Mærkevare under andet navn & tilbudspris
Fra : HKN

Dato : 12-10-09 14:26

Jeg har idag været i Bygma, foranlediget af deres tilbudsavis da jeg
skulle have et nyt toilet. I tilbudsavisen kan man se at de tilbyder
et Duravit toilet til kr. 799,95 http://viewer.zmags.com/publication/757708e3#/757708e3/2
og at man derved sparer kr. 2090,05 - samt tilhørende toiletsæde til
kr. 199,95 . Jeg ser toilettet i deres udstilling, og det er
veltilklistret med Duravit klistermærker. Jeg spørger en
servicemedarbejder om der er tale om en udgået serie, siden de kan
sælge det til den pris, og får at vide at det er det ikke, men at de
har købt et endog meget stort parti hjem, og derfor kan sælge det til
den lave pris. Da jeg har andre Duravit produkter i mit hus, er det af
betydning for mig at det er et Duravit produkt jeg køber, og at det er
det navn der står på produktet.
Da jeg betaler ved kassen får jeg oplyst en anden pris end den i
avisen tilbudte - kr. 1.400,- (men ikke de kr. 2.890,- som ville være
normalprisen iflg tilbudsavisen), og ekspedienten tilkalder derfor en
kollega, som i samtalen "kommer til" at sige til ekspedienten at det
er normalprisen og at hun blot skal taste tilbudsprisen ind. Så langt
så godt (selvom der tilsyneladende er et åbentlyst snyd mht
besparelsen ift tilbudsprisen).
Da jeg kommer hjem og pakker toilettet ud, ser jeg at der ikke står
Duravit men et andet navn på. Jeg kontakter derfor Bygma, som oplyser
mig at det er et Duravit toilet, som blot sælges under et andet navn i
andre lande, og at jeg kan se at der sidder en Duravit knap til
skyllet, samt at der sidder klistermærker fra Duravit på toilettet.

Spørgsmålet er nu - kan jeg kræve at få et toilet hvor der står
Duravit på? For jeg er ikke interesseret i at have det købte toilet,
eller har jeg kun krav på at kunne hæve handlen? Jeg synes det er
utroligt lusket, og især når jeg samtidig finder ud af at den oplyste
besparelse ikke har hold i virkeligheden!

Tak for evt input

Mvh
Henrik

Fra : Jubii

Dato : 12-10-09 21:53

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> Tag en tuJekiks.

Du har som sædvanlig kun lort i hovedet.
Forsvind fra disse grupper og benyt kun snakgrupperne til dit lort.

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 12-10-09 23:52

[...]

Der er fri prisdannelse i Danmark et gustavsberg toilet koster i silvan
1400,00
og hos vvs manden 3600,00 glem priserne, navnet kan også varierer for det
samme

Fra : Henrik K

Dato : 12-10-09 23:59

> Der er fri prisdannelse i Danmark et gustavsberg toilet koster i silvan
> 1400,00
> og hos vvs manden 3600,00 glem priserne, navnet kan også varierer for det
> samme

Lad venligst være med at svare, medmindre du har et velbegrundet svar.
I Danmark har vi noget der hedder markedsføringsloven, som forbyder at
reklamerer med forkerte førpriser, så medmindre Bygma kan dokumentere
at de tidligere har solgt omtalte toilet til kr. 2.890,- så bryder de
loven.

-Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-09 08:02

Henrik K skrev:

> [...]
> reklamerer med forkerte førpriser, så medmindre Bygma kan dokumentere
> at de tidligere har solgt omtalte toilet til kr. 2.890,- så bryder de

Det er helt rigtigt. Desværre kan køber ikke bruge det til noget.

--
Bertel

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-10-09 09:51

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

reklamerer med forkerte førpriser, så medmindre Bygma kan dokumentere
at de tidligere har solgt omtalte toilet til kr. 2.890,- så bryder de

Ja markedsføringsloven og hvem håndhæver den, med hvor meget
personale
realiteterne er at den brydes i uendelighed og ingen gør noget og
straffen er teoretisk.
evt latterlig lav.

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 10:28

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 01:17

> Det er helt rigtigt. Desværre kan køber ikke bruge det til noget.
>
> --
> Bertelhttp://bertel.lundhansen.dk/                   FIDUSO:http://fiduso.dk/

Formentlig ikke - og i virkeligheden heller ikke mit ankepunkt. Det
der irriterer mig er at de reklamerer med en mærkevare, som de så
sælger under et andet navn. Såvidt jeg husker, så var der en modsat
sag med Bilka hvor de (Bilka) havde bestilt et vareparti fra en
leverandør af et særligt mærke. Da varene ankom til Bilka var de
mærket med et andet navn (fordi leverandøren ikke ønskede sine varer
solgt under samme navn i specialbutikker og dagligvarehuse), og Bilka
endte med at vinde sagen.

-Henrik

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 08:48

HKN skrev:
> [...]
> utroligt lusket, og især når jeg samtidig finder ud af at den oplyste
> besparelse ikke har hold i virkeligheden!

Hvis de har returret, kan du benytte den og få pengene igen. Men ellers
har du (som jeg læser det) haft rig mulighed for at se varen i butikken,
og har derfor som sådan ikke krav på noget.

For det toilet du kom hjem med er af samme type som det du kiggede på i
udstillingen ikke? Hvis det er af samme type, har du ikke noget krav
iflg loven, men må satse på at de giver returret (er heller ikke noget
de SKAL, med mindre de reklamerer med det).

--
Søren

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 02:44

> [...]
> iflg loven, men må satse på at de giver returret (er heller ikke noget
> de SKAL, med mindre de reklamerer med det).

Ok - så jeg må godt bygge en bil der ligner en porsche, annoncere den
som en porsche, og så håbe på at evt købere ikke ser der står Forsche
på den jeg har stående i udstillingen - f.eks vha at sætte en masse
Porsche klistermærker på bilen samt sætte skilte op hvor der står at
det er en Porsche?

Bare sådan for at sætte tingene lidt på spidsen

-Henrik

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 10:16

Henrik K skrev:

> [...]
> det er en Porsche?
>
> Bare sådan for at sætte tingene lidt på spidsen

Der skal være tale om en væsentlig mangel før man kan kræve købet hævet,
og der er det jo så en skønssag om navnet/mærkatet er en væsentlig
mangel. F.eks ses det ikke som en væsentlig mangel at der står VW på
motoren i en Seat bil.

Der kan så være noget omkring markedsføringsloven hvor de kan være på
kant med loven. Det kan du sagtens prøve at slå dem i hovedet med, men
det giver måske en bøde eller henstilling til forretningen, men vedrører
ikke din ret til at hæve købet eller få byttet varen, men det kan jo
være at de bliver bange og føjer dig.

Men som jeg forstår dit spørgsmål kogt lidt ned.

Du har været ude og se en vare, og besluttet dig til at købe den vare du
har set til den pris butikken vil have for den.
Varen er af en bestemt model/fabrikat der matcher de andre ting du har i
hjemmet.
Den samme vare bliver produceret under flere navne, og du har nu fået
den vare du ønskede, men ikke med det navn du ønskede.

Er det nogenlunde rigtigt forstået?

--
Søren

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 10:53

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 03:00

En søgning på Duravit's hjemmeside gav ikke nogen resultater om at de
laver det omtalte mærke.

-Henrik

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 10:28

Henrik K skrev:
> En søgning på Duravit's hjemmeside gav ikke nogen resultater om at de
> laver det omtalte mærke.
>
> -Henrik
Du kan heller ikke gå på f.eks Ariston's hjemmeside og se at det er det
samme som Indesit. Det er jo ikke noget man slår stort op.

--
Søren

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 10:16

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 10:28

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 03:39

> [...]
> Den samme vare bliver produceret under flere navne, og du har nu fået
> den vare du ønskede, men ikke med det navn du ønskede.

Nej, jeg har set en vare i deres tilbudsavis hvor de reklamerer med at
de sælger et Duravit toilet, til en - for mig - attraktiv pris. Jeg
tager i den lokale Bygma, hvor der hænger et skilt hvor der står samme
varebeskrivelse som i tilbudsavisen. Det omtalte toilet er - i mine
øjne - overklistret med stickers hvorpå der står "Duravit"

Jeg køber toilettet, kommer hjem, pakker ud - nu er der ikke de
omtalte stickers på, og jeg ser at der nu står et andet navn på varen
end Duravit - det er jeg ikke tilfreds med, eftersom det er det de
reklamerer med.

Jeg kan ikke ud fra Duravit's hjemmeside se at de producerer denne
vare under andre navne - det er kun en oplysning jeg har fra Bygmas
af. Men det ændrer ikke på det faktum at de bevidst har brugt Duravit
navnet til at trække kunderne ind i butikken. Jeg spørger endda (som
beskrevet) hvordan de kan sælge et Duravit toilet til den annoncerede
pris - der burde medarbejderen hav henvist til at det ikke var et
"rigtigt" Duravit toilet.

-Henrik

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 10:53

Henrik K skrev:

> [...]
> beskrevet) hvordan de kan sælge et Duravit toilet til den annoncerede
> pris - der burde medarbejderen hav henvist til at det ikke var et

Men hvis du lige i et kort øjeblik set bort fra mærkatet, er det så et
Duravit toilet (design, dele, funktionalitet).

Som jeg har skrevet andetsteds i denne tråd er det faktum, at samme vare
produceres under flere navne, ikke noget producenterne råber højt om,
men det betyder ikke at det ikke forholder sig sådan.

Det er som sagt en skønssag om et mærkat kan betragtes som en væsentlig
mangel. Men bed da om Bygmas om at hæve købet. Hvis du ikke vil kan du
gratis ringe til forbrugerstyrelsen og få en ledetråd om du har en sag,
hvis du ønsker at melde det.

--
Søren

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-10-09 11:12

"Søren Hansen" <shans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som jeg har skrevet andetsteds i denne tråd er det faktum, at samme vare
> produceres under flere navne, ikke noget producenterne råber højt om, men
> det betyder ikke at det ikke forholder sig sådan.

Det er en kendt sag at mange producenter sælger den samme varer under
forskellige navne, men så er det også til vidt forskellige priser (f.eks. en
"luksus" salat og en "discount" salat i forskellige amballage).

> [...]
> mangel. Men bed da om Bygmas om at hæve købet. Hvis du ikke vil kan du
> gratis ringe til forbrugerstyrelsen og få en ledetråd om du har en sag,

Der er ikke noget at "skønne" i denne sag.
Man bruger et kendt varemærke i annoncen, og tilmed "førprisen" for denne.
Tilbudet er på ikke nær så godt når det efterfølgende viser sig at der er
tale om et helt andet varemærke.
Prisen for en VW og en Seat er heller ikke den samme, selv om det i nogen
tilfælde er næsten identiske biler fra samme koncern, blot solgt under to
forskellige varemærker.

Der kan ikke være meget tvivl om at Bygma vildleder forbrugeren og dermed
bryder bla. markedsføringslovens §3.

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 11:25

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 04:10

> [...]
> mangel. Men bed da om Bygmas om at hæve købet. Hvis du ikke vil kan du
> gratis ringe til forbrugerstyrelsen og få en ledetråd om du har en sag,

Naturligvis vil jeg høre forbrugerstyrelsen om dette - de har bare
lukket her i efterårsferien.

Toilettet ligner til forveksling et Duravit - men iPods fra kina
ligner også Apples egne. Og de fleste sanitære porcelænsprodukter
bliver idag produceret i Kina/Vietnam.

Jeg er da bekendt med at mange varer bliver solgt under andre navne -
ikke noget problem i det, men når man bevidst reklamerer med et
forkert navn, så handler man i ond tro (synes jeg).

-Henrik

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 11:25

Henrik K skrev:

> Naturligvis vil jeg høre forbrugerstyrelsen om dette - de har bare
> lukket her i efterårsferien.
Du kunne også starte med at høre om du kunne hæve handlen.

> Toilettet ligner til forveksling et Duravit - men iPods fra kina
> ligner også Apples egne. Og de fleste sanitære porcelænsprodukter
> bliver idag produceret i Kina/Vietnam.
Dårlig sammenligning. Her snakker vi om samme produkt, produceret i
samme fabrik, af samme medarbejdere, efter samme "formel", der får 2
forskellige navne.

> Jeg er da bekendt med at mange varer bliver solgt under andre navne -
> ikke noget problem i det, men når man bevidst reklamerer med et
> forkert navn, så handler man i ond tro (synes jeg).
Og det er så bare hvad du skal fortælle Bygmas, når du kontakter dem for
at hæve handlen.

--
Søren

Fra : N/A

Dato : 13-10-09 11:46

Fra : Henrik K

Dato : 13-10-09 04:35

> Og det er så bare hvad du skal fortælle Bygmas, når du kontakter dem for
> at hæve handlen.

Jeg er ikke interesseret i at hæve handen - jeg vil have det produkt
som Bygma reklamerer med at de sælger.

Iøvrigt har du ikke fanget min pointe med iPod'en - der kunne jo være
tale om et kopieret produkt?

Mvh
Henrik

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-10-09 11:46

Henrik K skrev:

> Jeg er ikke interesseret i at hæve handen - jeg vil have det produkt
> som Bygma reklamerer med at de sælger.
Jamen held og lykke med det.

> Iøvrigt har du ikke fanget min pointe med iPod'en - der kunne jo være
> tale om et kopieret produkt?

Så er der tale om noget helt andet, og en helt anden problemstilling,
som jeg da syntes at du skal gøre Duravit opmærksom på, så de kan tage
de retslige skridt der skal til for at beskytte deres varemærke. Men det
ville der på den anden side også kunne være tale om hvis navnet på
produktet var korrekt.

--
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-09 19:33

"Henrik K" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

som Bygma reklamerer med at de sælger.

Iøvrigt har du ikke fanget min pointe med iPod'en - der kunne jo være

Prøv og skriv til firmaet og fortæl dem at du vil have nogle klistermærker
med deres navn på.

Så sender de nok en kasse klistermærker til dig.

Fra : HKN

Dato : 15-10-09 12:55

> Prøv og skriv til firmaet og fortæl dem at du vil have nogle klistermærker
> med deres navn på.
>
> Så sender de nok en kasse klistermærker til dig.

Du er sør'me klog - næsten klogere end ham den 1. klovn der
kommenterede mit indlæg...

Jeg ville have skrevet "få dig et liv", men indser at du nok ikke er
intelligent nok til selv at skabe dig et....tsk tsk

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-09 19:46

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg ville have skrevet "få dig et liv", men indser at du nok ikke er
intelligent nok til selv at skabe dig et....tsk tsk
-------

Hvad er problemet.

Du siger jo det er det samme WC, bare med et andet navn.