fra : Elle

Dato : 27-09-09 13:51

Tak til alle for gode ideer.
Det interesserer jo de fleste, hvorfor der ikke er taget backup. Det er
der også, men ikke for nylig. Efter et par hurtige kernel panic stod
disken stille. Det raslede også i den, da jeg tog den ud.
Derfor kan den ikke nås af noget som som helst.

Tak igen / Elle

Fra : Jon

Dato : 27-09-09 14:24

Elle <pixelle@me.com> wrote:

> Tak til alle for gode ideer.
> Det interesserer jo de fleste, hvorfor der ikke er taget backup. Det er
> der også, men ikke for nylig.

Time Machine er løsningen!
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 14:44

Elle skrev:
> [...]
> disken stille. Det raslede også i den, da jeg tog den ud.
> Derfor kan den ikke nås af noget som som helst.

Æv. Aldrig sjovt.

Jeg kan kun anbefale Time Machine i 10.5 til løbende sikkerhedskopier.
Kræver blot en stor ekstern USB-disk eller en Time Capsule.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 15:59

> Æv. Aldrig sjovt.
>
> Jeg kan kun anbefale Time Machine i 10.5 til løbende sikkerhedskopier.
> Kræver blot en stor ekstern USB-disk eller en Time Capsule.

En fw400 eller fw800 harddisk er skam også brugbar .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 17:25

Per Rønne skrev:

> En fw400 eller fw800 harddisk er skam også brugbar .

For samme pris får man i dag dobbelt- eller tredobbelt størrelse
harddiskkapacitet med USB.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 18:31

> For samme pris får man i dag dobbelt- eller tredobbelt størrelse
> harddiskkapacitet med USB.

De eneste eksterne harddiske jeg har med kun usb er gamle interne 2,5"
diske, og de er nu ikke helt billige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 20:16

Per Rønne skrev:

> De eneste eksterne harddiske jeg har med kun usb er gamle interne 2,5"
> diske, og de er nu ikke helt billige.

Hvad ting kostede engang i tidernes morgen er lige meget - jeg skrev
"får man idag".

Eksempelvis sælger Elgiganten en 1Gb ekstern disk til 600 kroner. Til USB2.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/harddisk/IOMEGA1TB/iomega-1-tb-ekstern

Nåja, de har også en enkelt med firewirestik. Der får man 500 Gb for
1400 kroner.

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/harddisk/WD500GBMSTUD/western-digital-500-ekstern-harddisk

60 øre pr Mb versus knap 3 kr pr Mb.... Kan du se fidusen?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-09-09 21:41

> Nåja, de har også en enkelt med firewirestik. Der får man 500 Gb for
> 1400 kroner.

Det er så ikke det sted man skal købe ekstern harddisk med FireWire.

Her er et bedre køb.

<http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=491342&cks=ASS&assoc=B2EE2DC9-79A9
-4643-8E9B-BB3EEB25CF18>

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 04:38

> Eksempelvis sælger Elgiganten en 1Gb ekstern disk til 600 kroner. Til USB2.

Dén var minsandten dyr.

> Nåja, de har også en enkelt med firewirestik. Der får man 500 Gb for
> 1400 kroner.

Det kan du få en på 1T for i Humac. Uden problemer. Og sikkert langt
billigere andre steder.

Men 500 gange mere plads til kun godt dobbelt pris er vel også værd at
tage med .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 15:54

Per Rønne skrev:

> Dén var minsandten dyr.

Tjah, tre dekader fra eller til - herregud.

Jeg mener også du har lavet den bøf engang.

> Det kan du få en på 1T for i Humac. Uden problemer. Og sikkert langt
> billigere andre steder.

Virkelig? Link tak.

> Men 500 gange mere plads til kun godt dobbelt pris er vel også værd at
> tage med .

Vil du prøve igen? Du ved jo godt hvad jeg mente.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-09-09 16:49

> Tjah, tre dekader fra eller til - herregud.
>
> Jeg mener også du har lavet den bøf engang.

> Virkelig? Link tak.

<http://shop.humac.dk/pi/LaCie_1TB_d2_Quadra_HD_v2_1_13210_.aspx>

ligger ikke så langt fra 1400 kroner, og med 1599,00 får man eSATA,
fw400, fw800 og usb2 ... og en TB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-09 17:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> <http://shop.humac.dk/pi/LaCie_1TB_d2_Quadra_HD_v2_1_13210_.aspx>
>
> ligger ikke så langt fra 1400 kroner, og med 1599,00 får man eSATA, fw400,
> fw800 og usb2 ... og en TB.

tja, alene at det er LaCie går de 1500,- til alt alt alt for mange penge

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 19:42

Per Rønne skrev:

> <http://shop.humac.dk/pi/LaCie_1TB_d2_Quadra_HD_v2_1_13210_.aspx>
>
> ligger ikke så langt fra 1400 kroner, og med 1599,00 får man eSATA,
> fw400, fw800 og usb2 ... og en TB.

Ok. Ikke 4-5 men kun 2-3 gange så dyrt...

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-09 20:48

> Ok. Ikke 4-5 men kun 2-3 gange så dyrt...

Hvad mener du? Du har da fået et link til en 1 TB harddisk med FireWire
400/800, eSATA og USB 2.0 til kr. 795,-. Det er ikke engang halvanden
gang så dyrt. Selv Apple Store, som vel ikke ligefrem er discount, har
et designer-drev på 500 GB til kr. 790,- og et 1TB drev til kr. 1.290,-.
Begge med FireWire. Der er også et Iomega 1 TB til kr. 1.190,-, men kun
med FireWire 400 og USB 2.0. Faktisk er der flere i den prisklasse, men
jeg orker ikke nævne dem. De fås sikkert billigere andre steder
alligevel. Det viser bare, at FireWire ikke behøve være mange gange
dyrere end USB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-09-09 20:54

Henrik Münster skrev:

> Hvad mener du? Du har da fået et link til en 1 TB harddisk med FireWire
> 400/800, eSATA og USB 2.0 til kr. 795,-. Det er ikke engang halvanden

Nu forholder jeg mig altså til det Per skriver, ikåh?

Jeg er godt klar over at der er et der er til 800 kroner, hvilket
iøvrigt er røverkøb. Jeg troede ganske enkelt ikke de gik så billigt i
dagens Danmark, men det er vist også kun i netbutikker uden fysiske
lokaler der kan holde prisen så lav.

> gang så dyrt. Selv Apple Store, som vel ikke ligefrem er discount, har
> et designer-drev på 500 GB til kr. 790,- og et 1TB drev til kr. 1.290,-.

Ok, dobbelt så dyrt

> [...]
> jeg orker ikke nævne dem. De fås sikkert billigere andre steder
> alligevel. Det viser bare, at FireWire ikke behøve være mange gange

Som udgangspunkt er prisen nogenlunde den samme i komponenter. Det der
gør USB billigere (tror jeg) er markedsstørrelsen, som kan gøre samme
dims billigere kun med USB fordi der er flere der køber det.

Det skyldes naturligvis også at USB-kredsene er blevet så gode at man
kan hælde fuld båndbredde igennem. Det har knebet tidligere.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-09-09 21:20

> [...]
> iøvrigt er røverkøb. Jeg troede ganske enkelt ikke de gik så billigt i
> dagens Danmark, men det er vist også kun i netbutikker uden fysiske

I fysiske butikker har man nogen varer prissat til at lokke kunder i
butikken og nogen varer til at tjene penge på. Den går ikke i en
netbutik.

Fra : KentBM

Dato : 27-09-09 17:32

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Jeg kan kun anbefale Time Machine i 10.5 til løbende sikkerhedskopier.
> Kræver blot en stor ekstern USB-disk eller en Time Capsule.
Og det troede jeg også var nok. Det viser sig desværre, at min TM-backup
er defekt på min Time Capsule. Hvordan og hvorfor er jeg ikke klar over,
men jeg har nu en ny installeret MacBook.

Så fremtiden hedder TM på TC og TM på en ekstern USB-disk.

--

Kent

Fra : Elle

Dato : 27-09-09 18:01

Jeg har fulgt med i macmedias tråd om Time Capsule. Det viser sig
desværre, at mange står af efter 15-17 måneder. Ingen kender vist
årsagen, så måske er en router med tilsluttet HD - styret af TM - måske
den bedste idé.

Elle

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 20:17

Elle skrev:
> [...]
> desværre, at mange står af efter 15-17 måneder. Ingen kender vist
> årsagen, så måske er en router med tilsluttet HD - styret af TM - måske

Er en løs USB-disk du sætter til maskinen en mulighed? Så kan du have
flere af slagsen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 20:17

KentBM skrev:
> [...]
> men jeg har nu en ny installeret MacBook.
>
> Så fremtiden hedder TM på TC og TM på en ekstern USB-disk.

Lad mig gætte - du har ikke lavet brandøvelser?

Fra : Elle

Dato : 27-09-09 21:57

Nu har jeg fået musik fra gl. iPod til iTunes via et freewareprog, der
hedder "POD TO MAC". Men kender nogen en metode til at hente adresser
fra iPhone til mac?

Det er jo ikke i iTunes interesse at overskrive/slette adr. på en
iPhone. Det er jo Adressebog, der er modtageren.

Hilsen Elle

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-09-09 01:23

Elle <pixelle@me.com> wrote:

> Det er jo ikke i iTunes interesse at overskrive/slette adr. på en
> iPhone. Det er jo Adressebog, der er modtageren.

Den må vel kombinere adresser på din iPhone med adresser på din mac. Det
kunne jo i treorien tænkes at det var adresser du selv havde tastet ind
på din iPhone, så den må da gøre et eller andet med dem - i hvert fald
må den da ikke slette dem!?

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-09 17:03

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> kunne jo i treorien tænkes at det var adresser du selv havde tastet ind
> på din iPhone, så den må da gøre et eller andet med dem - i hvert fald

Den plejer at spørger, hvis den er i tvivl. Der er også noget om, at
hvis mere end 25% af posterne ændrer sig, og det tal kan man vist selv
ændre, så spørger computeren, hvad den skal gøre. På den anden side,
hvis synkroniseringen er godt igang og alt fungerer, så kan man godt
slette en post på sin Mac eller sin iPhone, og så bliver den automatisk
slettet på det andet apparat. Det er ikke sådan, at man altid bliver
spurgt, før noget bliver slettet. Jeg er derfor også altid lidt nervøs,
hvis jeg er i en situation, hvor noget helst ikke skal forsvinde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-09-09 09:06

> Men kender nogen en metode til at hente adresser
> fra iPhone til mac?
>
> Det er jo ikke i iTunes interesse at overskrive/slette adr. på en
> iPhone. Det er jo Adressebog, der er modtageren.

Isync?

- Mikael

Fra : KentBM

Dato : 30-09-09 16:35

Elle skrev:
> Det er jo ikke i iTunes interesse at overskrive/slette adr. på en
> iPhone. Det er jo Adressebog, der er modtageren.
Nu har jeg kun en iPod, men der er alle billeder lige blevet slettet, da
jeg valgte at prøve at synkronisere med min MacBook i iTunes.

Latterligt system.

--

Kent

Fra : KentBM

Dato : 30-09-09 16:28

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Lad mig gætte - du har ikke lavet brandøvelser?

Du mener? Hvad gør jeg vist det hele er brændt og der kun er backup på
min TC?

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-09 17:20

KentBM skrev:

> Du mener? Hvad gør jeg vist det hele er brændt og der kun er backup på
> min TC?

Sådan noget i den retning. Når man alligevel opgraderer disken fordi
man kan få dobbelt plads til ingen penge, og så tager den stille og
roligt fordi man bare kan sætte den gamle tilbage hvis det er.

Fra : KentBM

Dato : 30-09-09 18:42

> [...]
> man kan få dobbelt plads til ingen penge, og så tager den stille og
> roligt fordi man bare kan sætte den gamle tilbage hvis det er.

Indtil jeg købte min TC, havde jeg et system med 2 USB-harddiske. Den
ene blev opdateret ugentligt og lagt på mit arbejde. Men med TC blev jeg
doven. Og det var så det system, da den backup ikke virkede.

Men nu er jeg tilbage på 2 backup igen

--

Kent