Skade på egne ejendele, i forbindelse
Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 00:09

Rent hypotetisk, inspireret af den episode af "Sherlock Holmes", som DR2
viste i fredags:

En adelsmand har en masse gæld, skylder mere væk end han ejer. Han har
en god væddeløbshest, som han satser alt på. Hvis han vinder, kan han
blive helt gældsfri (d.v.s. odds er gode). Hvis han taber, så kommer
fogeden snart for at kradse ind.

I fald han taber, og så i raseri gør uigenkaldelig skade på hesten, kan
han så retsforfølges for det? Det er vel i kreditorernes interesse at de
kan overtage hesten i god stand, så de kan sælge den videre og dermed
mindske deres tab, men må han gerne gøre skade på den, inden fogeden
kommer og siger at den skal afleveres? Hvad med, efter at fogeden har
været der?

Er der forskel på, om adelsmanden handler i raseri, eller om det er en
kalkuleret hævngerning rettet mod kreditorerne?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 00:56

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> Er der forskel på, om adelsmanden handler i raseri, eller om det er en
> kalkuleret hævngerning rettet mod kreditorerne?

Så laver du skyldnersvig:

§ 283. For skyldnersvig straffes den, som for derigennem at skaffe sig
eller andre uberettiget vinding
1) afhænder, pantsætter eller på anden måde råder over ham tilhørende
gods, hvorover tredjemand har erhvervet en rettighed, med hvilken handlingen
er uforenelig,
2) efter at hans bo er taget under konkursbehandling, eller forhandling
om tvangsakkord uden for konkurs er åbnet, foretager handlinger, der går ud
på, at boets ejendele og fordringer ikke kommer fordringshaverne til gode,
3) ved falske foregivender, forstikkelse, proformaretshandler,
betydelige gaver, uforholdsmæssigt forbrug, salg til underpris, betaling af
eller sikkerhedsstillelse for uforfaldne gældsposter eller på anden lignende
måde unddrager sine ejendele eller fordringer fra at tjene sine
fordringshavere eller nogen enkelt af disse til fyldestgørelse.
Stk. 2. Er handlinger af den under nr. 3 angivne art foretaget til
begunstigelse af en fordringshaver, bliver denne dog kun at straffe, hvis
han på en tid, da han forudså, at skyldnerens konkurs eller
betalingsstandsning var umiddelbart forestående, har bestemt skyldneren til
at yde ham sådan begunstigelse.
Strafferammen er fængsel i op til et år og seks måneder (§285).

--
/Frank

Fra : kwdemant

Dato : 13-10-09 10:25

Frank Leegaard skrev:

> [...]
> at yde ham sådan begunstigelse.
> Strafferammen er fængsel i op til et år og seks måneder (§285).

Det afhænger af, om en kreditor har gjort udlæg i genstanden. Hvis ikke
er der ikke tale om skyldnersvig.
Skyldnersvig er desuden en berigelsesforbrydelse, så med mindre
hærværket på hesten giver ham uberettiget vinding, er forbrydelsen ikke
materielt opfyldt.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-10-09 15:29

kwdemant wrote:
> Det afhænger af, om en kreditor har gjort udlæg i genstanden. Hvis ikke
> er der ikke tale om skyldnersvig.

Jeg syntes heller ikke, at situationen passede på de paragraffer Frank
citerede.

> Skyldnersvig er desuden en berigelsesforbrydelse, så med mindre
> hærværket på hesten giver ham uberettiget vinding, er forbrydelsen ikke
> materielt opfyldt.

Netop.

Der er ingen vinding i at slå hesten ihjel, eller tæske den til
krøbling, ud over den syge tilfredsstillelse ved at komme af med nogle
aggressioner.

Man kan selvfølgelig forestille sig at skyldneren truer med at gøre
skade på sine ejendele, fordi han synes at kreditor presser ham for
hårdt, men det var ikke en del af den hypotetiske situation.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-10-09 15:37

kwdemant wrote:

> [...]
> Skyldnersvig er desuden en berigelsesforbrydelse, så med mindre
> hærværket på hesten giver ham uberettiget vinding, er forbrydelsen

Hvordan får du din udlægning til at harmonere med følgende:

Jeg er med på at der skal være gjort udlæg:

Fra : Codexx

Dato : 14-10-09 05:35

On 13 Okt., 16:37, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> [...]
> på, at boets ejendele og fordringer ikke kommer fordringshaverne til gode,

Se Starten af paragraffen: "...skaffe sig eller andre uberettiget
vinding" Det er en betingelse der også gælder for stk. 2.

Det er snarere:
§ 292. Den, der ved at ødelægge, beskadige eller bortskaffe sine
ejendele unddrager dem fra at tjene sine fordringshavere eller nogen
enkelt af disse til fyldestgørelse, straffes med bøde, hæfte eller med
fængsel indtil 1 år.

/Jens