Gebyr ved kortbetaling
Fra : Ulrik

Dato : 12-10-09 19:09

Hej

Må en fysisk forretning tage gebyr for betaling med Mastercard?

Jeg er lige kommet hjem fra en tur i Rema1000, og stor var min
overraskelse, da jeg kan se, at jeg har købt for 92,85 kr. men
kortautomaten afslører, at den har tænkt sig at trække 98,18 kr. fra mit
kort.

Er der ikke en regel om, at fysiske butikker ikke må tage gebyr ved
betaling med kort? Den gælder måske kun Dankort?

Mvh
Ulrik

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-10-09 19:38

In news:4ad370ce$0$292$14726298@news.sunsite.dk,
Ulrik <you.dont.need.it@invalid.none> typed:
> [...]
>
> Er der ikke en regel om, at fysiske butikker ikke må tage gebyr ved
> betaling med kort? Den gælder måske kun Dankort?

Nej ifølge dette link må danske butikker ikke tage gebyr ved betaling med
mastercard. Det er kun hvis det er et køb pr. postordre eller køb i
netbutikker der må tages et gebyr på 1,25% af det samlede køb.

https://www.e-finans.dk/portal/page/portal/Kundeportalen/KONTAKT_OS/SP%C3%98RGSM%C3%85L_OG_SVAR/MasterCard1

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kaj

Dato : 12-10-09 19:51

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mastercard. Det er kun hvis det er et køb pr. postordre eller køb i
> netbutikker der må tages et gebyr på 1,25% af det samlede køb.

Det gælder vel kun hvis kortet er udstedt i Danmark ?

Kaj

Fra : Ulrik

Dato : 12-10-09 21:15

Tove Krieger wrote:
> [...]
> med mastercard. Det er kun hvis det er et køb pr. postordre eller køb i
> netbutikker der må tages et gebyr på 1,25% af det samlede køb.

Så huskede jeg rigtigt :)

Har jeg ret i, at det er §14 stk. 6 i "Lov om ændring af lov om visse
betalingsmidler", der regulerer dette?

§14, stk 6:
"Betalingsmodtager kan ikke hos bruger opkræve gebyr for en
betalingstransaktion i den fysiske handel, når bruger betaler med et
betalingsmiddel. Opkræver betalingsmodtager gebyr hos brugeren for
anvendelse af et betalingsmiddel i den ikkefysiske handel, må gebyrets
størrelse ikke overstige betalingsmodtagers gebyr for
betalingstransaktionen til indløser. Betalingsmodtager skal forud for en
aftales indgåelse i den ikkefysiske handel på tydelig måde oplyse bruger
om, hvilke gebyrer der opkræves."

Ændrer "Bekendtgørelse om gebyrer ved brug af internationale
betalingsmidler" noget ved sagen, da der er tale om et Mastercard
(udstedt i Danmark)?

Mvh
Ulrik

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-09 11:59

In news:4ad38e32$0$287$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
>
> Ændrer "Bekendtgørelse om gebyrer ved brug af internationale
> betalingsmidler" noget ved sagen, da der er tale om et Mastercard

Jeg har kun erfaring gennem min datter og svigersøn, der begge har et
Mastercard. Vi diskuterede netop dette med gebyrer for et stykke tid siden,
da jeg havde lånt min svigersøns kort til et nethandel. Det var et spil jeg
gerne ville downloade fra USA, og der blev så opkrævet et gebyr, hvilket man
også tydeligt blev gjort bekendt med ved bestillingen.

Det juridiske aspekt har jeg desværre ikke forstand på, det overlader jeg
til de jurakyndige i gruppen, men jeg kan da godt forstå at du studsede over
Rema 1000's handlemåde. Det havde jeg også gjort.

Fra : alexbo

Dato : 13-10-09 13:12

"Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i

> Har jeg ret i, at det er §14 stk. 6 i "Lov om ændring af lov om visse
> betalingsmidler", der regulerer dette?

Ikke helt for den gælder for betalingskort, Master-Card er et kreditkort.

Lov om visse betalingsmidler:
§ 1. Loven gælder for de i stk. 2 nævnte betalingsmidler, der udbydes eller
kan benyttes her i landet.
Stk. 2. Ved betalingsmidler forstås i denne lov følgende midler, i det
omfang de kan benyttes til at erhverve varer eller tjenesteydelser,
foranledige overførsel af beløb, hæve penge eller foretage andre
betalingstransaktioner:
1) Hævekort og betalingskort, som er knyttet til bestemte brugere.

Dine tal fra Rema passer lige præcist på de nedennævnte 5,75%
http://www.business.dk/article/20080114/dinepenge/80114085/

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 13-10-09 13:30

> "Ulrik" <you.dont.need.it@invalid.none> skrev i

> Ikke helt for den gælder for betalingskort, Master-Card er et
> kreditkort.

Der bruges som betalingsmiddel.
Kan det ikke bruges som sådan skal butikkerne i den fysiske handel jo
afvise kortet ik'

Fra : alexbo

Dato : 13-10-09 13:43

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Der bruges som betalingsmiddel.

Det kan også bruges som isskraber, det ændrer ikke på at det er et
kreditkort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 13-10-09 14:24

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Det kan også bruges som isskraber, det ændrer ikke på at det er et
> kreditkort.

Og så gælder betalingskortloven også for det.

Fra : alexbo

Dato : 13-10-09 14:47

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Og så gælder betalingskortloven også for det.

Nej, et kreditkort er ikke et betalingskort, det er nærmest en plastikcheck
til indfrielse om en måneds tid.
Et betalingskort f.eks. et dankort betaler man med, pengene overføres til
modtager med det samme.

Jeg slutter her.
Jeg gider simpelthen ikke denne række af meningsløse ja nærmest tåbelige
småindlæg uden reelt indhold.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 13-10-09 17:15

> [...]
> modtager med det samme.
>
> Jeg slutter her.
> Jeg gider simpelthen ikke denne række af meningsløse ja nærmest

Ja, det er rigtigt, du skriver ret indeholdsløst.
Og din retorik er tåbelig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-10-09 17:28

alexbo skrev:

> Nej, et kreditkort er ikke et betalingskort, det er nærmest en plastikcheck
> til indfrielse om en måneds tid.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvilken lov der regulerer et
Mastercard, men lad mig citere fra det følgebrev, jeg fik
sammen med mit kort for nogle få dage siden:

Vi sender dig her dit nye MasterCard. Husk, at det er gratis
at betale fysisk med kortet i hele Danmark. På nettet kan
nogle butikker dog opkræve et gebyr.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær mere om det danske sprog:

Fra : Ulrik

Dato : 13-10-09 19:35

alexbo wrote:
> [...]
> 1) Hævekort og betalingskort, som er knyttet til bestemte brugere.
>
> Dine tal fra Rema passer lige præcist på de nedennævnte 5,75%

Ok, så Lov om visse betalingsmidler gælder ikke. Men er det korrekt, når
e-finans.dk og andre skriver, at man ikke må tage gebyr ved betaling med
Mastercard i en fysisk butik. Det er det, der er spørgsmålet i denne tråd...
Hvilken lov regulerer det, når nu det ikke er "Lov om visse
betalingsmidler"?

Mvh
Ulrik

Fra : alexbo

Dato : 13-10-09 22:41

"Ulrik" skrev

> Hvilken lov regulerer det, når nu det ikke er "Lov om visse
> betalingsmidler"?

Bekendtgørelse om gebyrer ved brug af internationale betalingsmidler:
Som rent faktisk støtter sig til lov om visse betalingsmidler.

Dansk udstedte internationale betalingskort:
§ 3. Indløsere af dansk udstedte internationale debetkort må højst opkræve
et gebyr på 0,4 pct. af transaktionsbeløbet hos betalingsmodtager, dog højst
4 kr. pr. transaktion, i forbindelse med kortindehavers brug af et sådant
debetkort i den fysiske handel i Danmark, jf. betalingsmiddellovens § 3,
stk. 5.

§ 4. Indløsere af dansk udstedte internationale kreditkort må højst opkræve
et gebyr på 0,75 pct. af transaktionsbeløbet hos betalingsmodtager i
forbindelse med kortindehavers brug af et sådant kreditkort i den fysiske
handel i Danmark, jf. betalingsmiddellovens § 3, stk. 5.

§ 5. Betalingsmodtager må ikke hos kortindehaver opkræve gebyr for en
betalingstransaktion i den fysiske handel, når kortindehaver betaler med et
dansk udstedt internationalt betalingskort, jf. betalingsmiddellovens § 14,
stk. 6.

Nu bliver loven så til lov om betalingstjenester, hvor man bruger udtrykket
betalingssurrogater, så er debetkort, kreditkort, betalingskort,
telefonbetaling og alt andet end
kontanter dækket ind.

Måske er kasseapparatet hos Rema 1000 hægtet på en server i Norge så det
regner et dansk kort for udenlandsk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrik

Dato : 14-10-09 16:53

alexbo wrote:
> Måske er kasseapparatet hos Rema 1000 hægtet på en server i Norge så det
> regner et dansk kort for udenlandsk.

Måske, men det er jo underordnet for kunden...

Mvh
Ulrik

Fra : alexbo

Dato : 14-10-09 17:42

"Ulrik skrev

> Måske, men det er jo underordnet for kunden...

Ja.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrik

Dato : 14-10-09 22:13

Nå... Jeg var i Rema1000 og handle igen her til aften. Denne gang brugte
jeg igen mit Mastercard, men nu var der ikke noget gebyr. Jeg benyttede
godt nok en anden kasse, meeeen... Det skulle da ikke betyde noget!

Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 14-10-09 22:13

Ulrik wrote:
> [...]
> jeg igen mit Mastercard, men nu var der ikke noget gebyr. Jeg benyttede
> godt nok en anden kasse, meeeen... Det skulle da ikke betyde noget!

Hov! Tak for hjælpen alle sammen :)

Fra : alexbo

Dato : 14-10-09 22:18

"Ulrik" skrev

> Nå... Jeg var i Rema1000 og handle igen her til aften. Denne gang brugte
> jeg igen mit Mastercard, men nu var der ikke noget gebyr. Jeg benyttede
> godt nok en anden kasse, meeeen... Det skulle da ikke betyde noget!

Det er svært at sige måske den ene kasse er sat forkert op, du bør nok lige
gøre dem opmærksom på det.
Du kan jo bruge begge kasser en dag, og vise dem forskellen.

mvh
Alex Christensen