Grafikkort til Apple Cinema Display 23"
Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 05:52

Ja, jeg søger et PCI-kort til indsættelse i en gammel Medion-pc, så jeg
kan slutte den til mit 23" Apple Cinema Display. Gennem min iogear kvm
switch kan jeg have op til fire maskiner tilsluttet samme skærm,
tastatur og mus mv., og jeg har brug for at spare plads.

Vil eksempelvis et sådant kort kunne bruges:

<http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=441915>

Ja, jeg ved naturligvis hvad PCI er, men hvad er PCI Express?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-09-09 06:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> <http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=441915>
>
> Ja, jeg ved naturligvis hvad PCI er, men hvad er PCI Express?

PCI Express er den nye generation af PCI som bla. ikke er bagud
kompativel med alm. PCI og PCI-X kort. Find ud af om din medion PC har
PCI Express ...

Derudover har Apple's skærme det med at opføre sog mærkeligt på visse PC
grafikkort ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 08:03

> PCI Express er den nye generation af PCI som bla. ikke er bagud
> kompativel med alm. PCI og PCI-X kort. Find ud af om din medion PC har
> PCI Express ...

Det har den /ikke/. Den er også seks år gammel, købt 2003 ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-09 10:58

Per Rønne wrote:

> Det har den /ikke/. Den er også seks år gammel, købt 2003 ...

Så skal du have fat i et almindeligt AGP grafikkort til Windows PC. - Du
kan evt. prøve at søge efter et lettere brugt i
<news:dk.marked.privat.edb.intern>. Her kan et af de flg. kort ofte fås
til under 200kr.. GForce NVidia FX-5500/256mb/AGP, NVidia
FX-6600/256mb/AGP, ATI Radeon 9800Pro/256mb/AGP Windows Edition, ATI
Radeon 9700/256mb/AGP. Du skal så blot afmontere dit nuværende
grafikkort i din Medion og sætte det nye i i samme slot.

Blot en notits her... De nævnte gfx kort findes både i Windows og Mac
versioner. Jeg véd, at især FX-5500 og Rddeon 9800Pro kører godt på
PC'ere med Mac skærme.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 11:07

> [...]
> Radeon 9700/256mb/AGP. Du skal så blot afmontere dit nuværende
> grafikkort i din Medion og sætte det nye i i samme slot.

Det er så ikke muligt; det gamle sidder ikke i et slot men er svejset
direkte fast.

Dem må jeg vel så kigge på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 11:10

Per Rønne skrev:

> Det er så ikke muligt; det gamle sidder ikke i et slot men er svejset
> direkte fast.

Nah, men muligvis loddet :)

Først og fremmest - find ud af hvilket bundkort du har. Enten op med
låget, eller brug SIW - http://www.gtopala.com/siw-download.html - til
formålet.

Hvorfor virker det indbyggede ikke?

(Og bundkortsgrafikkort plejer at slukke sig selv hvis man sætter et
ekstra grafikkort i).

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 11:21

> Nah, men muligvis loddet :)

Nåeh, ja.

> Først og fremmest - find ud af hvilket bundkort du har. Enten op med
> låget, eller brug SIW - http://www.gtopala.com/siw-download.html - til
> formålet.

Jeg skal da ikke til at skifte bundkort, blot fordi jeg vil have et
billigt dvi-kort for at spare plads ...

> Hvorfor virker det indbyggede ikke?

Det virker skam da også - til VGA-skærme.

> (Og bundkortsgrafikkort plejer at slukke sig selv hvis man sætter et
> ekstra grafikkort i).

Det har jeg så ingen erfaringer med, men et nyt grafikkort vil jo have
sin egen udgang ... sikkert to udgange.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 11:28

Per Rønne skrev:

> Jeg skal da ikke til at skifte bundkort, blot fordi jeg vil have et
> billigt dvi-kort for at spare plads ...

Havde du eventuelt overvejet at SIGE det?

Men grunden til at man skal vide hvilket bundkort du har, er fordi det
afgører hvilke grafikkort der passer til. Der er forskel på PCI, AGP,
PCI-express osv osv osv.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 12:10

> Havde du eventuelt overvejet at SIGE det?
>
> Men grunden til at man skal vide hvilket bundkort du har, er fordi det
> afgører hvilke grafikkort der passer til. Der er forskel på PCI, AGP,
> PCI-express osv osv osv.

Der er tre udvidelsespladser, og alle til PCI. Som jeg også nævnte -
bortset fra det med de tre pladser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 15:35

Per Rønne skrev:

> Der er tre udvidelsespladser, og alle til PCI. Som jeg også nævnte -
> bortset fra det med de tre pladser.

Så skal du have et PCI-kort med DVI-udgang. Du kan enten købe et nyt
(spørg din yndlings PC-pusher) eller købe et i markedsgruppen.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 16:11

> Så skal du have et PCI-kort med DVI-udgang.

Ja, som jeg skrev i roden.

> Du kan enten købe et nyt
> (spørg din yndlings PC-pusher)

Såvel Zitech som MultiMedia World er gået konkurs.

> eller købe et i markedsgruppen.

Det bliver dette:

<http://www.bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=381402&f=
edbp>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 17:59

Per Rønne skrev:

> Ja, som jeg skrev i roden.

Du skrev også du ikke kendte forskel på PCI og PCI Express.

> Såvel Zitech som MultiMedia World er gået konkurs.

> Det bliver dette:
>
> <http://www.bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=381402&f=
> edbp>

Så har du også med et slag fordoblet maskinens værdi :)

Iøvrigt, hvis den kører Windows af en slags, har vmware et værktøj til
at hive den ind i en virtuel maskine til fx vmware fusion. For mig
virker det meget bedre end at have en maskine man skal tænde og slukke
på kontakten.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 04:26

> Du skrev også du ikke kendte forskel på PCI og PCI Express.

Jeg skrev at jeg kendte PCI, men ikke PCI Express; i dag ved jeg blot at
PCI Express er »noget nyere«. Og kan så læse lidt om det her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Pci_express>

> Så har du også med et slag fordoblet maskinens værdi :)

Mon dog? Jeg er dog ikke bekendt med brugtmarkedet.

> [...]
> at hive den ind i en virtuel maskine til fx vmware fusion. For mig
> virker det meget bedre end at have en maskine man skal tænde og slukke

Men nu har jeg altså haft den pågældende maskine i seks år, og da jeg
købte den var den en nødvendighed; ellers kunne jeg ikke forberede min
undervisning i bl.a. Delphi-programmering.

Den er i øvrigt forsynet med et tv- og radiokort, så der kan optages
tv-og radioudsendelser. Og ved siden af sit indbyggede combo-kort en DL
DVD-brænder. Samt et fw400 kort, så nu bliver der ikke flere pladser
ledige. Og to store interne harddiske [320 og 500 MB].

Jeg har i øvrigt Parallels kørende på min MacBook, men i dag kun med
Gyldendals Vinterberg & Bodelsen + Kjærulf-Nielsen; de store da-en og
en-da ordbøger. Resten af ordbøgerne [Gyldendals Røde til og fra en, ty,
fr, Große Duden, Oxford English Dictionary og Politikens Store (Dansk)
Ordbog] kører i MacOS X.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 06:43

Per Rønne skrev:

> [...]
> DVD-brænder. Samt et fw400 kort, så nu bliver der ikke flere pladser
> ledige. Og to store interne harddiske [320 og 500 MB].

Ok. Jeg troede bare du aldrig nogen sinde brugte den.

Mht radio+tv (især i disse digitale tider) går du glip af en del ved
ikke at anskaffe dig en digital dims. Der er en del godt på DR2
klassisk jeg tror du vil kunne lide.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-09 08:44

> [...]
>
> Mht radio+tv (især i disse digitale tider) går du glip af en del ved
> ikke at anskaffe dig en digital dims. Der er en del godt på DR2

Jeg har også en EyeTV til MacBook, men jeg må indrømme at jeg endnu ikke
har fået brændt noget fra disse optagelser.

Jeg har desværre ikke lige tid til at uddybe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-09 11:32

Per Rønne wrote:

> Det er så ikke muligt; det gamle sidder ikke i et slot men er svejset
> direkte fast.

> Dem må jeg vel så kigge på.

OK, så skal du have fat i et alm. PCI grafikkort til en PC, og så er
udvalget noget mere begrænset. Fx. kunne det så være Matrox Millenium
400G-II/128mb, Matrox Millenium 400G-IV/256mb, ATI Radeon 9200/256mb/PCI
Windows Edition, Radeon 7600/256mb/PCI, NVIdia GForce 4800GT/256mb/PCI
eller lignende type. - Det eneste af de kort, jeg har set bruge en
Cinema Display er Radion 9200, - det var ganske godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 12:10

> Det eneste af de kort, jeg har set bruge en Cinema Display er Radion 9200,
> - det var ganske godt.

Er det dette kort:

<http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=296751&q=radeon+9200&s
p=all>

Virker lidt overdrevet, og så er den tilsyneladende beregnet til Mac,
ikke Win [det er jo en gammel Medion maskine].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-09 13:02

Per Rønne wrote:

> Er det dette kort:
>
> <http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=296751&q=radeon+9200&s
> p=all>

Ja, bare i Windows versionen. Til Windows fås det både med og uden AGP.
Svjh. kostede PCI ver. til Windows 495kr. og AGP ver. 595kr..

> Virker lidt overdrevet, og så er den tilsyneladende beregnet til Mac,
> ikke Win [det er jo en gammel Medion maskine].

Ja, det er det eneste PCI grafikkort, der stadig kan fås til Mac.
Windows PCI og AGP versionerne er udgået. Så hvis du skal have fat i en
Win ver., skal det være brugt. Men det er et lynhurtigt kort. Det bliver
betragtet som det hurtigste 'gamerkort' til Mac. Men som sagt, du kan
ikke bruge det på linket...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 13:40

> Ja, bare i Windows versionen. Til Windows fås det både med og uden AGP.
> Svjh. kostede PCI ver. til Windows 495kr. og AGP ver. 595kr..

Men i linket tales om knap 1.000 kroner.

> Ja, det er det eneste PCI grafikkort, der stadig kan fås til Mac.

Men jeg skal jo ikke bruge det på en Mac men på en gammel PC, der skal
sluttes til et 23" Apple Cinema Display.

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-09 14:29

Per Rønne wrote:

> Men i linket tales om knap 1.000 kroner.

Det link, du giver, er til Mac versionen af kortet og ikke til
Windows/PC versionen.

> Men jeg skal jo ikke bruge det på en Mac men på en gammel PC, der skal
> sluttes til et 23" Apple Cinema Display.

Nej, men du skal have et kort, der er 'over skærmen'. Dvs., det skal
være hurtigere end skærmen for at du kan udnytte skærmens - efter min
mening - ret dårlige acceleration. - Ellers risikerer du ganske enkelt
at få 'flickering' (flimmer), når du bevæger musen, og at det du
skriver, ikke bliver vist lige så hurtig, som du skriver det.

Du vil sagtens kunne finde et mindre PCI grafikkort - fx. Club3D - til
næsten ingen penge brugt (omk. 100kr.), men de kort er så langsomme, at
skærmens opdatering vil virke særdeles sløv.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 15:41

> [...]
> at få 'flickering' (flimmer), når du bevæger musen, og at det du
> skriver, ikke bliver vist lige så hurtig, som du skriver det.

OK.

> Du vil sagtens kunne finde et mindre PCI grafikkort - fx. Club3D - til
> næsten ingen penge brugt (omk. 100kr.), men de kort er så langsomme, at
> skærmens opdatering vil virke særdeles sløv.

Jeg har regnet med en 300 kroner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 14:38

Hej Per,

Det burde du jo nok have nævnt fra starten af.

Dvs. du siger, at du gerne vil have det billigste PCI-grafikkort med
DVI-udgang (min. 1900x1200), som du kan finde. Slå det bare op på
edbpriser.dk og vælg:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=497068

Som åbenbart kan købes til 341 kr. inkl. moms og porto.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-09 14:56

Jens Kristian Søgaard wrote:

> [...]
>
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=497068
>
> Som åbenbart kan købes til 341 kr. inkl. moms og porto.

Det er faktisk slet ikke et dårligt kort. Jeg var faktisk ikke klar
over, at man kunne få en Club3D version af det kort. Og m,ed sine 256mb
VRAM vil den også kunne klare selv et Cinema Display....

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 16:11

> Det er faktisk slet ikke et dårligt kort. Jeg var faktisk ikke klar
> over, at man kunne få en Club3D version af det kort. Og m,ed sine 256mb
> VRAM vil den også kunne klare selv et Cinema Display....

Med din anbefaling i ryggen køber jeg det senest i morgen [de kan jo
alligevel ikke gøre noget ved en bestilling før mandag].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 15:36

Per Rønne skrev:

> Men jeg skal jo ikke bruge det på en Mac men på en gammel PC, der skal
> sluttes til et 23" Apple Cinema Display.

Hvis du har XP Pro på maskinen kan du bruge Fjernskrivebord til den i
stedet. Det kan jeg personligt bedre lide.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 16:15

> Hvis du har XP Pro på maskinen kan du bruge Fjernskrivebord til den i
> stedet. Det kan jeg personligt bedre lide.

Ja, men som nævnt har jeg sådan en omskifter:

<http://www.iogear.com/product/GCS1764/>

- og så vil den køre direkte ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 11:05

Per Rønne skrev:
> [...]
> switch kan jeg have op til fire maskiner tilsluttet samme skærm,
> tastatur og mus mv., og jeg har brug for at spare plads.

Hvad er tricket? Skal du ikke bare have VGA-udgang? Det kan alle kort jo.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-09 11:16

> Hvad er tricket? Skal du ikke bare have VGA-udgang? Det kan alle kort jo.

Apple Cinema Display kræver DVI ... 1920*1200 når vi taler om 23" og
24".
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk